5 Punca Mengapa Perut Cramp Semasa Berlari Ia Boleh Buat Hilang Mood Nak Berjoging


Tengah berlari, tiba-tiba perut cramp, adakah anda pernah lalui situasi seperti itu? Aduh…terus hilang mood nak berjoging. Tetapi kenapa ya keadaan itu boleh berlaku?
Berlari senaman pilihan
Salah satu senaman atau aktiviti fizikal yang sering menjadi pilihan kebanyakan individu adalah berlari. Ini kerana ia boleh dilakukan di mana saja tanpa mengira waktu; pagi atau petang dan tidak memerlukan sebarang kelengkapan khusus.
Berlari mahupun berjoging sememangnya satu aktiviti yang baik untuk kesihatan jantung. Berdasarkan satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal American College of Cardiology, individu yang sering melakukan aktiviti senaman ini akan menurunkan risiko untuk mengalami penyakit jantung.
Walau bagaimanapun, sewaktu berlari mahupun berjoging terdapat kecenderungan untuk mengalami perut cramp atau kekejangan. Ia sering kali dialami oleh kebanyakan individu, tetapi mengapa ia boleh berlaku sedangkan anda telah melakukan sesi pemanasan badan sebelum berlari?
Punca perut cramp
Rasa kejang dan kesakitan yang wujud ketika berlari sudah tentu akan mengganggu dan menjejaskan mood untuk bersenam. Terdapat beberapa faktor boleh menjadi punca yang mendasari masalah perut cramp yang dialami, antara:
Kadar oksigen
Sewaktu berlari, hampir keseluruhan badan anda akan bergerak dan pergerakan paling banyak berlaku adalah melibatkan kaki. Badan akan mengawal pengaliran oksigen ke dalam badan untuk diedarkan kepada semua bahagian otot yang memerlukan oksigen. Oksigen tersebut adalah untuk membantu otot menghasilkan tenaga untuk digunakan ketika berlari.
Dehidrasi
Kekurangan air di dalam badan juga boleh menyebabkan anda mengalami masalah kekejangan pada perut.
Otot penat
Jangan terkejut, otot juga boleh mengalami kepenatan, okay? Ia biasa berlaku kepada individu yang telah berlari untuk jarak yang cukup jauh. Keadaan ini sekali gus menyebabkan otot seperti otot pada abdominal menjadi penat.
Sistem pencernaan
Ia merupakan satu perkara yang tidak digalakkan untuk dibuat sebelum bersenam, tetapi ramai individu tanpa sedar melakukannya, iaitu mengambil sebarang makanan berat atau minuman dalam jumlah yang banyak sebelum berlari mahupun berjoging. Tindakan anda itu menjejaskan sistem pencernaan. Jadi logiklah jika anda akan berasa sakit pada bahagian abdomen.
Tekanan pada perut
Pergerakan yang berlaku pada perut sewaktu berjoging akan membuatkan isi perut anda mengalami tekanan serta ‘berlaga’ dengan organ-organ lain di dalam badan anda. Keadaan ini membuatkan jaringan perut meregang dan wujudlah rasa sakit dan kejang.
Berhenti seketika
Sekiranya anda mengalami perut cramp ketika berlari atau berjoging, anda disarankan untuk berhenti seketika dan jangan terus memaksa diri untuk berlari. Sewaktu berhenti sekurang-kurangnya untuk tempoh 2 hingga 4 minit, cuba untuk mendapatkan pernafasan yang tenang dan teratur. Ia boleh membantu mengurangkan rasa kekejangan yang muncul secara tiba-tiba itu.
Kesimpulan
Bersenam atau melakukan sebarang aktiviti fizikal seperti berlari, berjoging atau berbasikal adalah satu perkara yang baik untuk membantu meningkatkan kesihatan secara keseluruhan. Tetapi pastikan anda meminum air yang secukupnya untuk mengelakkan dehidrasi.
Elakkan daripada mengambil sebarang makanan berat sebelum memulakan sebarang aktiviti fizikal, sekurang-kurangnya sejam atau dua jam sebelum bersenam, okay? Selamat bersenam!
 
Sumber: hellodoktor.com
The post 5 Punca Mengapa Perut Cramp Semasa Berlari, Ia Boleh Buat Hilang Mood Nak Berjoging! appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.islamituindah.my/5-punca-mengapa-perut-cramp-semasa-berlari-ia-boleh-buat-hilang-mood-nak-berjoging/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Guan Eng Tak Boleh Disentuh Semasa Ph Memerintah Saksi

Guan Eng Tak Boleh Disentuh Semasa Ph Memerintah Saksi

papar berkaitan - pada 24/3/2022 - jumlah : 153 hits
KUALA LUMPUR Seorang ahli perniagaan pernah meluahkan kebimbangan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berhubung keselamatannya ekoran pendedahan beliau ketika siasatan kes rasuah projek terowong dasar laut dan jalan utama di Pulau...
Semasa Nak Minta Cukai Cepat Diberi Amaran Tetapi Nak Bayar Semula Kepada Pencukai Ambil Masa Sebulan

Semasa Nak Minta Cukai Cepat Diberi Amaran Tetapi Nak Bayar Semula Kepada Pencukai Ambil Masa Sebulan

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 176 hits
Jangan sampai kena kejar dengan LHDN ini jumlah minima pendapatan individu yang wajib bayar cukaiApril 7 2022 Cukai pendapatan Terdengar saja istilah ini tidak semena mena bulu roma kita meremang bukan Ia bukanlah kisah seram pun jauh sekal...
Siap Sedia Stok Pati Kurma Untuk Sahur Paling Senang Nak Buat Perut Tahan Sampai Berbuka

Siap Sedia Stok Pati Kurma Untuk Sahur Paling Senang Nak Buat Perut Tahan Sampai Berbuka

papar berkaitan - pada 28/3/2022 - jumlah : 133 hits
Tak cukup lengkap Ramadan kali ini tanpa buah kurma yang menghiasi meja ketika berbuka Bukan hanya sebagai pembuka selera bahkan kurma punya khasiat yang tinggi untuk membuatkan perut selesa ketika berpuasa Salah satu resipi simple tapi kre...
Isu Logo Pun Tak Boleh Selesai Nak Tadbir Kerajaan Macam Mana

Isu Logo Pun Tak Boleh Selesai Nak Tadbir Kerajaan Macam Mana

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 142 hits
Pelantikan Setiausaha Agung DAP yang baharu Anthony Loke pada 20 Mac lalu mencetuskan pelbagai reaksi Ada berpandangan bekas Menteri Pengangkutan itu bakal membawa parti ke arah yang lebih sederhana Namun tak kurang juga dalam kalangan DAP ...
Boleh Makan Di Kedai Walau Hilang Status Vaksinasi Lengkap Di Aplipaski Mysejahtera

Boleh Makan Di Kedai Walau Hilang Status Vaksinasi Lengkap Di Aplipaski Mysejahtera

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 159 hits
KUALA LUMPUR Individu yang kehilangan status vaksinasi lengkap dalam aplikasi MySejahtera masih boleh melakukan aktiviti dibenarkan seperti individu yang menerima vaksinasi lengkap Antara aktiviti yang dibenarkan dalam operasi prosedur stan...
Pasca Jangkitan Covid 19 Sampai Bila Nak Hilang Ini Penjelasan Doktor

Pasca Jangkitan Covid 19 Sampai Bila Nak Hilang Ini Penjelasan Doktor

papar berkaitan - pada 12/4/2022 - jumlah : 104 hits
Pasca jangkitan Covid 19 bukan biasa biasa Ramai yang telah sembuh virus ini mengakui kesan pasca jangkitan lebih dahsyat daripada simptom awalnya Walaupun rata rata yang dijangkiti varian Omicron mengalami gejala gejala ringan dan sederhan...
Boleh Tak Nak Post Apa Apa Dekat Ig Ke Twitter Ke Pakai 0tak Sikit Mira Filzah

Boleh Tak Nak Post Apa Apa Dekat Ig Ke Twitter Ke Pakai 0tak Sikit Mira Filzah

papar berkaitan - pada 27/3/2022 - jumlah : 132 hits
VIDEO seorang wanita menyebarkan berita palsu mengenai punca kem4tian pemanah negara Allahy4rham Haziq Kamaruddin akibat pengambilan vaks1n AstraZeneca turut mendapat perhatian pelakon Mira Filzah Berang dengan sikap individu tersebut Mira ...
Hobi Gigit Kuku Punca Boleh Sebabkan Jangkitan Bakteria Timbul 6 Masalah Kesihatan Ini

Hobi Gigit Kuku Punca Boleh Sebabkan Jangkitan Bakteria Timbul 6 Masalah Kesihatan Ini

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 157 hits
Hobi Gigit Kuku Punca Boleh Sebabkan Jangkitan Bakteria Timbul 6 Masalah Kesihatan Ini SESETENGAH orang mempunyai tabiat menggigit kuku dan ia membuatkan kawasan kutikula mengelupas sehingga berdarah Malah ada yang melakukan rutin ini tanpa...
Fuhhh Bukan Sapura Boleh Lah Ini Sapura Pun Nak Sapu

Fuhhh Bukan Sapura Boleh Lah Ini Sapura Pun Nak Sapu

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 100 hits
Raja Besar Kumpulan Genting Lim Kok Thay ialah Ketua Pegawai Eksekutif dengan bayaran tertinggi di Malaysia pada 2018 dengan jumlah pendapatan sebanyak MYR248 6 juta menurut laporan yang dikeluarkan minggu ini Lim memperoleh RM168 juta seba...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment