Titah Agong Benar Parlimen Bersidang Bermakna Pru Segera Bukan Lagi Keutamaan


 
Meskipun sudah dua hari berlalu, tapi belum terdengar lagi apa-apa kenyataan atau respon daripada Muhyiddin Yassin dan mana-mana menteri kabinet kerajaan berhubung titah Yang Di-Pertuan Agong membenarkan sidang Parlimen diadakan ketika tempoh darurat.
Berbeza ketika Agong mengisytiharkan perkenan baginda mengenai perlaksanaan darurat sebelum ini, tidak sampai berapa jam saja kemudiannya Muhyiddin terus mengadakan perutusan khas secara langsung menjunjung kasih untuk memperincikan tentang darurat yang dilaksanakan, sambil memberi amaran akan bertindak tegas kepada mana-mana pihak yang cuba menggugat usaha kerajaan menangani Covid19 dalam tempoh darurat yang diperkenankan itu.
Kenapa kali ini Muhyiddin diam seribu bahasa saja?
Adakah berdiam diri itu tanda beliau tidak setuju dengan titah Agong membenarkan Parlimen bersidang ketika darurat?
Begitu juga dengan menteri-menteri kabinet tebuk atap yang sebelum ini lantang bersuara menyokong darurat dan penggantungan Parlimen serta menganggap mereka yang mempertikaikannya sebagai derhaka, di mana semua mereka sekarang ini?
Sekarang, siapa sebenarnya yang derhaka?
Apa pun, perkara penting yang tersirat di sebalik titah Agong membenarkan Parlimen bersidang ketika darurat ininadalah petunjuk jelas betapa baginda amat mementingkan kestabilan politik negara.
Politik negara yang tidak stabil bukan saja meresahkan rakyat, malah memberi kesusahan kepada mereka kerana politik yang tidak stabil secara langsung menjunamkan situasi ekonomi yang akan menyebabkan ruang mencari makan semakin terhimpit jadinya.
Lebih buruk, rakyat yang lapar perutnya adalah umpama bom jangka yang boleh menyebabkan letusan tanpa amaran pada bila-bila masa.
Salah satu sebab ketidakstabilan politik kerajaan PN sekarang adalah kerana keabsahan Muhyiddin sentiasa diragui, selain kegagalan dan ketidakwibaannya mengurus negara dengan lebih baik, tangkas serta boleh memberi keyakinan kepada rakyat.
Untuk itu, titah Agong membenarkan Parlimen bersidang ketika tempoh darurat, selain menekankan perkenan baginda berkenaan perlaksanaan darurat sebelum ini hanya untuk membendung Covid19, tanpa keraguan menunjukkan Agong ingin mengembalikan semula kestabilan politik negara.
Walaupun Muhyiddin sebelum ini ada memaklumkan bahawa PRU akan diadakan sebaik wabak Covid19 reda, namun oleh kerana belum dipastikan bila ia sepenuhnya akan reda, sedangkan keadaan politik terus kacau dan tidak stabil sebelum PRU boleh diadakan, di sinilah pentingnya titah Agong ini difahami semua.
Bersandar kemungkinan wabak Covid19 terus berpanjangan tempohnya, bukan saja mengadakan PRU adalah merbahaya kepada kesihatan rakyat, malah dengan tidak dapat dipastikan bila wabak akan reda, bermakna ketidakstabilan politik juga akan terus berlanjutan lantaran PRU sendiri tiada kepastikan bila boleh diadakan.
Dengan yang demikian, sebelum kestabilan politik boleh diperolehi selepas rakyat membuat pilihan mandat dalam PRU15, Agong dalam hal ini ternampak mahukan politik yang stabil dijelmakan terlebih dahulu melalui Parlimen.
Maka itulah barangkali maksud Agong menitahkan agar Parlimen dibenarkan bersidang.
Muhyiddin selaku Perdana Menteri tidak harus dilihat derhaka dengan hanya berdiam diri atau buat-buat bisu terhadap titah Agong kali ini.
Jika sebelum ini Muhyiddin selalu pantas menjunjung kasih atas sebarang titah Agong, kali ini bukan saja tidak terkecuali, malah beliau sepatutnya tidak berlengah lagi menghadap ke Istana Negara bagi menentukan tarikh Parlimen dibuka dengan segera.
Apabila Parlimen dibuka, sesuai dengan keabsahan Muhyiddin yang semakin diragui, perkara pertama yang harus dijadikan agenda oleh Speaker ialah membenarkan majoriti undi Perdana Menteri diuji terlebih dahulu.
Tanpa membenarkan keabsahan diuji, apa pun cakap Muhyiddin dalam Parlimen tidak akan dipercayai, malah ucapannya, walau berdoa mengenai Covid19 sekali pun, ia sama saja tarafnya dengan ucapan perutusan khas di kaca TV yang membosankan seumpama seseorang nak termuntah sebaik terpandang nasi yang sudah basi, di samping kecelaruan politik dalam negara akan berpanjangan lagi.
Keprihatinan Agong membenarkan sidang Parlimen diadakan yang bermaksud untuk mewujudkan kestabilan politik negara, menentukan kedudukan Perdana Menteri yang sah adalah kunci utamanya.
Selepas kedudukan Perdana Menteri selepas diuji, sama ada Muhyiddin kekal lagi atau dijatuhkan dan Perdana Menteri baru ditentukan kemudiannya, kestabilan politik secara autimatik akan menjelma.
Lihat keadaan di Perak setelah Ahmad Faizal Azumu atau Peja ditumbangkan melalui usul undi percaya di DUN negeri, segala-galanya kini sudah jadi tenang bak air di kali.
Politik yang tenang bukan saja membolehkan ketua kerajaan mentadbir dengan lebih baik, bahkan menyenangkan hati rakyat untuk cari makan, meski bukan semua bertuah mampu merobek projek bernilai bilion-bilion ringgit.
Lebih tepat atau mudah difahami, dengan titah Agong ini, hasrat membubarkan Parlimen atau mengadakan PRU hendaklah ditangguhkan dahulu bagi memberi laluan kestabilan politik diwujudkan melalui Parlimen yang tidak memberi ancaman merebaknya Covid19 lantaran telah dipersetujui semua Ahli Parlimen akan disuntik vaksin tidak lama lagi.
Lagi pun, setelah setahun berlalu yang menampakkan terlalu banyak kegagalan dan kecelaruan, bukan bermakna ketika ini menukar kerajaan melalui PRU tidak penting, tetapi jauh lebih penting didahulukan adalah meletakkan seorang Perdana Menteri baru yang lebih berwibawa dan punya hubungan antarabangsa bagi memberi keceriaan kepada rakyat sebelum mereka turun membuat pilihan dengan lapang dada melalui peti undi sebelum tempoh matang pada 2023 akan datang.
 (Shahbudindotcom 26/02/2021)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/02/titah-agong-benar-parlimen-bersidang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muhyiddin Ditanya Semalam Mana Lebih Sakit Kena Cucuk Vaksin Atau Titah Agong Parlimen Boleh Bersidang

Muhyiddin Ditanya Semalam Mana Lebih Sakit Kena Cucuk Vaksin Atau Titah Agong Parlimen Boleh Bersidang

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 312 hits
Nak tanya Muhyiddin semalam mana yang lebih sakit Kena cucuk vaksin atau Titah YDP Agong bahawa Parlimen boleh bersidang Tiba tiba angka COVID mencanak naik 3545 kes Perkara yang paling ditakuti oleh Muhyiddin dan PPBM ialah sidang Parlimen...
Agong Parlimen Boleh Bersidang Ketika Darurat

Agong Parlimen Boleh Bersidang Ketika Darurat

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 258 hits
malaysiakini comDiterbitkan 24 Feb 2021 4 38 pmDikemaskini 5 00 pmYang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Sultan Ahmad Shah bertitah parlimen boleh bersidang semasa tempoh darurat berkuatkuasa pada suatu...
Ph Gesa Muhyiddin Segera Nasihat Agong Untuk Sidang Parlimen

Ph Gesa Muhyiddin Segera Nasihat Agong Untuk Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 221 hits
malaysiakini comDiterbitkan 24 Feb 2021 6 20 pmPH menggesa Perdana Menteri Muhyiddin Yassin segera menasihati Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Sultan Ahmad Shah untuk memanggil sidang Parlimen Ia ...
Sidang Parlimen Muhyiddin Membisu Tak Hormat Titah Agong

Sidang Parlimen Muhyiddin Membisu Tak Hormat Titah Agong

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 265 hits
Perdana Menteri kerajaan darurat Muhyiddin Yassin didesak segera mengadakan sidang Parlimen selepas seminggu Yang di Pertuan Agong menitahkan sidang perlu dilaksanakan pada masa yang sesuai Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anw...
Parlimen Kembali Bersidang Umno Sifatkan Agong Utamakan Prinsip Keluhuran Perlembagaan

Parlimen Kembali Bersidang Umno Sifatkan Agong Utamakan Prinsip Keluhuran Perlembagaan

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 187 hits
Pandangan Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah bahawa Parlimen boleh bersidang semasa tempoh darurat membuktikan baginda mengutamakan prinsip Keluhuran Perlembagaan Ketua Penerangan UMNO Shahril Sufia...
Agong Mahu Parlimen Bersidang Terbukti Tindakan Muhyiddin Salah

Agong Mahu Parlimen Bersidang Terbukti Tindakan Muhyiddin Salah

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 246 hits
Titah Yang di Pertuan Agong kelmarin mahu sidang Parlimen dilaksanakan dalam tempoh darurat membuktikan tindakan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menggantung Parlimen sebelum ini salah Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Johor...
Parlimen Harus Bersidang 8 Mac Ikut Takwim Sedia Ada Hassan Karim

Parlimen Harus Bersidang 8 Mac Ikut Takwim Sedia Ada Hassan Karim

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 186 hits
POSTED BY AMIR WRLRPerdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak boleh berdolak dalik lagi mengenai kewajiban mengadakan sidang Parlimen dalam waktu terdekat Menurut Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Abdul Karim Muhyiddin perlu segera memu...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Prove Existence Of Addendum Decree For Najib S House Arrest Experts Say