111 Pekebun Durian Musang King Raub Berjaya Mendapat Perintah Penggantungan Sementara Notis Pengosongan Tanah Kerajaan


 

KUANTAN: Seramai 111 pekebun durian yang meneroka tanah kerajaan negeri, berjaya mendapat Perintah Pergantungan Sementara terhadap notis pengosongan tanah kebun dan pajakan mereka di beberapa lokasi sekitar Raub.
Peguam, Siew Choon Jern, yang mewakili kumpulan pekebun terbabit, berkata perintah itu dikeluarkan Hakim Mahkamah Tinggi Kuantan, Datuk Zainal Azman Ab Aziz, selepas mendengar hujahan daripada pemohon dan wakil responden berhubung tuntutan terbabit.
Beliau berkata, mahkamah tiada bantahan, sekaligus membenarkan pergantungan notis dikeluarkan responden sehingga tarikh pendengaran semula permohonan yang dijadualkan pada 28 Oktober depan.
"Kini pekebun durian terbabit selamat untuk menjalankan kerja harian mereka di atas tanah yang diterokai selepas mendapat perintah ini.
"Sebelum ini, mereka (pekebun durian) tidak berani memasuki dusun durian selepas mendapat notis supaya mengosongkan tanah dikeluarkan Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Raub dan Jabatan Perhutanan Negeri Pahang (JPNP)," katanya.
Beliau ditemui selepas prosiding permohonan mendapatkan kebenaran semakan kehakiman terhadap notis pengosongan kosongkan kebun dan pajakan tanah durian di Kompleks Mahkamah Kuantan, hari ini.
Pada Jumaat lalu, pekebun, Chan Yoke Kong, 50, bersama 101 pekebun lain, memfailkan permohonan semakan kehakiman berhubung tindakan kerajaan negeri mengarahkan mereka mengosongkan tanah baru-baru ini.
Permohonan itu difailkan di Pejabat Pendaftar Kompleks Mahkamah Kuantan oleh Choon Jern telah menamakan enam responden.
Mereka menamakan Pentadbir Tanah Daerah Raub; Pengarah Jabatan Perhutanan, Kerajaan Pahang, Perbadanan Pertanian Kemajuan Pertanian Pahang (PKPP), Kerajaan Pahang dan Royal Pahang Durian Resources PKPP Sdn Bhd sebagai responden.
Dalam pada itu, Choon Jern berkata, pekebun bersedia untuk mengadakan rundingan dengan pihak berkaitan dalam menyelesaikan masalah ini.
"Jika ditawarkan situasi menang-menang, saya percaya mereka (pekebun) juga sudi untuk berbincang tetapi mereka merasa tertekan kerana notis itu terlalu pantas iaitu perlu mengosongkan tanah dalam masa 30 hari.
"Mereka sudah lama mengusahakan tanah itu, ada dalam kalangan mereka (pekebun) mengusahakan dusun durian sejak 1961. Kini mereka hanya mahukan keputusan yang adil.
"Sebelum ini mereka pernah memohon kepada kerajaan negeri untuk mengusahakan tanah secara sah, tetapi ditolak dengan alasan berada dalam kawasan hutan simpan," katanya.
Mengulas lanjut mengenai permohonan semakan kehakiman, Choon Jern berkata, kes itu dibawa ke mahkamah selepas beberapa keputusan kerajaan negeri berhubung notis mengusir anak-anak guam kami dari tanah-tanah berkenaan.
"Kami memfailkan permohonan berkenaan pada Jumaat lalu (minggu lepas) dan semua kertas permohonan sudah diserahkan kepada Jabatan Peguam Negara pada Isnin lalu (24 Ogos).
"Hari ini pula ditetapkan pendengaran tetapi Jabatan Peguam Negara meminta sedikit masa untuk membaca (meneliti) kertas berkenaan dan telah memohon penangguhan untuk pendengaran hari ini," katanya.
Pada 1 Ogos lalu, Kerajaan Pahang mula bertindak tegas dalam menangani kegiatan pengusaha kebun durian di Raub yang diusahakan secara haram di atas tanah kerajaan negeri.
Tindakan itu dilakukan berikutan kerajaan negeri mengalami kerugian kira-kira RM30 juta dalam tempoh 10 tahun akibat kehilangan hasil cukai tanah dari kebun haram termasuk di kawasan hutan simpan.
Antara kawasan dusun durian di Raub yang terbabit ialah Hutan Simpan Gunung Benom, sekitar Sungai Ruan, Sungai Chalit serta Tranum dan Tras. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2020/08/seramai-111-pekebun-musang-king-berjaya.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengusaha Durian Musang King Raub Mahu Berunding Dengan Kerajaan Negeri Pahang

Pengusaha Durian Musang King Raub Mahu Berunding Dengan Kerajaan Negeri Pahang

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 550 hits
KUANTAN Pengusaha tanaman musang king di Raub di sini akan mengadakan rundingan dengan pihak kerajaan negeri Pahang bagi mempertahankan kebun durian yang diusahakan mereka lebih 40 tahun lalu Pengerusi Save Musang King Alliance Chang Yee Ch...
Pas Gesa Siasat Dalang Pencerobohan Tanah Tanam Durian Musang King Di Raub

Pas Gesa Siasat Dalang Pencerobohan Tanah Tanam Durian Musang King Di Raub

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 378 hits
KUALA LUMPUR Pencerobohan tanah haram di beberapa kawasan melibatkan Raub Pahang perlu disiasat secara telus bagi mengetahui siapakah dalang di sebalik jenayah tersebut Menurut Naib Presiden PAS Senator Ustaz Idris Ahmad pencerobohan terseb...
Kerajaan Pahang Tetap Bertegas Terhadap Pekebun Haram Musang King

Kerajaan Pahang Tetap Bertegas Terhadap Pekebun Haram Musang King

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 344 hits
Asrol Awangam hmetro com mySEBAHAGIAN pengusaha kebun durian di Raub berkumpul di perkarangan Kompleks Mahkamah Indera Mahkota untuk menyerahkan permohonan semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi pada 28 Ogos lalu FOTO arkib NSTPKERAJAAN Pahan...
Isu Ceroboh Tanah Tanam Durian Musang King Usah Taksub Salahkan Parti Politik

Isu Ceroboh Tanah Tanam Durian Musang King Usah Taksub Salahkan Parti Politik

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 430 hits
KUANTAN Isu pencerobohan tanah kerajaan untuk penanaman durian Musang King di Raub sepatutnya tidak dipolitikkan oleh mana mana pihak Demikian kenyataan aktivis masyarakat Mohd Shukri Mohd Ramli mengulas perkembangan terbaharu kes ini Jika ...
Isu Kemelut Pekebun Durian Di Raub Kerajaan Negeri Pahang Di Gesa Jadi Pemudahcara

Isu Kemelut Pekebun Durian Di Raub Kerajaan Negeri Pahang Di Gesa Jadi Pemudahcara

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 445 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan Negeri Pahang digesa untuk menjadi pemudahcara bagi menyelesaikan kemelut antara pekebun durian di Raub dan sebuah Syarikat Tujuan Khas Royal Pahang Durian untuk mencari jalan penyelesaian berbentuk menang menang Bekas...
Company Refutes Pahang S Musang King Farmers Modern Slavery Accusations Says Scheme Protects Malaysia S Durian Industry

Company Refutes Pahang S Musang King Farmers Modern Slavery Accusations Says Scheme Protects Malaysia S Durian Industry

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 1196 hits
General view of Royal Pahang Durian Group logo August 21 2020 A spokesman from the group explained the legalisation scheme would ultimately lead to a win win situation between the growers state and industry Picture by Firdaus LatifPETALING ...
Kemelut Musang King Syarikat Royal Pahang Durian Dakwa Pekerja Di Ancam Di Ganggu

Kemelut Musang King Syarikat Royal Pahang Durian Dakwa Pekerja Di Ancam Di Ganggu

papar berkaitan - pada 27/8/2020 - jumlah : 540 hits
RAUB Syarikat yang terlibat dalam kemelut dengan pekebun durian Musang King di Raub Pahang mendakwa pekerjanya berdepan dengan gangguan dan ancaman susulan pelaksanaan skim pemutihan kebun Musang King haram di sana Menurut Royal Pahang Duri...
Pahang S Musang King Durian Farmers Allege Forced Into Modern Slavery In Legalisation Scheme

Pahang S Musang King Durian Farmers Allege Forced Into Modern Slavery In Legalisation Scheme

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 387 hits
The group of durian farmers alleged they are being pressed into signing an exploitative contract that would require them to pay rent of RM6 000 per acre for this year and an additional levy of up to RM20 000 per acre based on the durians pr...
Hukuman Tegas Terhadap Penceroboh Tanah Kerajaan Secara Haram Di Raub

Hukuman Tegas Terhadap Penceroboh Tanah Kerajaan Secara Haram Di Raub

papar berkaitan - pada 31/8/2020 - jumlah : 389 hits
Isu utamanya ialah tentang pencerobohan tanah kerajaan secara haram itu yang utamanya dan perbuatan menceroboh ini salah tidak kiralah atas tujuan atau matlamat apa sekalipun Menceroboh secara haram adalah salah dan wajib dihukum secara teg...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte