6 Doa Ketika Rindu Seseorang Dalam Islam



6 Doa Ketika Rindu Seseorang Dalam Islam. Setiap manusia pasti pernah merasakan rindu. Perasaan ini muncul tatkala kita berada di posisi yang jauh dari orang tersayang. Entah itu istri, suami, orang tua, saudara, teman, atau kekasih hati. Sedangkan untuk orang-orang yang beriman, rasa rindu terbesar pastinya akan hadir untuk bertemu Allah Ta’ala dan Baginda Rasul Muhammad SAW. Rindu dalam islam adalah sesuatu yang fitrah. Tidak berdosa apabila seseorang merasakan rindu di dalam hatinya. Namun rindu juga harus disikapi dengan cara-cara yang benar.
Doa ketika Rindu Seseorang
Ketika perasaan rindu sudah sangat membuncah dan tak terbendung, janganlah kita menuruti bisikan-bisikan syaitan untuk menuruti hawa nafsu. Jika rindu itu hadir untuk sang pujaan hati, maka selipkanlah doa di tiap selesai sholat, di sepertiga malam terakhir, serta waktu dipertengahan iqomah dan adzan. InsyaAllah doa-doa tersebut akan dimustajabah oleh Sang Maha Kuasa. Nah, berikut ini beberapa doa ketika rindu seseorang berdasarkan dalil-dalil islam.

Surat Thahaa ayat 39
Selain surat yusuf diatas, doa lanjutan untuk obat rindu kepada seseorang yaitu membaca surat thaahaa ayat 39. Apabila seseorang berdoa dengan surat yusuf dan surat thaahaa dengan perasaan ikhlas setiap selesai sholat maka diyakni rasa rindunya akan terobati dengan cara yang benar. Namun demikian tidak ada hadist yang menjelaskan akan keabsahan surat thaahaa untuk dijadikan wirid saat merindukan seseorang.

“Wa-alqaytu ‘alayka mahabbatan minnii walitushna’a’laa ‘ainii”
Artinya: Dan aku telah melimpahkan kepadamu kasih sayang yang datang dariku, dan supaya kamu di asuh di bawah pengawasanku.”(Qs thaahaa:39)

Surat Al Fatihah
Doa yang sering kita baca setiap solat fardhu ini ternyata memiliki keistimewaan sangat besar. Al fatihah tidak sekedar menjadi surat pembuka dalam Al-Quran, namun bacaan Al fatihah juga bisa membantu memperluas rezeki, mengobati penyakit, menjauhkan diri dari pikun atau sifat pelupa, serta sebagai obat kerinduan terhadap seseorang.

Surat Al-Baqarah ayat 165
Beberapa orang juga percaya bahwa potongan ayat surat Al-Baqarah ayat 165 bisa menjadi doa dikala perasaan rindu. Namun demikian, tidak ada dalil ataupun hadist yang menjelaskan akan hal tersebut-bahwa ayat ini dapat menyampaikan rasa rindu untuk seseorang yang dicintai.

Surat Ali-Imran ayat 14
Umumnya masyarakat menggabungkan potongan surat Al-Baqarah ayat 165 diatas dengan surat Ali-Imran ayat 14 sebagai wirid doa agar dirindukan oleh orang yang kita juga rindukan. Namun skeali lagi, tidak ada hadist atau ayat yang memperkuat pendapat tersebut.
Doa rindu orang tua
Perasaan rindu tentunya tidak hanya ditujukan untuk kekasih hati atau pasangan hidup saja. Terkadang rasa rindu juga muncul ketika kita berada jauh dari orang tua. Selain menelpon atau mungkin video call, kita juga bisa berdoa kepada Allah SWT untuk mewujudkan rasa rindu kita terhadap orang tua.
“Allahummaghfirlii waliwaalidayya war hamhumaa kama rabbayaanii shagiiraa.”
Artinya: “Wahai Tuhanku, ampunilah aku dan kedua orang tuaku (Ibu dan Bapakku), sayangilah mereka seperti mereka menyayangiku diwaktu kecil”.
Sebenarnya doa ini tidak hanya dibaca saat jauh dari orang tua saja. Sebaiknya baca doa tersebut setiap selesai sholat sebagai bentuk kasih sayang kita kepada ayah dan ibu.
 
Sumber: ceritaalapok.blogspot.com
The post 6 Doa Ketika Rindu Seseorang Dalam Islam appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/6-doa-ketika-rindu-seseorang-dalam-islam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Perkara Yang Wajib Buat Jika Terlupa Baca Doa Qunut Ketika Solat Subuh

Ini Perkara Yang Wajib Buat Jika Terlupa Baca Doa Qunut Ketika Solat Subuh

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 656 hits
Ini Perkara Yang Wajib Buat Jika Terlupa Baca Doa Qunut ketika Solat Subuh Apakah hukum jika imam tertinggal doa qunut Subuh dan tidak melakukan sujud sahwi atau sengaja meninggalkannya adakah wajib kita sujud sahwi selepas imam memberi sal...
Masyaallah Inilah Jarak Matahari Di Padang Mahsyar Nanti Umat Islam Wajib Baca

Masyaallah Inilah Jarak Matahari Di Padang Mahsyar Nanti Umat Islam Wajib Baca

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 326 hits
Apabila kelak pada hari kiamat matahari didekatkan hingga tinggal berjarak satu atau dua mil mereka dibakar oleh terik matahari sehingga berkeringat sesuai dengan amalan mereka ada yang tenggelam dalam keringatnya sendiri hingga dua tumitny...
Nikah Guna Sindiket Tak Diiktiraf Majlis Agama Islam Thailand

Nikah Guna Sindiket Tak Diiktiraf Majlis Agama Islam Thailand

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 398 hits
Bangunan Ibu Pejabat Majlis Agama Islam Pattani di Thailand foto HAZROL ZAINAL PATTANI Majlis agama Islam di tiga wilayah di selatan Thailand di sini tidak mengiktiraf pernikahan rakyat Malaysia yang dilangsungkan di sempadan Sungai Golok d...
Apa Yg Pm Lakukan Setakat Ini 100 Betul Untuk Melayu Islam Dan Negara

Apa Yg Pm Lakukan Setakat Ini 100 Betul Untuk Melayu Islam Dan Negara

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 369 hits
Termasuklah keputusan yang betul untuk memangku sementara jawatan Menteri Pendidikan Sekaligus yang mempersenda dan memfitnah Tun sebagai tunduk kepada DAP akhirnya jilat lendir sendiri Kepercayaan ini lebih sihat untuk netizen fokus membin...
Ini Dia 7 Simpanan Tetap Yang Perlu Ada Bagi Setiap Orang Islam

Ini Dia 7 Simpanan Tetap Yang Perlu Ada Bagi Setiap Orang Islam

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 370 hits
Simpanan Tetap Seorang Muslim Daripada Abu Hurairah RA ia berkata Rasulullah SAW bersabda Sesungguhnya antara perkara yang akan mengikut orang orang mukmin dari segi amalan dan kebajikannya sesudah mati antaranya Ilmu yang diajar dan diseba...
Hukum Tiup Lilin Kek Hari Jadi Ulang Tahun Kelahiran Dalam Islam

Hukum Tiup Lilin Kek Hari Jadi Ulang Tahun Kelahiran Dalam Islam

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 967 hits
Apabila umur semakin meningkat dan tarikh lahir semakin dekat itulah saat yang ditunggu dengan penuh kebahagiaan untuk meniup lilin Menjemput rakan taulan sanak saudara dan ahli keluarga datang ke rumah untuk bersama meraikan majlis hari ja...
Hukum Mualaf Menukar Nama Setelah Memeluk Islam

Hukum Mualaf Menukar Nama Setelah Memeluk Islam

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 583 hits
SOALAN Perlukah mereka yang bukan beragama Islam menukar nama mereka atau nama bapa setelah memeluk Islam JAWAPAN Syariat Islam menekankan soal penggunaan nama yang bermaksud baik Nama menjadi bentuk pengisytiharan identiti sebagai seorang ...
Suruh Mengucap Pun Tak Pandai Lelaki Rohingya Perguna Nama Islam Kutip Derma

Suruh Mengucap Pun Tak Pandai Lelaki Rohingya Perguna Nama Islam Kutip Derma

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 395 hits
Kehadiran golongan pengemis di sekitar bandar ini menimbulkan persoalan kepada penduduk setempat kerana jumlah mereka dilihat semakin ramai Selain kawasan tumpuan seperti kedai makan mereka juga menjadikan lokasi taman perumahan sebagai lub...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat

Liyana Jasmay Bakal Keluar Dua Single Baharu Rakam Lagu Di Jakarta Saya Taknak Mv Biasa Biasa