Zahid Najib Patut Bimbang Umno Jadi Minoriti Dalam Kerajaan Diketuai Anwar


agendadaily.com9/8/2021

Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Datuk Seri Najib Razak kini mahu bekerjasama dengan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Cerita dan hujah yang dijaja Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan rakannya, Datuk Seri Najib Razak dikalangan pemimpin akar umbi bagi menjayakan kerjasama dengan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah demi selamatkan negara.

Perkara tersebut didedahkan seorang Ketua UMNO Bahagian yang menerima panggilan daripada kedua-dua pemimpin atasan tersebut yang cuba menjelaskan pendirian parti berhubung keputusan Majlis Tertinggi baru-baru ini.

“Kedua-dua mereka mahu menyelamatkan negara, kononnya menyelamatkan rakyat dan apabila berjaya kerjasama dengan Anwar negara dapat diselamatkan.

“Cerita dan naratif ini diterangkan kepada pemimpin akar umbi, ia susulan terdapat laporan hampir 100 Ketua Bahagian kini melancarkan gerakan untuk menyingkirkan Zahid sebagai Presiden,” kata sumber yang juga seorang Ketua UMNO Bahagian.

Sumber parti memberitahu Zahid dan Najib berwaspada dan tidak mengambil mudah selepas pendedahan Agenda Daily mengenai gerakan pemimpin akar umbi yang sedang berjalan ketika ini, malah difahamkan turut menghantar pengintip bagi mengorek maklumat perjumpaan melibatkan kumpulan kem Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Kem Ismail Sabri dan bersama kem Ahli Parlimen Sembrong, Datuk Seri Hishammuddin Hussein kini rancak menggerakkan pemimpin akar umbi seluruh negara untuk menentang Zahid yang mahu membawa UMNO untuk bersama Anwar.

Selain itu, sumber Agenda Daily juga mendedahkan Najib yang masih mempunyai pengaruh dikalangan akar umbi UMNO sudah menghubungi beberapa Ketua UMNO Bahagian sejurus mendapat tahu wujud gerakan untuk menyingkirkan Zahid yang sedang berjalan ketika ini.

Najib terpaksa bergantung kepada Zahid bagi menjayakan pakatan bersama Anwar, sekiranya gagal rancangan mereka ia bermakna peluang untuk terselamat daripada kes-kes mahkamah akan tertutup.

Malah, komitmen yang diberikan Anwar yang sudah berjaya menyakinkan DAP untuk menerima kumpulan Kluster Mahkamah dalam perancangan pakatan bersama merupakan satu berita baik buat mereka berdua kerana sekurang-kurangnya ia dapat memberi kelegaan sedikit.

Bagaimanapun, Zahid dan Najib kini bakal berdepan gelombang akar umbi yang tidak sependapat dan tidak bersetuju dengan perancangan untuk melantik Anwar sebagai Perdana Menteri dan menjadi rakan kongsi dengan DAP.

Walaupun sudah memiliki sokongan beberapa Ahli Parlimen (MP) UMNO yang bersama mereka untuk tidak menyokong kerajaan Perikatan Nasional (PN) bawah Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, jumlah tersebut masih belum menyakinkan.

Rancangan sebenar Zahid dan Najib adalah sekurang-kurangnya mendapatkan 15 MP UMNO, tetapi jumlah tersebut masih tidak mencukupi kuota yang dikehendaki Anwar.

Kebimbangan Zahid dan Najib adalah apabila hanya sekumpulan kecil MP yang mengikut perancangan mereka untuk bekerjasama dengan Anwar, ia pasti akan mengakibatkan UMNO menjadi minoriti dalam kerajaan yang dibentuk bersama blok pembangkang nanti.

Kumpulan yang setia dengan Muhyiddin nampaknya kekal dengan pendirian dan tidak berganjak untuk kekal menolak kerjasama dengan Anwar dan DAP, ia memaksa Zahid dan Najib menggunakan alasan dengan memberi tekanan langkah yang sedang dilakukan UMNO adalah demi menyelamatkan negara.

“Jika hanya 12 MP UMNO bersama Najib dan Zahid, mereka akan menjadi minoriti dalam kerajaan baharu yang dipimpin Anwar dan pasti DAP akan menjadi abang besar.

“Sekiranya ini berlaku, ahli-ahli UMNO akan mula hilang keyakinan dan kepercayaan terhadap Zahid dan Najib yang nampaknya sedia bekerjasama dengan musuh sehingga menjadi punca kepada perpecahan UMNO,” kata sumber itu lagi


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/08/zahid-najib-patut-bimbang-umno-jadi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rakyat Bimbang Lihat Perubahan Zahid Anwar Najib Syor Jumpa Psikiatri

Rakyat Bimbang Lihat Perubahan Zahid Anwar Najib Syor Jumpa Psikiatri

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 382 hits
Rakyat semakin geli hati melihat gelagat beberapa pemimpin pembangkang terutama gandingan tiga Datuk Seri yang masih terus mengganas bagaikan varian Delta Covid 19 selagi apa yang mereka cuba capai tidak kesampaian Ada yang sudah lama kemar...
Jika Umno Minoriti Dalam Kerajaan Anwar Berapa Jawatan Menteri Akan Diberi

Jika Umno Minoriti Dalam Kerajaan Anwar Berapa Jawatan Menteri Akan Diberi

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 297 hits
agendadaily com9 8 2021Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi senada dengan cikgunya Datuk Seri Anwar Ibrahim Ahli Ahli Parlimen UMNO yang berada dalam kem Presiden Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi perlu berfikir dan membuat pertimbangan ...
Anwar Berjaya Yakinkan Dap Untuk Selamatkan Zahid Dan Najib

Anwar Berjaya Yakinkan Dap Untuk Selamatkan Zahid Dan Najib

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 246 hits
agendadaily com8 8 2021DAP akan berpeluang mentadbir semula negara akibat perbuatan Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi yang membawa parti itu menarik sokongan kepada kerajaan Perikatan Nasional Persetujuan DAP untuk menerima dua pemimpin utam...
Umno Tidak Akan Khianati Kerajaan Pn Zahidi Gesa Zahid Turut Tandatangan Surat Sokongan

Umno Tidak Akan Khianati Kerajaan Pn Zahidi Gesa Zahid Turut Tandatangan Surat Sokongan

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 213 hits
KUALA LUMPUR Seorang Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Zahidi Zainul Abidin menegaskan parti itu tidak akan sesekali mengkhianati kerajaan Perikatan Nasional yang ditubuhkan secara bersama Sehubungan itu beliau meminta seluruh ahli UMN...
Rumah Hadi Jauh Lebih Tersergam Rumah Presiden Umno Najib Anwar Ibrahim

Rumah Hadi Jauh Lebih Tersergam Rumah Presiden Umno Najib Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 320 hits
INI lah rumah Presiden Pas Haji Hadi Awang Jauh bezanya dengan rumah rumah Presiden parti parti politik lain baik Presiden Umno Zahid Hamidi Presiden PKR Anwar Ibrahim dan presiden presiden parti komponen BN Rumah rumah Menteri Menteri Umno...
Dr Mahathir Checkmates Zahid Najib Anwar And Istana

Dr Mahathir Checkmates Zahid Najib Anwar And Istana

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 242 hits
Well it looks like Dr Mahathir is back in the center stage again Since yesterday I began hearing alternative theories about what is actually going on It began with Dr M apologizing for being at that gathering at Dataran Merdeka He apologize...
Umno Boleh Selesai Masalah Rakyat Jika Terajui Kerajaan Zahid

Umno Boleh Selesai Masalah Rakyat Jika Terajui Kerajaan Zahid

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 196 hits
Ahmad Zahid Hamidi KUALA LUMPUR UMNO memberi jaminan akan memperbaiki keadaan yang menghimpit rakyat akibat kesan pandemik Covid 19 secepat mungkin sekiranya diberi peluang menerajui kerajaan Persekutuan Presidennya Datuk Seri Ahmad Zahid H...
No Anwar No Dap Hanya Sentimen Umno Zahid Boleh Ubah Kata Ph

No Anwar No Dap Hanya Sentimen Umno Zahid Boleh Ubah Kata Ph

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 267 hits
agendadaily com8 8 2021Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kawan rapat politik sejak 1980 an Laungan No Anwar No DAP dibawa UMNO hanya berbentuk sentimen dan boleh berubah sekali gus menjayakan kerjasama parti itu den...
Lebih Baik Bersama Kerajaan Sekarang Daripada Anwar Kata Mp Umno

Lebih Baik Bersama Kerajaan Sekarang Daripada Anwar Kata Mp Umno

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 436 hits
agendaily com5 8 2021Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi senada dengan cikgunya Datuk Seri Anwar Ibrahim Seorang Ahli Parlimen UMNO membidas Presiden Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang masih berusaha keras mengheret parti bekerjasam...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega