6 Langkah Mudah Mendaftarkan Blog Anda Di Google News


Google Berita (sebelumnya Google Warta bahasa Inggris: Google News) merupakan layanan kompilasi berita yang secara otomatis menampilkan berita dari berbagai media. Google News juga menyediakan layanan pencarian berita dengan hasil pencarian berupa-berita yang sesuai dengan kata kunci.
Google News Berita yang muncul di baris pertama hasil pencarian adalah berita yang paling banyak dibaca dan yang terbaru. Meski berita-berita sudah diseleksi secaraa otomatis, tetapi situs-situs berita yang muncul dalam layanan ini dipilih secara manual oleh pengguna. Google News menyediakan fitur News Archives Search untuk mencari berita-berita lama.
Cara Mendaftarkan Blog Khusus bagi para pemilik blog, fitur Google News ini sangat berguna untuk membantu artikel yang dipublikasikan terindeks secara cepat di mesin pencari. Cara mendaftarkan blog Anda ke Google Berita sebenarnya cukup mudah, disini Blogger Borneo membaginya menjadi 6 (enam) langkah.
Perhatikan secara detail langkah membuat blog Anda terdaftar di Google News dibawah ini:
Langkah 1: Masuk ke Laman Pendaftaran
Masuk ke laman Publisher Center Google, perhatikan menu di samping kiri ada pilihan Add Publications. Lanjut ke Langkah 2.
Langkah 2: 
Isi kolom tersedia sesuai data diminta. Beri nama untuk publikasi Google Berita nya, masukkan link feed blog Anda, dan tentukan lokasi dimana blog tersebut dibuat. Lanjut ke Langkah 3.
Langkah 3: Klik Tombol Menu Publication Setting yang terdapat di bagian kanan nama Publikasi Google Berita yang telah Anda daftarkan. Lanjut ke Langkah 4.
Langkah 4: 
Isi semua kolom tersedia sesuai data blog Anda. Jika sudah Save dan Anda akan dibawa kembali ke tampilan sebelumnya. Lanjut ke Langkah 5.
Langkah 5: 
Aktifkan Publikasi Google Berita Blog Anda dengan mengkoneksikannya ke akun Google Search Console. Tunggu prosesnya 3×24 jam. Jika sudah aktif maka akan muncul keterangan LIVE di bagian bawah nama publikasi terdaftarnya.
Langkah 6:  Untuk memastikan Blog Anda telah terdaftar di Google News, cek secara berkala. Jika ingin melihat tampilan Google News Blogger Borneo Network, langsung saja klik link tautan ini.
Kesimpulan Google News merupakan salah satu fitur cara untuk mengoptimalkan artikel agar bisa segera terindeks di mesin pencarian. Jika ingin mendaftarkan Blog Anda cukup mudah, hanya saja sebelumnya pastikan dulu telah memenuhi syarat minimal yang ditentukan oleh Google.
Selain banyaknya konten yang dipublikasikan secara terus menerus dalam satu periode, usia domain blog juga turut berpengaruh. Tentu saja jika Blog Anda selalu update dan sudah berusia minimal 1 (satu) tahun, kemungkinan untuk diterima Google News cukup besar.
Mengenai topik konten tidak ada ketentuan khusus, pastikan saja artikel yang dibuat menarik dibaca dan tentu saja memberikan manfaat bagi siapa saja yang membacanya. Oleh karena itu buatlah artikel dengan topik tutorial, review produk, info terbaru, tips dan trik, dan sejenisnya. (DW)
 
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bloggerborneo.com/google-news/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resipi Cinnamon Rolls Step By Step Mudah Dan Confirm Jadi

Resipi Cinnamon Rolls Step By Step Mudah Dan Confirm Jadi

papar berkaitan - pada 20/4/2022 - jumlah : 134 hits
Assalammualaikum Hai korang Okay seperti yang dijanjikan harini aku nak share korang resipi cinnamon rolls versi senang sangat Uli guna tangan pun boleh Aku boleh cakap resipi ni confirm jadi since aku buat pun tak betul betul perfect sebab...
Resipi Step By Step Mee Goreng Basah Udang Mudah Dan Sedap Confirm Jadi

Resipi Step By Step Mee Goreng Basah Udang Mudah Dan Sedap Confirm Jadi

papar berkaitan - pada 20/4/2022 - jumlah : 156 hits
Hi Korang Harini aku nak share dengan korang STEP BY STEP Resipi Mee Goreng Basah yang senang simple dan mudah Korang ikot resipi aku ni confirm akan jadi punyo Aku akan explain satu satu dan detail cara nak buat Mee goreng basah ni memang ...
5 Cara Mudah Tambah Selera Makan Anak

5 Cara Mudah Tambah Selera Makan Anak

papar berkaitan - pada 20/4/2022 - jumlah : 194 hits
Hi korang Assalammualaikum Okay aku paham nak menambat selera anak anak ni memang susah Macam macam perangai dan alasan diorang akan bagi untuk melarikan diri tatkala kau start cakap jom makan Sama lah struggle aku nak bagi Aqilah suka maka...
Rendang Pucuk Ubi Jeli Cocktail Menu Mudah Pilihan Sheera Iskandar Untuk Berbuka

Rendang Pucuk Ubi Jeli Cocktail Menu Mudah Pilihan Sheera Iskandar Untuk Berbuka

papar berkaitan - pada 20/4/2022 - jumlah : 168 hits
Menarik juga ya menu Rendang Pucuk Ubi ni Selalu makan rendang ayam atau daging je Kalau korang teringin nak rasa kesedapan Rendang Pucuk Ubi ni bolehlah cuba resipi Sheera Iskandar ni dan yang paling penting sekali ramuan rahsia dalam rend...
Koleksi Resepi Biskut Raya Sukatan Cawan Yang Mudah Sedap 2022

Koleksi Resepi Biskut Raya Sukatan Cawan Yang Mudah Sedap 2022

papar berkaitan - pada 20/4/2022 - jumlah : 392 hits
KOLEKSI RESEPI BISKUT RAYA SUKATAN CAWAN YANG MUDAH SEDAP 2022 Hari Raya Aidilfitri bakal tiba Biskut raya memang sinonim dengan perayaan hari raya untuk dihidangkan kepada para tetamu Jika dahulu biskut raya pelbagai jenis disediakan sendi...
Cara Mudah Tukar Duit Raya Di Mesin Atm 2022

Cara Mudah Tukar Duit Raya Di Mesin Atm 2022

papar berkaitan - pada 19/4/2022 - jumlah : 404 hits
Hari Raya Aidilfitri akan menjelma tidak lama lagi Pasti ramai yang tidak sabar untuk merayakan Hari Raya Aidilfitri ini bersama sama dengan keluarga tersayang Bila tiba je Hari Raya yang terlintas dalam fikiran kita kuih raya makanan raya ...
Resipi Mudah Swiss Tart Cadbury Kulit Yang Gebu Bersama Coklat Memang Sedap

Resipi Mudah Swiss Tart Cadbury Kulit Yang Gebu Bersama Coklat Memang Sedap

papar berkaitan - pada 19/4/2022 - jumlah : 295 hits
Tiap kali menjelangnya raya biskut tart nanas antara yang jadi pilihan Namun untuk anak anak mungkin ia bukan pilihan utama Bagaimanapun idea buat tart cadbury untuk pilihan anak telah mendapat sambutan sebelum ini Kali ni selain tart cadbu...
Najis Hijau Ada Darah Ibu Ini Pesan Anak Muntah Cirit Birit Jangan Ambil Mudah

Najis Hijau Ada Darah Ibu Ini Pesan Anak Muntah Cirit Birit Jangan Ambil Mudah

papar berkaitan - pada 19/4/2022 - jumlah : 162 hits
Buat ibu bapa yang ada anak cirit birit dan muntah berlarutan jangan anggap ia perkara biasa Mesti ada yang tak kena pada anak Jika orang dewasa boleh beritahu ketidakselesaan tersebut tapi anak kecil hanya boleh merengek sahaja Menerusi pe...
7 Aneka Resepi Menu Berbuka Puasa Yang Mudah Sedap Dan Menyelerakan

7 Aneka Resepi Menu Berbuka Puasa Yang Mudah Sedap Dan Menyelerakan

papar berkaitan - pada 20/4/2022 - jumlah : 218 hits
7 ANEKA RESEPI MENU BERBUKA PUASA YANG MUDAH SEDAP DAN MENYELERAKAN Assalamualaikum Masak sendiri di rumah untuk juadah berbuka puasa menjadi pilihan ramai orang Yelah kalau nak beli takut tak menepati selera ahli keluarga Juga harga yang a...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu

Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir