Pastikan Kedudukan Islam Tidak Dipermainkan



Ajaran Islam mengandungi ketetapan jelas berdasarkan sumber agama yang tidak pernah berubah dari dulu, kini dan selamanya iaitu al-Quran dan sunah.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Wahai sekalian manusia, sesungguhnya aku telah tinggalkan buat kamu (dua perkara) selagi kamu berpegang dengannya, maka kamu tidak akan sesat selama-lamanya iaitu Kitabullah (al-Quran) dan sunah Nabi-Nya.” (Hadis riwayat al-Baihaqi)

Dengan memahami perkara asas itu, umat Islam lebih-lebih lagi pada saat berdepan dengan kelompok manusia daripada pelbagai agama perlu berpegang teguh terhadap prinsip Islam.

Meskipun Islam menggesa umatnya tidak menghina atau mempermainkan agama lain, namun tidak bermakna ketetapan agama boleh diketepikan.

Tidak ada toleransi dalam soal menjaga prinsip agama Islam kerana ia perkara yang menjadi tonggak menzahirkan kebenaran Islam.

Lihat bagaimana Rasulullah SAW bersikap tegas terhadap golongan yang tidak menerima Islam, namun cuba bertoleransi dengan Islam.

Golongan kafir itu mengajak supaya dilakukan penggiliran agama agar ada kalanya orang ramai mempraktikkan Islam dan pada tempoh waktu kemudiannya semua orang termasuk golongan Muslim mempraktikkan kepercayaan yang ditolak oleh Islam. Bagaimanapun, cadangan itu ditolak Rasulullah SAW secara tuntas.
Perkara itu dirakamkan Allah SWT menerusi Surah al-Kafirun ayat 1-6 yang bermaksud: “Katakanlah (wahai Muhammad): Hai orang kafir! Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat. Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku.”

Penjelasan itu membuktikan Islam mempunyai prinsip yang tidak boleh digadai.

Kebenaran Islam, malah pengiktirafan yang diberikan Allah SWT terhadap Islam perlu difahami agar menjadi asas dalam memartabatkan Islam.

Islam adalah satu-satunya agama yang diterima di sisi Allah SWT. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Sesungguh-nya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah Islam.” (Surah Ali Imran, ayat 19)
Islam tidak mempromosikan permusuhan, sebaliknya kedamaian dan keharmonian hidup sesama insan sentiasa menjadi saranan.

Acuan yang ditetapkan Islam tidak boleh sama sekali direndahkan semata-mata untuk menjaga hati pihak lain. Islam tidak menerima toleransi yang mengubah prinsip Islam.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan sesiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya dan ia pada hari akhirat kelak daripada orang yang rugi.” (Surah Ali Imran, ayat 85) 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/09/fxj.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bani Jawi Pembela Islam Akhir Zaman

Bani Jawi Pembela Islam Akhir Zaman

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 342 hits
Orang Melayu adalah bangsa yang menerima Islam secara baik orang melayu boleh menyebut bahasa Arab dengan Fasih Orang melayu menggunakan bahasa Arab dalam percakapan walaupun ia tidak sedar seperti sabar kubur sihat mati mayat dan lain lain...
Kaedah Penyembelihan Cara Islam Diiktiraf Barat

Kaedah Penyembelihan Cara Islam Diiktiraf Barat

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 197 hits
Islam mengajar supaya sembelihan dilakukan dengan pisau tajam bagi memotong bahagian leher untuk memutuskan dua urat utama atau urat mareh Kaedah ini dikaji oleh seorang pakar dari Jerman Profesor Wilhelm Schulze dan rakannya Dr Hazem di Se...
Kerana Inilah Islam Menyuruh Perempuan Menutup Aurat

Kerana Inilah Islam Menyuruh Perempuan Menutup Aurat

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 737 hits
So ketiak hitam Peminat Persoal Bawah Lengan Elisya SandhaPelakon cantik yang juga adik kepada pelakon Fasha Sandha Elisya Sandha ada berkongsi beberapa keping foto ketika menghadiri majlis sebuah majalah fesyen baru baru ini di Kuala Lumpu...
6 Doa Ketika Rindu Seseorang Dalam Islam

6 Doa Ketika Rindu Seseorang Dalam Islam

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 466 hits
6 Doa Ketika Rindu Seseorang Dalam Islam Setiap manusia pasti pernah merasakan rindu Perasaan ini muncul tatkala kita berada di posisi yang jauh dari orang tersayang Entah itu istri suami orang tua saudara teman atau kekasih hati Sedangkan ...
Tak Wajar Boikot Barangan Bukan Islam Kabinet

Tak Wajar Boikot Barangan Bukan Islam Kabinet

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 298 hits
Kabinet menolak tindakan memboikot barangan keluaran pengusaha bukan Islam dan menyifatkan kempen itu sebagai tidak wajar Jemaah menteri menolak pemikiran dan pendirian sempit berasaskan sentimen perkauman yang cuba dimainkan oleh pihak ter...
Peniaga Online Beragama Islam Wajib Bayar Zakat

Peniaga Online Beragama Islam Wajib Bayar Zakat

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 470 hits
The ReporterPeniaga beragama Islam yang menjalankan perniagaan dalam talian disaran menunaikan kewajiban membayar zakat perniagaan kata Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan Ahmad Shukri Yusoff ...
Kumpulan Orang Islam Mahu Demo Bantah Projek Tambakan Ptmp

Kumpulan Orang Islam Mahu Demo Bantah Projek Tambakan Ptmp

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 220 hits
Ketua Ummah Pulau Pinang Mohd Akhir Che Mat apda sidang media di Permatang Damar Laut hari ini GEORGE TOWN Satu gabungan 40 kumpulan kepentingan orang Islam merancang untuk menunjuk perasaan terhadap Projek Tambakan Selatan Pulau Pinang pad...
Saya Manusia Pertama Gembira Mark Adam Berdoa Ibunya Memeluk Islam

Saya Manusia Pertama Gembira Mark Adam Berdoa Ibunya Memeluk Islam

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 422 hits
Semalam nama penyanyi Mark Adam menjadi perbualan hangat selepas berkongsikan video dia menghadiahkan sebuah rumah kepada ibunya Florenda Macaraig Echivarre BACA Mark Adam Tersenarai Top 5 ABPBH Ke 32Menurut Mark sejak kebelakangan ini ibun...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord

Nadia Rosli Hati Yang Tercemar Chord