7 Resipi Sajian Kampung Dari 20 Laman Caf Sedap Sungguh


Peluang menikmati keenakan sajian kampung yang asli, pastinya meggamit kenangan di desa tercinta. Bahan ramuan yang ringkas, jika cukup asam garam dan kena gaya masaknya pasti mengubat rindu sajian ibunda.

Pemilik 20 laman cafe, Bariyah Abd Aziz berkongsi resepi yang mempunyai pengaruh kuat sajian dari kampung halamannya Rembau. Negeri Sembilan.
MASAK LEMAK CILI API ITIK SALAI
BAHAN-BAHAN :
1 ekor itik salai4 sudu makan cili api/ yang telah ditumbuk lumat2 sudu makan kunyit hidup/yang telah ditumbuk lumat2 biji kelapa /ambil santan pekat sahaja4 keping asam keping4 batang serai /diketukGaram secukup rasaCARA MEMASAK :
Masukkan daging salai, cili api dan kunyit ke dalam periuk dan masak atas api sederhana.Biarkan seketika sehingga air dari itik dan cili telah sejat dan agak kering.Apabila airnya telah sejat, masukkan santan pekat dan biarkan mendidih hingga itik empuk sambil dikacau agar tidak pecah minyak.Masukkan asam keping, serai dan garam secukup rasa.Kecilkan api dan biarkan ia merenih hingga naik minyak.Kacau sekali sekala.Masakan sudah sedia untuk dihidangkanSaiz hidangan : 8 orang
Masa memasak : 40 minit
Cara memasak : Reneh
Jenis masakan : Lauk pauk
Keistimewaan : Rasa itik salai memberikan aroma dan kesedapan yang memikat selera
INFO CHEF : Inilah kelainan masak lemak cili api asli Negeri Sembilan, ramuannya tidak menggunakan bawang. Daging atau itik adalah yang telah siap disalai.
SAMBAL UDANG BERSAMA TERUNG PIPIT
BAHAN-BAHAN :
250gm udang saiz sederhana1 mangkuk kecil terung pipit5 sudu makan cili kering/yang telah dikisar5 biji bawang kecil/ ditumbuk lumat3 ulas bawang putih/ditumbuk lumat2 sudu makan asam jawa /diperah bersama setengah cawan air1 biji bawang besar/dihiris nipisGaram dan gula secukupnyaCARA MEMASAK :
Panaskan minyak dan udang digoreng seketika. Angkat cepat bila udang berubah warna. Boleh gunakan minyak goreng udang tadi untuk menumis bahan tetapi pastikan panas semula minyak itu hingga hilang air udang.Goreng terung pipit sebentar.Tumiskan cili kisar sehingga garing dan kemudian masukkan bawang kecil dan bawang putih hingga garing .Biarkan sampai terbit minyak.Masukkan air asam garam, jawa, garam dan gula secukup rasa. Biarkan ia mereneh sekejapMasukkan bawang besar yang dihiris nipis dan biarkan sehingga bawang besar layu.Masukkan udang dan dibalik-balikan sebentar.Angkat dan sedia untuk dimakan.Saiz hidangan : 4 orang
Masa memasak : 20 minit
Cara memasak : Tumis dan goreng
Jenis masakan : Lauk pauk
Keistimewaan : Terung pipit menambah keenakan sambal udang.
INFO CHEF : Biarkan udang meresap dalam sambal dan keluar air manisnya, baru ditutupkan api.
AYAM MASAK KICAP
BAHAN-BAHAN :
1 ekor ayam2 biji kentang /dipotong nipis memanjang2 biji cili hijau/dihiris nipis1 biji bawang besar/dihiris nipis1 batang kulit kayu manis2 kuntum bunga lawang2 sudu makan pes cili kering5 sudu makan kicap lemak manis2 sudu makan sos tiram2 sudu makan tepung jagung/dibancuhkan sedikit air4 ulas bawang putih/dikisar atau ditumbuk2 ulas bawang putih/dikisar atau ditumbuk2.5 sm halia/ditumbukGula dan garam secukup rasaKunyit serbuk secukupnyaCARA MEMASAK :
Gaul ayam bersama garam dan kunyit serbuk , goreng hingga masak dan ketepikan.Gaulkan kentang bersama garam dan digoreng hingga masak.Tumiskan kulit kayu manis dan bunga lawang hingga naik bau.Masukkan pes cili kering dan digoreng hingga garing.Masukkan bahan-bahan yang ditumbuk dan biarkan hingga naik baunya.Masukkan sos tiram dan kicap, masukkan air secukupnya.Biarkan hingga mendidih dan masukkan garam dan gula secukupnya.Masukkan ayam dan kentang, biarkan mereneh seketikaMasukkan bawang besar dan cili hijau yang telah dihiris.Masukkan tepung jagung yang dibancuh sedikit air untuk memekatkannya.Masukkan asam jawa, garam, gula secukupnya dan biarkan ia mereneh seketika sebelum diangkat dan dihidangkan.Saiz hidangan : 8 orang
Masa memasak : 15 minit
Cara memasak : Goreng dan reneh
Jenis masakan : Lauk pauk
Keistimewaan : Ayam masak kicap tidak mudah basi dan tahan lama
INFO CHEF : Boleh juga gantikan cili kisar dengan lada hitam yang ditumbuk
IKAN CENCARU SUMBAT
BAHAN-BAHAN:
2 ekor ikan cencaru2 biji cili merah/ditumbuk8 biji cili api/ditumbuk1/2 biji bawang besar/dihirisSedikit belacan/ 2 sm1 biji limau kasturiGaram secukup rasaCARA MEMASAK :
Cuci ikan, belahkan belakangnya dan lumurkan sedikit garam.Tumbukkan cili merah, cili api dan belacan dan sedikit garam (jika suka)Setelah lumat masukkan bawang besar yang telah dihiris dan ditumbuk sedikit.Perahkan limau kasturi dan digaul rata. Kemudian sumbatkan ke dalam ikan.Goreng sehingga masakSaiz hidangan : 4 orang
Masa memasak : 15 minit
Cara memasak : Tumis dan goreng
Jenis masakan :Lauk pauk
Keistimewaan : Sedap dan cepat disediakan
IKAN KELI GORENG BERLADA
 BAHAN-BAHAN :
2 ekor ikan keli2 biji cili merah/ditumbuk halus10 biji cili api/ditumbuk halus1/2 biji bawang besar/dipotong memanjangGaram secukup rasaSerbuk kunyit secukupnyaCARA MEMASAK :
Gaulkan ikan keli bersama kunyit serbuk dan garam.Goreng ikan keli hingga garing, angkat dan ketepikan.Panaskan minyak dalam kuali dan tumiskan cili merah dan cili api yang telah ditumbuk sehingga garing.Setelah cili telah garing masukkan pula bawang besar yang dihiris memanjang dan biarkan sehingga bawang agak layu.Masukkan garam secukup rasa.Akhir sekali masukkan ikan keli yang telah digoreng tadi.Gaul rata dan sedia untuk dimakan.Saiz hidangan : 4 orang
Masa memasak : 15 minit
Cara memasak : Tumis dan goreng
Jenis masakan :Lauk pauk
Keistimewaan : Masa memasak yang singkat dan kos yang murah.
INFO CHEF : Untuk menghilangkan lendir ikan keli, basuh dengan sedikit air limau nipis dan sedikit garam. Boleh juga digunakan tepung gandum untuk cuci ikan, disarankan juga untuk perap dengan tepung selama 15 minit. Ini juga mengelakkan ikan daripada meletup-letup atau melekat di kuali masa menggoreng.
KERABU DAGING SALAI
BAHAN-BAHAN :
500 gm daging /yang telah dihiris nipis1 biji bawang besar/dihiris membulat5 biji cili api/dihiris1 batang serai/dihiris nipis2 biji limau kasturiKicap lemak manis secukup rasaCARA MEMASAK :
Campurkan daging salai dan bahan-bahan yang telah dihiris tadi.Masukkan kicap dan perahkan limau kasturi.Gaul rata dan ia sedia untuk dimakanSaiz hidangan : 5 orang
Masa memasak : 15 minit
Cara memasak : Campur dan gaul, tanpa memasak
Jenis masakan : Sajian pembuka selera dan juga lauk
Keistimewaan : Rasa masam manis dan aroma serai menjadi pembuka selera
INFO CHEF : Sekiranya daging salai yang dibeli tidak terlalu masak, masukkan daging salai dalam kuali tanpa minyak atas api kecil ,dan biarkan seketika sehingga ia lembut.
SAMBAL TEMPE GORENG DENGAN IKAN BILIS
BAHAN-BAHAN :
2 keping tempe /dipotong sederhana nipis250 gm ikan bilis/ secukupnya3 sudu makan pes cili kering5 biji bawang kecil/ ditumbuk atau dikisar1 asam kepingGaram dan gula secukup rasaCARA MEMASAK :
Panaskan minyak dalam kuali, dan goreng tempe dan ikan bilis sehingga garing. Biarkan ia sejuk.Tumis pes cili kering hingga garing, dan masukkan bawang kecil dan biarkan seketika.Masukkan asam keping, garam dan gula secukupnya.Akhir sekali masukkan tempe dan ikan bilis dan digaul rata.Saiz hidangan : 3 orang
Masa memasak : 15 minit
Cara memasak : Tumis dan goreng
Jenis masakan : Sambal
Keistimewaan : Simpan dalam bekas kedap udara untuk tahan lama
INFO CHEF : Sambal ini juga boleh dijadikan sarapan ,dimakan bersama roti.
Resipi : Bariyah Abd Aziz
Terima kasih : 20 lamancafe, No 20, Jalan Damai 8, Taman Desa Damai, Bangi, Selangor


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/09/7-resipi-sajian-kampung-dari-20-laman.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resipi Telur Bungkus Yang Senang Dimasak Tapi Sedap

Resipi Telur Bungkus Yang Senang Dimasak Tapi Sedap

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 108 hits
Kadang kat rumah tak ada apa yang nak dimasak kecuali telur Telur kan tahan lama Lagi lagi kalau disimpan dalam peti sejuk Kalau di rumah cuma ada telur apa kata buat telur bungkus Sedap sangat Campurkan dengan sayur sayuran Dah jadi satu l...
3 Menu Masakan India Vasantha Sungguh Sedap Memukau Selera

3 Menu Masakan India Vasantha Sungguh Sedap Memukau Selera

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 95 hits
Rempah ratus bagaikan satu elemen penting dalam masakan India Kerana itulah Puan Vasantha sanggup membuat sendiri campuran rempah ratus dalam setiap masakan yang dimasak Kata beliau hasil air tangan adalah kepuasan dalam menyediakan masakan...
10 Resipi Tauhu Yang Sedap Murah Senang Masak

10 Resipi Tauhu Yang Sedap Murah Senang Masak

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 103 hits
Tauhu sumber protien yang murah dan sedap untuk itu apa kata korang pelbagaikan menu sumber protein ini sebagai hidangan sihat untuk keluarga Selain murah cara memasaknya juga ringkas dan senang Malah rasanya juga tidak pernah mengecewakan ...
Resipi Kek Oren Lembap Sedap Dikukus Mahupun Dibakar

Resipi Kek Oren Lembap Sedap Dikukus Mahupun Dibakar

papar berkaitan - pada 25/8/2019 - jumlah : 73 hits
Teringin nak baking kek Paling mudah min kongsikan resipi kek oren oleh Kuqhen ringkas penyediaannya hanya menggunakan periuk nasi Resipi kek oren lembap ini boleh dimasak dengan dua cara sama ada kukus ataupun boleh juga dibakar Enak dimak...
Resipi Kek Zebra Putih Telur Paling Mudah Sedap Gebu

Resipi Kek Zebra Putih Telur Paling Mudah Sedap Gebu

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 80 hits
Sedapnya Kek Zebra Putih Telur ni atau tajuk asal dalam bahasa Indonesianya dipanggil Bolu Zebra Putih Telur Nampak gebu dan sedap kan Malah bahan bahannya nampak mudah Jom cuba resipi perkongsian Mak Frida dari IG fridajoincofee ni Pasti p...
Gulai Lemak Ikan Lampam Bersama Belimbing Buluh Sajian Tengahari Raya Ke Empat Di Kampung Halamanku

Gulai Lemak Ikan Lampam Bersama Belimbing Buluh Sajian Tengahari Raya Ke Empat Di Kampung Halamanku

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 43 hits
Ini entri terlambat buat Raya dah habis lama raya haji pun dah lepas menjelang baru terkial kial nak tunjuk masakan ini Waktu itu dah jemu dan muak menghadap lemang dan rendang maka terjadilah hidangan gulai lemak ikan lampam bersama belimb...
Penggemar Tempe Mesti Suka 4 Menu Ni Sedap Senang Sungguh Buatnya

Penggemar Tempe Mesti Suka 4 Menu Ni Sedap Senang Sungguh Buatnya

papar berkaitan - pada 25/8/2019 - jumlah : 90 hits
Jemu dengan lauk daging hari anda cuba menu tempe yang ringkas tapi sedap lagi pun harganya murah dan cepat masak Tak kisahlah nak masak tempe je atau campur dengan bahan lain ia tetap sedap Kalau susah nak fikir menu apa ini RASA kongsikan...
8 Koleksi Resipi Mi Bihun Sedap Tak Menyesal Masak

8 Koleksi Resipi Mi Bihun Sedap Tak Menyesal Masak

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 65 hits
Asyik makan nasi je apa kata sekali sekala kita tukar pada mi atau bihun untuk hidangan utama keluarga Malah ini idea bagus untuk hidangan tetamu yang berkunjung ke rumah Tambahan pula semua menu ini disukai oleh ramai rakyat Malaysia Berik...
Resipi Pes Ikan Bakar Terlajak Sedap

Resipi Pes Ikan Bakar Terlajak Sedap

papar berkaitan - pada 29/8/2019 - jumlah : 111 hits
Siapa tak suka dengan ikan bakar ni makan pula dengan nasi panas panas Memanglah layan Kalau tekak nak merasa resepi ikan bakar sedap ini min kongsikan Nak guna untuk segala jenis ikan pun takpe janji ikan Siakap pari ke selar ke semua bole...
Tulisan Budak Perempuan Ini Cantik Seperti Guna Komputer

Subhanallah Dua Pemain Rebah Disambar Petir Ketika Aksi Persahabatan

Zarina Anjoulie Buka Tudung Sekarang Makin Seksi Siap Nampak N1ples Lagi

Polis Siasat Insiden Dua Lelaki Bertumbuk Di Plaza Tol Bukit Kiara

Dap Terus Dendang Lagu Rasis Bodohkan Rakyat

Walaupun Sekolah Sampai Darjah 6 Tetapi Lelaki Ini Jutawan

Nak Kurus Perlu Bersenam Setiap Hari Ke

Cara Mudah Nak Semak Nilai Ipu Tempat Anda Guna Smartphone



Sejarah Bencana Jerebu Yang Saban Tahun Menghantui Malaysia

Bagaimana Pembenihan Awan Membantu Menangani Jerebu

Bagaimana India London dan Hong Kong Menyelesaikan Isu Rumah Tak Terjual

Kisah Kematian Akibat Menang Loteri RM68 Juta

Kenapa Bas Sekolah Di Seluruh Dunia Berwarna Kuning


Kord Lagu Carefree Rindu Bayangan

Sosej Sedaap Keluaran Al Baity 100 Isi Ayam Sebenar

Hiburan Noor Nabila Fail Permohonan Hak Jagaan Anak Sementara

Word 201

Shine On The Amd Winning Custom Harley Softail Deuce

Safari Sebenar Di Tabin Wildlife Resort