Zahid Mungkin Boleh Hadiri Prosiding Mahkamah Pada 6 Sept Doktor


malaysiakini.com
Diterbitkan 25 Aug 2021, 8:15 pm
Dikemaskini 8:50 pm

Doktor pakar sebuah hospital swasta hari ini memaklumkan Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur bahawa pesakitnya, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi ‘mungkin’ boleh menghadiri prosiding kes rasuahnya membabitkan dana Yayasan Akalbudi yang ditetapkan pada 6 Sept ini.

Dr Mohd Shahir Anuar dari Avisena Specialist Hospital di Shah Alam, yang merawat Presiden Umno itu, berkata demikian ketika menjawab soalan Hakim Datuk Collin Lawrence Sequerah yang mendengar kes Ahmad Zahid, juga bekas Timbalan Perdana Menteri.

Hakim Sequerah: Pada pandangan Doktor, adakah pesakit dalam keadaan ini boleh hadir ke mahkamah pada 6 Sept. Beliau perlu duduk di dalam mahkamah sepanjang prosiding kes ini tetapi beliau juga dibenarkan berehat.

Dr Mohd Shahir: Mungkin boleh, tetapi tidak boleh lebih 40 minit. Beliau tidak boleh duduk terlalu lama, beliau harus melakukan beberapa latihan peregangan.

Semalam, mahkamah itu dijadualkan mendengar hujah di akhir kes pendakwaan namun prosiding tersebut terpaksa ditangguhkan apabila Ahmad Zahid dimasukkan ke hospital pada Ahad susulan kecederaan yang dialaminya selepas terjatuh.

Susulan itu, Sequerah telah mengeluarkan sepina kepada doktor itu untuk hadir ke mahkamah bagi menjelaskan keadaan kesihatan Ahmad Zahid dan prosedur yang perlu dijalaninya serta menentukan tempoh pemulihan.

Pada prosiding hari ini, Dr Mohd Shahir berkata Ahmad Zahid telah memaklumkan bahawa beliau terjatuh ketika berada di tandas Rabu lepas sejurus selepas solat Asar serta mengalami kesakitan di bahagian leher dan toraks.

“Beliau tidak mengalami kepatahan tulang belakang. Semalam beliau menjalani prosedur intervensi kesakitan bagi mengurangkan sakit belakang akibat cakera teranjak yang dialaminya,” katanya.

Ketika ditanya tempoh yang akan diambil oleh Ahmad Zahid untuk berjalan seperti biasa, Dr Mohd Shahir berkata “beliau boleh berjalan seperti biasa tetapi tidak boleh duduk terlalu lama.

Hakim Sequerah: Jadi berapa lama beliau boleh duduk?

Dr Mohd Shahir: Biasanya, bagi setiap 30 hingga 45 minit, beliau perlu bangun dan melakukan latihan peregangan.

Terdahulu, ketika menjawab soalan Timbalan Pendakwa Raya Datuk Raja Rozela Raja Toran mengapa prosedur intervensi kesakitan dilakukan semalam dan bukan pada hari tertuduh dimasukkan ke hospital, Dr Mohd Shahir berkata beliau perlu menstabilkan keadaan pesakitnya terlebih dahulu memandangkan sudah diberi ubat.

Raja Rozela: Doktor, adakah kamu tahu bahawa tertuduh pergi ke Istana Negara pada 19 Ogos. Beliau juga telah menghadiri majlis angkat sumpah pada 21 Ogos iaitu sehari sebelum beliau dimasukkan ke hospital.

Saya menyaksikan upacara itu dari mula sampai habis, pesakit kamu berada di sana. Kesakitan yang dimaklumkan kepada kamu tidak menghalang beliau memandu atau dibawa oleh pemandu sehingga ke Istana Negara dan beliau duduk di sana sekurang-kurangnya sejam atau lebih sehingga majlis berakhir.

Kesakitan itu tidak dapat menghalang beliau, atau tidak menghalang beliau. Saya katakan kepada kamu bahawa beliau sebenarnya berpura-pura sakit kerana beliau telah dilihat oleh semua rakyat di seluruh negara bahawa pada dasarnya beliau mampu berjalan, mampu duduk dan mampu bergerak ke Istana seperti biasa.

Dr Mohd Shahir: Saya tidak setuju. Sebagai doktor, kami perlu percaya kepada pesakit kami. Saya telah memastikan bahawa kesakitan itu adalah benar, oleh itu kami telah menjalankan pemeriksaan seperti MRI (pengimejan resonans magnetik) dan imbas CT (imbasan tomografi berkomputer) ke atas beliau.

Kepada soalan peguam Datuk Ahmad Zaidi Zainal sama ada anak guamnya diberikan ubat tahan sakit bermula dari hari beliau terjatuh hinggalah berada di Istana Negara mungkinkah ubat itu melegakan kesakitan Ahmad Zahid, saksi tersebut menjawab “Ya mungkin juga.”

Pada akhir prosiding, peguam itu meminta Dr Mohd Shahir memeriksa tempat duduk di kandang tertuduh dan menyoal sama ada ia sesuai diduduki Ahmad Zahid dan doktor tersebut berkata tempat duduk sedemikian adalah tidak sesuai bagi pesakit yang mengalami cakera teranjak dan sakit belakang.

“Mungkin kamu boleh sediakan sebuah kerusi yang mempunyai kusyen,” katanya.

Mahkamah kemudian mengekalkan tarikh 6 Sept untuk mendengar hujah di akhir kes pendakwaan.

Pada 19 Mac lepas, pendakwaan telah menutup kesnya selepas memanggil 99 saksi.

Ahmad Zahid, 68, berdepan 47 pertuduhan dengan 12 daripadanya ialah pecah amanah jenayah, lapan bagi rasuah dan 27 bagi pengubahan wang haram membabitkan berpuluh-puluh juta ringgit milik Yayasan Akalbudi.

- Bernama

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/08/zahid-mungkin-boleh-hadiri-prosiding.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahkamah Keluar Sapina Panggil Doktor Perjelas Keadaan Ahmad Zahid

Mahkamah Keluar Sapina Panggil Doktor Perjelas Keadaan Ahmad Zahid

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 169 hits
Umavathi RamayahOgos 24 2021 13 28 MYTProsiding ditangguhkan memberi ruang kepada pasukan pembelaan untuk berbincang dengan doktor berkenaan sama ada dapat hadir ke mahkamah hari ini Gambar failKUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi di sini mengeluar...
Zahid Tak Boleh Hadiri Perbicaraan Masuk Hospital Akibat Sakit Belakang

Zahid Tak Boleh Hadiri Perbicaraan Masuk Hospital Akibat Sakit Belakang

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 183 hits
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini diberitahu Ahmad Zahid Hamidi tidak boleh menghadiri perbicaraan kes rasuahnya yang melibatkan dana Yayasan Akalbudi setelah dimasukkan di hospital kerana sakit belakang Peguam Hisyam Teh Poh Teik yang ...
Mahkamah Tinggi Keluarkan Sapina Kepada Doktor Pakar Untuk Jelaskan Kesihatan Ahmad Zahid

Mahkamah Tinggi Keluarkan Sapina Kepada Doktor Pakar Untuk Jelaskan Kesihatan Ahmad Zahid

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 187 hits
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini membuat keputusan menyapina seorang doktor pakar daripada sebuah hospital swasta untuk menjelaskan di mahkamah keadaan kesihatan bekas timbalan perdana menteri Ahmad Zahid Hamidi kerana tertuduh tidak h...
Belum Boleh Dipanggil Cr7 Ronaldo Mungkin Pilih No 28

Belum Boleh Dipanggil Cr7 Ronaldo Mungkin Pilih No 28

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 306 hits
CAVANI RONALDO menyarung jersi No 7 sepanjang Karier AFP Edinson Cavani beri jersi No 7 kepada Ronaldo LONDON Legenda Manchester United Rio Ferdinand mendedahkan Edinson Cavani sanggup memberikan jersi No 7 kepada Cristiano Ronaldo Semalam ...
Kes Mahkamah Zahid Hamidi Najib Cabaran Utama Menanti Ismail Sabri

Kes Mahkamah Zahid Hamidi Najib Cabaran Utama Menanti Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 210 hits
Sebaik mula memasuki pejabat Perdana Menteri hari ini beberapa cabaran telah pun siap terhidang untuk membuatkan Ismail Sabri Yaakob mula pening kepala memikirkannya Selain menguruskan pandemik Covid19 yang diharapkan rakyat pendekatannya b...
Mahkamah Benar Najib Hadiri Mesyuarat Bn Tetapi Bicara Kes Tetap Diteruskan

Mahkamah Benar Najib Hadiri Mesyuarat Bn Tetapi Bicara Kes Tetap Diteruskan

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 133 hits
Najib Razak dibicarakan atas tuduhan menyalahgunakan kuasa dan pengubahan wang haram yang didakwa dana 1MDB berjumlah RM2 28 bilion dan dimasukkan ke dalam akaun AmBank antara Februari 2011 dan Disember 2014 KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi mem...
Benda Sakit Bukan Boleh Dibuat Buat Nurul Zahid

Benda Sakit Bukan Boleh Dibuat Buat Nurul Zahid

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 285 hits
Nurul Hidayah Ahmad Zahid memuat naik video di laman sosial yang memaparkan Presiden Umno itu sedang ditolak pengusung untuk memasuki dewan pembedahan di sebuah hospital pagi tadi Kes tertangguh lagi selepas Zahid masuk hospital sekali Nuru...
Maaf Rakyat Tidak Boleh Terpedaya Lagi Kata Zahid

Maaf Rakyat Tidak Boleh Terpedaya Lagi Kata Zahid

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 190 hits
malaysiakini comDiterbitkan 16 Aug 2021 8 49 amKATA MP l Nada mereka mula berubah Mula bertutur dalam nada sedih lagi pilu gara gara sedang terdesak Harap maaf rakyat tidak boleh terpedaya lagi Rakyat tahu ini cuma satu lagi permainan perse...
Mungkin Iphone 13 Boleh Buat Panggilan Walaupun Tiada Line

Mungkin Iphone 13 Boleh Buat Panggilan Walaupun Tiada Line

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 288 hits
Inovasi Secanggih mana pun telefon pintar yang kita miliki tiada guna kalau kehilangan rangkaian selular atau lebih dikenali dalam masyarakat tak ada line Terbaru iPhone 13 dikatakan bakal menampilkan sokongan rangkaian satelit Low Earth Or...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis