Adik Najib Dedah Wang 1mdb Mungkin Diseleweng Kepada Tun M


AGENDA DAILY

Buku 'What’s in the Name' ditulis Datuk Seri Nazir Razak turut menceritakan mengenai 1MDB.
Datuk Seri Nazir Razak mengakui beliau antara yang bertemu bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk berbincang dan menceritakan kebimbangannya berhubung dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Adik kepada Datuk Seri Najib Razak itu di dalam bukunya ‘What’s in the Name’ mendedahkan pertemuan yang turut disertai pemilik The Edge Group, Datuk Tong Kooi Ong di London, sekitar 2015.
“Mengapa saya juga perlu melakukan sesuatu? Saya sudah bersara.” Kata-kata itu keluar dari mulut Dr Mahathir, kata Nazir dalam buku berkenaan yang dilancarkan semalam.
Dalam memoir buku berkenaan beliau mendedahkan, pertemuan itu bukan sesuatu yang mudah untuk beliau dan Tong, tetapi ia harus dilakukan demi mencari kebenaran tentang skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Memetik Astro Awani, Nazir berkata beliau dan Tong mempunyai sejarah yang agak traumatik dan tegang dengan bekas Perdana Menteri itu.
“Well Sir, you have to do something because you made him the Prime Minister (Tun, anda perlu melakukan sesuatu kerana anda yang menjadikan beliau (Najib) sebagai Perdana Menteri,” kata Nazir, mengimbas kembali pertemuan itu.
Pengasas firma Ikhlas Capital itu berkata demikian dalam memoirnya bertajuk ‘What’s in a Name’ dalam bab bertajuk ‘Eh, We Have a Problem’ yang memperincikan keraguan beliau terhadap penubuhan 1MDB serta hubung kait dana itu dengan Najib.
Biografi setebal 358 muka surat itu memperincikan pengalaman Nazir dalam membangunkan CIMB sebagai institusi berperanan membawa ASEAN keluar dari Asian Financial Crisis.
Selain itu, terdapat juga bab-bab di mana Nazir berusaha menjunjung legasi ayahnya, Allahyarham Tun Abdul Razak serta perkongsian tentang penubuhan 1MDB, yang akhirnya menyebabkan kejatuhan abangnya serta Barisan Nasional (BN).
Mengimbas kembali pertemuan itu, Nazir memulakan sesi itu dengan menyuarakan kebimbangan kepada Dr Mahathir bahawa beliau dan Tong percaya berbillion-bilion dolar telah diseleweng dari 1MDB.
“Tong sebenarnya yang banyak mendedahkan tentang apa yang kami ketahui berkaitan 1MDB. Dr Mahathir kelihatan mudah memahami situasi itu yang mana ia memeranjatkan mereka, selepas mengambil kira perincian dan penerangan Tong.
“Saya syak Dr Mahathir sebenarnya telah pun diberi taklimat mengenai 1MDB dan menggunakan pertemuan itu sebagai perbandingan terhadap apa yang beliau ketahui dan fahami,” katanya lagi.
Nazir berkata, semakin sesi perbincangan itu berlangsung semakin Dr Mahathir menunjukkan reaksi atau erti kata lainnya, kemarahan.
Sebagai rekod, Nazir berkata, hubungan antara keluarganya dengan Dr Mahathir telah berdekad lamanya di mana ayahandanya, Abdul Razak telah menyelamatkan karier politik Dr Mahathir dengan membawa kembali beliau ke dalam UMNO.
Malah, kata Nazir lagi, Najib sendiri memainkan peranan besar untuk memastikan Dr Mahathir kekal berkuasa apabila memberi sokongan ketika pemilihan Presiden UMNO antara Dr Mahathir dan Tengku Razaleigh Hamzah pada tahun 1987.
“Mahathir, sebagai balasan, telah membuka ruang kepada Najib untuk menjadi Perdana Menteri, apabila beliau mendesak Tun Abdullah Ahmad Badawi untuk menjadikan Najib sebagai Perdana Menteri pada 2003.
“Kempen Mahathir terhadap kepimpinan lemah Abdullah telah membuka ruang kepada Najib untuk menjadi Perdana Menteri. Dan Mahathir secara terbuka menyokong kepimpinan Najib pada pilihan raya umum 2013,” kata Nazir.
Nazir berkata, beliau dan Tong meninggalkan Rumah York itu tanpa mengetahui apa yang bakal terjadi.
Biarpun Dr Mahathir masih berpengaruh, tetapi tiada organisasi di sebalik pemimpin itu dan Nazir merasakan, apa sangat yang boleh dilakukan oleh individu berusia hampir 90 tahun.
“Tanpa disangka-sangka, selepas pertemuan di London, Mahathir telah mulakan ‘peperangan’,” katanya lagi.
Nazir turut mendedahkan, ia tidak mengambil masa yang lama sebelum Najib menghubungi dirinya dan bertanya motif sebenar beliau dan Tong berjumpa dengan Dr Mahathir di London.
“Saya tertanya-tanya, sama ada saya diekori, atau telefon saya dipasang peranti. Saya tidak sembunyikan topik perbincangan saya kerana tiada gunanya.
“Najib memberi amaran kepada saya untuk berhati-hati dengan motif Dr Mahathir. Selepas saya mendapat panggilan itu, saya menyedari perbuatan dan tingkah laku saya diperhatikan oleh abang saya,” katanya lagi.
Sementara itu, Nazir berkata, pasukan petugas khas pelbagai agensi mula menjejaki aliran wang dalam akaun berkaitan 1MDB dan akhirnya laporan itu menjadi penerangan paling komprehensif, tentang dana berbillion yang diraih 1MDB dari pasaran bon.
Beliau berkata, seseorang dalam pasukan itu, barangkali memutuskan cara terbaik untuk maklumat itu sampai ke pengetahuan awam ialah dengan membocorkan perinciannya kepada Wall Street Journal (WSJ) dan Sarawak Report.
Antara laporan yang diterbitkan, imbas Nazir lagi – ‘Investigators believe money flowed to Malaysian leader Najib’s accounts amid 1MDB Probe’ oleh WSJ.
“Pada satu pagi di Los Angeles, saya sedang bercuti bersama-sama keluarga saya. Saya mengambil senaskhah WSJ dan mata saya tertumpu ke arah kunci kata ‘Malaysia’, ‘Najib’ dan ‘1MDB’. Saya hampir terjatuh dari kerusi saya.
“Saya telah menjejaki 1MDB hampir enam tahun lamanya tetapi pada peringkat itu, saya masih terkejut dengan apa yang saya baca,” katanya lagi.
Artikel WSJ itu, imbas Nazir lagi, menjadi antara artikel yang paling mendapat perhatian dunia, dengan lebih suku juta pelawat unik.
Susulan artikel itu, Nazir berkata, ia telah mengakibat lebih banyak pendedahan dan artikel susulan yang turut diterbitkan WSJ.
“Dr Mahathir mendesak Najib untuk letak jawatan segera. Najib kemudian menggunakan Facebooknya, memberi amaran kesemua itu adalah plot pihak tertentu untuk menjatuhkan pemimpin yang dipilih secara demokrasi,” kata Nazir lagi.
Episod itu, kata Nazir, akhirnya menghantui beliau secara peribadi, memandangkan ia mempunyai hubung kait dengan darah dagingnya sendiri.
Ini merupakan antara siri pendedahan bekas Pengerusi Kumpulan CIMB Datuk Seri Nazir Tun Razak berkenaan 1MDB dalam memoirnya What’s in a Name yang dilancarkan semalam (8 November).
Susulan beberapa pendedahan berkaitan penyelewengan dana 1MDB yang turut melibatkan beberapa skandal kewangan yang lain, Najib dijatuhi hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta, selepas didapati bersalah terhadap tujuh tuduhan pecah amanah, menyalahgunakan kedudukan dan pengubahan wang haram dana RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd (SRC).
Beliau kemudian mengemukakan rayuan terhadap hukuman itu.
Najib juga sedang berdepan dengan pelbagai tuduhan pecah amanah dan penyelewengan lain dalam kes 1MDB serta wang RM2.6 bilion yang dimasukkan ke dalam akaun peribadinya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/adik-najib-dedah-wang-1mdb-mungkin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Memilih Antara Tun M Dan Ds N

Memilih Antara Tun M Dan Ds N

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 322 hits
Rakyat khususnya ahli UMNO sudah bagai tidak dapat mengelak dan terpaksa memilih antara 2 Diantara DS Najib dengan Tun Dr Mahathir mantan Presiden dan Perdana Menteri yang namanya sudah sinoniom dengan negara Malaysia Diluar negara bila ora...
Saya Pun Baca Buku Adik Najib Terbukti 1mdb Bawa Malapetaka

Saya Pun Baca Buku Adik Najib Terbukti 1mdb Bawa Malapetaka

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 187 hits
AGENDA DAILY Buku What s in the Name ditulis Datuk Seri Nazir Razak turut menceritakan mengenai 1MDB Tan Sri Muhyiddin Yassin mengakui ada membaca buku yang ditulis oleh adik Datuk Seri Najib Razak yang membuat pengakuan berhubung skandal 1...
1mdb Tun Perlu Lakukan Sesuatu Kerana Anda Jadikan Najib Pm Nazir Beritahu Mahathir

1mdb Tun Perlu Lakukan Sesuatu Kerana Anda Jadikan Najib Pm Nazir Beritahu Mahathir

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 185 hits
Well Sir you have to do something because you made him the Prime Minister sebagai Perdana Menteri kata Nazir mengimbas kembali pertemuan beliau dengan Tun Dr Mahathir Mohamad Sekitar 2015 bekas Pengerusi Kumpulan CIMB Datuk Seri Nazir Razak...
Di Sebalik Gangguan Rewcastle Brown Tidak Kesal Dedah Skandal 1mdb

Di Sebalik Gangguan Rewcastle Brown Tidak Kesal Dedah Skandal 1mdb

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 245 hits
malaysiakini comEditor Sarawak Report Clare Recastle Brown menegaskan bahawa dia tidak pernah menyesal dengan pendedahan skandal 1MDB yang membantu gerakan antirasuah sehingga membawa kepada kejatuhan bekas perdana menteri Najib Razak Menur...
Blogger Umno Tun Vs Blogger Umno Najib

Blogger Umno Tun Vs Blogger Umno Najib

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 194 hits
1 Tun M pernah kata Walaupun Melayu majoriti tetapi jika berpecah belah serta sokongan dan undian berbelah bahagi maka tidak mustahil yang majoriti itu akan kalah dan jadi minoriti 2 Politik Melayu mula berpecah apabila ujudnya Pas yang ber...
Bekas Ketua Pegawai Kewangan 1mdb Dakwa Arahan Jho Low Adalah Mandat Daripada Najib

Bekas Ketua Pegawai Kewangan 1mdb Dakwa Arahan Jho Low Adalah Mandat Daripada Najib

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 146 hits
KUALA LUMPUR Bekas Ketua Pegawai Kewangan 1Malaysia Development Berhad memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa semua arahan yang dikeluarkan oleh ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho atau Jho Low dianggap mandat daripada Na...
Instructions From Jho Low Considered A Mandate From Najib Witness Says In 1mdb Trial

Instructions From Jho Low Considered A Mandate From Najib Witness Says In 1mdb Trial

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 190 hits
A former 1MDB chief financial officer told the High Court today that every instruction given by fugitive businessman Low Taek Jho or Jho Low was considered to be a mandate from Najib Razak Azmi Tahir 46 said he was once informed by the late...
Pru14 Perutusan Khas Dato Sri Najib Tun Razak

Pru14 Perutusan Khas Dato Sri Najib Tun Razak

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 109 hits
Menjelang hari pengundian Pilihan Raya Umum ke 14 Dato Sri Najib Tun Razak akan menyampaikan amanat beliau dalam Perutusan Khas sempena PRU14 yang akan disiarkan secara langsung di stesen televisyen tempatan serta di laman Facebook rasmi Na...
Nazir Regrets Helping Najib Cash Rm25 7m 1mdb Tainted Cheques For Ge13

Nazir Regrets Helping Najib Cash Rm25 7m 1mdb Tainted Cheques For Ge13

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 170 hits
Former CIMB Group Holdings chairperson Nazir Abdul Razak expressed regret for helping his eldest brother former prime minister Najib Abdul Razak cash cheques for the 13th general election that later turned out to be 1MDB linked Detailing th...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Amang Seksual Inspektor Polis Ditahan Kerja

Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat