Bekas Ketua Pegawai Kewangan 1mdb Dakwa Arahan Jho Low Adalah Mandat Daripada Najib




KUALA LUMPUR - Bekas Ketua Pegawai Kewangan (CFO) 1Malaysia Development Berhad (1MDB) memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa semua arahan yang dikeluarkan oleh ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho atau Jho Low dianggap mandat daripada Najib Razak.
Azmi Tahir, 46, berkata beliau dimaklumkan oleh bekas Ketua Setiausaha Sulit Najib, Allahyarham Azlin Alias bahawa Jho Low adalah penasihat atau orang yang rapat kepada bekas Perdana Menteri itu dan Jho Low juga akan memberi maklumat atau arahan yang perlu beliau laksanakan kerana ia adalah daripada Najib.
“Saya juga difahamkan Jho Low mempunyai hubungan rapat dengan pihak Abu Dhabi dan Arab Saudi dan beliau juga merupakan orang kepercayaan Najib. Saya hanya mengikut arahan yang diterima oleh arwah Azlin dan bekas pegawai khas Najib, Amhari Effendi Nazaruddin kerana saya menganggap itu adalah arahan daripada Perdana Menteri.
“Semasa bertugas sebagai CFO 1MDB, terdapat tindakan sulit di belakang yang telah disusun dan dirancang oleh Jho Low melalui arahan dan kelulusan Najib dan orang tertentu dipilih dalam pengurusan tertinggi 1MDB dan ahli lembaga pengarah bagi memastikan arahan tersebut akan dilaksanakan. Saya boleh katakan sistem ini adalah berlapis,” kata Azmi.
Saksi pendakwaan ke-12 itu berkata demikian ketika membacakan pernyataan saksinya pada perbicaraan rasuah dan pengubahan wang haram dana RM2.3 bilion milik 1MDB yang dihadapi Najib.
Azmi berkata beliau juga diberitahu bahawa arahan daripada Najib ini selari dengan Artikel 117 Memorandum dan Artikel (M&A) Persatuan 1MDB kerana setiap keputusan penting perlulah di bawah arahan dan kelulusan Najib.
“Najib mempunyai kuasa muktamad dalam membuat keputusan terutamanya melibatkan pelaburan, keputusan kewangan dan kepentingan negara. Selain saya, antara pengurusan tertinggi yang disusun dalam sistem ‘work in silo’ dalam 1MDB ini adalah bekas Ketua Pegawai Operasi Mohd Hazem Abd Rahman; bekas Ketua Pegawai Eksekutif Shahrol Azral Ibrahim Halmi; bekas Ketua Pegawai Pelaburan Vincent Koh; bekas peguam Jasmine Loo dan Timbalan CFO Terence Geh.
“Saya hanya menerima arahan selari dengan pengurusan tertinggi lain dan dalam masa sama Jho Low memberitahu saya semua tugasan adalah berdasarkan ‘need to know basis’ iaitu kami hanya akan diberitahu mengenai sesuatu perkara berdasarkan skop tugasan dan setakat yang saya perlu tahu sahaja,” kata Azmi.
Azmi menambah, Jho Low akan menghantar e-mel dan Blackberry Messenger (BBM) yang mengandungi nota percakapan dan pelan tindakan kepada beliau dan orang lain dalam lapisan silo ini.
“E-mel ini perlu dipadam segera selepas dibaca kerana Jho Low tidak mahu ia bocor, kerana arahan sulit tersebut melibatkan keputusan dan kehendak Perdana Menteri serta perlu melaksanakannya dengan segera memandangkan Najib mahu ia dilaksanakan segera.
“Kebiasaannya keputusan kritikal akan dibuat melalui Resolusi Ahli Lembaga Pengarah (DCR) tanpa melalui mesyuarat ahli lembaga pengarah (BOD) kerana Jho Low akan mengarahkan Loo untuk menyediakan semua DCR. BOD hanya perlu menandatangani DCR tersebut tanpa sebarang bantahan kerana ia adalah arahan Jho Low,” katanya.
Tambah Azmi, semua DCR itu disusuli oleh kelulusan Najib melalui sebuah dokumen resolusi pemegang saham yang Najib telah mengetahui lebih awal berdasarkan perbincangannya (Najib) dengan Jho Low.
“Ini berdasarkan dokumen yang telah ditandatangani dan dalam pengetahuan Najib sebagai Menteri Kewangan dan Perdana Menteri.
“Keseluruhannya, bagi saya, peranan Jho Low amatlah ketara sebagai penasihat kepada Najib dan boleh juga dikatakan Jho Low merupakan orang kanan dan dipercayai Najib dalam urusan 1MDB ini,” katanya.
Najib, 68, berdepan empat pertuduhan iaitu menggunakan kedudukan beliau untuk memperoleh suapan berjumlah RM2.3 bilion dana 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah yang sama.
Perbicaraan di hadapan Hakim Collin Lawrence Sequerah bersambung.
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2021/11/bekas-ketua-pegawai-kewangan-1mdb.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Arahan Dari Jho Low Adalah Mandat Najib Kata Bekas Cfo 1mdb

Arahan Dari Jho Low Adalah Mandat Najib Kata Bekas Cfo 1mdb

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 232 hits
BERNAMA Menurut Azmi Tahir Jho Low akan memberi maklumat atau arahan yang perlu beliau laksanakan kerana ia adalah dari Najib Bekas perdana menteri Najib Razak di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini Gambar Bernama Bekas ketua pegawai kewa...
Jho Low Arah Najib Jangan Cakap Banyak Dengan Kpmg Kata Bekas Cfo 1mdb

Jho Low Arah Najib Jangan Cakap Banyak Dengan Kpmg Kata Bekas Cfo 1mdb

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 178 hits
BERNAMA Jho Low mengarahkan Najib mengungkapkan bahawa beliau telah diterangkan dan mengetahui segala pelaburan dan transaksi 1MDB dan yakin dengan dokumen yang ada Bekas CFO 1MDB berkata Jho Low menyusun semua dokumentasi dan perkara yang ...
Bekas Ceo 1mdb Najib Tak Pernah Cuba Pisahkan Diri Dari Jho Low

Bekas Ceo 1mdb Najib Tak Pernah Cuba Pisahkan Diri Dari Jho Low

papar berkaitan - pada 15/11/2021 - jumlah : 240 hits
malaysiakini comKES 1MDB NAJIB Bekas perdana menteri Najib Razak tidak pernah cuba untuk memisahkan dirinya daripada Low Taek Jho menurut bekas CEO 1MDB Mohd Hazem Abdul Rahman Dia berkata demikian dalam keterangannya ketika perbicaraan ras...
Instructions From Jho Low Considered A Mandate From Najib Witness Says In 1mdb Trial

Instructions From Jho Low Considered A Mandate From Najib Witness Says In 1mdb Trial

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 189 hits
A former 1MDB chief financial officer told the High Court today that every instruction given by fugitive businessman Low Taek Jho or Jho Low was considered to be a mandate from Najib Razak Azmi Tahir 46 said he was once informed by the late...
Jho Low Told Najib Not To Say Much To Auditor Kpmg Ex 1mdb Cfo

Jho Low Told Najib Not To Say Much To Auditor Kpmg Ex 1mdb Cfo

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 231 hits
1MDB TRIAL Low Taek Jho told then prime minister Najib Abdul Razak not to say much during a meeting with auditor KPMG regarding 1MDB s overseas investment the Kuala Lumpur High Court heard today Former 1MDB chief financial officer Azmi Tahi...
Najib Never Moved To Dissociate Himself From Jho Low Says Ex 1mdb Ceo

Najib Never Moved To Dissociate Himself From Jho Low Says Ex 1mdb Ceo

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 193 hits
He says Jho Low was basically the man of the PM The High Court was today told that former prime minister Najib Razak did not say or do anything to dissociate himself from fugitive businessman Low Taek Jho or Jho Low Testifying under re exam...
Mgnews Saksi Mendakwa Low Taek Jho Adalah Orang Kanan Datuk Seri Najib

Mgnews Saksi Mendakwa Low Taek Jho Adalah Orang Kanan Datuk Seri Najib

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 129 hits
Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hadir bagi sambung perbicaraan berhubung kes pengubahan wang haram membabitkan dana 1Malaysia Development Berhad di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur
1mdb Board Disappointed Us 700m Transferred To Jho Low Linked Entity Witness

1mdb Board Disappointed Us 700m Transferred To Jho Low Linked Entity Witness

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 152 hits
1MDB TRIAL 1MDB s board of directors were not only left in the dark but also disappointed with its management s decision to transfer US 700 million to a corporate entity linked to Low Taek Jho the Kuala Lumpur High Court heard today The sov...
Najib Terima Rm49 Juta Dari Syarikat Jho Low

Najib Terima Rm49 Juta Dari Syarikat Jho Low

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 241 hits
Seorang saksi utama perbicaraan 1MDB Tanore melibatkan Najib Razak mengesahkan bekas perdana menteri itu menerima RM45 juta daripada sebuah syarikat yang dikaitkan dengan ahli perniagaan buruan Low Taek Jho yang mungkin bakal menjadi titik ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api