Zikir Yang Dapat Menghapus Dosa Besar Zikir Mudah Selalu Bermain Di Mulut Rileks Media


Dari Zaid bin Haritsah -maula Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam- berkata: Aku mendengar Rasulullah Shallallahu’ Alaihi Wasallam bersabda:
من ‘قال أس’ تغ ‘فر الله الذي لا إله إلا هو ال’ حي ال ‘قيوم وأتوب إلي’ ه غفر له وإن ‘كان قد’ فر من ‘الزح’ ف
“Siapa yang membaca Astaghfirullaah Laa Ilaaha Illaa HuwalHayyal Qayyuma wa atuubu Ilaihi maka akan diampuni dosanya meskipun ia pernah lari dari medan perang. “(HR. Abu Dawud, Al-Tirmidzi, al-Thabrani, Al-Hakim dan Ibnu Abi Syaibah. Dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani Rahimahullah di Shahih Abi Dawud dan Shahih al-Tirmidzi)
Ada tambahan dalam sebagian riwayat -seperti dalam Sunan Al-Tirmidzi dan al-Hakim, “Astaghfirullah Al-‘Adzim”.
Tempat Khusus Membacanya? Telah datang beberapa riwayat yang menjelaskan tempat khusus untuk membaca doa istighfar ini, seperti setelah shalat, bangun tidur, serta di pagi hari Jumaat. Tapi tidak satupun dari bebrapa info itu yang shahih sehingga tidak dapat diamalkan dengan kekhususannya itu.
Ada hadits yang berstatus maqbul -sebagian ulama menghasankannya serta sebagian lain menshahihkannya- menyebutkan istighfar itu tanpa mengaitkannya dengan bebrapa saat tertentu. Dapat dibaca pada waktu yang bebas tanpa mengkhususkannya dengan saat dan tempat.
Al-Hakim mengeluarkannya dalam Mustadraknya dari hadits Abdullah bin Mas’ud radhiyallahu ‘anhu, ia berkata: Rasulullah Shallallahu’ Alaihi Wasallam bersabda:
من ‘قال أس’ تغ ‘فر الله الذي لا إله إلا هو ال’ حي ال ‘قيوم وأتوب إلي’ ه ثلاثا غفرت ‘ذنو’ به وإن ‘كان قد’ فارا من ‘الزح’ ف
“Siapa yang membaca Astaghfirullaah Alladzii Laa Ilaaha Illaa HuwalHayyal Qayyuma wa atuubu Ilaihi maka diampuni dosa-dosanya meskipun ia pernah lari dari medan pe rang. “(HR. Al-Hakim, beliau berkata:” ini yaitu hadits shahih sesuai syarat Muslim tetapi Al-Bukhari dan Muslim tidak mengeluarkannya.
“Hadits ini juga dikeluarkan oleh Al-Thabrani dalam Al-Mu’jam Al-Kabir, no. 8541 . Abu Nu’aim meriwayatkan yang mirip dalam Akhbar Ashbahan dari hadits Abu Hurairah Radhiyallahu ‘Anhu)
Keutamaannya, Doa ini mengandung istighfar (permohonan ampunan) yang begitu agung serta memakai wasilah (sarana) yang begitu mulia dengan menyebut nama-nama Allah yang Maha Indah -Allah, Al-Adzim, Al-Hayyu, serta Al-Qayyum-, janji bakal uluhiyah Allah serta kemauan bertobat waktu itu juga.
Astaghfirullah memiliki arti meminta ampunan pada Allah, memohon agar Allah menutupi dosa-dosanya, serta tidak menghukumnya atas dosa-dosa itu.
Disebut kalimat tauhid sesudah kalimat “Aku memohon ampun pada Allah” memberi arti kalau hamba itu mengaku kewajibannya untuk beribadah pada Allah semata yang itu jadi hak Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Ini menuntut supaya orang yang beristighfar untuk menunjukkan ubudiyahnya pada Allah dengan kerjakan perintah-perintah-Nya serta menjauhi larangan-larangan-Nya.
Al-Hayyul Qayyum: dua nama Allah yang agung ini disebut sesudahnya memiliki kaitan dengan permintaan ampunan karena semuanya nama Allah serta sifat-Nya yang Maha tinggi yang Dzatiyah serta fi’liyah kembali pada keduanya. Sifat Dzatiyah mengacu pada nama Al-Hayyu (Maha hidup abadi). Sedangkan sifat fi’liyah kembali pada nama Al-Qayyum (Tegak berdiri sendiri serta mengurusi semua makhluk-Nya)
Ditutup doa itu dengan Waatubu Ilaihi (Saya bertaubat kepada-Nya) mengandung keinginan kuat dari hamba untuk bertaubat (kembali) pada Allah Tabaraka wa Ta’ala. Karenanya bila hamba mengucapkan kalimat ini sebaiknya ia jujur ​​dalam melafadzkannya pada dzahir dan ba tinnya. Bila ia dusta, dikhawatirkan ia tertimpa murka Allah. (Lihat al-Fuuthaat al-Rabbaniyah: 3/701)
Allah siapkan balasan terbaik untuknya, yaitu ampunan untuknya sampai dihapus dosa-dosanya, ditutupi aib-aibnya, dilapangkan rizkinya, dijaga fisiknya, dipelihara hartanya, mendapat kucuran barakah, semakin meningkat kualitas agamanya, menjapatkan jaminan keamanan didunia serta akhirat, serta mendapat keridhaan Allah Subhanahu wa Ta’ala.
Dosa yang akan diampuni dengan doa istighfar ini bukan hanya dosa-dosa kecil, namun juga dosa besar. Bahkan dosa yang terkategori min akbaril dzunub (dosa paling besar), yakni lari dari medan pe rang, “meskipun ia pernah lari dari medan pe rang. ”
Lari dari medan perang yaitu lari mening galkan medan jihad fi sabilillah waktu berkecamuk pe rang melawan orang kafir. Ini menunjukkan kalau lewat doa istighfar yang agung ini Allah akan mengampuni dosa-dosa paling besar yg tidak memiliki konsekuensi hukuman jiwa serta harta seperti lari dari medan pe rang serta dosa-dosa semisalnya. Bila hamba mengatakan doa diatas dengan ikhlash, jujur, mengerti makna-maknanya; pasti ia akan memperoleh berita senang maghfirah yang agung ini.
Penutup : Setiap diri kita dipenuhi dosa serta kesalahan; dapat berupa tidak menunaikan syukur, tidak menunaikan perintahnya, tidak meninggalkan larangan-Nya, menyia-nyiakan kesempatan yang diberikan-Nya, lupa dari mengingat-Nya, dsb.
Dosa-dosa itu akan membuat sesak dada, menghilangkan keberkahan hidup, mempersempit rezeki, membuat berat menjalankan ketaatan, jadi sebab datangnya beragam kesulitan, serta di akhirat jadi sebab kegelapan serta kesengsaraan. Kerana setiap manusia memerlukan ampunan Allah setiap saat. Doa istighfar ini jadi salah satu alternatif serta rekomen meraih ampunan-Nya. Wallahu A’lam.
VIDEO:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Sumber : KisahKini
Source link
The post Zikir Yang Dapat Menghapus Dosa Besar. Zikir Mudah Selalu Bermain Di Mulut – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/zikir-yang-dapat-menghapus-dosa-besar-zikir-mudah-selalu-bermain-di-mulut-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Seekor Dua Lalat Berterbangan Di Dapur Jangan Biarkan Saja Ni Cara Mudah Kita Perlu Buat Nak Halaunya Rileks Media

Seekor Dua Lalat Berterbangan Di Dapur Jangan Biarkan Saja Ni Cara Mudah Kita Perlu Buat Nak Halaunya Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 370 hits
Melihat lalat seekor dua berterbangan di ruang dapur saat kita buat persiapan memasak atau menghidang makanan memang geram dibuatnya Tahu tahu sahaja si lalat ni tajam betul deria baunya Hendak di sembur dengan racun serangga terasa tidak s...
Tips Mudah Gunakan 2 Bahan Ni Untuk Buang Angin Dalam Badan Rileks Media

Tips Mudah Gunakan 2 Bahan Ni Untuk Buang Angin Dalam Badan Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 286 hits
Masalah angin bagi kebanyakan individu mungkin tidak menjadi satu masalah kesihatan yang luar biasa Gejala yang dialami oleh seseorang individu dengan individu lain mungkin sama tetapi punca sebenar masalah itu terjadi mungkin berbeza Angin...
Solat Sunat Yang Rugi Besar Jika Ditinggalkan Rileks Media

Solat Sunat Yang Rugi Besar Jika Ditinggalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 210 hits
Memang tidak wajib Namun jika solat solat sunat ini ditinggalkan kita boleh rugi besar Sebab keutamaannya luar biasa dan Rasulullah Shalallahu Alaihi Wassalam mewasiatkan agar kita berupaya selalu melaksanakannya VIDEO PENUH DISINI Memang t...
8 Perkara Yang Ramai Orang Silap Besar Mengenai Aurat Wanita Semasa Solat Rileks Media

8 Perkara Yang Ramai Orang Silap Besar Mengenai Aurat Wanita Semasa Solat Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 257 hits
Memang la pakai tutup aurat dah boleh solat tapi orang hari ini dah permudahkan apa yang sudah mudah sebab dia tak ada ilmu Belajar 1 minit saja takut anda hanya dapat tahu solat anda seumur hidup ini tak sah bila ia dihisab di depan Allah ...
8 Amalan Ini Boleh Di Lakukan Dalam Masa 1 Minit Tetapi Ganjarannya Sangat Besar Rileks Media

8 Amalan Ini Boleh Di Lakukan Dalam Masa 1 Minit Tetapi Ganjarannya Sangat Besar Rileks Media

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 266 hits
Di dalam kesibukkan dunia hari ini minit demi minit berlalu dengan cukup pantas Sehinggakan timbul rasa menyesal di dalam diri kita kerana gagal mencari waktu dan masa untuk beribadah kepada Tuhan Kita selalu merasakan diri kitalah yang ter...
8 Amalan Boleh Dilakukan Dalam Masa Satu Minit Tetapi Besar Ganjarannya Rileks Media

8 Amalan Boleh Dilakukan Dalam Masa Satu Minit Tetapi Besar Ganjarannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 266 hits
Di dalam kesibukan dunia hari ini minit demi minit berlalu dengan cukup pantas Sehinggakan timbul rasa menyesal di dalam diri kita kerana gagal mencari waktu dan masa untuk beribadah kepada Tuhan Di dalam kesibukkan dunia hari ini minit dem...
Ketahui Punca Dan 8 Cara Mudah Merawat Cagu Pada Kuku Kaki Jangan Biarkan Kuku Anda Rosak Rileks Media

Ketahui Punca Dan 8 Cara Mudah Merawat Cagu Pada Kuku Kaki Jangan Biarkan Kuku Anda Rosak Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 399 hits
Kuku Cengkam atau Cagu adalah satu penyakit yang berlaku di ibu jari kaki yang menyebabkan kesakitan yang amat sangat serta bernanah dan sangat berbau busuk Penyakit ini adalah disebabkan penjagaan kebersihan kaki yang kurang baik disamping...
Diy Rak Dapur Mudah Alih Super Hebat Lagi Comel Menarik Rileks Media

Diy Rak Dapur Mudah Alih Super Hebat Lagi Comel Menarik Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 479 hits
Rak dapur kecil yang selalunya kita letakkan disini dapur sebenarnya besar kegunaannya buat dapur comel kita Ia sebagai pelengkap untuk meletakkan beberapa barangan kecil yang berselerak di atas kabinet Rak bagi meletakkan periuk nasi pemba...
Amalkanlah Zikir Laa Haula Wa Laa Quwwata Illa Billaah Cegah Penyakit Bimbang Dan Bahaya Kemiskinan Rileks Media

Amalkanlah Zikir Laa Haula Wa Laa Quwwata Illa Billaah Cegah Penyakit Bimbang Dan Bahaya Kemiskinan Rileks Media

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 196 hits
Amalkanlah Zikir Laa Haula Wa Laa Quwwata Illa Billaah Cegah Penyakit Bimbang Dan Bahaya Kemiskinan Mohon baca dan kongsikan kepada semua La haula wa la quwwata illa billah Kalimat ini adalah kalimat yang ringkas namun syarat makna dan memi...
Adham Baba Hamzah Zainuddin Saman Lah Asia Sentinel

T4jam Pandangan Fazura Tengok Kawan Wanita Nya Menggelet1s Dgn Suami Sendiri

Allahuakbar Mak Ayah Teng0k Sikit Anak Anda Rakaman Video Tiga Gadis Svjud Atas Tarr

Danau Baru Muncul Di Kota Kupang Usai Badai Seroja

Najib Hairan Mengapa Umno Bn Masih Sokong Kerajaan Pn

Villa F By Mohamed Amine Siana In Casablanca Morocco

Bertegas Jika Tak Mahu Dianggap Gagal Jaga Keselamatan Rakyat

Keretapi Antara Bandar



Lina Medina Ibu Paling Muda Dalam Dunia

Bateri Berlian Dari Sisa Radioaktif Ini Mampu Bertahan 28 Ribu Tahun

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Ramadani TV3

Kisah Gadis Colombia Yang Tidur Selama 2 Bulan Secara Berterusan Sleeping Beauty

Berapa Harga Sebenar Kereta Recond Popular Jepun Yang Dijual di Malaysia


Sayang Semuanya Sudah Terliwat

Bersihkan Kawasan Intim Dengan Lakukan Brazilian Wax Di Sekitar Kl

Sedapnya Makan Puding Sejuk Sejuk Aneka Resepi Mudah Boleh Cuba

Viral Gambar Bersama Reekateemor Adakah Neelofa Bakal Mengadakan Majlis Resepsi Secara Tertutup

Amaran Covid 19 Di Vanuatu Setelah Mayat Positif Virus Dijumpai Terdampar Di Pantai

Pm Britain Boris Johnson Batalkan Lawatan Ke India Disebabkan Covid 19