Salahkah Orang Islam Mahu Utamakan Produk Muslim


Ainulillia Perbandingan Mujahid terhadap kempen BMF tak relevan: Berjasa
BANGI – Kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mujahid Yusuf Rawa yang membandingkan kempen beli produk muslim dengan sentimen bangsa disifatkan sebagai sangat tidak relevan.
Presiden Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (Berjasa), Datuk Dr Badhrulhisham Abdul Aziz  berkata, sebagai menteri agama kerajaan Pakatan Harapan, Mujahid sepatutnya menyokong usaha untuk memperkasakan ekonomi orang Islam, bukan mengambil pendirian bersama sekutunya, DAP untuk mempertikaikan kempen berkenaan.
“Apa salahnya orang Islam di Malaysia mengutamakan produk muslim sendiri dan mengambil sikap berhati-hari dalam perkara halal dan haram?
“Perbandingan Mujahid yang mengatakan beliau tidak tanya pasal bangsa ketika cari produk halal di luar negara adalah tidak relevan sama sekali,” katanya dalam kenyataan, hari ini.
Sebelum ini, Mujahid dilaporkan berkata, Islam menekankan pembelian barangan halal dan bersih, tetapi tidak mengajar umatnya memilih produk berdasarkan kaum serta agama.
Ahli Parlimen Parit Buntar itu berkata, ajaran Islam tiada kaitan dengan kempen mengutamakan produk Islam yang dicanangkan sesetengah pihak.
Mengulas lanjut, Dr Badrulhisham sekali lagi menegaskan bahawa kempen berkenaan tiada langsung menyebutkan atau menekankan tindakan boikot kepada produk keluaran bukan Islam.
“Kita cuma utamakan produk saudara seIslam seIslam kita terutama dalam mencari produk yang halal dan bersih dimana ianya adalah menjadi pegangan kita dalam memastikan pemakanan dan penggunaan produk untuk diri dan keluarga adalah mematuhi syariat.
“Sila rujuk sebahagian kenyataan Timbalan Mufti Perak baru-baru ini dalam laman web Indahnya Islam bertajuk ‘Muslim mesti mengutamakan produk Muslim’, ‘ketika kita ingin membina semula kekuatan umat Islam di negara ini dimana kekuatan ekonomi tidak dikuasai oleh umat Islam bahkan jauh ketinggalan, mengutamakan barangan umat Islam adalah satu tuntutan,” katanya.
Sejak beberapa minggu lalu, kempen yang dilancarkan Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) dan Koperasi Al-Hilal Berhad (Kohilal) khusus untuk masyarakat Islam di negara ini, menimbulkan pelbagai polemik dalam kalangan pihak tertentu.
Bukan hanya dikritik dan ditentang oleh DAP, usaha berkenaan turut ditolak Kabinet Pakatan Harapan (PH) – yang juga dianggotai pemimpin Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Parti Amanah Negara (PAN) dan PKR – yang menganggap tindakan itu sebagai boikot dan tidak wajar.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/09/salahkah-orang-islam-mahu-utamakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Utamakan Produk Muslim Jalan Bantu Bangunkan Ekonomi Islam

Utamakan Produk Muslim Jalan Bantu Bangunkan Ekonomi Islam

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 359 hits
DR AHNAD SANUSI AZMI Utamakan produk muslim jalan bantu bangunkan ekonomi IslamRASULULLAH memuji kaum al Asy ariyyin yang mempunyai sikap yang sangat istimewa Kaum al Asy ariyyin ini adalah bangsa yang suka membantu kaumnya sendiri Sabda Ra...
Tolong Produk Muslim Baik Untuk Bukan Islam Mufti

Tolong Produk Muslim Baik Untuk Bukan Islam Mufti

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 241 hits
Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin percaya kempen menyokong pembelian produk keluaran Muslim bukan sahaja dapat memperkasakan ekonomi mereka malah baik untuk bukan Islam Katanya kempen beli produk Muslim dulu itu secara tidak langsung ...
Utamakan Produk Muslim Untuk Kembalikan Dominasi Kuasa

Utamakan Produk Muslim Untuk Kembalikan Dominasi Kuasa

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 217 hits
Ustaz Hazizi Abdul Rahman Dominasi kafir ke atas ekonomi negara mesti ditamatkan Ustaz HaziziALLAH mewajibkan umat Islam supaya memiliki kuasa kerana hanya dengan kuasa sahaja umat Islam mampu melindungi agama yang suci ini Perkara ini berd...
Teruskan Kempen Utamakan Membeli Produk Muslim

Teruskan Kempen Utamakan Membeli Produk Muslim

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 682 hits
Kempen utamakan membeli produk Muslim adalah suatu tindakan yang inklusif dan kompetitif dalam konteks perniagaan dan harus dilihat secara positif Kempen itu bukan bersikap perkauman atau rasis dan jauh sama sekali untuk mewujudkan perbalah...
Wajib Utamakan Premise Dan Produk Islam Kami Tak Boikot

Wajib Utamakan Premise Dan Produk Islam Kami Tak Boikot

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 316 hits
Kempen kesedaran perlu dimaksimakan kepada WAJIB utamakan premise dan produk Islam kerana kita menuju SAYANGI NEGARA MALAYSIA BERSIH Hentikan pembohongan dan eksploitasi menggunakan tulisan jawi untuk mengelirukan umat Islam Hentikan sikap ...
Pas Pertahan Kempen Utamakan Produk Islam

Pas Pertahan Kempen Utamakan Produk Islam

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 223 hits
PAS mempertahankan kempen mengutamakan produk dihasilkan umat Islam dan menyifatkan kenyataan Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengenai kempen memboikot barangan bukan Bumiputera sebagai kurang tepat Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan meng...
Bantu Beli Produk Muslim Bukannya Boikot Produk Bukan Islam

Bantu Beli Produk Muslim Bukannya Boikot Produk Bukan Islam

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 1257 hits
Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyeru umat Islam agar mengetengahkan kempen untuk membantu ekonomi sesama Muslim di Malaysia dan bukannya melalui kempen memboikot barangan bukan Islam yang hanya merugikan ramai pihak Biarpun sikap...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord