14 Destinasi Mesra Muslim Yang Luar Biasa Untuk Keluarga



Kita semua suka menghabiskan masa dengan keluarga, tetapi merancang untuk bercuti bersama boleh menjadi sukar. Masa bersama keluarga adalah penting, dan kita tahu bahawa jika anda membaca ini maka anda sedang mencari tempat terbaik untuk membawa orang tersayang anda juga.
 
Sekiranya anda memikirkan mengenai percutian keluarga anda yang akan datang tetapi belum memutuskan ke mana hendak pergi, jadi kami mempunyai senarai yang sempurna untuk anda. Inilah 14 destinasi mesra keluarga yang berbaloi untuk melancong.
 
Gold Coast, Australia
 
Gold Coast Australia terkenal dengan taman tema, pantai, dan banyak tarikan yang menarik! Dengan aksesibiliti dari bandar utama Brisbane, cuaca cerah, dan sistem pengangkutan awam yang teratur, ia adalah tempat percutian keluarga yang sempurna sepanjang tahun.
 
Sumber: Gold Coast Passes  
Gold Coast benar-benar adalah lokasi yang mesra untuk semua umur – pantai yang menakjubkan adalah sempurna untuk bersantai dan berjalan di sepanjang pantai. Anda tidak boleh melepaskan taman tema semasa anda berada di sana – Dreamworld, Movieworld, dan Whitewater World adalah semua yang unik dan menyeronokkan. Keluarga dalam semua peringkat umur juga boleh meneroka hidupan liar di Currumbin Sanctuary dan membeli-belah di Pacific Fair – semuanya boleh diakses dari pusat bandar dengan bas!
 
Tip: Menaiki bas atau trem ke tarikan utama boleh mengambil masa antara 15 hingga 45 minit dari pusat bandar, jadi ingatlah untuk membawa sesuatu yang boleh menghilangkan bosan kepada anak-anak kecil, atau tidur sebelum anda sampai ke tempat anda seterusnya
 
Hong Kong
Antara budaya yang kaya, pusat belanja tanpa henti, makanan yang menakjubkan, dan taman tema yang besar – ianya adalah tempat yang sempurna untuk percutian keluarga seumur hidup anda! Tambahan, Hong Kong Disneyland dan hotel Disneynya berdekatan sangat bagus untuk perjalanan bersama kanak-kanak – mereka juga menyediakan makanan Halal!
 
Sumber: Get Your Guide  
Patung Tian Tan Buddha (Patung Besar / Giant Buddha) di Po Lin Monastery di Pulau Lantau adalah tapak Hong Kong klasik. Kereta kabel Ngong Ping 360 menjadikan perjalanan di sini mudah – dan kedua-dua anda dan anak-anak akan terkejut melihat pandangan bawah menerusi kaca! Anda perlu berjalan ke beberapa tempat jika anda memilih untuk melawat, tetapi ia adalah satu peluang yang baik untuk keluarga mempelajari tentang agama lain, dan anda juga boleh menikmati alam semulajadi!
 
Tokyo, Jepun
 
Tokyo terkenal dengan begitu banyak perkara – taman tema yang menarik, kuil-kuil bersejarah, dan pemandangan kehijauan yang indah sepanjang tahun. Ini adalah destinasi yang ideal untuk keluarga bagi semua peringkat umur di musim panas dan musim sejuk.  Tambah dengan Sukan Olimpik 2020 akan datang, melawatnya pada tahun 2019 jadi anda boleh mengelak dari orang ramai.
 

Kami telah meneliti beberapa tarikan mesra keluarga terbesar di Tokyo , tetapi adakah anda tahu bahawa Asakusa adalah salah satu daerah yang anda tidak boleh ketinggalan? Selain kuil Senso-Ji dan Kaminarimon (Gerbang Thunder) yang menjadi tempat utama di mana-mana jadual perjalanan Tokyo, anda juga boleh menyewa kimono pada hari itu untuk merasai kehidupan tradisional Jepun. Jalan-jalan di sekitar Nakamise juga penuh dengan kemanisan, makanan ringan dan cenderahati yang akan sentiasa mengingatkan anda tentang perjalanan anda selama bertahun-tahun yang akan datang.
 
Auckland, New Zealand
 
Salah satu bandar terbesar di New Zealand, Auckland mempunyai pemandangan yang menakjubkan untuk menawarkan kedua-duanya di dalam bandar dan di Wellington yang berdekatan. Jika anda fikir New Zealand hanya kambing biri-biri dan aktiviti luar, anda perlu fikirkannya semula.
 

Peminat Lord of the Rings, sudah tentu akan mempunyai Hobbiton Movie Set pada senarai yang ingin dilawati. Tetapi adakah anda tahu bahawa anda juga boleh melawat Bengkel Weta untuk melihat di mana filem LOTR dan lain-lain filem yang difilemkan? Terdapat juga bengkel-bengkel untuk semua peringkat umur yang akan membawa anda ke dalam filem magik! Muzium Memorial Perang Auckland juga merupakan tarikan lain yang tidak dapat dilupakan, terkenal dengan pameran interaktif dan pengalaman mendalam yang membuat pengunjung terpesona. Dan jika anda sudah merancang perjalanan di sana, pastikan untuk memeriksa restoran-restoran halal dan mesra Islam di kawasan itu !
 
P/S: Jika anda ingin memaksimumkan masa bersama keluarga anda, mengapa tidak mempertimbangkan perjalanan jalan melalui negara yang akan menunjukkan kepada anda semua kecantikan yang ditawarkan New Zealand ?
 
Cape Town
 
Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Cape Town telah menjadi salah satu tempat Afrika Selatan yang paling meriah yang anda tidak boleh ketinggalan! Ia menempatkan penduduk Islam terbesar di Afrika Selatan dan merupakan destinasi khusus untuk para pelancong Islam – adakah anda tahu bahawa penduduk Melayu Cape tempatan mempunyai hubungan sejarah dengan Asia Tenggara?  Dengan cuaca baik sepanjang tahun dan industri pelancongan yang mesra Islam, pasti destinasi yang anda tidak boleh ketinggalan pada 2019!
 

Bo-Kaap (dahulunya dikenali sebagai Quarter Melayu) adalah salah satu kawasan kejiranan yang paling aktif di Cape Town hari ini, yang terkenal dengan rumah berwarna cerahnya dan masyarakat Islam yang mesra. Bilik-bilik sembahyang dan makanan halal boleh didapati di setiap sudut, dan terdapat sembilan masjid yang mengagumkan di kawasan ini sahaja! Muzium Bo-Kaap adalah lawatan wajib untuk mempelajari tentang warisan Islam Afrika Selatan – mereka memaparkan tulisan suci al-Quran dan pelbagai artifak yang memperlihatkan campuran antara Islam dan semua budaya yang mempengaruhi Cape. District Six dan Cape Flats adalah dua kawasan kejiranan Muslim yang penting di bandar ini – masing-masing mempunyai daya tarikan tersendiri dan mesra pengunjung.
 
Tip: Jika Afrika Selatan adalah destinasi baru untuk anda, semak petua yang paling mesra Muslim kami untuk bersantai di negara yang indah ini ! Jangan lupa melawat taman safari jika anda mempunyai peluang – ramai daripada mereka, terutama yang dikendalikan oleh Taman Negara Afrika Selatan (SANP), didedikasikan untuk pemuliharaan dan perlindungan hidupan liar tempatan!
 
Xi’an
 
Xi’an benar-benar sebuah bandar di mana anda boleh menyaksikan gabungan budaya Islam dan Cina. Walaupun terdapat halangan bahasa, ia adalah salah satu daripada bandaraya yang paling mesra-Islam di China dan permata tersembunyi yang kita tidak boleh menunggu untuk mendedahkan lebih banyak lagi ! Kami sangat mengesyorkan mencari penginapan berhampiran Muslim Quarter yang akan membolehkan anda meneroka kebanyakan bandar semasa berada berdekatan dengan makanan Cina halal yang lazat.
 

Pada pandangan pertama, sukar untuk mempercayai bahawa ini adalah Masjid Besar Xi’an – dibina pada abad ke-5, ia menggabungkan pengaruh seni bina Cina dan Arab bersama untuk mewujudkan sebuah bangunan yang benar-benar mencerminkan kepelbagaian Islam di seluruh dunia. Selepas melihat masjid, pastikan anda kembali ke Kuarters Islam untuk menikmati hidangan tempatan Halal seperti Biang Biang Mi (mi tebal yang ditarik dengan tangan) dan Yang Rou Pao Mo (roti rata yang direndam dalam kuah daging kambing dan daging lembu)
 
Tip: Kerana kebanyakan tarikan yang dekat dengan Muslim Quarter, anda sebenarnya boleh meneroka bandar dalam masa kurang dari seminggu, menjadikannya idea perjalanan yang baik walaupun untuk ahli keluarga yang lebih tua! Bagi tarikan seperti Tentera Terracotta yang jauh lebih jauh dari Quarter Muslim, anda boleh mengaksesnya melalui pengangkutan awam atau mengupah pemandu atau kereta peribadi untuk membawa anda ke sana.
 
London, United Kingdom
 
London adalah salah satu ibu kota kebudayaan di dunia – tidak hairanlah selalu ada perkara-perkara baru untuk ditemui di jalan-jalannya! Sama ada muzium yang memegang artifak lama atau pameran seni terkini, London menawarkan menu pemandangan dan bunyi yang tidak berkesudahan yang akan menghiburkan semua orang.
 

Pastikan untuk melihat Pengawal di Istana Buckingham pada waktu pagi, diikuti dengan berjalan kaki santai ke arah Westminster Pier yang akhirnya akan membawa anda ke Sungai Thames. Bagi yang lebih muda, mereka pasti kagum dengan Muzium Sejarah Alam, atau mumia di Muzium British. Peminat bola sepak dari semua peringkat umur juga akan gembira mengetahui bahawa terdapat lawatan sukan yang anda boleh mendaftar untuk diperkenalkan mercu tanda seperti Stadium Wembley dan Stadium Chelsea FC kepada anda!
 
Tip: Kami tahu bahawa London tidak mempunyai reputasi lokasi yang berbaloi dilabur, sini ada beberapa tips untuk membantu anda menghabiskan masa semasa anda berada di sana serta beberapa tarikan yang menakjubkan yang tidak akan membebankan anda satu sen !
 
Ottawa, Kanada
 
Ottawa adalah ibu negara muzium Kanada, dan merupakan salah satu destinasi yang paling mesra keluarga di negara ini! Terdapat banyak pusat peranginan keluarga di bandar, serta muzium, tapak bersejarah, dan pusat membeli-belah gergasi yang akan menghiburkan anda tidak kira cuaca. Sudah pasti destinasi pelancong Islam yang tidak boleh dilepaskan !
 

Rideau Canal adalah yang menakjubkan sepanjang tahun – sama ada anda menikmati alam di Arboretum berdekatan di Central Experimental Farm di bawah matahari musim panas, atau meluncur ais di Skateway Canal pada musim sejuk! Pameran seperti Muzium Perang dan Muzium Penerbangan dan Angkasa yang terdiri daripada kenderaan tentera abad ke-20 yang nyata adalah satu hit dengan mana-mana pengunjung di sana – tetapi kami dengar bahawa Muzium Kanak-kanak Kanada mempunyai lebih dari 10,000 item dari seluruh dunia dan ianya koleksi tetap. Anda pasti tidak pernah kehabisan perkara yang perlu dilakukan di kota keajaiban ini (jangan lupa untuk mencuba beberapa syrup maple semasa anda berada di sana)!
 
Tip: Sila pack pakaian hangat jika anda datang pada bulan Disember! Jika ia kali pertama anda menghadapi suhu sub-sifar, pastikan anda membaca pada petua kami untuk bertahan dalam percutian musim sejuk .
 
Turki
 
Nampaknya Turki telah menjadi destinasti dalam senarai setiap tahun, sejak beberapa tahun lalu – jadi mengapa tidak menakluki bersama keluarga anda pada tahun 2019! Sama ada anda berada di Cappadocia, Pamukkale, atau Istanbul , anda akan terkejut dengan seni bina Islam di negara yang indah ini
 

Masjid Biru dan Hagia Sofia adalah dua tempat terkenal Islam yang terkenal dengan sejarah berharga mereka, serta reka bentuk dan seni bina yang indah. Untuk keluarga yang sukakan cabaran, terdapat belon udara panas terkenal di Cappadocia dan gua bawah tanah adalah dua cara yang berbeza untuk menyaksikan keindahan negara. Pastikan untuk menaiki belon udara panas ketika matahari terbenam – warna langit jingga akan kelihatan seperti sesuatu lain dari yang selalu. Jangan lupa untuk mengakhiri hari anda di Bazaar, penuh makanan lazat dan aiskrim Turki yang unik.
 
Tip: Untuk menguruskan perbelanjaan anda dengan betul, periksa pointer ini untuk membantu anda memanfaatkan sepenuhnya lira anda
 
Melaka, Malaysia
 
Adakah anda terkejut melihat tempat ini dekat dengan senarai? Melaka sangat sesuai untuk percutian keluarga jauh dari bandar, di mana anda boleh duduk dan berehat dan merasakan seperti zaman dahulu. (Selain itu, anda boleh menjimatkan kos pengangkutan dengan memandu kereta anda sendiri di sana, dan anda tidak perlu berurusan dengan jet lag sebaik sahaja perjalanan berakhir!)
 

Kenapa tidak pergi melijat replika Istana Kesultanan Melaka abad ke-15 di Jalan Kota? Istana ini penuh dengan artifak sejarah dan budaya, serta galeri yang menggambarkan kisah-kisah Melayu klasik seperti pergaduhan antara Hang Jebat dan Hang Tuah. Jika anda lebih berminat dalam lawatan berjalan kaki untuk melihat tempat-tempat pemandangan, mengapa tidak bermula di Belanda Square dan lihat reka bentuk batu bata yang menarik perhatian Stadthuys (bekas kediaman gabenor Belanda), Gereja Kristus, dan Tang Beng Swee Clocktower. Dan tentu saja, pasar Jonker Street penuh dengan perkara untuk dilihat, dibeli, dan dimakan
 
PS Pastikan anda mencuba chendol, kuih keria , dan lain-lain makanan ringan Halal semasa anda berada di sana!
 
Jordan
 
Jordan mungkin pilihan yang tidak biasa untuk perjalanan keluarga, tetapi landskap padang pasir dan monumen-monumen kuno menjadikannya destinasi yang sempurna untuk kanak-kanak untuk mempelajari lebih lanjut tentang sejarah dan dunia, dan merasai pengalaman yang sekali seumur hidup seperti sebagai penginapan bermalam di kem Bedouin di Wadi Rum, atau melawat buah dan kurma di Lembah Jordan di Al-Ghor. Sekiranya anda merancang untuk pergi, anda mungkin ingin mempertimbangkan perjalanan pada bulan Jun untuk musim yang cerah – suhu di sini boleh turun hingga 10 darjah Celsius atau lebih rendah pada bulan Disember!
 

Reruntuhan purba Petra adalah bukti kepintaran manusia, dan melihat ukuran bangunan yang diukir di atas batu itu dapat menarik minat anda. Walaupun struktur Al-Khazneh yang digambarkan di atas mungkin penglihatan yang ikonik, kompleks Petra keseluruhannya sebenarnya cukup besar sehingga orang sering kembali beberapa hari untuk melihatnya semuanya (PS Petra tidak akan ada selamanya, jadi datang dan lihat selagi anda masih boleh!)
 
Tip: Walaupun warga Yordania terkenal dengan keramahan mereka dan jarak antara tarikan utama adalah agak mudah dikendalikan, perjalanan ini mungkin lebih sesuai untuk keluarga dengan anak-anak yang lebih tua. Pengangkutan awam boleh agak kasar atau tidak selesa untuk anak-anak kecil melainkan anda menempah pemandu peribadi atau menyewa kereta anda sendiri, dan kehidupan malam di ibu kota Amman kadang-kadang boleh menjadi agak bising.
 
Sri Lanka
 
Sri Lanka telah menjadi semakin popular baru-baru ini. Di sebalik kereta api biru ikonik dan ladang teh Ceylonese, pantai yang indah telah menjadikannya alternatif baru untuk dilawat apabila berada disini. Keluarga dengan semua peringkat umur pasti mempunyai masa yang berbaloi untuk melawat warisan negara di Galle, atau bersantai di tepi pantai Dalawella atau Tangalle.
 

Untuk pengalaman alam yang unik, Taman Negara Gal Oya menyediakan safari bot dan jip tidak seperti yang lain. Taman ini mengambil pendekatan haiwan untuk tidak mengganggu penduduk fauna- beberapa pelawat bahkan mengatakan mereka diberi amaran bahawa mereka mungkin tidak dapat melihat apa-apa haiwan semasa lawatan mereka, kerana kakitangan taman tidak akan memaksa haiwan jika mereka menjadi malu! Ia benar-benar pengalaman yang anda tidak boleh ketinggalan
 
Tip: Oleh kerana pengalaman alam semulajadi merupakan cabaran besar di Sri Lanka, pastikan anda melakukan penyelidikan terlebih dahulu untuk mengetahui amalan dan etika ketika berada di sana!
 
Dubai, UAE
 
Dubai adalah lebih daripada sekadar persinggahan dalam penerbangan ke Eropah – ia adalah destinasi yang sempurna jika anda menginginkan keseronokan keluarga yang santai dengan sedikit kemewahan. Taman tema yang besar, dan penuh dengan paparan rempah ratus, cenderamata, dan barang kemas yang tidak berkesudahan. Burj Khalifa tentu saja pencakar langit yang anda tidak boleh ketinggalan, tetapi Dubai mempunyai lebih banyak tawaran berbanding memenuhi mata!
 

Dubai Parks and Resorts adalah kompleks taman tema terbesar di Timur Tengah, yang terdiri daripada Motiongate Dubai, Bollywood Parks Dubai, LEGOLAND Dubai, dan LEGOLAND Waterpark. Empat taman ini mempunyai tarikan yang meliputi segala usia, menjamin penginapan yang hebat sama ada anda melancong dengan anak kecil atau remaja! Ini tidak hanya satu taman tema dan tarikan besar di Dubai – terdapat taman air Aquaventure, Akuarium Dubai dan Zoo Bawah Air, dan luar biasa, Ski Snow Ski dalam ruangan di Mall of the Emirates di mana anda boleh pergi ke lereng sepanjang tahun!
 
Singapura
 
Rasanya seperti setiap kali kita melihat di sekitar Singapura, akan dapati sesuatu yang baru untuk dilakukan. Kami baru-baru ini menemui semula kejiranan Chinatown dan Little India dan kami tidak sabar untuk mengetahui lebih lanjut mengenai apa yang ada di sekitar pulau yang indah ini!
 
Sumber: Lokopoko Travel  
Salah satu tarikan Singapura ialah Resorts World Sentosa – dengan pelbagai tarikan untuk semua jenis pengunjung, jam akan berlalu dengan pantas semasa perjalanan anda di sini! Tetapi keindahan Singapura bukan hanya taman tema – ada keindahan, alam, dan budaya yang tersembunyi untuk diterokai. Walaupun anda mempunyai tempat tinggal, kenapa tidak mencari semula pengalaman yang unik dimana penduduk tempatan mungkin terlepas pandang atau menemui semula beberapa taman alam kegemaran Singapura ?
 
BONUS: Cruise
 
Jika anda benar-benar ingin pergi bercuti bersama keluarga, tetapi tidak boleh membuat keputusan destinasi atau mencari penerbangan yang baik – mengapa tidak pergi pelayaran? Biasanya cara ini lebih sesuai untuk bersama keluarga dan dengan bayarannya sebegitu, terdapat banyak tarikan dan aktiviti yang berbaloi setiap sen.
 

Pelayaran adalah jenis percutian di mana anda boleh mendapatkan apa yang anda masukkan ke dalamnya, dan kami rasainya semuanya baru-baru ini dengan Genting Dream Cruise ! Sekiranya anda mahu sesuatu yang lebih santai, anda boleh duduk di geladak dan menikmati angin laut, atau menikmati persembahan secara langsung; jika anda mahu pengembaraan dan kegembiraan, kapal itu juga mempunyai dinding pendakian di atas kolam dan slaidnya! Dan untuk aktiviti seluruh keluarga boleh menikmati, terdapat mini golf atau filem di bawah bintang-bintang. Terbaik dari semua Genting Dream Cruise adalah satu-satunya pelayaran di Asia yang menyajikan makanan bersertifikat JAKIM!
 
Tip: Walaupun tidak semua di atas kapal itu diperakui halal, kami mengesahkan bahawa semua daging adalah dari sumber halal.
 
Percutian adalah benar-benar peluang terbaik untuk berehat, belajar, dan marapatkan silaturahim bersama dengan keluarga anda ▬ Pastikan anda menggunakan sebaiknya masa anda dengan orang yang anda sayangi di destinasi yang menakjubkan ini!
 
Sumber: Have Halal Will Travel
The post 14 Destinasi Mesra-Muslim Yang Luar Biasa Untuk Keluarga appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/14-destinasi-mesra-muslim-yang-luar-biasa-untuk-keluarga/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berkat Dedikasi Yang Luar Biasa Dua Driver Ojol Dapat Hadiah Umroh Seketika Terkejut Dan Terharu

Berkat Dedikasi Yang Luar Biasa Dua Driver Ojol Dapat Hadiah Umroh Seketika Terkejut Dan Terharu

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 262 hits
Kalau kerja pakai hati hasilnya memang lebih mudah dinikmati Apalagi banyak banget rezeki yang menanti Selamat ya buat para driver
Tasik Luar Biasa Ini Airnya Mendidih

Tasik Luar Biasa Ini Airnya Mendidih

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 321 hits
Perlu berfikir seribu kali jika ingin menyentuh air di tasik ini Disebut dengan Dominica Boiling Lake sebuah tasik yang airnya luar biasa panas hingga mendidih Permukaannya diselubungi asap wap panas bagaikan air mendidih yang dimasak di at...
17 Bukti Yang Menunjukkan Suhu Sejuk Luar Biasa Di Amerika Syarikat Ketika Ini

17 Bukti Yang Menunjukkan Suhu Sejuk Luar Biasa Di Amerika Syarikat Ketika Ini

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 224 hits
Ketika ini beberapa bahagian negeri seperti Illinois Michigan dan Wisconsin di Amerika Syarikat sedang berdepan dengan fenomena pusaran kutub atau polar vortex Fenomena pusaran kutub dipercayai berpunca dari pusingan udara sejuk artik yang ...
Uish Luar Biasa Cantik Gambar Isteri Mark Adam Bertudung Dipuji Netizen

Uish Luar Biasa Cantik Gambar Isteri Mark Adam Bertudung Dipuji Netizen

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 901 hits
Isteri kepada penyanyi dan pelakon terkenal Mark Adam semakin menjadi tumpuan ramai apabila kini tampil mengenakan hijab Semakin cantik ramai memuji kejelitaan isterinya Norazah Redzuan dilaman Instagram Terbaru Mark Adam memuat naik sekepi...
Kembar 3 Ceriakan Keluarga Ibu Anggap Rezeki Dari Allah Akui Hamil Biasa Kembar Sangat Berbeza

Kembar 3 Ceriakan Keluarga Ibu Anggap Rezeki Dari Allah Akui Hamil Biasa Kembar Sangat Berbeza

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 969 hits
Kehadiran kembar tiga ini menceriakan keluarga Ibunya mengakui yang proses kehamilan lebih mencabar Puan Mastura Azhari ibu kepada Ayra Aydina Adra Areesya dan Azra Asyfa ini memberikan keceriaan kepada keluarga Lahir pada usia kandungan 30...
Prabowo Masalah Ri Sulit Luar Biasa Utangnya Minta Ampun Tapi Kita Optimis

Prabowo Masalah Ri Sulit Luar Biasa Utangnya Minta Ampun Tapi Kita Optimis

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 200 hits
Capres nomor urut 02 Prabowo Subianto mengakui persoalan bangsa Indonesia amat berat Sekalipun dirinya mendapatkan mandat menang Pilpres 2019 pada 17 April nanti Salah satu persoalan yang sulit dilihat Prabowo terkait menumpuknya utang luar...
5 Keutamaan Surat Al Kahfi Yang Luar Biasa Jika Dibaca Di Hari Jum At

5 Keutamaan Surat Al Kahfi Yang Luar Biasa Jika Dibaca Di Hari Jum At

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 344 hits
Surat Al Kahfi atau Ashabul kahfi adalah salah satu surat dalam Al Qur an yang ada dalam juz 15 dan di awal juz 16 Surat Al Kahfi termasuk dalam golongan surat Makiyyah atau surat yang diturunkan di kota Makkah Dalam surat Al Kahfi terdapat...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly