Inilah Sebab Mengapa Puasa Dan Solat Sunat Nabi Daud Paling Disukai Allah Rileks Media


Dari Abdullah bin ‘Amr bin Al-‘Ash, Rasulullah SAW bersabda, “Puasa yang paling disukai disisi Allah adalah puasa Nabi Daud dan solat yang paling disukai Allah adalah solat Nabi Daud. Beliau biasa tidur dipertengahan malam dan bangun pada sepertiga malam terakhir dan beliau tidur lagi pada seperenam malam terakhir. Sedangkan beliau biasa berpuasa sehari dan buka sehari.”
1. Hadis ini menerangkan keutamaan puasa Daud iaitu berpuasa sehari dan berbuka (tidak berpuasa) keesokan harinya. Inilah puasa yang paling dicintai di sisi Allah SWT dan tidak ada lagi puasa yang lebih baik dari itu.
2. Diantara faedah puasa Nabi Daud adalah menunaikan hak Allah SWT dengan melakukan ketaatan kepada-Nya dan menunaikan ketaatan kepada-Nya dan menunaikan hak badan iaitu dengan mengistirehatkannya (dari makan).
3. Ibadah begitu banyak ragamnya, begitu pula dengan kewajiban yang mesti ditunaikan seorang hamba begitu banyak. Jika seseorang berpuasa setiap hari tanpa henti, maka pasti ia akan mening galkan beberapa kewajiban.
Sehingga dengan menunaikan puasa Daud (sehari berpuasa, sehari tidak), seseorang akan lebih memerhatikan kewajipan-kewajipannya dan ia dapat meletakkan sesuatu sesuai dengan posisi yang benar.
4. Abdullah bin ‘Amr sangat bersemangat melakukan ketaatan. Dia ingin melaksanakan puasa setiap hari tanpa henti dan ingin solat malam semalam suntuk. Disebabkan itu, Nabi SAW melarangnya dan memberikan jalan penyelesaian padanya dengan cara yang lebih baik.
Untuk puasa disarankan kepadanya untuk berpuasa tiga hari setiap bulan. Namun Abdullah bin ‘Amr tetap berkeras ingin mengerjakan lebih dari itu.
Lalu Rasulullah SAW memberi jalan penyelesaian agar berpuasa sehari dan tidak berpuasa keesokan harinya. Lalu tidak ada lagi yang lebih afdal dari itu.
Begitu pula dengan solat malam, Nabi SAW memberi petunjuk seperti solat Nabi Daud. Nabi Daud tidur dipertengahan malam pertama hingga sepertiga malam terakhir. Lalu beliau bangun dan mengerjakan solat hingga seperenam malam terakhir.
Setelah itu beliau tidur semula untuk mengistirehatkan badannya supaya semangat melaksanakan solat Fajr, berzikir dan beristigfar diwaktu sahur.
5. Berlebih-lebihan hingga melampaui batas dari keadilan dan bersederhana dalam beramal ketika beribadah termasuk dalam amalan ghuluw (berlebih-lebihan) yang tercela.
Perkara ini disebabkan menyelisihi petunjuk Nabawi dan juga boleh melalaikan dari pelbagai kewajipan lain.
Amalan ini dapat menyebabkan seseorang malas, kurang semangat dan lemah ketika melaksanakan ibadah lain. Ingatlah, sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Nabi SAW.
6. Syeikh Muhammad bin Sholih Al ‘Utsaimin rahimahullah mengatakan, “Puasa Daud sebaiknya hanya dilakukan oleh orang yang mampu dan tidak merasa sukar ketika melakukannya. Jangan sampai dia melakukan puasa ini hingga membuatnya mening galkan amalan yang disyariatkan lainnya. Begitu pula jangan sampai puasa ini membuatnya terhalang untuk belajar ilmu agama. Kerana ingat disamping puasa ini masih ada ibadah lain yang mesti dilakukan.”
7. Tidak mengapa jika puasa Nabi Daud bertepatan pada hari Jumaat atau hari Sabtu kerana ketika yang diniatkan adalah melakukan puasa Daud dan bukan melakukan puasa hari Jumaat atau hari Sabtu secara khusus.

SYARAT DAN KETENTUAN PUASA DAUD – USTADZ ADI HIDAYAT
Source link
The post Inilah Sebab Mengapa Puasa Dan Solat Sunat Nabi Daud Paling Disukai Allah – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/inilah-sebab-mengapa-puasa-dan-solat-sunat-nabi-daud-paling-disukai-allah-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Insya Allah Segala Urusan Dipermudahkan Belajar Cara Solat Sunat Hajat Yang Betul Rileks Media

Insya Allah Segala Urusan Dipermudahkan Belajar Cara Solat Sunat Hajat Yang Betul Rileks Media

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 369 hits
Apa Itu Solat Hajat Solat Hajat adalah solat yang didirikan untuk memohon sesuatu hajat daripada Allah s w t Solat ini dilakukan bagi mengharapkan pertolongan daripada Allah s w t dalam meminta sesuatu yang dihajati atau menolak sesuatu yan...
Kerap Beri Makan Kucing Jalanan Di Makkah Dan Madinah Allah Bantu Dapatkan Tempat Solat Subhanallah Rileks Media

Kerap Beri Makan Kucing Jalanan Di Makkah Dan Madinah Allah Bantu Dapatkan Tempat Solat Subhanallah Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 408 hits
Dalam sejarah Islam kucing memiliki keistimewaan yang sangat luar biasa Baginda Nabi berpesan kepada para sahabatnya untuk menyayangi kucing peliharaan layaknya seperti menyayangi keluarga sendiri Sesungguhnya kucing adalah makhluk yang man...
Cara Melunaskan Hutang Dengan Mengamalkan Solat Sunat Dhuha Rileks Media

Cara Melunaskan Hutang Dengan Mengamalkan Solat Sunat Dhuha Rileks Media

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 323 hits
Solat Dhuha adalah solat yang ringkas tetapi amat sukar untuk di amalkan oleh setiap orang Pelbagai halangan dan alasan diberikan untuk tidak melakukannya Sedangkan jika dilakukan memerlukan masa kurang dari 10 minit sahaja Melakukan solat ...
Apakah Hukum Jika Solat Sunat Istikharah Mohon Petunjuk Bagi Masalah Perce Raian Rileks Media

Apakah Hukum Jika Solat Sunat Istikharah Mohon Petunjuk Bagi Masalah Perce Raian Rileks Media

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 319 hits
Disyariatkan solat istikharah dalam urusan yang mubah atau membandingkan keutamaan antara beberapa perkara yang sunnah Soal Apakah dibolehkan salat istikharah dalam urusan ce rai Jawab Alhamdulillah Pertama disyariatkan salat istikharah dal...
Cara Solat Jamak Sewaktu Dalam Perjalanan Jauh Rileks Media

Cara Solat Jamak Sewaktu Dalam Perjalanan Jauh Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 525 hits
Tentu ramai yang sedar diri mereka berstatus musafir ketika berhenti di Hentian R R Lebuhraya untuk menunaikan solat namun tak tahu tatacara dan panduan yang betul tentang Solat Jamak dan Qasar Biasanya di R R juga ada sediakan panduan ini ...
7 Kelebihan Solat Dhuha Yang Menjadi Rebutan Para Surirumah Rileks Media

7 Kelebihan Solat Dhuha Yang Menjadi Rebutan Para Surirumah Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 308 hits
Selain perkara wajib yang menjadi rutin perkara sunat juga sangat dituntut bagi meraih keberkatan Ilahi Walaupun kerja di rumah tak pernah putus kita sebagai surirumah seharusnya tidak terlepas daripada merebut peluang menunaikan solat suna...
Ganjaran Berselawat 20 Kali Sehari Mendapat Syafaat Nabi Muhammad Saw Rileks Media

Ganjaran Berselawat 20 Kali Sehari Mendapat Syafaat Nabi Muhammad Saw Rileks Media

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 310 hits
Manusia sangat memerlukan syafaat apabila mereka dihimpunkan di Padang Mahsyar kelak Tiada seorang manusia pun yang terlepas daripada melakukan dosa kecuali Nabi Muhammad SAW Syafaat bererti memohon pertolongan pada saat memasuki syurga All...
Hati Hati Dengan 7 Anggota Sujud Yang Boleh Menyebabkan Solat Tidak Sah Rileks Media

Hati Hati Dengan 7 Anggota Sujud Yang Boleh Menyebabkan Solat Tidak Sah Rileks Media

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 415 hits
SYARAT SUJUD ADA 7 Harus sujud dengan 7 anggota badan Harus dengan dahi yang terbuka Kepala harus ditekan Tidak boleh ada hawa lainnya Tidak boleh sujud diatas sesuatu yang bisa bergerak ketika bergerak untuk sujud Kepalanya harus lebih ren...
Selain Murahkan Rezeki Solat Ini Juga Boleh Buat Wajah Cantik Dan Berseri Bagi Yang Melaksanakannya Rileks Media

Selain Murahkan Rezeki Solat Ini Juga Boleh Buat Wajah Cantik Dan Berseri Bagi Yang Melaksanakannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 283 hits
Faedah solat dhuha memang sangat banyak baik untuk jasmani ataupun rohani sehingga akan begitu baik bila dikerjakan setiap hari Pada kesempatan kali ini akan dibicarakan tentang faedah dari solat dhuha Solat dhuha sendiri adalah solat yang ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Jangan Terpedaya Kolaborasi Dengan Zico Netizen Gesa Untuk Boikot Lagu Baru Jennie Bp Atas Sebab Ini



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang