6 Cara Hilangkan Senggugut Secara Semula Jadi Tanpa Melalui Ubat


Senggugut kerap dialami oleh mereka yang bergelar wanita saat kedatangan haid. Ramai mencari cara hilangkan senggugut kerana senggugut dapat memberi kesan kepada tubuh badan manusia. Ia juga sering kali menjadi keluhan kerana ia dapat mengganggu kerja-kerja seharian dan boleh menjadikan seseorang itu tidak dapat pergi ke sekolah atau kerja.
Ada juga dikongsi oleh kalangan wanita mengatakan bahawa sakit senggugut adalah sakit yang adakalanya luar biasa dan tidak dapat menampung tahap kesakitan tersebut. Penting untuk kita mengambil berat mengenai kesakitan segugut kerana ia boleh melarat sehingga memasuki hospital. Jadi adalah penting untuk kita cuba cara hilangkan senggugut.
Bagi membantu mereka yang sedang mencari solusi cara hilangkan senggugut anda boleh ikuti perkongsian ilmiah di bawah.
Sertai Saluran Telegram Informasi Malaysia Sakit Senggugut dan Jenisnya Apakah Itu Senggugut? Senggugut adalah merupakan kesakitan yang dihadapi pada bahagian bawah perut atau pelvis semasa kedatangan haid. Pelvis adalah merupakan tempat di mana organ berikut berada iaitu Rahim awari dan saluran falopio serta pundi kencing. Menurut definisi dalam bahasa Inggeris senggugut dikenali sebagai “dysmenorrhoea”.
Terdapat Dua Jenis Senggugut Bagi kes senggugut terdapat dua jenis senggugut iaitu senggugut primer dan senggugut sekunder. Terdapat perbezaan di antara dua jenis senggugut ini yang mana ia melibatkan faktor umur dan kesuburan.
Berikut adalah dua jenis segugut yang perlu anda ketahui;
Senggugut Primer Kitaran haid adalah normal Pendarahan adalah normal banyak pada 1 hingga 3 hari dan semakin berkurangan Merasa sakit bawah perut atau sakit belakang selama 1 hingga 2 hari pertama semasa haid Berasa loya dan muntah secara kadang-kadang dan bukan setiap kali haid Sakit kepala dan pening berlaku secara kadang-kadang dan bukan setiap kali haid. Senggugut Sekunder Kitaran haid boleh jadi normal dan tidak teratur Pendarahan yang sangat banyak dan tidak mempunyai tanda berhenti atau tidak tetap Sakit bawah perut dan sakit belakang yang berpanjangan sebelum beberapa hari datang haid dan bertambah teruk. Loya dan muntah pada setiap kali haid Sakit kepala dan pening kepala pada setiap kali haid. Hilangkan Sakit Senggugut untuk Mudahkan Urusan Harian Cara Hilangkan Senggugut Dengan Beberapa Tips Apabila mengalami sakit senggugut ramai yang mengambil keputusan untuk membeli ubat dan pengambilan ubat-ubatan bagi melegakan senggugut. Untuk itu ia mungkin boleh mengakibatkan kesan sampingan pada tubuh badan kita.
Oleh itu, terdapat beberapa cara hilangkan senggugut dengan mudah dan cepat secara semulajadi yang boleh anda pertimbangkan untuk mengamalkan selalu.
Berikut adalah cara-cara hilangkan senggugut tanpa ubat:
1. Meletakkan Sesuatu yang Hangat Cara hilangkan senggugut dengan cara ini adalah dengan anda letakkan beg air panas, pek pemanas elektrik atau air panas yang telah dituangkan di dalam botol kaca dan diletakkan pada bahagian pelvis anda. Usaha ini akan dapat membantu melegakan senggugut dan sakit perut dalam masa yang sama meregangkan kekejangan pada otot.
2. Minum Air Elak Penghidratan Terdapat keadaan yang mana perut anda kembung dan berangin juga boleh membuatkan senggugut yang dihadapi oleh anda menjadi lebih teruk. Dalam hal ini perkara yang anda perlu lakukan adalah memastikan diri anda meminum air secukupnya bagi mengelakkan perut kembung serta kesakitan. Disarankan untuk meminum air panas kerana ia boleh mengendurkan otot serta meredakan pengecutan Rahim.
3. Lakukan Senaman Melakukan senaman juga dapat membantu memanaskan otot dalam masa yang sama ia akan mengurangkan kekejangan otot yang dihadapi oleh anda. Selain itu, bersenam juga akan membebaskan endorphin yang boleh membuatkan mood anda menjadi lebih baik secara keseluruhannya. Disarankan untuk melakukan senaman seperti senaman cardio, yoga atau pilates.
4. Meminum Teh Herba cadangan seterusnya adalah anda boleh hilangkan senggugut dengan mengenakan teh herba. Secara kajiannya teh herba seperti teh pudina dapat memberi keterangan kepada badan sekaligus menghilangkan senggugut. Untuk teh halia dan adas (fennel) pula ianya adalah sangat bermanfaat bagi mengawal kesakitan disebabkan oleh haid.
5. Mengurut Dengan Guna Minyak Pati Melakukan urut juga akan dapat membantu melancarkan aliran darah dalam badan dan dapat memberi kelegaan kekejangan otot serta meredakan sakit senggugut yang dialami.
Anda boleh mengurut pada bahagian atas perut dan mengoleskan dengan minyak urut, losyen badan atau minyak kelapa.
6. Makan Makanan Berkhasiat dan Elakkan Makanan Ringan Cara hilangkan senggugut juga sangat berkait dengan faktor makanan. Anda boleh mengurangkan pengambilan makanan ringan dan melebihkan pengambilan makanan berkhasiat.
Menjaga pemakanan dengan mengambil makanan sihat dan seimbang sangat mempengaruhi senggugut seseorang.
Dengan mengamalkan cara hilangkan senggugut yang betul dapat membantu memberi kelegaan dan bantuan untuk hilangkan rasa sakit. Semoga bermanfaat!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/11/cara-hilangkan-senggugut.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Cara Hilangkan Senggugut Semasa Datang Haid

10 Cara Hilangkan Senggugut Semasa Datang Haid

papar berkaitan - pada 13/11/2023 - jumlah : 149 hits
Bagaimanakah cara hilangkan senggugut yang datang setiap bulan Masalah senggugut sudah tidak asing lagi bagi setiap wanita yang sedang datang haid Ia akan menjadi keluhan pada mereka kerana menyebabkan keterbatasan untuk melakukan banyak pe...
Tips Cara Hilangkan Kutu Rambut Dan Telurnya Pada Anak Kecil

Tips Cara Hilangkan Kutu Rambut Dan Telurnya Pada Anak Kecil

papar berkaitan - pada 10/11/2023 - jumlah : 154 hits
Tips Cara Hilangkan Kutu Rambut dan Telurnya Pada Anak KecilTips Cara Hilangkan Kutu Rambut dan Telurnya Pada Anak Kecil Hazim ada kutu semalam Terus ibu gelabah Dia nak gi sekolah pastu ibu tengok dia asyik duk menggaru kepala Ibu pun ambi...
Hypertyroid Kembali Semula Setelah Beberapa Bulan Diberhentikan Ubat Carbimazole

Hypertyroid Kembali Semula Setelah Beberapa Bulan Diberhentikan Ubat Carbimazole

papar berkaitan - pada 8/11/2023 - jumlah : 166 hits
Hypertyroid Kembali Semula Setelah Beberapa Bulan diberhentikan ubat Carbimazole Memang betul doktor cakap bila dah berhentikan ubat tiroid tak bermakna tiroid tak akan menyerang semula Dan kali ini walaupun tak berapa nak tinggi tapi untuk...
Cara Hilangkan Jeragat Dalam Masa 10 Minit Tanpa Laser

Cara Hilangkan Jeragat Dalam Masa 10 Minit Tanpa Laser

papar berkaitan - pada 12/11/2023 - jumlah : 203 hits
Bagaimanakah cara hilangkan jeragat khususnya bagi wanita yang akan berganjak ke usia 40 an dan cenderung berisiko untuk mendapatkan masalah kulit wajah Artikel pada kal ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan cara hilangkan je...
6 Cara Hilangkan Love Bite Dengan Mudah Dan Cepat

6 Cara Hilangkan Love Bite Dengan Mudah Dan Cepat

papar berkaitan - pada 14/11/2023 - jumlah : 175 hits
Love Bite adalah merupakan ciuman lebam Ramai yang mencari cara hilangkan love bite kerana ia meninggalkan kesan tanda yang tidak sesuai untuk dinampakkan pada umum Jika kesan Love Bite ini dinampakkan di khalayak ramai ia akan memberi kesa...
Tips Cara Hilangkan Lenguh Kaki Berdiri Lama Sakit Pinggang

Tips Cara Hilangkan Lenguh Kaki Berdiri Lama Sakit Pinggang

papar berkaitan - pada 22/11/2023 - jumlah : 163 hits
Tips Cara Hilangkan Lenguh Kaki Berdiri Lama Sakit PinggangTips Cara Hilangkan Lenguh Kaki Berdiri Lama Sakit Pinggang Saya mula cari supplemen bila dapat tahu bacaan kandungan kalsium kurang daripada 8 8 10 4 mg dL Patutlah kaki cepat legu...
6 Cara Hilangkan Sakit Gigi Berdenyut Di Rumah Menurut Doktor

6 Cara Hilangkan Sakit Gigi Berdenyut Di Rumah Menurut Doktor

papar berkaitan - pada 15/11/2023 - jumlah : 150 hits
Secara umumnya semua orang pernah merasai sakit gigi berdenyut Ramai di kalangan kita sentiasa mencari cari cara hilangkan sakit gigi berdenyut di rumah Namun terdapat banyak petua yang tidak betul dan tidak berkesan dalam usaha untuk meraw...
Pengalaman Hilangkan Kena Sembuh Dari Sakit Kepala Migrain

Pengalaman Hilangkan Kena Sembuh Dari Sakit Kepala Migrain

papar berkaitan - pada 10/11/2023 - jumlah : 232 hits
Pengalaman Hilangkan Kena Sembuh Dari Sakit Kepala MigrainPengalaman Hilangkan Kena Sembuh Dari Sakit Kepala Migrain 2 hari melayan sakit migrain Nikmat sihat terus dirindui Ketika migrain dah terbayang bayang diri ketika sihat Apatah lagi ...
Cara Curang Bermain Poker Online Di Tahun 2016

Cara Curang Bermain Poker Online Di Tahun 2016

papar berkaitan - pada 3/11/2023 - jumlah : 139 hits
Cara Curang Bermain Poker Online di Tahun 2016 Poker online telah menjadi fenomena yang tak terbendung dalam beberapa tahun terakhir Semakin banyak orang yang terlibat dalam permainan ini membuat industri poker online semakin berkembang pes...
Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Simpan Duit Kertas Rm5

Terokai Kehidupan Moden Di Eka Heights Memperkenalkan Lumira

In Focus As Malaysia Corruption Dragnet Widens Pm Anwar S Political Payback Threatens To Hurt Business Sentiment

Pas No Decision Yet On Pn S Pm Candidate But Bersatu Backs Muhyiddin

Refacing Vs Replacing Cabinets Cost Breakdown For Your Kitchen

Lumira Eka Heights Menawarkan Kediaman Selesa Dengan Sentuhan Moden

Aidil Fitri 1445h



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Box Bag Crochet

Pinup Casino Peru Casino En L Nea Pin U

Poster Hari Ibu 2024 Contoh Poster Dengan Background Menarik

Rizky Febian Feat Mahalini Bermuara Chord

Penjara Naqab Neraka Dunia Untuk Tawanan Palestin

Everyman Tracker Build Pt 7 Custom Pipes Panels And More