Ambil Lebih Banyak Kalsium Protein Omega 3 Supplemen Asid Folik 400mg Sehari Sebagai Persediaan Untuk Hamil


Sebenarnya, terdapat beberapa perkara dalam senarai semak persediaan untuk hamil dan ia bukannya hanya ambil asid folik! Persoalannya, apakah perkara yang perlu diberi perhatian sebelum anda dan pasangan mencuba serta merancang untuk hamil?

Tenang, di sini kami akan nyatakan sekali gus huraikan apa yang perlu pasangan suami isteri buat sebagai persediaan sebelum hamil.

Checklist persediaan untuk hamil
Sebagai persediaan sebelum hamil, anda dan pasangan perlu tangguhkan memilih nama dan meneka jantina anak terlebih dahulu.
Jadikan ia antara perkara terakhir yang harus dibuat kerana keutamaan perlu diberikan dalam teknik mencuba dan merancang untuk hamil.
Ini dia perkara yang perlu diberi perhatian khusus di dalam persediaan untuk hamil yang dikongsi oleh hello doktor:
#1. Hentikan kontraseptif
Pasangan suami isteri terutamanya yang masih muda cenderung untuk merancang keluarga dengan pelbagai kaedah kontraseptif.
Berikut antara cara paling popular dalam usaha perancangan keluarga:
Pil perancang Kondom Implan kontraseptif Suntikan kontraseptif Teknik pancut luar Pembedahan vasektomi Pemasangan IUCD Apabila sudah bersedia untuk menimang cahaya mata, hentikan segala penggunaan kontraseptif ini dan lakukan hubungan seks.
#2. seks
Bagaimana untuk hamil jika penetrasi zakar ke dalam faraj tidak dilaksanakan? Jadi, sila lakukan seks dengan kerap!
Namun ada satu perkara yang kalian perlu cakna mengenainya iaitu ‘timing’ untuk berasmara dengan pasangan perlu tepat.
Caranya adalah dengan mengetahui waktu subur wanita yang bergantung kepada proses ovulasi. Gunakan tip berikut:
Alat pengesan proses ovulasi Pengiraan kalendar ovulasi Peningkatan suhu badan Perubahan mukus serviks #3. Amalkan diet yang seimbang
Wanita yang sudah bersedia untuk hamil perlu mengambil lebih banyak kalsium, protein, serat, zat besi dan asid lemak Omega-3.
Ini bertujuan bagi menyediakan tubuh badan wanita tersebut agar menjadi lebih sihat dan kuat untuk proses kehamilan kelak.
Namun ini juga tertakhluk kepada lelaki bagi membolehkan mereka menghasilkan sperma yang lebih berkuantiti dan berkualiti.
#4. Tambahkan suplemen asid folik
Disarankan wanita yang merancang untuk hamil agar mengambil suplemen asid folik sekurang-kurangnya 400 mikrogram sehari.
Vitamin yang turut dikenali dengan nama B9 ini perlu diambil untuk mengelakkan kecacatan janin seperti spina bifida dan anencephaly berlaku.
Sebagai alternatif, kalian juga boleh mendapatkannya dari makanan seperti sayur-sayuran hijau, buah-buahan sitrus, kekacang dan bijirin.
#5. Peka dengan perubahan
Perubahan yang dimaksudkan ini adalah fokus pada tubuh badan untuk mengetahui langkah seterusnya.
Jika anda mula mengalami morning sickness, ketahuilah ia mungkin petanda awal kehamilan yang paling ketara.
Kemudian, segera lakukan ujian kehamilan di rumah atau berjumpa doktor untuk lebih kepastian.
#6. Dapatkan rehat yang cukup
Tubuh badan memerlukan rehat dan tidur yang mencukupi agar ia mampu berfungsi dengan sempurna pada hari esok.
Sebagai persediaan untuk hamil, seorang wanita itu perlu mendapatkan rehat dan tidur yang cukup yakni sekitar 8 jam sehari.
Ini bertujuan bagi memastikan hormon kesuburan wanita berada pada tahap yang tinggi. Berikut adalah jenis hormon penting yang dinyatakan:
Leptin Prolaktin Estrogen Progesterin Leteinizing hormone (LH) Follicle stimulating hormone (FSH) #7. Yoga
Yoga adalah satu teknik senaman terbaik yang boleh diamalkan oleh individu termasuklah wanita yang merancang untuk hamil.
Meskipun tidak terdapat bukti saintifik yang berjaya mengaitkan yoga dengan kesuburan, namun ia masih boleh membantu.
Ini kerana senaman ini terbukti boleh menghilangkan stres bagi wanita yang bersedia untuk hamil.
#8. Jauhi tabiat buruk
Mungkin ramai individu yang belum sedar dan masih buat tabiat buruk seperti menghisap rokok, tidak bersenam serta mengambil alkohol dan kafein.
Apabila sudah bersedia untuk mengandung, tabiat-tabiat buruk ini perlu dijauhi oleh wanita dan lelaki untuk memudahkan proses kehamilan terjadi.
Di samping itu, anda dan pasangan juga pasti tidak mahu berlaku sebarang kecacatan pada janin yang boleh terjadi akibat tabiat buruk ini.
#9. Jalani hidup sihat
Akhir sekali, pasangan suami isteri yang sedang dalam persediaan sebelum hamil wajar menjalani hidup yang lebih sihat dan sejahtera.
Usah bebankan fikiran kalian dengan memikirkan kos kelahiran atau penjagaan bayi. Sebaliknya nikmati perjalanan proses ini.
Jalani hidup yang lebih sihat dengan kurangkan berfikir serta banyakkan bersenam agar mental dan fizikal anda siap untuk hamil kelak.
_
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Pa&Ma BF VIP Eksklusif mengalu-alukan ibu yang sedang hamil dan menyusu anak mendaftar sebagai peserta. Harga promosi pendaftaran peserta hanya RM20 sahaja. Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/pama-bf-vip-eksklusif/
 
The post Ambil Lebih Banyak Kalsium, Protein, Omega 3 & Supplemen Asid Folik 400mg Sehari Sebagai Persediaan Untuk Hamil appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ambil-lebih-banyak-kalsium-protein-omega-3-supplemen-asid-folik-400mg-sehari-sebagai-persediaan-untuk-hamil/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hormon Lelaki Yang Lebih Banyak Dalam Diri Makcik Misai Janggut Tumbuh Lebih Cepat Dari Orang Lelaki

Hormon Lelaki Yang Lebih Banyak Dalam Diri Makcik Misai Janggut Tumbuh Lebih Cepat Dari Orang Lelaki

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 694 hits
Kehidupan wanita warga emas itu bertambah sukar apabila diserang angin ahmar sejak lapan tahun lalu Saya wanita tulen Seorang wanita warga emas dibelenggu dengan kehidupan yang aneh apabila mengalami pertumbuhan misai dan janggut seperti or...
Ibu Hamil Mual Bau Susu Boleh Ambil Vitamin Kalsium Kalsium Penting Untuk Pertumbuhan Tulang Gigi Bayi

Ibu Hamil Mual Bau Susu Boleh Ambil Vitamin Kalsium Kalsium Penting Untuk Pertumbuhan Tulang Gigi Bayi

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 266 hits
Perlukah ibu hamil mengambil sebarang vitamin ataupun suplemen kesihatan sepanjang kehamilan Adakah bakal ibu masih tercari cari apakah vitamin atau suplemen kesihatan yang sesuai semasa kehamilan Apabila disahkan hamil seorang bakal ibu pa...
Anak Usia 2 Tahun Perlu Lebih Zat Dari Makanan Susu Hanya 2 Gelas Sehari Sahaja

Anak Usia 2 Tahun Perlu Lebih Zat Dari Makanan Susu Hanya 2 Gelas Sehari Sahaja

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 246 hits
Susu terkenal sebagai minuman sihat yang kaya dengan nutrien Selain berkhasiat dalam membantu menguatkan tulang dan gigi susu juga adalah minuman baik yang menyokong pergerakan otot pembelajaran dan memori Pun begitu kebanyakan ibu bapa ber...
Diabetes Kehamilan Antara 8 Punca Wanita Hamil Kena Induce Jadi Ibu Sila Buat Persediaan Ini

Diabetes Kehamilan Antara 8 Punca Wanita Hamil Kena Induce Jadi Ibu Sila Buat Persediaan Ini

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 297 hits
Bersalin induce atau proses bersalin secara paksa adalah untuk membolehkan kontraksi rahim terjadi sebelum kelahiran semula jadi berlaku Proses bersalin secara induce ini mungkin akan disarankan oleh doktor atau pengamal perubatan disebabka...
Najib Suruh Kerajaan Lebih Banyak Tunai Pada Rakyat

Najib Suruh Kerajaan Lebih Banyak Tunai Pada Rakyat

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 309 hits
Najib Suruh Kerajaan Lebih Banyak Tunai Pada Rakyat Najib Razak menggesa kerajaan meningkatkan kitaran wang tunai dengan memberi lebih banyak bantuan kepada rakyat selepas medan selera berusia 22 tahun di pusat beli belah Suria KLCC menamat...
Lebih Banyak Bantuan Untuk Rakyat Selepas Bkc Pm Ismail Sabri

Lebih Banyak Bantuan Untuk Rakyat Selepas Bkc Pm Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 246 hits
PUTRAJAYA Ketika pembayaran Bantuan Khas COVID 19 mula disalurkan hari ini Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata lebih banyak bantuan akan disalurkan kerajaan kepada rakyat bermula bulan depan Dalam sidang video bersama war...
Parlimen Malaysia Bakal Saksikan Lebih Banyak Transformasi

Parlimen Malaysia Bakal Saksikan Lebih Banyak Transformasi

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 201 hits
BH ONLINE Parlimen Malaysia Foto NSTP Osman Adnan KUALA LUMPUR Parlimen Malaysia yang menginjak usia 62 tahun hari ini bakal melalui transformasi sekali gus mengangkat martabat dan kedudukannya sebagai badan penggubal undang undang tertingg...
Biznet Janji Perluas Jaringan Internet Ke Lebih Banyak Area Di Medan

Biznet Janji Perluas Jaringan Internet Ke Lebih Banyak Area Di Medan

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 179 hits
Biznet perusahaan infrastruktur digital terintegrasi di Indonesia berkomitmen menghadirkan layanan internet yang cepat dan stabil untuk warga kota Medan Sumatra Utara
Walaupun Saya Banyak Luang Masa Ajar Aafiyah Tapi Tak Cukup Dato Siti Ambil Guru Sebagai Penjaga Aafiyah

Walaupun Saya Banyak Luang Masa Ajar Aafiyah Tapi Tak Cukup Dato Siti Ambil Guru Sebagai Penjaga Aafiyah

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 389 hits
Penyanyi nombor satu negara Datuk Seri Siti Nurhaliza mengakui walaupun banyak meluangkan masa dengan anak sulungnya Siti Aafiyah namun ianya tetap tidak mencukupi untuk perkembangan anaknya Beliau mengambil inisiatif menggajikan penjaga ya...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Utilizing Crowdfunding For Business

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul

Pn Talks Of Gov T Change After Kkb Azmin Holds Back On Revelations Against Ph

We Are Not Subject Of Macc Investigation Say Two Of Mahathir S Sons

Apam Lenggang Rangup Manis Berlemak