30 40 Lagi Pekerja Berisiko Dipecat Potong Gaji Mtuc




Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) menggesa kerajaan memperkenalkan Peraturan Kerja Kecemasan bagi melindungi pekerja yang tidak dilindungi dalam Pakej Prihatin perusahaan kecil dan sederhana (PKS) semalam.
Kata Setiausaha Agung MTUC, J Solomon, meskipun dalam pengumuman oleh perdana menteri semalam, majikan yang menerima subisidi upah tidak dibenarkan membuang pekerja dalam tempoh enam bulan, ia hanya tertakluk kepada pekerja yang bergaji bawah RM4,000 sebulan.
Sementara bagi pekerja yang bergaji RM4,000 hingga RM8,000 sebulan pula, mereka masih terdedah dengan risiko pemecatan atau pemotongan gaji oleh majikan, sedangkan mereka merangkumi 30 hingga 40 peratus tenaga kerja PKS.
“MTUC menggesa kerajaan memastikan skim subsidi upah tidak mengetepikan pekerja-pekerja ini.
“Tindakan segera untuk menyelesaikan hal ini, adalah (dicadangkan) kerajaan haruslah memperkenalkan Peraturan Kerja Kecemasan bagi tidak membenarkan pemberhentian kerja dibuat (oleh majikan) untuk satu tempoh waktu yang ditetapkan,” katanya dalam satu kenyataan.
Kata Solomon, pekerja golongan ini tersepit memandangkan jumlah pendapatan mereka tidak melayakkan mereka digolong dalam kategori B40.
Namun, memandangkan mereka rata-ratanya hidup di pusat bandar yang mempunyai kos sara hidup yang lebih tinggi seperti Kuala Lumpur, Johor Bahru, dan Pulau Pinang, gaji mereka hanya cukup-cukup makan sahaja untuk menampung keperluan keluarga.
“Pemotongan gaji atau kehilangan gaji, akan menjadi satu malapetaka buat mereka, dalam apa-apa segi pun,” tambahnya lagi.
Semalam, Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengumumkan Pakej Prihatin PKS (Tambahan) bernilai RM10 bilion khusus buat PKS yang dikatakan dapat menjamin dua pertiga daripada jumlah pekerja di negara ini terus mendapat pekerjaan.
Antaranya ia melibatkan kenaikan peruntukan sebanyak RM7.9 bilion bagi program subsidi upah yang diumumkan pada 27 Mac, dari RM5.9 bilion menjadi RM13.8 bilion.
Di bawah inisiatif itu, syarikat akan menerima subsidi upah bagi setiap pekerja yang dikekalkan- berjumlah di antara RM600, RM800 dan RM1,200 bagi setiap pekerja- tertakluk pada jumlah pekerja di syarikat berkenaan.
Untuk menerima bantuan itu, majikan disyaratkan mengekalkan pekerja sekurang-kurangnya untuk tempoh enam bulan, iaitu dalam tempoh tiga bulan semasa menerima subsidi upah dan tiga bulan selepas itu.
Bagaimanapun, ia hanya tertakluk kepada syarikat dengan pekerja tempatan bergaji RM4,000 ke bawah sahaja.
300 aduan pekerja ‘dipujuk’
Mengulas lanjut, tambah Solomon, setakat ini, MTUC telah menerima 300 aduan dari pekerja Malaysia yang “dipujuk” untuk mengambil cuti tanpa gaji atau menerima potongan gaji, manakala pekerja yang tamat kontrak tidak disambung perkhidmatan.
Apa yang berlaku itu, tambahnya, tidak mengendahkan amaran kerajaan agar majikan tidak membuang pekerja atau memotong gaji mereka dalam tempoh PKP, justeru MTUC menggesa kerajaan mengambil tindakan tegas bagi melindungi kelangsungan hidup pekerja sektor swasta.
“Semua ini terjadi hanya setelah tiga minggu penguatkuasaan PKP.
“[…] Kami percaya ini hanyalah sedikit daripada jumlah sebenar, dan ia akan meningkat lagi,” katanya.
Malah, kata Solomon lagi, ada majikan PKS yang enggan mendedahkan penyata kewangan mereka bagi menunjukkan seolah-olah perniagaan mereka merosot, sekali gus untuk menghalalkan tindakan memotong gaji atau membuang pekerja.
“Ini boleh ditafsirkan sebagai sesetengah PKS cuba mengaut keuntungan secara salah dengan menipu dalam meminta bantuan atau subsidi yang diberikan kerajaan,” tambahnya.
Oleh hal yang demikian, MTUC turut menggesa kerajaan menarik balik kebenaran untuk majikan membuat rundingan dengan pekerja berhubung kontrak pekerjaan dalam tempoh PKP- termasuk pilihan pemotongan gaji dan pemberian cuti tanpa gaji- seperti yang diumumkan semalam
Katanya, meskipun perkara itu perlu dipersetujui kedua-dua belah pihak, ia adalah “satu hal yang diketahui” bahawa majikan memiliki lebih banyak taktik untuk memaksa pekerja akur dengan pilihan mereka, termasuk ancaman pemberhentian kerja atau VSS.
“Pekerja tidak sepatutnya menjadi sasaran mudah untuk mengurangkan kos sementara majikan mendapat manfaat daripada bantuan kerajaan dalam waktu-waktu yang sukar, sementara (mereka) memberikan gaji yang rendah buat pekerja dalam waktu-waktu yang senang,” tambahnya.
Katanya lagi, dengan pelbagai bantuan daripada kerajaan, tanggungjawab PKS kini adalah memastikan perniagaan mereka bertahan dan dapat melindungi kerja kakitangan mereka, dan jika ada dakwaan bahawa mereka tidak mampu membayar gaji, ia boleh ditafsir sebagai penipuan.
“Jika ada sebarang kekurangan, mereka patut gunakan sebahagian daripada pelbagai pakej kewangan oleh kerajaan untuk menampung pekerja mereka, berhenti asyik bagi alasan untuk berhentikan atau potong gaji pekerja,” katanya lagi.
Mkini




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/04/07/30-40-lagi-pekerja-berisiko-dipecat-potong-gaji-mtuc/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=30-40-lagi-pekerja-berisiko-dipecat-potong-gaji-mtuc

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nasib Pekerja Swasta Potong Gaji Atau Hilang Kerja

Nasib Pekerja Swasta Potong Gaji Atau Hilang Kerja

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 465 hits
Nasib pekerja swasta masih tidak menentu biar pun perintah kawalan pergerakan berakhir Terdapat majikan yang telah pun menghantar notis kepada para pekerja sama ada memilih potongan gaji sehingga 60 atau hilang pekerjaan Menurut tinjauan ya...
Majikan Dilarang Potong Gaji Berhentikan Atau Suruh Pekerja Ambil Cuti Tanpa Gaji

Majikan Dilarang Potong Gaji Berhentikan Atau Suruh Pekerja Ambil Cuti Tanpa Gaji

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 396 hits
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah membentangkan Pakej Rangsangan Ekonomi bagi membantu rakyat dalam situasi getir ini Kerajaan akan mengeluarkan sebanyak RM250 bilion dan antara yang termasuk dalam pakej ini adalah Program Subs...
Anggota Dpr Dari Pkb Potong Gaji Bantu Pekerja Harian Terdampak Virus Corona

Anggota Dpr Dari Pkb Potong Gaji Bantu Pekerja Harian Terdampak Virus Corona

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 182 hits
Mereka membutuhkan jaring pengaman sosial karena sebagian besar telah kehilangan sumber penghasilan
Gaji 80 000 Pekerja Kontrak Perkhidmatan Kerajaan Ditanggung

Gaji 80 000 Pekerja Kontrak Perkhidmatan Kerajaan Ditanggung

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 290 hits
Kerajaan bersetuju untuk membayar gaji yang ditanggung kontraktor perkhidmatan bagi pekerja mereka yang mendapat kontrak bagi sekolah institusi pengajian dan agensi kerajaan sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan walaupun pekerja tida...
Kerajaan Perlu Gesa Majikan Pks Hantar Pulang Pekerja Asing Ketika Pkp Kata Mtuc

Kerajaan Perlu Gesa Majikan Pks Hantar Pulang Pekerja Asing Ketika Pkp Kata Mtuc

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 353 hits
Kerajaan hari ini bersetuju membenarkan pengurangan levi untuk pekerja asing sebanyak 25 kepada semua syarikat yang permit pekerjanya tamat pada April hingga Jun 2020 PETALING JAYA Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia berkata kerajaan perlu me...
Perdana Menteri Menteri Timbalan Menteri Potong Gaji Dua Bulan Untuk Tabung Covid 19

Perdana Menteri Menteri Timbalan Menteri Potong Gaji Dua Bulan Untuk Tabung Covid 19

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 236 hits
Perdana menteri menteri dan timbalan menteri akan menyumbangkan dua bulan gaji mereka kepada Tabung Covid 19 Perkara itu diputuskan dalam mesyuarat kabinet semalam menurut Pejabat Perdana Menteri dalam kenyataannya Langkah ini membuktikan k...
Jemaah Menteri Potong Gaji 2 Bulan

Jemaah Menteri Potong Gaji 2 Bulan

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 162 hits
Hayati Ibrahimam hmetro com myJEMAAH menteri FOTO BernamaGAJI Perdana Menteri Menteri dan Timbalan Menteri akan dipotong selama dua bulan yang kemudiannya akan disalurkan ke Tabung Covid 19 Pejabat Perdana Menteri dari satu kenyataan berkat...
Pakar Puji Subsidi Isi Rumah Gaji Pekerja Dalam Pakej Rangsangan Ekonomi

Pakar Puji Subsidi Isi Rumah Gaji Pekerja Dalam Pakej Rangsangan Ekonomi

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 186 hits
Pakar ekonomi memuji Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat Perdana Menteri Muhyiddin Yassin yang anatara lain memberi subsidi isi rumah dan menangani isu pekerja yang terjejas oleh pandemik Covid 19 Mereka secara khusus memuji bagi memba...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Hiburan Saya Rasa Mereka Ada Masa Depan Yang Baik Abby Abadi Dedah Aslam Kini Bawa Grab Dan Berniaga



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Ini Kata Kata Terakhir Korban Penganiayaan Senior Stip Sebelum Dipukuli Hingga Tewas