8 Maksud Mimpi Tentang Air Mengikut Tafsiran Islam


8 Maksud Mimpi Tentang Air Mengikut Tafsiran Islam | Apabila menyebut tentang 'air' pastinya ada banyak perkara yang boleh dikaitkan. Lagi-lagi jika itu hanyalah dalam mimpi yang apa saja perkara boleh berlaku walaupun situasi itu tidak masuk dek akal. Antaranya mimpi air melimpah dalam rumah, mimpi air sungai pasang mengalir dengan deras secara tiba-tiba, mimpi air banjir deras dan sebagainya.

Tidak kisahlah sama ada mimpi air jernih, mimpi air laut pasang, mimpi air banjir, mimpi air laut naik tinggi, mimpi melihat laut dan ombak, mimpi berada di pinggir laut, mimpi melihat air laut yang biru atau mimpi jatuh ke sungai tapi selamat sekalipun, yang penting air ini memang sangat rapat dengan kehidupan dan kerana itu 'Air' ini sering menjadi kiasan dari Islam, ilmu, kehidupan, kesuburan, kesejahteraan, dan harta.



Tafsir Mimpi Air Menurut Islam Juga Ada 

Menurut al-Quran dan sunah, mimpi terbahagi kepada dua iaitu mimpi yang benar dan mimpi yang batil. Mimpi yang benar ialah mimpi yang dialami oleh manusia tatkala psikologinya berada dalam keadaan seimbang. 

Salah seorang ulama salaf (terdahulu) yang terkenal dengan kehebatannya dalam menafsirkan mimpi adalah Muhammad bin Sirin atau lebih dikenal dengan Ibnu Sirin. Tafsir Mimpi Ibnu Sirin Buku Ensiklopedia Tafsir Mimpi Menurut Tradisi Islam ini adalah karangan asal Imam Ibnu Sirin. Nama lengkapnya adalah Abu Bakr Muhammad bin Sirin al-Bashri.




Imam Ibnu Sirin, dalam bukunya Tafsir Mimpi Menurut Islam, berkata: "Tidak semua mimpi dapat ditafsirkan makna yang terkandung di dalamnya. Ada kalanya, mimpi bagaikan angin lalu namun ada yang benar-benar menjadi kenyataan."


Sedikit Pengenalan Mengenai Ibnu Sirin Dari Ust Azhar Idrus




Melihat Air Dalam Mimpi? Inilah Sebahagian Tafsirannya Menurut Ibnu Sirin

1. Mimpi Minum Air Yang Bersih
Mimpi minum air yang bersih ini tafsirnya boleh berhubung kait dengan perkara yang menyenangkan, memberi keuntungan dan ada petanda menerima kejutan untuk perkara yang baik. 
Sebagai contoh, sesiapa saja yang bermimpi melihat dia sedang meminum air tawar yang bersih dan jernih dari sebuah sumur atau tempat penyimpanan air,... maka.... 
> Jika dia (si pemimpi itu) sedang sakit, itu boleh menjadi petanda dia akan sihat
> Jika dia seorang yang masih bujang, itu boleh menjadi petanda dia akan menikah
> Jika yang bermimpi itu pula orang kafir, itu boleh menjadi petanda dia akan masuk Islam
> Jika dia orang saleh, itu boleh menjadi petanda dia akan mendapatkan ilmu
> Jika dia seorang penuntut ilmu, itu boleh menjadi petanda dia akan mendapatkan ilmu
> Jika dia seorang pedagang, itu boleh menjadi petanda dia akan mendapatkan wang pinjaman yang halal

2. Mimpi Bawa Wadah Air Apabila seseorang bermimpi membawa sebuah wadah (bekas) air, jika dia orang miskin, maka itu boleh menjadi petanda dia akan kaya.  Jika dia seorang lajang, maka dia akan menikah.
3. Mimpi Lihat Telaga Yang Penuh Air BersihBarang siapa yang bermimpi melihat sebuah telaga penuh dengan air bersih, itu boleh menjadi petanda dia akan mendapat kehormatan dari orang yang dermawan. Jika dia berwudhu dari telaga itu pula, itu boleh menjadi petanda yang dia akan selamat dari semua hal yang merisaukannya

4. Mimpi Diberikan Air Jika seseorang bermimpi diberikan air dari cangkir (bekas minuman), itu boleh menjadi petanda dia akan dikurniakan seorang anak.

5. Mimpi Lihat Diri Di Dalam AirJika seseorang bermimpi melihat dirinya dalam air yang bening (jernih) seperti kaca, itu boleh menjadi petanda dia akan mendapatkan banyak kebaikan.

6. Mimpi Minum AirApabila seseorang bermimpi meminum air dalam jumlah banyak melebihi kebiasaannya ketika bangun tidur, maka itu boleh menjadi petanda dia akan dikurniakan umur yang panjang.

7. Mimpi Mandi Dengan Air Yang Dingin Sesiapa yang bermimpi mandi dengan air dingin, itu boleh menjadi petanda dia akan bertaubat, sembuh dari segala macam penyakit, keluar dari penjara, terbebas dari jerat hutang, dan aman dari semua rasa takut.
8. Mimpi Melihat Air Yang Kotor Siapa saja yang melihat air kotor atau air yang rasanya pahit, itu boleh menjadi petanda dia akan sakit, atau usahanya akan rugi, atau kehidupannya menjadi susah.

Baca Juga : Maksud Mimpi Hamil Dan Melahirkan Menurut Islam Dan Masyarakat


Masyarakat Turut Mengeluarkan Pendapat Sendiri Mengenai Mimpi Air

Untuk mimpi yang lebih spesifik seperti maksud mimpi tenggelam dalam air laut pasang menurut Islam tidak pula dinyatakan. Namun tak dinafikan soal mimpi air ini turut mengundang pendapat lain dari marayarakat. Jika ingin tahu juga apakah maksud mengikut pendapat masyarakat, bolehlah baca artikel ini sehingga habis.

Antara yang dikongsikan itu adalah :

1. Mimpi melihat air banjirDikatakan bahawa ertinya adalah selamat dan akan mendapatkan rejeki
2. Mimpi melihat air jernih mengalirDikatakan bahawa akan mendapatkan khabar baik yang mengejutkan
3. Mimpi air lautMakna: rencana Anda akan sulit dijalani, kecuali melihat pemandangan air laut yang indah, tafsirnya menjadi beda, yakni impian-impian Anda yang indah
4. Mimpi melihat air sungai yang derasDikatakan bahawa emosi sedang terganggu 
5. Melihat air laut pasangDikatakan bahawa rancangan yang sedang diusahakan itu adalah sangat mustahil. Maksud lain ia dikatakan juga membawa rezeki yang lebih banyak
6. Berenang di laut atau kolam yang tenangDikatakan bahawa maksudnya Kehidupan Anda sedang stabil
7. Mimpi berada di kolam yang tenang, tapi dari bawah ada pusaran air yang kuatDikatakan bahawa ada kesulitan yang boleh berlaku dan perlu selalu hati-hati  
8. Mimpi berada di sungai dengan air keruh arusnya derasDikatakan bahawa ada kesulitan yang boleh berlaku mungkin dalam pekerjaan atau perhubungan 
9. Mimpi menyeberangi sungaiDikatakan bahawa anda akan mengalami perubahan yang besar 
10. Mimpi meminum air keruh atau kotorDikatakan Maknanya adalah Anda mungkin akan mendapat penyakit yang cukup berat
11. Mimpi tenggelam di airDikatakan Maksudnya adalah Anda berada dalam tekanan hidup, cara untuk diselesaikan harus segera keluar dari beban dan tekanan hidup itu
13. Mimpi sedang mandi dan membersihkan diriTafsirnya adalah Hati Anda merasa bersalah dan sedang menuju kebaikan, menjadi orang yang bersih hatinya
14. Mimpi berjalan di atas permukaan airDikatakan ia akan membawa maksud Anda akan memperoleh keuntungan
15. Tenggelam di sungaiDikatakan bahawa mungkin ada sesuatu yang buruk bakal terjadi
16. Mimpi air masuk ke dalam rumahDikatakan bahawa Anda dan sekeluarga akan mengalami sakit
17. Mimpi menangis meneteskan air mataDikatakan bahawa Kegembiraan akan segera datang
18. Mimpi air buahDikatakan bahawa Anda akan mendapat khabar gembira dari teman atau keluarga
19. Mimpi melihat air mengalirDikatakan bahawa Anda akan khabar yang mengejutkan (Suprise)
20. Mandi di tepi lautDikatakan bahawa Anda akan mendapat Ketenteraman dalam keluarga
21. Air laut rasanya tidak masin, tapi tawarDikatakan bahawa Anda akan selamat dari bahaya yang mengancam Anda
22. Air laut naik hingga ke dalam rumahDikatakan bahawa jika masih bujang maka Anda akan segera mendapatkan jodoh. Bakal ada orang istimewa dalam keluarga Anda
23. Melihat riak air di pinggiran pantaiDikatakan bahawa Semangat bekerja Anda bertambah besar
24. Mimpi melihat gelombang air yang tinggiDikatakan bahawa Anda sedang kecewa dalam soal percintaan
25. Berenang di sungai tidak sampai-sampaiDikatakan bahawa usaha Anda akan gagal, cubalah cara yang lain
26. Berenang di sungai dan sampai di tepi daratanDikatakan bahawa Anda akan sembuh dari sakit, atau usaha akan berjaya
27. Mimpi melihat pasir di dalam sungaiDikatakan bahawa Anda akan mendapat untung hasil dari usaha atau bisnes 
28. Mimpi tenggelam di danau atau telagaDikatakan bahawa Anda akan menjadi bebas dari belenggu kuasa seseorang
29. Mimpi berenang di kolamDikatakan bahawa kesulitan akan menjadi penghadang

Awas! Jangan Terlalu Taksub Hingga Percaya 100% Pada Mimpi
Sebagai salah seorang muslim, kita jangan sesekali lalai dan menaruh sepenuh percaya akan perkara ini. Untuk sekadar baca dan cuba tahu sebagai langkah berjaga-jaga adalah tidak salah tetapi jangan sesekali digunakan sebagai 'panduan' dalam menjalani kehidupan. Jangan sesekali kita lupa yang mimpi ini hanyalah permainan tidur yang boleh membawa kerugian juga jika terus difikirkan secara serius. 
Mimpi yang baik pula disebut juga sebagai ‘busyra’ iaitu khabar gembira dari Allah SWT. Dalam sebuah hadis Rasulullah SAW menyatakan melalui sabdanya yang bermaksud: “Mimpi yang baik (soleh) itu dari Allah, sedang mimpi buruk itu dari syaitan.” (Riwayat Bukhari)



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sishawa.com/2019/09/maksud-mimpi-air-mengikut-tafsiran-islam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Maksud Mimpi Melihat Orang Tidak Dikenali

Maksud Mimpi Melihat Orang Tidak Dikenali

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 702 hits
Apabila anda bermimpi melihat seseorang yang tidak dikenali dalam mimpi itu ternyata sangat membingungkan Anda melihat mereka dalam mimpi tapi tidak mampu menafsir apa maksudnya kerana belum pernah bertemu mereka dalam kehidupan nyata Ada b...
Cerita Tentang Gas Air Mata Buatan China Yang Diminati Negara Arab Sampai Venezuela

Cerita Tentang Gas Air Mata Buatan China Yang Diminati Negara Arab Sampai Venezuela

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 265 hits
China diperkirakan akan meningkatkan produksi gas air mata dan senjata pengendali kerumunan lain Hal tersebut dilakukan untuk mengikuti tingginya permintaan dari penegak hukum domestik dan luar negeri
6 Fakta Tentang Marcella Simon Artis Ftv Yang Baru Masuk Islam Sahabat Cut Meyriska

6 Fakta Tentang Marcella Simon Artis Ftv Yang Baru Masuk Islam Sahabat Cut Meyriska

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 271 hits
Masuk Islam berbarengan dengan kakak Ustaz Felix Siauw Marcella dapat hadiah umrah gratis dari Ustaz Adi Hidayat
Pastikan Kedudukan Islam Tidak Dipermainkan

Pastikan Kedudukan Islam Tidak Dipermainkan

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 289 hits
Ajaran Islam mengandungi ketetapan jelas berdasarkan sumber agama yang tidak pernah berubah dari dulu kini dan selamanya iaitu al Quran dan sunah Sabda Rasulullah SAW bermaksud Wahai sekalian manusia sesungguhnya aku telah tinggalkan buat k...
Salahkah Orang Islam Mahu Utamakan Produk Muslim

Salahkah Orang Islam Mahu Utamakan Produk Muslim

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 213 hits
Perbandingan Mujahid terhadap kempen BMF tak relevan BerjasaBANGI Kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mujahid Yusuf Rawa yang membandingkan kempen beli produk muslim dengan sentimen bangsa disifatkan sebagai sangat tidak...
Tinggalkan Gangsterisme 3 Tahun Dipenjara Akhirnya Temui Islam

Tinggalkan Gangsterisme 3 Tahun Dipenjara Akhirnya Temui Islam

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 389 hits
KETIKA hidup dibelenggu masalah kegiatan gengsterisme hutang dan rumah tangga seorang lelaki berketurunan Tionghua diberi hidayah untuk kembali kepada fitrah Chee Yin Wei 38 dari Taman Derga Jaya di Alor Setar berkata dia sangat bersyukur d...
Jual Anak Di Wechat Bagaimana Dari Sudut Islam

Jual Anak Di Wechat Bagaimana Dari Sudut Islam

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 315 hits
ZHAO dilihat membawa anaknya yang baru dilahirkan keluar dari sebuah hospital bersalin di timur China FOTO Jiangsu Public ChannelBEIJING Seorang bapa di bandar Suqian China menjual anak perempuannya yang baru dilahirkan kepada pasangan yang...
Utamakan Produk Muslim Jalan Bantu Bangunkan Ekonomi Islam

Utamakan Produk Muslim Jalan Bantu Bangunkan Ekonomi Islam

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 362 hits
DR AHNAD SANUSI AZMI Utamakan produk muslim jalan bantu bangunkan ekonomi IslamRASULULLAH memuji kaum al Asy ariyyin yang mempunyai sikap yang sangat istimewa Kaum al Asy ariyyin ini adalah bangsa yang suka membantu kaumnya sendiri Sabda Ra...
Guan Eng Selar Mca Mic Tak Bantah Pas Umno Sokong Boikot Produk Bukan Islam

Guan Eng Selar Mca Mic Tak Bantah Pas Umno Sokong Boikot Produk Bukan Islam

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 425 hits
Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng PETALING JAYA Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menyelar MCA dan MIC yang tidak membantah secara terbuka terhadap sokongan diberikan oleh PAS dan Umno dalam kempen yang mendorong orang ramai memboikot produ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord