Amalkan Konsep Semak Dan Imbang Bila Parlimen Bersidang Bukan Semak Dan Samun Ahmad Faizal



KUALA LUMPUR: Kesemua ahli Parlimen, baik dari blok Kerajaan, Pembangkang, mahupun Bebas, harus memberi fokus sepenuhnya kepada perbincangan dan pendebatan berkaitan COVID-19 sewaktu sidang Dewan Rakyat kembali berjalan.
Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu berkata, beliau khuatir ada pihak-pihak tertentu yang begitu mengharapkan sidang dibuka, tetapi bukan untuk semak dan imbang, tetapi menjadi ‘semak dan samun’.
Menurut Ahli Parlimen Tambun itu lagi, sekiranya sesi Parlimen hanya dipenuhi dengan pertelingkahan dan perkelahian sesama ahlinya, maka segala masalah yang melingkari negara iaitu COVID-19, serta kedudukan ekonomi yang meruncing tidak akan selesai.
“Kalau kita bersidang di Parlimen tetapi Perdana Menteri, dan Ahli-ahli Kabinet lebih banyak bertengkar dengan pembangkang dalam Parlimen, dengan keadaan orang luar nampak kita berkelahi di Parlimen tetapi masalah COVID-19, ekonomi rakyat tak selesai, ia lebih merosakkan negara daripada yang pemulihan kita harapkan.
“Pembangkang dan Kerajaan mesti pastikan keselamatan rakyat dijaga dahulu. Kemudian kalau nak bertengkar dalam Parlimen, nak berlawan dalam pilihan raya kecil atau pilihan raya umum, dipersilakan,” katanya lagi.

Bekas Menteri Besar Perak itu berkata demikian dalam Agenda AWANI kelolaan Editor Kanan Nazri Kahar yang disiarkan malam ini.
Pada 24 Februari lepas, Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menzahirkan pandangan bahawa Parlimen boleh bersidang semasa tempoh darurat berkuatkuasa pada suatu tarikh yang difikirkan sesuai atas nasihat Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara, Datuk Ahmad Fadil Shamsuddin berkata, Baginda menegaskan bahawa sebagai sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi yang berteraskan prinsip Keluhuran
Katanya lagi, Al-Sultan Abdullah menitah tanggapan sesetengah pihak bahawa pelaksanaan proklamasi darurat menghalang Parlimen untuk bersidang adalah tidak tepat.
Titah Seri Paduka Baginda itu menerima sambutan baik dari kalangan pihak yang mendesak agar Kerajaan tidak menggunakan alasan Proklamasi Darurat untuk menghalang proses semak dan imbang tersebut.
Mengulas lanjut, Ahmad Faizal berkata, beliau masih berpendapat Proklamasi Darurat amat perlu memandangkan beberapa kajian mendapati sekiranya tidak dilaksanakan, ia akan membawa impak COVID-19 yang lebih teruk kepada negara ini.
Namun beliau menyambut baik Titah Agong agar Parlimen perlu bersidang, dan mengharapkan ia dapat memberi tumpuan penuh kepada usaha menangani COVID-19 serta ekonomi negara.
Selain itu, beliau berkata, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mempunyai tempoh enam bulan untuk memaklumkan kepada Tuanku mengenai tarikh pembukaan Dewan Rakyat.

 
The post Amalkan konsep ‘semak dan imbang’ bila Parlimen bersidang, bukan ‘semak dan samun’ – Ahmad Faizal appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/02/27/amalkan-konsep-semak-dan-imbang-bila-parlimen-bersidang-bukan-semak-dan-samun-ahmad-faizal/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=amalkan-konsep-semak-dan-imb

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Parlimen Boleh Bersidang Tapi Bukan Untuk Agenda Politik

Parlimen Boleh Bersidang Tapi Bukan Untuk Agenda Politik

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 215 hits
malaysiakini comDiterbitkan 19 Feb 2021 8 25 amBeberapa pemerhati politik berpendapat persidangan Dewan Rakyat boleh diteruskan sekiranya anggota parlimen tidak mempunyai motif politik dan hanya memfokuskan isu rakyat Jelas penganalisis pol...
Rentasan 832 Parlimen Bakal Bersidang Pada Mac Dan April Tahun Ini

Rentasan 832 Parlimen Bakal Bersidang Pada Mac Dan April Tahun Ini

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 252 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 8321 BILA PARLIMEN AKAN BERSIDANG 2 KISAH IKAN BILIS IKAN SELAYANG DAN IKAN JERUNG DI TERENGGANU 3 DUTA KHAS KE TIMUR TENGAH SIBUK MENYERANG MEDIA 4 EKONOMI NEGARA PERLU SEGERA DISELAMATKAN MENARIK DALAM RENTASAN 832 ...
Titah Agong Benar Parlimen Bersidang Bermakna Pru Segera Bukan Lagi Keutamaan

Titah Agong Benar Parlimen Bersidang Bermakna Pru Segera Bukan Lagi Keutamaan

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 157 hits
Meskipun sudah dua hari berlalu tapi belum terdengar lagi apa apa kenyataan atau respon daripada Muhyiddin Yassin dan mana mana menteri kabinet kerajaan berhubung titah Yang Di Pertuan Agong membenarkan sidang Parlimen diadakan ketika tempo...
Semakin Ramai Mp Mahu Parlimen Kembali Bersidang

Semakin Ramai Mp Mahu Parlimen Kembali Bersidang

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 187 hits
Semalam Timbalan Speaker Dewan Rakyat Azalina Othman Said yang merupakan ahli parlimen Pengerang menulis surat kepada Peguam Negara Idris Harun bagi menyatakan cabang legislatif telah lumpuh akibat keputusan eksekutif menggantung Parlimen G...
Tiada Lagi Alasan Parlimen Boleh Kembali Bersidang Pada Mei Dengan Vaksinasi

Tiada Lagi Alasan Parlimen Boleh Kembali Bersidang Pada Mei Dengan Vaksinasi

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 177 hits
PETALING JAYA Bekas timbalan menteri kesihatan Dr Lee Boon Chye berkata Parlimen boleh kembali bersidang pada Mei selepas semua Ahli Parlimen diberi vaksin Beliau memberi cadangan itu berdasarkan semua 220 Ahli Parlimen diberi vaksin menjel...
Sains Data Apa Pasar Malam Boleh Buka Parlimen Tak Boleh Bersidang Najib Persoal Takiyuddin

Sains Data Apa Pasar Malam Boleh Buka Parlimen Tak Boleh Bersidang Najib Persoal Takiyuddin

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 237 hits
March 3 2021 5 55 PMNajib Razak dalam catatan di Facebook berkata sains dan data itu seolah olah mendakwa bersidang dalam Dewan Rakyat lebih berbahaya berbanding banyak aktiviti lain yang dibenarkan kerajaan PETALING JAYA Bekas perdana ment...
Zahid Tiada Lagi Negeri Pkp Bila Parlimen Boleh Bersidang

Zahid Tiada Lagi Negeri Pkp Bila Parlimen Boleh Bersidang

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 169 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menyoal bilakah kerajaan berhasrat untuk menasihati Yang Di Pertuan Agong supaya mengadakan persidangan parlimen Ini katanya kerana negara sudah menamatkan perintah kawalan pergerakan dan lebih banyak pernia...
Panas Umno Akan Putuskan Hubungan Dengan Bersatu Sebelum Parlimen Bersidang

Panas Umno Akan Putuskan Hubungan Dengan Bersatu Sebelum Parlimen Bersidang

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 235 hits
March 3 2021 Majlis Tertinggi UMNO diminta untuk mengadakan mesyuarat tergempar bagi memutuskan hubungan UMNO dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia sebelum Parlimen bersidang pada Mac ini Pengerusi Lembaga Penasihat UMNO Tengku Razaleigh Ha...
Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Zim Zim Ala Kazim

Simpan Duit Kertas Rm5

In Focus As Malaysia Corruption Dragnet Widens Pm Anwar S Political Payback Threatens To Hurt Business Sentiment

Pas No Decision Yet On Pn S Pm Candidate But Bersatu Backs Muhyiddin

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Selamat Hari Ibu

Holy Spirit Fire Igniting Your Passion For Jesus And His Purpose

Ph Mendahului Kiraan Undi Awal Polis Tentera

Viral Mengajak Youtuber Cantik Korea Selatan Ke Hotel Pegawai Kanan Kementerian Digantung Tugas

Asyraf Claims Ph Victory In Kuala Kubu Baharu

Prk Kkb Undi Polis Tentera Swing Kepada Ph