Tips Mudah Gunakan 2 Bahan Ni Untuk Buang Angin Dalam Badan Rileks Media


Masalah angin bagi kebanyakan individu mungkin tidak menjadi satu masalah kesihatan yang luar biasa. Gejala yang dialami oleh seseorang individu dengan individu lain mungkin sama tetapi punca sebenar masalah itu terjadi mungkin berbeza. Angin kebanyakan individu berpunca daripada udara yang ditelan. Apabila seseorang dalam keadaan tertekan atau stress maka dia lebih kerap menelan udara tanpa disedari.
Masalah ini disebabkan proses penghancuran makanan oleh bakteria di dalam usus besar terhadap makanan yang tidak dihadam. Gas yang dihasilkan biasanya karbon dioksida, oksigen, nitrogen dan ada kalanya gas methana.
Tip Rawatan Masalah Angin
Terdapat beberapa cara rawatan bagi masalah ini. Seseorang penghidap perlu menukar jenis pemakanan seharian mereka, pengambilan ubat-ubatan dan mengurangkan menelan udara.
Menukar jenis makanan Kandungan gas yang dihasilkan daripada makanan berbeza antara seorang dengan seorang yang lain. Pesakit perlu memastikan jenis makanan khusus yang menyebabkan berlakunya masalah angin ini berdasarkan pengalaman yang dilalui. Sekiranya makanan tersebut telah dapat dikenal pasti, hindarkan makanan tersebut.
Ubat-ubatan Ubat-ubatan seperti antasids, simethicone dan activated charcoal yang boleh didapati di farmasi-farmasi dapat membantu mengurangkan masalah angin. Selain itu, enzim penghadaman seperti laktase membantu menghadamkan karbohidrat di samping membolehkan seseorang makan makanan yang biasanya menghasilkan angin.
Kurangkan menelan udara Individu yang mengalami masalah sendawa yang kronik dinasihatkan supaya kurang mengambil gula-gula getah dan gula-gula. Anda dinasihatkan supaya mengunyah makanan perlahan-lahan dan tidak banyak bercakap semasa makan. Sekiranya pesakit memakai gigi palsu, dinasihatkan supaya berjumpa doktor gigi untuk memastikan ia sesuai dipakai.
Hindari Makanan Yang Menghasilkan Angin
Makanan yang mengandungi gula raffinose, fruktos, laktos dan sorbitol menghasilkan banyak angin. Raffinose terdapat pada makanan seperti kacang yang mengandungi banyak gula kompleks, manakala bunga kubis (cauliflower), kubis brussel (brussels sprouts), asparagus, brokoli dan kubis pula mengandungi fruktos.
Laktos ialah gula semula jadi yang terdapat pada susu dan makanan mengandungi susu seperti keju dan aiskrim. Fruktos banyak terdapat pada bawang, buah pear dan gandum. Ia juga banyak digunakan sebagai pemanis (sweetener) dalam minuman ringan dan jus buah-buahan.
Sorbitol diperolehi secara semula jadi daripada buah-buahan termasuk epal, pear, pic dan prun. Ia juga banyak digunakan sebagai pemanis dalam makanan untuk diet, gula-gula dan gula getah. Kanji kebanyakannya didapati pada kentang, jagung dan gandum di mana makanan ini dihancurkan di dalam usus besar. Beras merupakan satu-satunya makanan berkanji yang tidak menghasilkan angin.
Petua Tradisional Buang Angin Dalam Badan:
Selalunya petua untuk badan yang banyak angin ni orang kaitkan dengan halia. Macam-macam cara nak buang angin dalam badan, petua ini elok untuk lelaki dan wanita semua usia termasuk ibu mengandung, tapi kurangkan halia untuk ibu mengandung ya..
Bahan-bahannya:
Susu kotak ( brand apa pun boleh ), kalau nak guna susu pekat tin pun boleh halia ( besar ibu jari ) lebih kurang 3-4cm Halia ni ikut ketahanan tekak , kalau nk kaw dan pedas masuk banyak sikit . kalau setakat 3-4cm tak rasa apa-apa pun tapi tetap berkesan.
Cara-caranya:
Hiris halia nipis-nipis reneh dengan susu hingga mendidih (api perlahan) Sedia untuk minum. Seelok-eloknya minum ketika susu masih suam, kesannya akan serta merta. Minum bila-bila masa sahaja jika perlu, atau 2-3 kali seminggu.
Selamat mencuba
Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Jom Like Page Kami Juga Di Facebook
Sumber : rencah rasa
Source link
The post Tips Mudah Gunakan 2 Bahan Ni Untuk Buang Angin Dalam Badan – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/tips-mudah-gunakan-2-bahan-ni-untuk-buang-angin-dalam-badan-rileks-media-2/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Seekor Dua Lalat Berterbangan Di Dapur Jangan Biarkan Saja Ni Cara Mudah Kita Perlu Buat Nak Halaunya Rileks Media

Seekor Dua Lalat Berterbangan Di Dapur Jangan Biarkan Saja Ni Cara Mudah Kita Perlu Buat Nak Halaunya Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 536 hits
Melihat lalat seekor dua berterbangan di ruang dapur saat kita buat persiapan memasak atau menghidang makanan memang geram dibuatnya Tahu tahu sahaja si lalat ni tajam betul deria baunya Hendak di sembur dengan racun serangga terasa tidak s...
Ketahui Punca Dan 8 Cara Mudah Merawat Cagu Pada Kuku Kaki Jangan Biarkan Kuku Anda Rosak Rileks Media

Ketahui Punca Dan 8 Cara Mudah Merawat Cagu Pada Kuku Kaki Jangan Biarkan Kuku Anda Rosak Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 591 hits
Kuku Cengkam atau Cagu adalah satu penyakit yang berlaku di ibu jari kaki yang menyebabkan kesakitan yang amat sangat serta bernanah dan sangat berbau busuk Penyakit ini adalah disebabkan penjagaan kebersihan kaki yang kurang baik disamping...
Zikir Yang Dapat Menghapus Dosa Besar Zikir Mudah Selalu Bermain Di Mulut Rileks Media

Zikir Yang Dapat Menghapus Dosa Besar Zikir Mudah Selalu Bermain Di Mulut Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 350 hits
Dari Zaid bin Haritsah maula Nabi Shallallahu alaihi wasallam berkata Aku mendengar Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam bersabda Siapa yang membaca Astaghfirullaah Laa Ilaaha Illaa HuwalHayyal Qayyuma wa atuubu Ilaihi maka akan diampuni ...
13 Cara Mudah Bangun Qiamullail Rileks Media

13 Cara Mudah Bangun Qiamullail Rileks Media

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 423 hits
Faktor yang memudahkan seseorang itu boleh bangun untuk berqiyamullail Menurut Syeikh Muhammad Solih al Munajjid terdapat beberapa faktor penting yang dilihat boleh membantu umat Islam untuk bangun bagi melakukan solat di tengah malam seper...
Manfaat Terapi Mandi Ais Hilangkan Bisa Dalam Badan Lenguh Sendi Gangguan Makhluk Halus Rileks Media

Manfaat Terapi Mandi Ais Hilangkan Bisa Dalam Badan Lenguh Sendi Gangguan Makhluk Halus Rileks Media

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 390 hits
Rupanya banyak kelebihannya bila amalkan terapi mandi ais ni Lebih lebih lagi untuk kesihatan diri dan dalaman Jika mak mak rasa badan cukup lesu bisa bisa lenguh sendi susah tidur sakit belakang dan sebagainya boleh cuba amalkan terapi man...
Makna Tahi Lalat Yang Ada Pada Tubuh Badan Kita Rileks Media

Makna Tahi Lalat Yang Ada Pada Tubuh Badan Kita Rileks Media

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 376 hits
Tahi Lalat di Ujung Mata Kanan Kiri Dapat Dipercaya tapi Pendiam Tahi Lalat di Pangkal Hidung Pandai dan Baik Hati Tahi Lalat di Alis Kanan Suka Menolong Tahi Lalat di Alis Kiri Dicintai Banyak Orang Tahi Lalat di Hidung Banyak Rezeki Tahi ...
4 Petua Mudah Dan Jimat Untuk Hilangkan Angin Dalam Badan Dengan Cepat

4 Petua Mudah Dan Jimat Untuk Hilangkan Angin Dalam Badan Dengan Cepat

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 381 hits
Individu yang mengalami masalah angin dalam badan pasti akan merasa tidak selesa terutamanya pada bahagian perut Perut terasa kembung kerana ketika mengalaminya angin dalam badan tidak dapar dikeluarkan melalui sendawa atau kentut Ia adalah...
Diy Rak Dapur Mudah Alih Super Hebat Lagi Comel Menarik Rileks Media

Diy Rak Dapur Mudah Alih Super Hebat Lagi Comel Menarik Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 677 hits
Rak dapur kecil yang selalunya kita letakkan disini dapur sebenarnya besar kegunaannya buat dapur comel kita Ia sebagai pelengkap untuk meletakkan beberapa barangan kecil yang berselerak di atas kabinet Rak bagi meletakkan periuk nasi pemba...
Sinki Tersumbat Jadi Masalah Untuk Ibu Memasak Inilah 2 Cara Mudah Untuk Cuba Rileks Media

Sinki Tersumbat Jadi Masalah Untuk Ibu Memasak Inilah 2 Cara Mudah Untuk Cuba Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 312 hits
Sinki tersumbat memang jadi masalah kalau nak masak Apalagi kalau sinki bocor Silap silap terus mood nak masak untuk keluarga hilang Selain tersumbat sinki juga menajdi tempat pembiakan bakteria Malah jika tidak dicuci akan menyebabkan ia n...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih