Pasca Jangkitan Covid 19 Sampai Bila Nak Hilang Ini Penjelasan Doktor


Pasca jangkitan Covid-19 bukan biasa-biasa. Ramai yang telah sembuh virus ini mengakui kesan pasca jangkitan lebih dahsyat daripada simptom awalnya.
Walaupun rata-rata yang dijangkiti varian Omicron mengalami gejala-gejala ringan dan sederhana dan sembuh tanpa rawatan khusus, tetapi ramai juga yang mengadu mengalami pelbagai gejala lain seperti batuk, sakit tekak dan sukar bernafas selepas sembuh.
Menurut Dr. Mohd Shaiful Ehsan seperti dikongsi dalam The Malaysian Medical Gazette, negara kita sememangnya masih dibebani dengan pandemik COVID-19.
Meskipun kebanyakan pesakit mengalami gejala-gejala ringan dan sederhana, dan sembuh tanpa rawatan khusus, namun tidak semua pesakit sembuh sepenuhya dalam tempoh yang sama.
Ini lebih ketara bagi pesakit yang mengalami jangkitan COVID-19 yang teruk seperti kegagalan fungsi organ dan memerlukan rawatan rapi di hospital. Kajian menunjukkan pesakit masih mengalami pelbagai gejala setelah jangkitan akut yang teruk.
Gejala selepas pasca jangkitan COVID-19 Secara umumnya, sebahagian besar pesakit pasca jangkitan COVID-19 akan mengalami beberapa gejala ringan mahupun ada yang terus bebas dari sebarang gejala. Gejala tersebut ada kalanya tidak khusus dan mungkin juga tidak berkaitan dengan gejala asal COVID-19. Ianya juga boleh berubah-ubah mengikut masa.
Antara gejala-gejala pasca jangkitan yang boleh terjadi termasuklah: bunyi desing di telinga, sakit telinga, sakit tekak, kurang deria rasa atau bau, sesak nafas, batuk – batuk, dada sempit, sakit dada, berdebar – debar, sakit perut, loya, cirit birit, kurang selera makan, keletihan, demam, sakit-sakit badan, sakit sendi, ruam-ruam kulit, sakit kepala, pening kepala, gangguan tidur, kemurungan mahupun merasa cemas.
Photo by Anna Shvets Gejala-gejala ini boleh berterusan selama tiga sehingga enam bulan selepas jangkitan akut COVID-19. Ini boleh menimbulkan kekeliruan kepada pihak pesakit mahupun pihak warga kesihatan dalam menilai gejala-gejala ini samada merupakan penyakit yang lain atau pun merupakan kesan lama dari jangkitan COVID-19. Namun begitu, kebanyakan gejala selepas pasca jangkitan COVID-19 ini hadir dalam sekumpulan gejala dan bukannya satu gejala semata-mata.
Apa yang perlu dilakukan? Pemantauan berkala oleh pihak kesihatan terhadap pesakit pasca COVID-19 ini sangat penting untuk menilai gejala pesakit ini secara menyeluruh. Matlamat utama pemantauan ini adalah untuk mengenalpasti sekiranya berulang kembali jangkitan COVID-19 dan menjalankan ujian COVID-19 sekiranya perlu.
Untuk pesakit yang tidak memenuhi kriteria jangkitan semula COVID-19 dan tidak disebabkan oleh penyakit-penyakit yang lain melalui penilaian menyeluruh, rawatan simptomatik boleh diberikan untuk mengawal gejala yang ada. Pesakit juga boleh melakukan pemantauan kendiri di rumah.
Pesakit ini seperti juga pesakit yang lain, perlu dirujuk segera ke hospital jika mengalami sebarang tanda-tanda berbahaya seperti sukar bernafas, kurang kandungan oksigen dalam badan, sakit dada yang tiba-tiba tanpa sebab yang jelas, sebarang gejala saraf dan apa jua kecelaruan kognitif pemikiran.
Pesakit ini juga sekiranya mengalami sebarang komplikasi juga perlu dirujuk untuk dirawat dengan segera oleh jabatan berkaitan.
Secara umumnya, tiada jangkaan jelas berkenaan sejauh mana jangkitan COVID-19 akan memberi kesan dalam jangka masa panjang kepada pesakit, termasuklah ketika pasca jangkitan.
Walau bagaimanapun, kebarangkalian gejala berterusan selepas jangkitan COVID-19 ini boleh berlaku di mana pemantauan kendiri, pemakaian pelitup muka, mengelakkan kawasan sesak, penjagaan kebersihan dan pengambilan vaksin perlulah diutamakan.
Persoalan tentang komplikasi popular waktu mengandung dan baby baru lahir akan dihuraikan oleh Pakar Perunding O&G, Dr Maiza Tusimin dan Pakar Pediatrik, Dr Hairin Anisa dalam Talk To Doctor Bersama Moms To BeDaftar di SINI 


Ramadan kali ini lebih istimewa bersama Pa&Ma Superb Huffaz. Nantikan bacaan doa dan surah pilihan dari anak-anak Genius Aulad bermula 3 April ini! Saksikan setiap hari jam 7.00 malam di Facebook Majalah Pa&Ma.

 
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) sekarang!
The post Pasca Jangkitan Covid-19, Sampai Bila Nak Hilang? Ini Penjelasan Doktor appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pasca-jangkitan-covid-19-sampai-bila-nak-hilang-ini-penjelasan-doktor/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Baru Sembuh Covid 19 Tapi Risau Dijangkiti Lagi Waktu Pergi Solat Terawih Ini Penjelasan Doktor

Baru Sembuh Covid 19 Tapi Risau Dijangkiti Lagi Waktu Pergi Solat Terawih Ini Penjelasan Doktor

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 230 hits
Baru sembuh Covid 19 tetapi ramai yang mengadu mereka dijangkiti sekali lagi virus tersebut tak sampai tempoh tiga bulan Sebelum ini ramai yang mengadu keputusan ujian RTK atau PCR yang mereka lakukan masih positif selepas selesai menjalani...
Deria Rasa Bau Masih Tak Ok Doktor Kongsikan Cara Pulihkan Semula Deria Bau Selepas Dijangkiti Covid 19

Deria Rasa Bau Masih Tak Ok Doktor Kongsikan Cara Pulihkan Semula Deria Bau Selepas Dijangkiti Covid 19

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 295 hits
Antara kesan sampingan yang sering terjadi selepas habis kuarantin adalah hilang deria rasa dan bau serta masalah batuk berpanjangan Ramai mengakui semakin rasa tidak selesa dengan keadaan itu Namun tip yang dikongsikan oleh ini anda perlu ...
Hilang Sabar Pakcik Ni Mengamuk Beratur Berjam Jam Nak Beli Nasi Arab Chef Ammar Tiba Tiba Ada Orang Onar

Hilang Sabar Pakcik Ni Mengamuk Beratur Berjam Jam Nak Beli Nasi Arab Chef Ammar Tiba Tiba Ada Orang Onar

papar berkaitan - pada 13/4/2022 - jumlah : 449 hits
Nampaknya per niagaan nasi arab Chef Ammar menjadi kegilaan dan juadah wajib orang Shah Alam apa bila setiap hari barisan panjang akan ter hasil sedari jam 3 petang hingga waktu berbuka puasa
Tak Sedar Duit Hilang Dalam Akaun Maybank Seminggu Duit Dapat Balik Ini Cara Nak Dapatkan Semula

Tak Sedar Duit Hilang Dalam Akaun Maybank Seminggu Duit Dapat Balik Ini Cara Nak Dapatkan Semula

papar berkaitan - pada 15/4/2022 - jumlah : 160 hits
Bukan mudah untuk mencari wang perbelanjaan di saat semuanya masih belum stabil sepenuhnya Lebih buruk lagi wang yang kita simpan dalam bank tanpa kita sedar tiba tiba hilang Sebaik menyedarinya jangan buat tak endah cepat cepatlah berusaha...
Batuk Berkahak Tak Hilang Doktor Kongsikan Cara Tepukan Chest Physio 5 Langkah Buat Anak Reda

Batuk Berkahak Tak Hilang Doktor Kongsikan Cara Tepukan Chest Physio 5 Langkah Buat Anak Reda

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 148 hits
Musim anak batuk berterusan sekarang ini amat merisaukan mak ayah Lebih lebih lagi bila ubat ubatan tidak meredakan batuk anak Tak perlu risau apa kata mak ayah cuba tepukan Chest Physio ini pula bagi meredakan batuk kahak anak Tip yang dik...
Nak Dia Duduk Atas Riba Saya Dsv Tampil Penjelasan Isu Pembantu Rumah Makan Di Meja Berlainan

Nak Dia Duduk Atas Riba Saya Dsv Tampil Penjelasan Isu Pembantu Rumah Makan Di Meja Berlainan

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 129 hits
Jutawan kosmetik Dato Seri Vida tampil memberikan penjelasan selepas terdapat netizen yang mempersoalkan dirinya yang tidak makan bersama dengan pembantu rumah sewaktu berbuka puasa kerana tidak setaraf
5 Punca Mengapa Perut Cramp Semasa Berlari Ia Boleh Buat Hilang Mood Nak Berjoging

5 Punca Mengapa Perut Cramp Semasa Berlari Ia Boleh Buat Hilang Mood Nak Berjoging

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 173 hits
Tengah berlari tiba tiba perut cramp adakah anda pernah lalui situasi seperti itu Aduh terus hilang mood nak berjoging Tetapi kenapa ya keadaan itu boleh berlaku Berlari senaman pilihan Salah satu senaman atau aktiviti fizikal yang sering m...
Nak Kahwin Tapi Bukan Dengan

Nak Kahwin Tapi Bukan Dengan

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 124 hits
Nak kahwin tapi bukan dengan Sering diasak pertanyaan tentang perkembangan status jandanya pelakon Nadia Brian mengakui masih single namun mengakui berkawan dengan seseorang Pemilik nama lengkap Nadia Najwa Mohamed Rashidi itu berkata menja...
Kuih Dangai Yang Super Senang Nak Masak Hanya Guna Pan Grill Je

Kuih Dangai Yang Super Senang Nak Masak Hanya Guna Pan Grill Je

papar berkaitan - pada 1/4/2022 - jumlah : 200 hits
Resipi kuih Dangai ini antara yang menjadi kegemaran ketika minum petang Di bulan Ramadan pun kuih ini pasti dicari kerana ia agak susah untuk didapati Jika ada pun tidak banyak tempat yang menjualnya Apa kata anda cuba buat sendiri Lebih p...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Prm Denies Being Sponsored To Split Malay Vote In Kkb