Semasa Nak Minta Cukai Cepat Diberi Amaran Tetapi Nak Bayar Semula Kepada Pencukai Ambil Masa Sebulan


 


Jangan sampai kena kejar dengan LHDN, ini jumlah minima pendapatan individu yang wajib bayar cukaiApril 7, 2022 ‘Cukai pendapatan’. Terdengar saja istilah ini, tidak semena-mena bulu roma kita ‘meremang’, bukan? Ia bukanlah kisah seram pun, jauh sekali kena buat sesuatu yang menakutkan. Tidak.
Cuma apabila sebut tentang cukai, ia adalah satu bentuk pembayaran yang perlu kita lunaskan kepada pihak kerajaan untuk satu tempoh tertentu. Pendek kata, kita kena keluarkan duit dan bayar kepada kerajaan.
Secara umumnya, cukai pendapatan adalah sejenis cukai yang dikenakan kepada setiap individu bagi pendapatan yang terbit di Malaysia atau diterima di Malaysia dari luar negara bagi setiap tahun taksiran.

Sebenarnya Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) hanya akan memilih individu yang mempunyai jumlah pendapatan melebihi nilai ambang yang ditetapkan. Jadi bagi sesiapa yang ‘terpilih’, mereka perlu mendaftar fail cukai pendapatan.Terfikir juga, kenapa cukai pendapatan ini perlu dibayar oleh orang tertentu? Apa yang mewajibkan mereka untuk membayarnya? Kenapa bukan semua orang yang dipilih?
Siapa yang wajib bayar?Cukai pendapatan dikenakan terhadap dua sumber pendapatan individu, iaitu pendapatan penggajian dan pendapatan perniagaan. Pendek kata, orang kerja makan gaji kena bayar, orang bisnes sendiri pun kena bayar.
Kategori pendapatan penggajian individuMerujuk petikan dalam portal LHDN, individu yang layak dikenakan cukai adalah mereka yang menerima pendapatan penggajian tahunan melebihi RM34,000 dan mempunyai Potongan Cukai Bulanan (PCB).
Pengiraan ambang jumlah pendapatan individu yang tidak dikenakan cukai adalah mengambil kira pendapatan kasar tahunan yang ditolak dengan pelepasan asas individu dan rebat cukai yang layak.
Contohnya, individu yang mempunyai tanggungan akan mendapat pelepasan sebanyak RM2,000 bagi seorang anak berusia bawah 18 tahun manakala tolakan rebat individu (RM400) serta pasangan (RM400 jika berkenaan) dibenarkan sekiranya pendapatan cukai individu tersebut tidak melebihi RM35,000.
Kategori pendapatan perniagaan individuMenurut LHDN, keuntungan yang diperolehi daripada perniagaan, perdagangan, pencarian atau profesion adalah merupakan pendapatan yang layak dikenakan cukai. Ini termasuklah sebarang perniagaan yang tidak berdaftar dengan mana-mana pihak berkuasa (ekonomi bayangan).
Terdapat dua jenis perniagaan yang layak dikenakan cukai pendapatan, iaitu milikan tunggal atau bekerja sendiri (jalankan perniagaan secara berseorangan) dan perniagaan jenis perkongsian beberapa pihak.
Perlu difahami, perniagaan jenis perkongsian itu meliputi sebarang bentuk kerjasama antara dua pihak (atau lebih) bagi menyatukan hak, kuasa, tenaga kerja atau kemahiran dalam menjalankan perniagaan serta mewujudkan perkongsian keuntungan.
Perkongsian itu mungkin wujud melibatkan individu-individu, kerjasama dua syarikat, individu dan syarikat serta individu dan pemegang amanah bagi sesuatu penyelesaian.
Contoh-contoh jenis perniagaan yang akan dikenakan cukai pendapatan adalah seperti yang tertera dalam gambar di bawah:-
Sumber: portal LHDNBagaimana nak bayar cukai pendapatan?Untuk pengetahuan anda, LHDN kini telah menyediakan saluran pembayaran yang lebih mudah, menjimatkan masa serta boleh diselesaikan hanya kurang daripada lima minit, iaitu secara tanpa tunai (cashless).
Kalau sebelum ini anda mungkin perlu beratur lama di mana-mana kaunter LHDN untuk menunggu giliran, kini tidak perlu lagi bersusah-payah kerana anda boleh sahaja membayarnya melalui saluran online FPX atau MyDebit di kaunter.
Tahukah anda, pembayaran cukai pendapatan secara online ini sebenarnya lebih selesa, pantas dan selesai dalam tempoh segera. Tidak perlu lagi ‘buang masa’ menunggu lama giliran masing-masing di kaunter.
Selain itu, keselamatan lebih terjamin kerana anda tidak perlu membawa wang tunai yang banyak ke kaunter. Malah transaksi wang berjalan lebih selamat kerana ia direkodkan dalam akaun bank. Menarik, bukan?
Kenali dua saluran pembayaran cukai pendapatan LHDN secara tanpa tunai yang anda boleh pilih1. MyDebit – Perkhidmatan pembayaran yang membolehkan pengguna membuat pembayaran atau pembelian secara online menggunakan kad ATM. Transaksi boleh dibuat melalui dua kaedah, iaitu memasukkan nombor PIN kad ATM atau sistem tanpa sentuhan (Wave) di mesin POS di kaunter.
2. FPX – Perkhidmatan pembayaran yang membolehkan pengguna membayar pembelian/servis secara online melalui internet atau perbankan mudah alih. Transaksi berlaku melalui tolakan daripada akaun simpanan dan akaun semasa.
Bayar cukai pendapatan & menangi RM10,000Keluar duit untuk bayar cukai pendapatan, tapi dapat semula duit sebagai hadiah? Ya! Apabila bayar cukai melalui saluran tanpa tunai di atas tadi, anda sebenarnya telah pun menyertai kempen Cashless Boleh 2.0 oleh PayNet.
Percaya atau tidak, dengan membuat pembayaran secara tanpa tunai mahupun cek di 20 agensi kerajaan terpilih yang lain, anda sebenarnya bakal berpeluang untuk memenangi hadiah wang tunai sebanyak RM10,000 untuk 100 pemenang bertuah!
Sumber: PayNetCaranya mudah saja. Anda hanya perlu melakukan transaksi tanpa tunai atau cek di mana-mana 20 agensi kerajaan terpilih, sama ada menggunakan kad ATM MyDebit atau DuitNow QR di kaunter, atau pun melalui perbankan internet menggunakan FPX, JomPAY dan DirectDebit.Senarai 20 agensi kerajaan terpilihAnda boleh menyertai kempen ini dengan melakukan pembayaran secara tanpa tunai di 20 agensi kerajaan terpilih seperti di bawah:-
 Jabatan Kastam Diraja (JKDM)Jabatan Imigresen Malaysia (JIM)Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)Polis DiRaja Malaysia (PDRM)Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM)Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN)Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) melalui PBTUrusan kehakiman di mahkamahPertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO)Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM)Jabatan Insolvensi Malaysia (Mdl)Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia (JUPEM)Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN)Pejabat Pengarah Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan (PPTGWP)Majlis Amanah Rakyat (MARA)Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) melalui Lembaga PeperiksaanKementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI)Hospital UiTM Puncak AlamPendek kata, peluang untuk anda terpilih menjadi pemenang bertuah yang memenangi RM10,000 ini sangat luas biarpun hanya membayar RM1 kerana pembayaran tanpa tunai  ini memang tiada jumlah minimum pun!
Kempen ini telah pun bermula sejak 1 Disember tahun lalu dan akan berakhir pada 31 Mei ini. Anda boleh ikuti segala maklumat lanjut mengenai kempen Cashless Boleh 2.0 di pautan INI.
Jadi, jangan lepaskan peluang untuk menjadi salah seorang pemenang bertuah yang bakal memenangi hadiah ‘durian runtuh’ bernilai RM10,000!

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/04/semasa-nak-minta-cukai-cepat-diberi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saarani Sahkan Dakwaan Asmuni Tanah Lapangan Terbang Seri Iskandar Diberi Pada Pknp Semasa Zambry Jadi Mb

Saarani Sahkan Dakwaan Asmuni Tanah Lapangan Terbang Seri Iskandar Diberi Pada Pknp Semasa Zambry Jadi Mb

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 162 hits
April 1 2022 Kerajaan Perak menyerahkan kepada pihak berkuasa untuk menyiasat mengenai penjualan tanah lapangan terbang di Seri Iskandar jika terdapat laporan yang dibuat berhubung perkara tersebut Menteri Besar Perak Datuk Seri Saarani Moh...
Jangan Buang Masa Dengan Rundingan Jika Nak Kuatkan Pembangkang

Jangan Buang Masa Dengan Rundingan Jika Nak Kuatkan Pembangkang

papar berkaitan - pada 28/3/2022 - jumlah : 102 hits
NS RamliUsaha menguatkan gabungan pembangkang tidak akan berhasil menerusi rundingan yang tidak berkesudahan kata Ketua Pemuda PKR Akmal Nasir Akmal sebaliknya berkata pembangkang boleh kembali kuat dengan membawa isu isu yang dekat dengan ...
5 Punca Mengapa Perut Cramp Semasa Berlari Ia Boleh Buat Hilang Mood Nak Berjoging

5 Punca Mengapa Perut Cramp Semasa Berlari Ia Boleh Buat Hilang Mood Nak Berjoging

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 174 hits
Tengah berlari tiba tiba perut cramp adakah anda pernah lalui situasi seperti itu Aduh terus hilang mood nak berjoging Tetapi kenapa ya keadaan itu boleh berlaku Berlari senaman pilihan Salah satu senaman atau aktiviti fizikal yang sering m...
Haris Tampil Ulas Semula Kenyataan Rumah Saya Bayar Barang Mentah Saya Beli Takkan Suami Kena Belajar Masak

Haris Tampil Ulas Semula Kenyataan Rumah Saya Bayar Barang Mentah Saya Beli Takkan Suami Kena Belajar Masak

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 192 hits
Suami kepada selebriti popular Neelofa Haris Ismail tampil mengulas semula kenyataannya dalam sepotong klip video yang tular di Twitter baru baru ini Ada di Twitter satu tulisan sebegini dan outcome kepada tulisan ini menyatakan Haris menyu...
Seb4k Terpaksa Bayar Sam4n Guna Duit Baju Raya Anak Caprice Minta Cari Peniaga Ayam Nak Hantar Baju Raya 1 Set

Seb4k Terpaksa Bayar Sam4n Guna Duit Baju Raya Anak Caprice Minta Cari Peniaga Ayam Nak Hantar Baju Raya 1 Set

papar berkaitan - pada 9/4/2022 - jumlah : 455 hits
Tular video seorang peniaga pasar yang seb4k apabila terpaksa menggunakan duit yang disimpan untuk membeli baju raya anak anak demi membayar sam4n sebanyak RM500 Peniaga yang juga seorang ayah itu disaman selepas did4kwa menjual ayam lebih ...
Lhdn Rancak Ketuk Pintu Ini Jumlah Minima Income Individu Yang Wajib Bayar Cukai

Lhdn Rancak Ketuk Pintu Ini Jumlah Minima Income Individu Yang Wajib Bayar Cukai

papar berkaitan - pada 6/4/2022 - jumlah : 427 hits
Income Tax Terdengar saja istilah ini bulu roma kita terus meremang kan Ia taklah seram sangat pun jauh sekali kena buat sesuatu yang menakutkan Tidak Cuma apabila berbicara soal cukai ia adalah satu bentuk bayaran yang harus kita lunaskan ...
Masa Kerajaan Ph Dulu Nak Ajar Rakyat Malaysia Ikut Amerika Yang Dah Maju 100 Tahun Tentang Demokrasi Mana Nak Jalan

Masa Kerajaan Ph Dulu Nak Ajar Rakyat Malaysia Ikut Amerika Yang Dah Maju 100 Tahun Tentang Demokrasi Mana Nak Jalan

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 206 hits
SOP PRN Johor untungkan parti kerajaan kata BERSIH March 30 2022 PRN Johor pada 12 Mac lalu menyaksikan BN memenangi 40 daripada 56 kerusi manakala Pakatan Harapan berjaya menawan 11 kerusi PN serta PKR dan MUDA masing masing satu kerusi PE...
Ali Puteh Nafi Jual Ayam Untuk Bayar Duit Balu Abam Rm60k Saya Tak Kerja Untuk Bayar Duit Itu

Ali Puteh Nafi Jual Ayam Untuk Bayar Duit Balu Abam Rm60k Saya Tak Kerja Untuk Bayar Duit Itu

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 320 hits
Sebelum ini mahkamah telah memerintahkan pelawak Ali Puteh untuk membayar kos sebanyak RM60 000 kepada bekas kakak iparnya selepas dipercayai mengeluarkan kata kata a1b di laman Instagramnya pada dua tahun lalu Bagaimanapun pelawak ini mema...
Ibu Hamil Yang Tak Berpuasa Wajib Bayar Fidyah Ini Jawapanya

Ibu Hamil Yang Tak Berpuasa Wajib Bayar Fidyah Ini Jawapanya

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 126 hits
Pasti ramai yang tertanya tanya adakah ibu yang hamil tidak berpuasa apakah ia wajib qada puasanya dan bayar fidyah Para ulama fiqh sepakat bahawa wanita hamil dibolehkan berbuka puasa di bulan Ramadhan kalau dia khuatir terhadap diri atau ...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Bila Duit Nak Masuk

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid

Lemas Tiga Beranak Ditemukan Tidak Lagi Bernyawa Selepas Mandi Manda Di Sungai Balak

Peminat Tempatan Puas Oneus Gegar Kuala Lumpur Di Konsert Jelajah Ke 2 La Dolce Vita