Zikir Yang Disukai Allah S W T Dan Amalan Para Malaikat Part 1



Assalamualaikum dan Salam Silaturrahim | Zikir berasal daripada bahasa Arab yang bermaksud ingat atau sebut. Zikir lebih merujuk kepada ingat kepada Allah atau menyebut nama-nama Allah ianya juga sebahagian ibadat dan orang Islam yang melakukannya mendapat pahala.

Setiap kali selesai menunaikan solat, tunggu seketika. Jika tiada urusan penting, luangkan sedikit masa untuk berzikir .Jika terlalu sibuk atau mempunyai urusan, kita masih boleh mengamalkannya sambil bergegas berjalan untuk melaksanakan tanggungjawab itu.

Amalan zikir yang disukai Allah S.W.T adalah "Subhanallah walhamdulillah wala ilaha illallah wallahu akbar" .

Allah berfirman dalam al-Quran: ”Hai orang-orang yang beriman! berzikirlah (mengingat) kepada Allah dengan zikir yang sebanyak-banyaknya. Dan bertasbihlah kepada-Nya pada waktu pagi dan petang.”
(al-Ahzaab: 41-42).

Hadith yang membicarakan keutamaan zikir "Subhanallah walhamdulillah wala ilaha illallah wallahu akbar"

1 - Rasulullah saw. bersabda, "Lazimkan membaca subhanallah walhamdulillah wala ilaha illallah wallahu akhbar, kerana semua itu dapat menghapuskan dosa sebagaimana gugurnya daun dari pohon".
(Hadith Riwayat Ibnu Majah)

2 - Abu Hurairah meriwayatkan Rasulullah s.a.w. berkata : "Membaca Subhanallah walhamdulillah wala ilaha illallah wallahu akbar lebih aku sukai daripada seisi dunia."
(Hadith Riwayat Muslim)

3 - Dari Samuroh bin Jundub, ia berkata bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, "Ada empat ucapan yang paling disukai oleh Allah: (1) Subhanallah, (2) Alhamdulillah, (3) Laa ilaaha illallah, dan (4) Allahu Akbar. Tidak berdosa bagimu dengan mana saja kamu memulai”
(Hadith Riwayat. Muslim no. 2137).

4 - Dari Abu Hurairah, dia berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda: 'Sesungguhnya membaca “subhanallah walhamdulillah wa laa ilaha illallah wallahu akbar (Maha Suci Allah, segala puji bagi Allah, tiada sesembahan yang berhak disembah selain Allah, dan Allah Maha Besar)” adalah lebih aku cintai daripada segala sesuatu yang terkena sinar matahari."
(Hadith Riwayat. Muslim no. 2695).

Al Munawi rahimahullah mengatakan, “Segala sesuatu yang dikatakan antara langit dan bumi, atau dikatakan lebih baik dari sesuatu yang terkena sinar matahari atau tenggelamnya, ini adalah ungkapan yang menggambarkan dunia dan seisinya.” Dari sini menunjukkan bahwa keempat kalimah tersebut lebih baik daripada dunia seisinya.

5 - Dari Ummi Hani' binti Abu Thalib dia berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam melewatiku pada suatu hari, lalu saya berkata kepada beliau, "Wahai Rasulullah, saya sudah tua dan lemah, maka perintahkanlah kepadaku dengan amalan yang bisa saya lakukan dengan duduk."

 Beliau bersabda: "Bertasbihlah kepada Allah seratus kali, karena itu sama dengan kamu membebaskan seratus budak dari keturunan Isma'il. Bertahmidlah kepada Allah seratus kali karena itu sama dengan seratus kuda berpelana yang memakai kekang di mulutnya, yang kamu bawa di jalan Allah. Bertakbirlah kepada Allah dengan seratus takbir karena ia sama dengan seratus unta yang menggunakan tali pengekang dan penurut. 
Bertahlillah kepada Allah seratus kali." Ibnu Khalaf berkata; saya mengira beliau bersabda: "Kerana ia memenuhi di antara langit dan bumi, dan pada hari ini tidaklah amalan seseorang itu diangkat kecuali akan didatangkan dengan semisal yang kamu lakukan itu."
(Hadith Riwayat. Ahmad 6/344. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini hasan. Lihat Ash Shilsilah Ash Shohihah no. 1316)

6 - Dari ‘Abdullah bin ‘Amr, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Tidaklah seorang di muka bumi ini mengucapkan: Laa ilaha illallah, wallahu akbar, subhanallah, wal hamdulillah, wa laa hawla wa laa quwwata illa billah, melainkan dosa-dosanya akan dihapus walaupun sebanyak buih di lautan.”
(Hadith Riwayat. Ahmad 2/158, sanadnya hasan)

7 - Dari Ibnu Mas'ud, ia berkata, Rasulullah shallallahu wa'alaihi wa sallam bersabda, "Aku pernah bertemu dengan Ibrahim pada malam ketika aku diisra`kan, kemudian ia berkata, ‘Wahai Muhammad, sampaikan salam dariku kepada umatmu, dan beritahukan kepada mereka bahwa Surga debunya harum, airnya segar, dan surga tersebut adalah datar, tanamannya adalah kalimat: Subhaanallaahi wal hamdu lillaahi laa ilaaha illaahu wallaahu akbar (Maha Suci Allah, segala puji bagi Allah, tidak ada tuhan yang berhak disembah kecuali Allah, dan Allah Maha Besar).”
(Hadith Riwayat. Tirmidzi no. 3462. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini hasan)

8 - Dari Abu Sa'id Al Khudri dan Abu Hurairah, bahwasanya Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda, "Sesungguhnya Allah telah memilih empat perkataan: subhanallah (Maha suci Allah) dan alhamdulillah (segala puji bagi Allah) dan laa ilaaha illa allah (tidak ada sesembahan yang berhak disembah selain Allah) dan Allahu akbar (Allah maha besar). 
Barangsiapa mengucapkan subhaanallah, maka Allah akan menulis dua puluh kebaikan baginya dan menggugurkan dua puluh dosa darinya, dan barangsiapa mengucapkan Allahu Akbar, maka Allah akan menulis seperti itu juga, dan barangsiapa mengucapkan laa Ilaaha illallah, maka akan seperti itu juga, dan barangsiapa mengucapkan alhamdulillahi Rabbil 'aalamiin dari relung hatinya maka Allah akan menulis tiga puluh kebaikan untuknya dan digugurkan tiga puluh dosa darinya."(Hadith Riwayat. Ahmad 2/302. Syaikh Syu’aib Al Arnauth mengatakan bahwa sanadnya shahih)


DISCLAIMER : Pelbagai bentuk imej ,gambar ,artikel ,video dan pautan yang terkandung dalam blog ini diambil dari sumber - sumber lain .Oleh yang demikian dengan itu HAK CIPTA /COPYRIGHT dimiliki sepenuhnya oleh pemilik sumber / material tersebut .Sumber Youtube : Indahnya Islam .
Semoga Allah S.W.T memberi kita kekuatan untuk istiqomah mengamalkan zikir “Subhanallah walhamdulillah wala ilaha illallah wallahu akbar” dalam kehidupan seharian kita. Insha Allah.Justeru ,sama - samalah kita jadikan zikir di atas satu amalan rutin harian kita ,mudah - mudahan kehidupan seharian kita diberkati Allah S.W.T


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mdruzaidaud.blogspot.com/2019/02/zikir-yang-disukai-allah-swt-dan-amalan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Inilah Sebab Mengapa Puasa Dan Solat Sunat Nabi Daud Paling Disukai Allah Rileks Media

Inilah Sebab Mengapa Puasa Dan Solat Sunat Nabi Daud Paling Disukai Allah Rileks Media

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 418 hits
Dari Abdullah bin Amr bin Al Ash Rasulullah SAW bersabda Puasa yang paling disukai disisi Allah adalah puasa Nabi Daud dan solat yang paling disukai Allah adalah solat Nabi Daud Beliau biasa tidur dipertengahan malam dan bangun pada seperti...
12 Golongan Muslim Yang Senantiasa Didoakan Para Malaikat

12 Golongan Muslim Yang Senantiasa Didoakan Para Malaikat

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 200 hits
Malaikat adalah makhluk paling patuh kepada Allah SWT Mereka diciptkan dari cahaya dan senantiasa untuk berdoa Ribuan malaikat yang diciptakan namun hanya ada 10 nama nama yang dikenalkan kepada manusia Tapi tahukah kalian jika malaikat jug...
Disaat Susah Bacalah Ayat Ini Maka Allah Hantar Seribu Malaikat Untuk Membantu Kesulitan

Disaat Susah Bacalah Ayat Ini Maka Allah Hantar Seribu Malaikat Untuk Membantu Kesulitan

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 1447 hits
Tersebutlah seorang Lelaki yang menempuh perjalanan dari Damsyik ke Zabadani Di tengah jalan ada laki laki lain yang berniat menyewa keldainya Meskipun tak dikenali ia membenarkan laki laki asing untuk menyewa keldainya Keduanya berjalan me...
Inilah Amalan Untuk Hancurkan Ilmu Sihir Di Tubuh Badan Kita Insya Allah

Inilah Amalan Untuk Hancurkan Ilmu Sihir Di Tubuh Badan Kita Insya Allah

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 975 hits
Sihir menjadi salah satu perbuatan perbuatan yang tidak disukai oleh Allah SWT Hal ini kerana ketika seseorang menggunakan ilmu sihir untuk mencelakakan orang lain maka disaat itu ia telah mendekatkan diri kepada syaitan Jika seseorang terk...
Jiwa Tenang Dan Rasa Lapang Ustaz Dr Abdullah Khairi Kongsi Amalan Zikir Semasa Pergi Temuduga

Jiwa Tenang Dan Rasa Lapang Ustaz Dr Abdullah Khairi Kongsi Amalan Zikir Semasa Pergi Temuduga

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 479 hits
Dalam menghadapi persiapan sebelum temuduga pekerjaan bukan sahaja persiapan fizikal seperti persediaan mengetahui soalan temuduga yang ditanya sebelum ini ilmu temuduga yang anda perlu tahu dan jadual temuduga dan persediaan sebelum temudu...
Inilah 8 Punca Amalan Kita Ditolak Oleh Allah Swt Rileks Media

Inilah 8 Punca Amalan Kita Ditolak Oleh Allah Swt Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 322 hits
Sesungguhnya tujuan kita dihidupkan adalah untuk beribadah kepada Allah SWT Jadi semua ibadah yang dikerjakan mestilah berlandaskan kepada iman iaitu percaya bahawa hanya Allah sebagai penjamin hidup kita di dunia dan akhirat Namun tidak se...
In Sha Allah Setiap Makhluk Akan Mendoakan Keampunan Anda Baca Zikir Ini 3 Kali Selepas Subuh Rileks Media

In Sha Allah Setiap Makhluk Akan Mendoakan Keampunan Anda Baca Zikir Ini 3 Kali Selepas Subuh Rileks Media

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 548 hits
Hadis ini diriwayatkan oleh Ahmad dalam Musnad Daripada dari Qabishah bin al Mukhariq beliau berkata Aku datang menemui Rasulullah sallahu alaihi wasallam lalu baginda bertanya kepadaku Wahai Qobishah apa yang membuatkan kamu datang kesini ...
10 Amalan Ahli Syurga

10 Amalan Ahli Syurga

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 655 hits
Assalamualaikum Saya tak mampu tetapi sangat berazam utk buat Pertama Qiamullail kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya Pastinya doa mudah termakbul dan menjadikan kita semakin dekat dengan Allah Swt Kedua Tilawah Al Qur ...
Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah