8 Koleksi Resipi Mi Bihun Sedap Tak Menyesal Masak


Asyik makan nasi je, apa kata sekali sekala kita tukar pada mi atau bihun untuk hidangan utama keluarga.Malah ini idea bagus untuk hidangan tetamu yang berkunjung ke rumah. Tambahan pula semua menu ini disukai oleh ramai rakyat Malaysia. Berikut RASA kongsikan lapan menu mi yang menjadi pilihan ramai rakyat Malaysia.  Anda boleh cuba salah satu  kerana kesemua menu ini sangat sedap dan mudah disediakan.
MI GORENG MAMAK
BAHAN-BAHAN:
1kg mi kuning40gm bawang merah kisar30gm bawang putih kisar20gm cili boh30gm kuah kacang segera100gm bebola ikan hiris100gm fish cake | hiris100gm isi ayam potong dadu50gm udang1 keping tauhu | goreng hiris nipis3 biji telur50gm tauge50 sawi | potongMinyak masak secukupnyaBAHAN  KUAH KACANG:
300gm kacang tanah500gm bawang merah kisar300gm bawang putih kisar30gm udang kering500gm cili boh3 liter airGaram dan gula secukupnyaMinyak masak secukupnya CARA MEMASAK:
 Untuk memasak kuah kacang; kacang tanah disangai dan dibuang kulit. Kemudian dikisar halus bersama udang kering.Tumis bawang merah dan bawang putih hingga terbit bau.Masukkan cili boh dan tumis hingga masak. Masukkan kacang yang dikisar tadi dan air. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. Ketepikan.Panaskan minyak di dalam kuali. Tumis bawang merah, bawang putih sehingga masak.Masukkan cili boh satu sudu makan dan tumis sehingga masak.Masukkan kuah kacang yang telah dimasak tadi dan masak sehingga sedikit kering.Masukkan mi kuning bebola ikan, fish cake dan isi ayam.Pastikan bahan-bahan mentah sudah masak.Masukkan tauhu goreng, tauge dan sawi.Pecahkan tiga biji telur di tengah kuali, biar seketika barulah digaul sekata.Angkat dan sedia dinikmati panas-panas.
CHAR KUETIAU
BAHAN-BAHAN:
1kg kuetiau150gm udang50gm bawang putih kisar50gm cili boh30ml kicap cair10gm lada putih1 biji telur30gm tauge50gm kucaiMinyak masak secukupnya CARA MEMASAK:
1. Panaskan minyak masak di dalam kuali. Masuk udang dan ditumis sebentar. Masukkan bawang putih, terus masukkan kuetiau untuk digaul bersama.
2. Semasa gaul, pastikan kuetiau tidak melekat antara suatu sama lain.
3. Masukkan cili boh, lada putih dan kicap cair, gaul sehingga rata.
4. Pecahkan telur di tengah kuali dan kacau sehingga sedikit kering dan gaulkan bersama kuetiau.
5. Masukkan kucai dan tauge.
6. Hidangan siap dihidangkan.

MI SOTO AYAM
BAHAN-BAHAN:
1kg mi kuning | celur1liter air 2gm bunga lawang5 helai daun limau purut |kisar2gm biji pelaga2gm kulit kayu manis50gm bawang merah | kisar30gm bawang putih | kisar5gm halia1/2 paket rempah sup1 batang serai | titik5gm jintan manis5gm jintan putih5gm serbuk lada hitam50gm isi ayam20gm serbuk ketumbar10ml minyak masak400gm nasi impit | rebus100gm bawang goreng | hiasan30gm tauge | hiasanSedikit hirisan cili merah | hirisanGaram dan perasa secukupnyaBAHAN  SAMBAL KICAP CILI PADI:

20gm cili padi merah/cili api5gm bawang putih150ml kicap lemak manis5ml air limau nipis CARA MEMASAK:
1. Panaskan minyak di dalam periuk dan masukkan tiga sekawan iaitu buah pelaga, kulit kayu manis dan bunga lawang.
2. Tumis bawang merah, bawang putih, halia, serai, daun limau purut yang telah dikisar sehingga naik bau.
3. Masukkan rempah sup, serbuk ketumbar dan serbuk lada hitam dan tumis sehingga pecah minyak.
4. Masukkan air biar sehingga mendidih. Masukkan isi ayam dan perasakan dengan garam secukup rasa.
5.Biar mereneh dan tutup api.
6. Untuk membuat sambal kicap, kisar semua bahan. Seimbangkan rasanya.
7. Untuk menghidang, masukkan mi ke dalam bekas. Masukkan potongan nasi impit. Tuang kuah soto dan hiaskan dengan bawang goreng,hirisan cili merah, tauge di atasnya. Sedia dinikmati.

BIHUN SINGAPORE
BAHAN-BAHAN:
1kg bihun | rendam dan tos10ml minyak masak50gm bawang merah kisar30gm bawang putih kisar5gm lada putih5gm lada hitam100gm isi ayam potong dadu100gm udang100gm sotong50gm lobakmerah hiris panjang10gm daun bawang hiris panjang1 biji telur10gm cili merah hirisSedikit daun kucai | hirisSedikit taugeGaram dan perasa secukupnyaCARA MEMASAK:
1. Panaskan minyak masak, tumis bawang merah, bawang putih sehingga masak
2. Masukkan lada putih dan lada hitam. Masukkan isi ayam, udang dan sotong. Masak dan pastikan bahan-bahan tersebut masak sepenuhnya.
3. Masukkan mihun dan pecahkan telur di tengah kuali dan gaul sekata.
4. Masukkan sayur-sayuran dan gaul sehingga sebati.

MI LADNA
BAHAN-BAHAN:
1kg mi kuning | celur10gm halia kisar30gm bawang putih kisar100gm isi ayam50 sotong50gm udang50gm sawi5 biji cili padi | belah dua50gm lobak | hiris50gm bunga kobis | potong4 biji cendawan butang dalam tin | hiris500 liter air30ml sos tiram5ml minyak bijanSedikit tepung jagungMinyak masak secukupnyaGaram dan perasa secukupnya CARA MEMASAK:
1. Tumis halia,bawang putih yang dihiris halus.
2. Masuk kan isi ayam, udang dan sotong. Biarkan sehingga masak.
3. Tambahkan sos tiram, gaul sehingga sebati dan masukkan air.
4. Pekat kan sos ladna dengan tepung jagung.
5. Biar sehingga mendidih, kemudian masukkan semua sayur.
6. Tambah sedikit minyak bijan untuk memberi aroma.
7. Masukkan garam secukup rasa.
8. Angkat, tuangkan ke atas mi dan sedia dihidangkan.

BIHUN TOMYAM
BAHAN-BAHAN:
1kg bihun | celurMinyak masak secukupnyaBAHAN PES:
30gm bawang merah20gm bawang putih20gm cili merah30gm cili kering10gm lengkuas2batang serai | ketuk8gm udang kering5 helai daun limau purut10gm belacan | bakar30ml air asam jawaGula dan garam secukupnya5 liter airBAHAN SUP:
100gm ayam100gm udang50gm sotong15gm bawang besar hiris10gm bawang putih hiris10gm lengkuas1 biji buah tomato | belah empat10ml sos ikan5ml limau nipis10 biji cili padi | belah dua15gm daun ketumbar | racik50gm bunga kubis | potong50gm lobak | potong5 biji cendawan butang dalam tin | hirisGaram dan gula secukupnya CARA MEMASAK:
1.Semua bahan pes tom yam dikisar kecuali serai, air asam jawa, daun limau purut, garam dan gula.
1. Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar bersama serai, air dan daun limau purut.
2. Masukkan air asam jawa, garam dan gula secukup rasa.
3. Masak sehingga menjadi pes tom yam.
4. Masukkan air.
5. Kemudian masukkan bahan-bahan untuk sup tom yam. Biarkan mendidih.
6. Tuang kuah tomyam ke atas bihun yang siap dihidang.

MI HAILAM
BAHAN-BAHAN:
1kg mi kuning | celur20gm bawang putih | kisar30gm bawang merah | kisar100gm isi ayam100gm udang50ml kicap pekat5gm lada hitam30ml sos tomato30ml sos tiram500ml  air10gm cili merah | hiris nipis40gm bawang goreng1 biji telur50gm bunga kubis | potong30gm sawi | potongSedikit tepung jagungMinyak masak secukupnyaGaram dan gula secukupnya CARA MEMASAK:
0. Panaskan air dan celur mi kuning. Angkat dan toskan. Ketepikan.
1. Panaskan minyak dan tumis bawang putih dan bawang merah kisar sehingga naik bau. Masukkan ayam dan udang. Kacau sehingga separuh masak.
2. Masukkan air secukupnya, kicap, sos tomato, sos tiram, lada hitam, bunga kubis dan masak sehingga kuah mendidih.
3. Tambah bancuhan tepung jagung dan didihkan sehingga kuah pekat. Masukkan sawi dan pecahkan telur. Tambah garam dan gula secukup rasa.
4. Tuang kuah di atas mi dan hiaskan dengan cili merah, sawi, bawang goreng.

MI BAKSO
BAHAN-BAHAN:
1kg kuetiau150gm udang50gm bawang putih kisar50gm cili boh30ml kicap cair10gm lada putih1 biji telur30gm tauge50gm kucaiMinyak masak secukupnyaCARA MEMASAK:
1. Panaskan minyak dan tumis barang yang dikisar sehingga pecah minyak
2. Masukkan rempah sup, lada hitam dan lada putih dan tambah air. Tunggu sehingga mendidih.
3. Masukkan bebola daging, biarkan sehingga mendidih.
4. Tambahkan garam secukup rasa.
5. Masukkan mi yang telah dicelur ke dalam bekas dan tuang kuah di atasnya. Hias dengan hirisan cili merah dan tauge.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/09/8-koleksi-resipi-mi-bihun-sedap-tak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resipi Ikan Siakap Masak Kengsom Mudah Sangat Sedap

Resipi Ikan Siakap Masak Kengsom Mudah Sangat Sedap

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 1070 hits
Bestnya lauk Siakap Masak Kengsom ni Bagi anda yang tercari cari resipi untuk masak untuk keluarga perkongsian dari saudari Sarah Saie ni antara yang terbaik boleh dicuba CARA MASAK IKAN SIAKAP MASAK KENGSOMBAHAN BAHAN 1 ekor ikan siakap bi...
10 Resipi Tauhu Yang Sedap Murah Senang Masak

10 Resipi Tauhu Yang Sedap Murah Senang Masak

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 933 hits
Tauhu sumber protien yang murah dan sedap untuk itu apa kata korang pelbagaikan menu sumber protein ini sebagai hidangan sihat untuk keluarga Selain murah cara memasaknya juga ringkas dan senang Malah rasanya juga tidak pernah mengecewakan ...
Koleksi Resipi Aneka Kek Kukus Sedap Mudah Buat

Koleksi Resipi Aneka Kek Kukus Sedap Mudah Buat

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 554 hits
Koleksi Resipi Aneka Kek Kukus Sedap Mudah BuatTerasa nak makan kek tapi tak ada ketuhar Ini antara resipi resipi kek kukus viral yang ada dikongsi di grup Masak Apa Hari Ni yang sedap dan boleh anda cuba Pasti puas hati Bolehlah cuba buat ...
Char Kuew Teau Sedap Di Restoran Langgaq Bihun Sup Utara

Char Kuew Teau Sedap Di Restoran Langgaq Bihun Sup Utara

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 1785 hits
Char Kuew Teau sedap di Restoran Langgaq Bihun Sup Utara Kerinduan nak makan Char Kuew Teau sedap akhirnya tercapai lepas suami belanja makan Char Kuew Teau di Restoran Langgaq Bihun Sup Utara cawangan Melawati Cawangan Restoran Langgaq ni ...
Sedap Mudah Ni Resipi Ayam Percik Kuah Putih Paling Best Boleh Cuba Buat

Sedap Mudah Ni Resipi Ayam Percik Kuah Putih Paling Best Boleh Cuba Buat

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 646 hits
Sedapnya Ayam Percik Kuah Putih ni Ramai yang beranggapan menu ni susah nak masak Tapi sebenarnya kalau jumpa resipi yang mudah senang je Bagi anda yang menggemari hidangan dari Kelantan ni bolehlah cuba masak sendiri Ringkas dan pasti sang...
Asam Pedas Batang Keladi Sedap Meraung Resipi Ni Tak Gatal Tekak

Asam Pedas Batang Keladi Sedap Meraung Resipi Ni Tak Gatal Tekak

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 629 hits
Asam pedas batang keladi ni lauk tradisi kegemaran ramai Tapi batang keladi ni nak masak kena gayanya Masak asam pedas adalah gaya masakan yang popular Bersihkan pun kena betul betul kalau tak gatal tekak pulak Jom cuba resipi Masak Asam Pe...
Resipi Cha Bang Ang Dessert Thai Viral Yang Sangat Sedap

Resipi Cha Bang Ang Dessert Thai Viral Yang Sangat Sedap

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 1925 hits
Nampak sedap Cha Bang Ang ni Ia adalah antara manisan Thailand yang sedang viral Bahan bahan yang digunakan sangat simple Bagi yang nak cuba resipi perkongsian saudari Acik Siti ni antara yang mudah Jom lihat bahan bahan yang diperlukan CAR...
Resipi Ayam Kukus Halia Simple Sedap

Resipi Ayam Kukus Halia Simple Sedap

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 358 hits
Simple sedap dan berkhasiat Patutlah resipi Ayam Kukus Halia yang dikongsi oleh Jo Isabelle Joannes ni mendapat perhatian ramai di FB Masakan yang paling sederhana dan cepat untuk di masak Ada lauk ni tak perlu dah lauk pauk utama yang lain...
7 Resipi Sajian Kampung Dari 20 Laman Caf Sedap Sungguh

7 Resipi Sajian Kampung Dari 20 Laman Caf Sedap Sungguh

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 342 hits
Peluang menikmati keenakan sajian kampung yang asli pastinya meggamit kenangan di desa tercinta Bahan ramuan yang ringkas jika cukup asam garam dan kena gaya masaknya pasti mengubat rindu sajian ibunda Pemilik 20 laman cafe Bariyah Abd Aziz...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Old Town White Coffee Old Town Asam Laksa Sedap

Nostalgia Raya Di Legoland Malaysia Resort

Embracing Happiness And Mental Well Being At Pasar Besties Bazaar

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya