7 Idea Masak Sup Tulang Daging Korban Paling Sedap Dihirup


Sup antara menu paling digemari setiap kali tibanya Aidil Adha kerana anda memperolehi daging dan tulanag korban, selain mudah disediakan sup juga  lebih segar bila dinikmati. Sesuai dipadankan dengan nasi mahu pun roti atau pelbagai jenis mi.
Kepada anda yang menggemari sup,  RASA bawakan tujuh jenis sup dari sup tulang rawan, ekor, gear box, rusuk, keting dan beberapa lagi.
Wau sedapnya ! kalau ditambah dengan sedikit sambal kicap. Memang berpeluh menghirup kuah sup. Apa lagi cubalah salah satu sup yang berkenan dengan selera anda dan keluarga.
1.  SUP TULANG RAWAN
BAHAN-BAHAN:
1kg tulang rawan1 sudu makan rempah sup1 sudu makan serbuk ketumbar2 batang serai | titikDaun sup secukupnya | hiris halusDaun bawang secukupnya | hiris halusSerbuk lada hitam/ putih secukupnyaGaram dan perasa secukupnyaSedikit ,minyak untuk menumisBAHAN PENUMIS:
2 batang kulit kayu manis3 kuntum bunga lawang4 biji buah pelagaBAHAN KISAR:
6-8 ulas bawang merah4 ulas bawang putih3cm haliaCARA MEMASAK:
Panaskan minyak, tumiskan bunga lawang, kulit kayu manis dan buah palaga. Tumis hingga wangi.Seterusnya masukkan bawang merah,bawang putih dan halia, kacau lagi hingga naik bau.Masukkan rempah sup dan ketumbar. Kacau perlahan-lahan. Kemudian masukkan serai.Masukkan air dan biarkan mendidih seketika.Masukkan tulang rawan dan biarkan sampai empuk barulah garam dan serbuk perasa secukupnya.Setelah daging empuk dan secukup rasa. masukkan daun sup dan bawang goreng.Sup sedia untuk dihidang.
2. SUP URAT KETING
BAHAN-BAHAN:
1kg urat keting3 sudu makan rempah sup1 keping asam gelugorGaram dan perasa secukupnya3 sudu makan minyak masakBAHAN HIRIS:
4cm halia3 biji bawang besar6 ulas bawang putihBAHAN LAIN:
Daun sup | hirisDaun bawang | hirisBawang gorengSambal kicapCARA MEMASAK:
Rebus urat keting dan rempah sup dalam preasure cooker hingga empuk.Goreng bawang besar,putih dan halia hingga garing.Tambahkan air.dalam sup tadi , biarkan mereneh seketika.Perasakan dengan garam dan perasakanSetelah urat keting lembut dan kuah secukup rasa, tutup api.Sebelum dihidangkan taburkan hirisan daun bawang, daun sup dan bawang goreng.Hidangkan panas=panas.
 3. SUP TULANG MERAH SINGAPURA
BAHAN-BAHAN:
 BAHAN REBUS SEKALI:
2kg tulang kambing  dengan isi | dicuci bersih dan toskan4cm  halia | dihiris nipis6 ulas bawang putih | dititik1 sudu makan garamBAHAN REMPAH PENUMIS:
1 batang kayu manis2 kuntum bunga lawang5 biji buah pelaga10 kuntum bunga cengkihBAHAN KISAR:
3 biji bawang besar15 biji bawang merah5cm halia12 ulas bawang putihBAHAN LAIN:
5 biji kentang | kupas dan belah empat1 batang lobak merah | dipotong kiub3 biji tomato merah | dipotong dadu2 biji bawang besar | dpotong dadu2 biji telur, dipukul sedikit3 sudu makan penuh tomato pure2 sudu makan sos tomato1sudu makan kicap masin4 sudu makan  cili kisar2 sudu makan rempah kari daging2 sudu makan tepung jagung | bancuh dengan satu cawan airGaram dan gula secukup rasaSedikit pewarna merahHirisan daun ketumbarKacang pis | jika sukaBawang goreng secukupnyaAir secukupnya CARA MEMASAK:
Panaskan minyak, masukkan rempah penumis, tomato didadu.Diikuti bahan kisar, kacau hingga wangi dan pecah minyak.Masukkan cili kisar dan rempah kari, kacau rata dan masak timbul minyak.Seterusnya tambah tomato puri dan sos tomato, kecilkan api dan terus kacau lebih kurang lima minit.Masukkan tulang kambing, gaul rata dan tuang air secukupnya. Kacau dan biarkan mendidih.Masukkan kentang, bawang besar dan lobak merah. Masak hingga kentang dan lobak merah empuk.Tambahkan pewarna merah, garam, gula, kicap, kacang pis dan daun ketumbar.Setelah cukup rasa, angkat dan hidangkan.
4. SUP GEAR BOX
BAHAN-BAHAN:
2 ketul gearbox | rebus hingga empuk1 sudu makan rempah kurma1 sudu makan rempah supGaram dan perasa secukup rasa1 sudu teh serbuk lada sulah2 sudu makan minyak masakBAHAN REMPAH PENUMIS:
1 batang kulit kayu manis4 ulas buah pelaga2 kuntum bunga lawang5 kuntum bunga cengkihBAHAN HIRIS:
6 ulas bawang merah4 ulas bawang putih3cm halia mudaCARA MEMASAK:
Panaskan minyak dalam periuk, tumiskan bahan rempah penumis bersama bahan hirisan hingga wangi.Masukkan rempah sup dan rempah kurma yang dibancuh dengan sedikit air.Kacau rata dan masukkan sedikit air, biarkan tumisan rempah pecah minyak baru masukkan gearbox bersama air rebusanya ke dalam periuk.Setelah mereneh, perasakan dengan serbuk lada sulah, garam dan perasa secukupnya.Apabila cukup rasa, tutup api dan sup sedia dihidangkan.
5. SUP DAGING ALA MAMAK
BAHAN-BAHAN:
1 kg daging | direbus seketika bersama 2 helai daun pandan3-4  biji cili padi3 sudu tepung dhal | dibancuh bersama sedikit air1 kiub pati daging1 sudu kecil garamSedikit daun ketumbarSedikit daun bawang1 sudu kecil lada hitam | ditumbuk kasarBAHAN TUMIS:
4 sudu makan rempah sup100gm bawang kecil | dikisar halus30gm bawang putih | dikisar halus50gm  halia | dikisar halus2 batang kayu manis2 kuntum bunga lawangSedikit bunga cengkih dan buah pelaga CARA MEMASAK:
Tumiskan bahan kisar bersama rempah sup, kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih dan buah pelaga sehingga garing.Kemudian masukkan bahan tumisan ke dalam air rebusan daging. Masukkan pula bancuhan tepung dhal, cili padi, lada hitam beserta daun ketumbar.Perasakan secukupnya dan biarkan mendidih.Setelah mendidih, taburkan daun bawang dan tutup api.
6. SUP EKOR  SPECIAL
BAHAN-BAHAN:
400gm ekor | bersihkan dan rebus ¾ masak400ml air rebusan ekor1 biji tomato | belah 41 batang saderi | potong1 batang serai | titik5 tangkai cili padi | ketuk1 keping asam gelugur2 inci lengkuasGaram dan serbuk perasa secukupnyaCARA MEMASAK:
Masukkan air rebusan ekor tadi ke dalam periuk dan didihkan.Masukkan kesemua bahan di atas kecuali ekor.Biarkan kuah sup mendidih seketika dan masukkan ekor dan tutup api.Angkat dan sedia dinikmati panas.
7. SUP  TULANG RUSUK
BAHAN-BAHAN:
400gm tulang rusuk lembu | bersihkan dan rebus ¾ empuk400ml air rebusan tulang3 biji buah pelaga1 batang kulit kayu manis50gm rempah sup2 inci halia | hiris tebal1 batang serai | titik1 keping asam gelugurGaram dan serbuk perasa secukupnyaCARA MEMASAK:
Didihkan air rebusan tulang tadi dan masukkan kesemua bahan di atas kecuali tulang, garam dan serbuk perasa.Biarkan kuah mereneh dan mendidih seketika dan masukkan tulang.Perasakan dengan garam dan serbuk perasa secukup rasa. Kacau sekata.Angkat dan sedia dinikmati.ANDA SEDANG MENCARI PRESSURE COOKER UNTUK MEMUDAHKAN MEMASAK SUP DAN TULANG DAGING KORBAN, JOM SEMAK DI SINI.
ANDA MUNGKIN JUGA SUKA VIDEO MASAKAN INI :
[embedded content]
DAN JUGA RESIPI RESIPI INI :
Daging Harimau Meraung & Sambal Pencicah Paling Sedap, Cikgu Afy Kongsi Rahsia.
Resipi Daging Black Pepper, Merecik Rasa
Sos Black Pepper Viral Memang Meleleh Liur


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2020/07/7-idea-masak-sup-tulang-daging-korban.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
9 Jenis Bahagian Daging Lembu Yang Dijual Di Pasar Mana Paling Sedap Amp Sihat

9 Jenis Bahagian Daging Lembu Yang Dijual Di Pasar Mana Paling Sedap Amp Sihat

papar berkaitan - pada 22/7/2020 - jumlah : 2307 hits
Sirloin Loin Rib Chuck Aish banyak betul nama bahagian daging lembu ni sampai confused aku dibuatnya Yang mana patut aku beli untuk buat masak kat rumah Berbanding orang di luar negara yang biasa makan steak kita di Malaysia biasanya menggu
Sup Kaki Lembu Yang Sangat Sedap

Sup Kaki Lembu Yang Sangat Sedap

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 676 hits
Siapa pernah makan sup kaki lembu Kalau di kampung saya atau tempat lain di Kelantan kalau disebut sup kaki maknanya satu batang tulang gear box termasuk kaki yang berkasut sekali Jadi saya membuat pesanan 1 batang kaki Penjual daging tempa...
7 Cara Buat Dendeng Daging Sedap Empuk Boleh Ikut Petua Ni

7 Cara Buat Dendeng Daging Sedap Empuk Boleh Ikut Petua Ni

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 357 hits
Kalau anda suka masakan Minang dah tentu suka dengan Dendeng Daging Minang yang garing dan pedas sekali cuba gerenti ketagih Bila ketagih kenalah buat sendiri kerana tidak banyak restoran yang menyediakan dendeng daging garing bercili ini O...
Resepi Daging Goreng Diet Lebih Sedap Jika Dimasak Begini

Resepi Daging Goreng Diet Lebih Sedap Jika Dimasak Begini

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 494 hits
RESEPI DAGING GORENG DIET LEBIH SEDAP JIKA DIMASAK BEGINIDaging ada bermacam macam cara memasaknya
Mee Sup Daging

Mee Sup Daging

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 1384 hits
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Masa KK bertugas kat cawangan bandar tempoh hari boleh kata selang sehari KK makan mee sup niKK memang tahu mee sup kat sini sedap kalau boleh tiap hari nak makan tapi jemu juga lah kan hahahah dah teka...
Masak Lemak Perut Lembu Yang Sedap

Masak Lemak Perut Lembu Yang Sedap

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 533 hits
Telah agak lama saya tidak bersiaran di sini Walaupun dah bersara dan tidak lagi perlu ke pejabat tapi banyak juga kerja kerja yang perlu dibereskan di rumah Selagi urusan penjualan buku saya 101 Resepi dari Azie Kitchen belum selesai meman...
Resepi Nasi Tomato Ala Dato Rizalman Yang Viral Menu Sedap Pagi Raya Untuk Seisi Keluarga Paling Penting Anak Anak Suka

Resepi Nasi Tomato Ala Dato Rizalman Yang Viral Menu Sedap Pagi Raya Untuk Seisi Keluarga Paling Penting Anak Anak Suka

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 512 hits
Esok umat Islam di Malaysia akan menyambut Hari Raya Aidil Adha Kalau ada mama yang masih buntu nak masak apa untuk juadah di hari raya bolehlah cuba resepi nasi tomato Dato Rizalman yang memang popular Kalau tak sempat untuk juadah hari ra...
Boleh Akibatkan Bakteria Ramai Yang Letakkan Ayam Daging Beku Di Singki Sebelum Masak

Boleh Akibatkan Bakteria Ramai Yang Letakkan Ayam Daging Beku Di Singki Sebelum Masak

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 244 hits
Siapa sangka selama ni letak ayam dan daging beku di luar sebelum masak boleh menyebabkan keracunan makanan Ohmedia tahu sebenarnya korang pun dah lama buat macam tu daripada dulu lagi Menurut Public Health Malaysia kaedah ini perlu dielakk...
Hukum Menjual Daging Korban

Hukum Menjual Daging Korban

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 295 hits
Ketika musim korban kadang kadang kita dapat pemberian daging yang sangat banyak Soalan saya adakah harus dijual semula kepada penjual daging atau jiran jiran kerana jika disimpan akan jadi terlalu lama untuk dimakan sedikit sedikit Hukum M...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu