5 Masjid Tercantik Di Dunia



Dibesarkan dengan persekitaran yang terdedah dengan reka bentuk Islam di Baku, Azerbijan, Leyla Uluhanlis, pereka bentuk dalaman terkemuka dunia begitu menghargai kecantikan dan keunikkan seni bina masjid yang terdapat di seluruh dunia.
Disebabkan minat yang mendalam dalam usia yang muda, telah memberikan insiprasi kepadanya untuk menghasilkan sebuah buku yang yang berjudul Mosque : Splendors of Islam yang mana buku berkenaan menampilkan 53 masjid yang mempunyai stuktur yang cantik dan indah hasil penerokaan beliau ke seluruh dunia dari Masjid Agong Cordova di Sepanyol sehinggalah Masjid Sancaklar di Turki yang menampilkan rekaan minimalist.
Dan berikut merupakan 5 Masjid tercantik yang menjadi pilihan kami berdasarkan buku tulisan Leyla Uluhanlis dan juga  laman web Culture Trip.
5. Masjid Sheikh Zayed bin Sultan Al Nahyan, Abu Dhabi, Emiriah Arab Bersatu.

Mula dibina pada tahun 2007 dan dinamakan dengan bekas pengasas Abu Dhabi, Masjid Syeikh  Zayed bin Sultan Al Nahyan merupakan masjid ke 8 yang terbesar di dunia dengan keluasan menampung 40 ribu jemaah pada satu-satu masa. Direka oleh arkitek yang berasal dari Syria, Yusef Abdelki, masjid ini juga turut mendapat sentuhan dari firma yang Halcrow Group dan firma reka bentuk dalaman Spatium yang menginspirasikan kitaran bulan yang membentuk asas kalender Islam. 
Lebih 3,000 pekerja dan 38 syarikat kontrak mengambil bahagian dalam pembinaan masjid Sheikh Zayed, yang mengambil masa lebih sepuluh tahun untuk dibina.
Selain itu lantai masjid ini juga merupakan lantai yang dihiasi dengan hamparan atau karpet terbesar di dunia. Untuk memenuhi ruang solat utama di dalam masjid ini, sebanyak 38 tan kapas dan bulu digunakan, melibatkan 1,200 penenun dari Wilayah Khorasan Iran, selain memakan masa hampir lebih setahun setengah untuk disiapkan dibawah arahan pereka bentuk permaidani terkemuka Iran, Ali Khaliqi.
Berada di dalam masjid berkenaan seakan-akan anda berada di dalam sebuah istana yang indah dengan hamparan permaidani yang lembut sekaligus melayakkan masjid Syeikh Zayed menjadi pilihan antara masjid tercantik di dunia.
4. Masjid Ubudiah Di Kuala Kangsar Perak.

Terletak di Bukit Chandan, Bandar Diraja Kuala Kangsar, Perak. Masjid Ubudiah tersenarai sebagai salah sebuah masjid tercantik di dunia oleh laman web Culture Trip.com. 
Kubah emas dan menara masjid adalah bukti daripada keindahan seni bina Islam. Lebih tepat lagi, reka bentuk masjid berkenaan dipengaruhi seni bina 'saracenic' atau Islam-India.
Ia direka bentuk oleh AB Hubback, seorang arkitek kerajaan pada masa itu, manakala kerja pelaksanaan dipertanggungjawabkan kepada Caufield iaitu ketua jurutera negeri Perak.
Masjid ini berbentuk oktagon atau segi lapan dan mempunyai empat buah menara serta dikelilingi kubah di bahagian dalam apabila setiap satu garis pusatnya berukuran 18.2 meter panjang. bahagian dinding dan lantai masjid diperbuat daripada batu marmar berwarna merah dan putih yang dibawa khas dari Itali. Reka bentuknya sangat unik dan kemas walaupun ketika pembinaannya negara masih kekurangan tenaga mahir.
3. Masjid Akhmad Kadyrov, Grozny, Republik Chechen, Russia.

Siap pada tahun 2008, masjid Akhmad Kadyrov yang terletak di ibu negara Republik Chechen terletak di tebing sungai Sunzha. Masjid ini juga merupakan sebahagian instrumen dari kompleks Islam yang di dalamnya turut mempunyai Universiti Islam Russian, Pejabat Pentadbiran dan Pengurusan Islam Republik Chechnya selain kemudahan-kemudahan lain yang penting buat umat Islam.
Mengambil seni bina berasaskan Masjid Biru di Istanbul, bahagian luar masjid ini dihiasi menggunakan batu marmar yang diimport dari Pulau Adasi yang terletak di Laut Marmara berdekatan dengan Balikesir, Turki. Kubah masjid dicat dengan warna Kelabu persis kubah Masjidil Aqsa yang terletak di Baitulmaqdis, Ibu Negara Palestin. 
Rekaan dalamannya dihiasi dengan warna keemasan selain ayat-ayat suci Al-Quran. Selain itu, masjid ini turut menampilkan corak hiasan masjid Cordova yang terdapat di Sepanyol. Minbar di masjid Akhmad Kadrov ini juga persis Minbar yang terdapat di Masjid Nabawi yang terletak di Madinah Al-Munawarah, Arab Saudi.
2. Masjid Nabi, Madinah Al-Munawarah, Arab Saudi.

Mengikut sejarah, Masjid Nabawi atau Masjid Nabi merupakan masjid kedua paling suci. Di sini juga terdapat Makam Rasullullah S.A.W, Khalifah Islam pertama, Abu Bakar R.A dan Khalifah Islam kedua, Umar Al-Khattab R.A. 
Keluasan awal masjid Nabawi adalah sekitar 35 meter panjang dan 30 meter lebar. Dindingnya pula dibuat dari batu bata dan tanah liat. Manakala lantainya tidak disimen sebaliknya dibiarkan berpasir.
Masjid Nabi yang ada pada hari ini adalah hasil renovasi terus menerus oleh kerajaan Arab Saudi moden yang menyaksikan pada tahun 1985, Almarhum Raja Fahd melaksanakan projek peluasan Masjid Nabawi secara besar-besaran sekaligus menjadikan keluasan masjid Nabi mencapai 1.7 juta kaki persegi. Pada tahun 2012, Almarhum Raja Abdullah mengumumkan projek peluasan Masjid.
1. Masjidil Haram Di Makkah, Arab Saudi


Terletak di bandar Makkah, Masjidil Haram merupakan tempat yang paling suci di dunia. Bukan itu sahaja, kompleks majidil Haram merupakan Masjdi Terbesar di dunia dengan keluasan 400,800 meter persegi yang boleh menampung hingga 4 juta jemaah di musim Haji

Di dalam kompleks Majidil Haram ini juga terdapat Ka’bah yang menjadi Kiblah bagi umat Islam di seluruh dunia. Sepertimana juga sejarah pembesaran masjid Nabawi, Masjidil Haram juga mengalami beberapa kali pembesaran. Dan yang terkini proses pembesaran terus berlaku apabila Raja Salman melancarkan projek 5 projek mega yang dimasukkan dalam pelan pembesaran Raja Abdullah, dengan projek dijalankan oleh Saudi Bin Laden Group. Dan berdasarkan laporan media, kos pembinaan Masjidil Haram kini menelan belanja hampir 100 bilion dollar Amerika. - PenaMinang.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penaminang.com/2020/01/5-masjid-tercantik-di-dunia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Guevara Sniper Penembak Jitu Muslimah Tercantik Di Dunia

Guevara Sniper Penembak Jitu Muslimah Tercantik Di Dunia

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 446 hits
Dengan style alis rapi sepatu bot kulit dan gelang emas dia dikenal Guevara karena dia adalah orang terakhir yang menjadi harapan lengkap dengan senapan sniper bersembunyi di tengah perang sipil berdarah di negaranya Mengenakan jilbab dan g...
Wanita 63 Tahun Tercantik Di Dunia

Wanita 63 Tahun Tercantik Di Dunia

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 986 hits
Inilah wanita berusia 63 tahun tercantik di dunia Seorang pelakon penyanyi dan penyampai TV telah di nobatkan sebagai makcik paling hangat di Taiwan selama hampir tiga dekad masih mengekalkan kecantikannya dan sering disalah seperti wanita ...
Udang Kara Indonesia Antara Tercantik Di Dunia

Udang Kara Indonesia Antara Tercantik Di Dunia

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 1249 hits
JAKARTA Sejenis udang kara air tawar atau crayfish lobster dari perairan wilayah Indonesia diisytiharkan sebagai spesies baharu dan diiktiraf salah satu yang tercantik di dunia lapor media tempatan pada Rabu Udang itu sebenarnya sudah menja...
Sekjen Pbb Antonio Guterres Ungkap 4 Penunggang Kuda Kiamat Pengancam Dunia Modern

Sekjen Pbb Antonio Guterres Ungkap 4 Penunggang Kuda Kiamat Pengancam Dunia Modern

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 182 hits
NEW YORK Sekretaris Jenderal PBB Antonio Guterres mengungkap apa yang dia sebut sebagai empat penunggung kuda kiamat yang mengancam dunia modern Hal itu adalah ketegangan geopolitik perubahan iklim ketidakpercayaan global dan sisi gelap tek...
Perghh Belum Meninggal Dunia Lelaki Terkejut Jumpa Kubur Sendiri Dakwa Bekas Isteri Punya Angkara

Perghh Belum Meninggal Dunia Lelaki Terkejut Jumpa Kubur Sendiri Dakwa Bekas Isteri Punya Angkara

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 389 hits
Belum meninggal dunia lelaki terkejut jumpa kubur sendiri dakwa bekas isteri punya angkara Alan terkejut menjumpai batu nisan yang tertera namanya Foto Paul Reid SEORANG lelaki terkejut apabila menjumpai kubur sendiri walaupun dia masih hid...
Koronavirus Belum Jadi Kecemasan Dunia

Koronavirus Belum Jadi Kecemasan Dunia

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 372 hits
PERTUBUHAN Kesihatan Sedunia pada Khamis berpendapat masih terlalu awal untuk mengklasifikasikan wabak koronavirus sebagai kecemasan antarabangsa Ketua Pengarahnya Tedros Adhanom Ghebreyesus berkata belum sesuai untuk mengklasifikasikan wab...
Saat Sedang Berjuang Di Audisi Lida 2020 Ibu Janna Meninggal Dunia

Saat Sedang Berjuang Di Audisi Lida 2020 Ibu Janna Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 247 hits
Audisi Liga Dangdut Indonesia 2020 baru dimulai Namun ada sejumlah momen haru biru sudah tersaji di konser Bhinneka Tunggal Ika tadi malam
Misteri Misteri Dunia Yang Paling Fenomenal Dan Paling Banyak Diperdebatkan

Misteri Misteri Dunia Yang Paling Fenomenal Dan Paling Banyak Diperdebatkan

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 329 hits
Berikut ini adalah daftar yang cukup banyak tentang berbagai misteri yang ada di dunia ini Atlantis Paradise Lost Dikatakan bahwa jauh sebelum peradaban Summerian terdapat sebuah peradaban besar yang berada di Samudera Atlantik Itu adalah s...
7 Kota Termahal Di Dunia

7 Kota Termahal Di Dunia

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 151 hits
1 Luanda Angola Harga karcis bioskop 16 85 Makanan siap saji 57 92 1Kg beras 5 65 1 kaleng soft drink 1 30 Pada tahun lalu Luanda tetap pada posisi ranking 1 2 Tokyo Jepang Harga karcis bioskop 19 16 Makanan siap saji 16 48 1Kg beras 8 45 1...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid