38 Daripada 41 Ahli Parlimen Bn Dijangka Buat Kejutan


puteradaily.com
April 23, 2021 7:50 am

Kesemua ahli Parlimen UMNO dan Barisan Nasional (BN) yang menyokong pembentukan kerajaan Perikatan Nasional (PN) pada ketika ini adalah terdiri daripada die hard (penyokong setia) parti dan tidak akan sesekali berpaling tadah.

Demikian penjelasan Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO, Datuk Mohd Razlan Rafii bagi mengulas kenyataan satu sumber ahli MKT parti itu yang menjangkakan sejumlah 38 daripada 41 ahli Parlimen BN bersedia untuk melangkaui arahan parti bagi meneruskan sokongan kepada kerajaan PN sekiranya diperlukan.

Pada Selasa, sumber UMNO itu menegaskan kuasa yang menentukan sama ada UMNO bakal menarik sepenuhnya sokongan parti itu daripada kerajaan PN terletak di tangan ahli-ahli Parlimennya dan bukan keputusan pucuk kepimpinan parti.

Sumber MKT UMNO yang juga salah seorang ahli Parlimen BN itu berkata demikian bagi menjawab desas-desus sama ada UMNO bakal memuktamadkan tarikh penarikan sepenuhnya sokongan terhadap kerajaan PN melalui mesyuarat MKT parti yang dijangka diadakan pada 25 April ini.

Dalam pada itu, Razlan berkata, meskipun banyak instrumen atau kaedah digunakan pelbagai pihak bagi melaga-lagakan ahli-ahli Parlimen UMNO dengan kepimpinan parti ketika ini, beliau yakin setiap ahli Parlimen UMNO akan terus setia bersama parti.

Katanya, mana-mana ahli Parlimen UMNO dan BN yang tidak melompat ke Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) adalah terdiri mereka yang lebih menyayangi parti berbanding dengan jawatan dalam kerajaan PN.

“Lagipun, usul bertulis yang diedarkan dan dipersetujui dalam Perhimpunan Agung UMNO (PAU) adalah mengenai ketetapan parti tidak akan bekerjasama dengan Bersatu, dengan ahli-ahli Parlimen UMNO akan terus kekal menyokong kerajaan PN sehingga Parlimen terbubar.

“Justeru, saya yakin tiada isu parti akan mendesak ahli-ahli Parlimen UMNO untuk menarik sepenuhnya sokongan terhadap kerajaan PN selagi Parlimen belum terbubar,” katanya kepada Sinar Harian pada Rabu.

Mesyuarat MKT UMNO yang akan diadakan pada 25 April di Pusat Dagangan Dunia (WTC) Kuala Lumpur adalah mesyuarat pertama parti itu selepas PAU 2020 pada hujung bulan lepas.

Selain teka-teki penentuan tempoh hayat kerajaan PN, keputusan sama ada pemilihan UMNO diadakan seperti dijadual atau ditangguhkan dijangka turut dibincangkan dalam mesyuarat pada Ahad ini.

Di sebalik keyakinan ahli-ahli Parlimen UMNO akan terus setia menyokong keputusan MKT, Razlan berpandangan mesyuarat MKT kali ini seharusnya memfokuskan kepada persediaan UMNO dan BN bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) yang dijangka diadakan tahun ini.

Menurutnya, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin harus menunaikan janji untuk mengadakan PRU15 sejurus tamatnya tempoh proklamasi darurat yang akan berakhir pada 31 Julai ini.

“Mengenai persoalan sama ada pemilihan UMNO wajar diadakan mengikut jadual atau ditangguhkan, perkara itu juga sudah pasti dibincangkan dalam mesyuarat MKT nanti.

“Penentuan tarikh pemilihan UMNO terpulang kepada alasan diberikan parti.

“DAP sebelum ini boleh menangguhkan pemilihan parti itu selama enam bulan atas budi bicara Jabatan Pendaftar Pertubuhan Malaysia (ROS) setelah kes Covid-19 kembali meningkat.

“Kena lihat situasi kes jangkitan Covid-19 juga. Kalau ROS tidak benarkan proses pemilihan diadakan, bagaimana kita hendak laksanakannya? Kalau PRU15 diadakan selepas bulan Ogos, takkan parti mahu dahulukan pemilihan UMNO pula. Kena lihat semua sudut,” katanya.

Sementara itu, seorang lagi ahli MKT UMNO, Datuk Armand Azha Abu Hanifah pula berpandangan, inti pati mesyuarat MKT pada Ahad ini dijangka lebih tertumpu kepada persoalan bila pemilihan parti wajar diadakan dan bagaimana UMNO mahu meneruskan kerjasama dengan kerajaan PN.

Jelas beliau, walaupun usul UMNO menarik sokongan terhadap kerajaan PN sudah diluluskan dalam PAU 2020, namun sekiranya perkara itu dibincangkan sekali lagi dalam mesyuarat MKT, semua ahli badan tertinggi UMNO akan melihatnya dari segenap sudut.

“Selain itu, saya masih berpegang pada prinsip bahawa proses pemilihan UMNO harus diteruskan jika keadaan Covid-19 kembali reda.

“Saya turut bersetuju dengan pandangan kerajaan PN perlu menyerahkan kembali mandat membentuk kerajaan baharu kepada rakyat selepas tempoh darurat tamat dan kes Covid-19 kembali melandai,” katanya

 | SHEnable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldRephraseRephrase current sentenceEdit in Ginger×

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/04/38-daripada-41-ahli-parlimen-bn.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahli Parlimen Selesai Diberi Vaksin Bilakah Sidang Parlimen Akan Dibuka

Ahli Parlimen Selesai Diberi Vaksin Bilakah Sidang Parlimen Akan Dibuka

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 177 hits
Dalih terdapat banyak warga emas menjadi anggota Parlimen dan merisikokan kesihatan mereka dijangkiti virus Covid 19 tidak lagi relevan selepas hampir kesemua Ahli Parlimen disuntik vaksin dos kedua pada pertengahan April ini Bagi Pengarah ...
Kuasa Di Tangan Ahli Parlimen Umno

Kuasa Di Tangan Ahli Parlimen Umno

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 174 hits
Kuasa yang menentukan sama ada UMNO bakal menarik sepenuhnya sokongan parti itu daripada kerajaan Perikatan Nasional terletak di tangan ahli ahli Parlimennya dan bukan keputusan pucuk kepimpinan parti Sumber dalaman Majlis Kerja Tertinggi U...
Apa Yang Menghalang Presiden Umno Dari Mengeluarkan Arahan Kepada Ahli Parlimen Umno Untuk Menarik Sokongan

Apa Yang Menghalang Presiden Umno Dari Mengeluarkan Arahan Kepada Ahli Parlimen Umno Untuk Menarik Sokongan

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 226 hits
Sudah hampir sebulan Peerhimpunan Agung UMNO 2020 melabuhkan tirainya dan ini juga bermakna Presiden UMNO DS Ahmad Zahid Hamidi diberikan mandat oleh perwakilan UMNO dari seluruh negara untuk mengeluarkan arahan pada bila bila masa supaya A...
Tidak Perlu Permohonan Maaf Ini Kes Jenayah Kata Ahli Dewan Negara

Tidak Perlu Permohonan Maaf Ini Kes Jenayah Kata Ahli Dewan Negara

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 535 hits
Beliau turut mempersoalkan mengapa polis memberikan layanan istimewa dengan membenarkan majikan itu mengadakan sidang media ketika sedang direman Kesan rotan di badan mangsa Gambar PDRM Seorang ahli Dewan Negara menyelar tindakan majikan ya...
Kedua Dua Tangannya Sunburn Hantar Makanan Guna Basikal Ahli Parlimen Ini Hadiahkan Motor

Kedua Dua Tangannya Sunburn Hantar Makanan Guna Basikal Ahli Parlimen Ini Hadiahkan Motor

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 205 hits
Semalam tular satu kisah kegigihan seorang pemuda lelaki menjadi penghantar makanan dengan menggunakan basikal demi mencari rezeki yang halal Menerusi perkongsian Steven Sim Chee Keong yang merupakan ahli parlimen Bukit Mertajam di akaun Fa...
Video Kerjasama Ph Bincang Dengan Ahli Parlimen Tertentu Bukan Parti Anwar

Video Kerjasama Ph Bincang Dengan Ahli Parlimen Tertentu Bukan Parti Anwar

papar berkaitan - pada 17/4/2021 - jumlah : 144 hits
Pakatan Harapan tidak berbincang dengan mana mana parti untuk berkolaborasi namun bersama Ahli Parlimen tertentu yang berpegang teguh kepada agenda reformasi kata pengerusinya Datuk Seri Anwar Ibrahim
Sedih Ahli Parlimen Dihalang Bagi Bantuan Laptop Percuma Kepada Pelajar Miskin Di Sekolah

Sedih Ahli Parlimen Dihalang Bagi Bantuan Laptop Percuma Kepada Pelajar Miskin Di Sekolah

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 317 hits
April 22 2021 Program bantuan komputer riba yang telah kami lancarkan sejak awal febuari lalu kini telah mencapai lebih 500 pelajar dari kalangan keluarga tidak berkemampuan telah menerima bantuan iniNamun begitu kami tetap merasa risau jik...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp