10 Teknik Jadikan Coklat Cip Sedap Chewy Cubalah Resipi Coklat Cip Klasik Ni


Coklat cip memang kegemaran amak-anak sepanjang masa. Tak payahlah tunggu raya pun nak membuatnya. Tapi adakalanya coklat cip tak berapa menjadi. Kadang-kadang terlalu keras , ada yang terlalu kering.
Foto : pinterest.com . Tentulah tak cantik kalau biskut 'flat' macam ni
Ni min kongsikan petua kalau nak biskut yang rangup dan ‘chewy’. Kalau garing sangat dan kering pun kurang seronok dimakan.
GUNA MENTEGA BIASA ADA GARAM
Foto : pinterest.com
Gunakan mentega berkualiti tinggi. Mentega berkrim dan ada garam. Rasa coklat cip gerenti sedap.
CAIRKAN MENTEGA DALAM OVEN (PRE HEATING)
Foto : pinterest.com
Jika pilih nak buat biskut yang agak tebal, cairkan mentega separuh sahaja atau satu pertiga cair. Jangan biarkan cair kesemuanya. Masukkan dalam oven yang sedang dipanaskan sebelum membakar biskut (pre heating). Carikan selama 3-4 minit sahaja. Jangan lupa set kan timer. Kalau terlajak alamat biskut tu jadi rata tak naik…huhuhu.
3. BIAR MENTEGA KEMBALI KE SUHU BILIK
Biarkan ia berehat dalam beberapa minit dalam suhu bilik, agar ia berada kembali dalam keadaan buku yang lembut.Sebelum anda membuat doh. Bunyi macam leceh kan tetapi ingat mentega cair yang panas tidak akan memberi hasil yang sempurna seperti mentega yang telah sejuk dan menjadi lembut. Jadi sabarlah ya.
4. PUKUL TELUR SEADANYA
Pukul seadanya gula dan mentega sudah memadai. Usah terlebih pukul kerana ia akan menyebabkan biskut menjadi keras.
5. TAMBAH SEDIKIT TEPUNG
foto : pinterest.com
Tambahkan sedikit tepung pada doh terutamanya apabila mentega sudah cair. Keadaan doh boleh ditarik dari sisi mangkuk adunan (tidak melekat di tepi mangkuk). Jika anda menggunakan mesin mixer elektrik, perhatikan keadaan doh tidak melekit di sisi mangkuk dan tidak terlalu lembik, jika anda lihat doh agak lembab, tambahkan sesudu tepung hingga doh boleh membulat di tengah mangkuk.
6. GUNAKAN SEKURANG-KURANGNYA DUA JENIS COKLAT CIP
Haa…masukkan sekurang-kurangnya dua jenis coklat cip barulah lebih terangkat rasanya. Kalau min pilih coklat bar/kepingan separuh manis (semisweet) dipotong jadi ketulan kasar, cip cokat susu dan cip coklat gelap. Rasa coklat sedikit berbeza dan bentuk ketulan dan chip menjadikan biskut lebih menarik dan rasa lebih sedap.
7. MASUKKAN DOH DALAM PETI SEJUK
Perasan tak lepas bakar dulang biskut pertama, biskut anda nampak rata aje. Kalau begitu biarkan ia dalam peti sejuk sebelum membakar agar doh sedikit padu dan mampat.
8. BISKUT BERSAIZ BESAR.
Besar tu lebih kurang suku ¼ cawan doh, untuk dicubit membulat menjadi sekeping biskut. Tekankan, biskut yang agak tebal memberikan rasa lebih ummph
9. BENTUKKAN MENGGUNAKAN TANGAN

Foto : sweet.serious.com Walaupun anda boleh gunakan sudu, untuk mendapatkan rupa biskut yang sedikit membulat di atasnya, tetapi gunakan tangan untuk membentuk doh adalah lebih mudah, Bulatkan dan gentel dengan tapak tangan.
10. COKLAT CHIP DI ATAS BISKUT

Foto : pinterest.comPerasan tak korang dah letak banyak-banyak coklat cip di dalam adunan tapi bila dah siap bakar rupanya nampak plain aje, tak menarik kan. Kalau nak nampak ‘chunky dan timbul coklat cipnya, apa kata ambil bebeberapa biji coklat cip dan tekankan dan susun atas biskut tu sebelum dibakar, wah barulah menarik rupanya.
Ok ni min kongsikan resipi Biskut Coklat Cip yang mudah dan klasik sangat…
BISKUT COKLAT CIP KLASIK

Foto : pinterest.com BAHAN-BAHAN :
7 sudu besar mentega¾ cawan gula halus1 sudu besar gula perang1 sudu kecil esen vanilla1 biji telur1 1/4 cawan tepung serbaguna * tambah beberapa sudu lagi jika doh terlalu melekit½ sudu baking soda¼ sudu teh garam1 cawan campuran coklat cip dan ketulan kecil kepingan coklatCARA MEMASAK :
1. Panaskan over ke suhu 350 darjah Fahrenheit. Masa tengah preheating ni bolehlah cairkan mentega dalam keadaan 1/3 atau separuh cair. Tutup oven dan keluarka mentega dan biarkan mentega kembali ke suhu bilik, biarkan mentega dalam keadaan lembut..
2. Masukkan gula dan vanilla. Pukul hingga kacau sebati dan sekadar jadi gebu. Masukkan pula telur hingga sebati. Usah pukul terlalu lama.
3. Kemudian masukkan tepung, baking soda dan garam. Kacau guna mixer dalam kelajuan rendah, pastikan tak melekat di sisi mangkuk adunan atau sehingga tepung sebati.
4. Kiranya doh asih melekit dan lembab, tambahkan satu sudu besar tepung hingga doh boleh menyatu menjadi bola. Usah menambah terlalu banyak tepung kerana ia akan mengeraskan biskut. Bila doh tidak terlalu melekit , masukkan cip coklat dengan senduk kering.
5. Panaskan oven ke suhu 350 darjah Farenheit. Cubit doh sebanyak ¼ cawan, bulatkan dan susunkan beberapa biji coklat chip di atasnya. Susun atas dulang, jarakkan beberapa inci.
6. Keluarkan apabila ada sedikit tompokan perang di atasnya, usah terlalu perang. Barulah biskut tidak terlalu kering.
Saiz hidangan : 10-12 keping biskut besar
Masa penyediaan : 45 minit
Masa memasak : 9 minit


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/08/10-teknik-jadikan-coklat-cip-sedap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Siput Sedut Sotong Ketam Udang Sedap 4 Resipi Terbaik Dari Chef Asma

Siput Sedut Sotong Ketam Udang Sedap 4 Resipi Terbaik Dari Chef Asma

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 261 hits
Makanan laut kalau dimasak gaya lauk pauk tradisional pun teramatlah sedapnya Lagi pulak olahan resipinya dari Chef tersohor Chef Nor Asmawati Nor Din atau lebih dikenali sebagai Chef Asma Tenaga pengajar dari UNITAR International Universit...
Pertama Kali Makan Bomboloni Dan Ini Resepi Bomboloni Inti Coklat Yang Sedap

Pertama Kali Makan Bomboloni Dan Ini Resepi Bomboloni Inti Coklat Yang Sedap

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 636 hits
PERTAMA KALI MAKAN BOMBOLONI DAN INI RESEPI BOMBOLONI INTI COKLAT YANG SEDAP Assalamualaikum Selamat petang Sana sini orang bererita tentang Bomboloni Sedap sangat katanya Tapi Cik Rose tak pernah rasa Hanya tengok di skrin telefon sahaja H...
Resipi Kentang Putar Ala Kfc Yang Sedap Dan Mudah Disediakan

Resipi Kentang Putar Ala Kfc Yang Sedap Dan Mudah Disediakan

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 270 hits
Sebut sahaja KFC pasti anda terbayang keenakkannya rasa rempah ayamnya Akan tetapi apa menu lain yang menjadi kegemaran anda di KFC Pasti kentang putar bukan Mudah sahaja sebenarnya nak masak kentang putar ala KFC ini di rumah Resipi perkon...
10 Mi Segera Paling Sedap Di Dunia Empat Jenama Adalah Dari Malaysia

10 Mi Segera Paling Sedap Di Dunia Empat Jenama Adalah Dari Malaysia

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 671 hits
Majoriti pembaca pastinya suka makan mi segera kan Kalau di Malaysia ada macam macam jenama untuk dipilih dan semuanya sedap sedap belaka malah negara lain pun minat dengan instant noodle keluaran negara ini Tak percaya MyKuali Penang White...
Kopi Memang Sedap Tapi Ini Kadar Kopi Yang Selamat Untuk Diambil Oleh Ibu Mengandung

Kopi Memang Sedap Tapi Ini Kadar Kopi Yang Selamat Untuk Diambil Oleh Ibu Mengandung

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 233 hits
Setiap orang pasti mempunyai minuman kegemaran tersendiri Namun antara minum kegemaran yang menjadi pilihan ramai ialah kopi Seperti yang kita tahu kopi ini mempunyai kebaikannya yang tersendiri Bagaimanapun ia juga boleh mendatangkan mudar...
Cara Mudah Masak Mi Kicap Sup Wantan Yang Mudah Sedap

Cara Mudah Masak Mi Kicap Sup Wantan Yang Mudah Sedap

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 696 hits
Sedapnya menu Mi Kicap dan Sup Wantan ni Tetapi jika nikmati di kedai atau restoran semangkuk hidangan Mi Kicap bersama Sup Wantan boleh mencecah harga belasan ringgit Makan pun tak puas Jadi bagi anda yang nak cuba masak sendiri sajian ni ...
Chennai Rawther Beriyani Sedap

Chennai Rawther Beriyani Sedap

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 124 hits
Over the years I have developed some skills in cooking briyani especially dhum briyani Even started a hobby business taking some catering orders And I have a couple of briyani kaki friends with whom I scout around for good briyani spots Tod...
Keistimewaan Kelapa Pandan Sedap Diminum Dan Lumayan Jika Ditanam

Keistimewaan Kelapa Pandan Sedap Diminum Dan Lumayan Jika Ditanam

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 760 hits
Kelapa Pandan Wangi ialah kelapa jenis rendah yang diperkenalkan dari Thailand pada tahun 1971 Di Thailand kelapa ini dipanggil sebagai Makprow Nam Horm dan di peringkat antarabangsa dikenali sebagai aromatic dwarf Keistimewaan kultivar kel...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


United States President Joe Biden Signs A Rule To Ban Tiktok In The United States Here S The Reason

Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat