Zahid Beban Kepada Lawan Dan Kawan


malaysiakini.com
Pasukan Malaysiakini
Diterbitkan: Nov 7, 2022 9:00 PM
Seteru politik Ahmad Zahid Hamidi percaya hanya dengan menyebut namanya boleh membawa undi memihak kepada mereka.

Sejak bermulanya kempen, calon BN cuba menepis dakwaan bahawa “undi untuk mereka adalah undi untuk Zahid” dengan spekulasi bahawa presiden Umno itu yang akan menjadi perdana menteri jika BN berjaya membentuk kerajaan, bukannya Ismail Sabri Yaakob.

Presiden MIC, SA Vigneswaran, yang berharap untuk merampas semula kerusi Sungai Siput di Perak, mengulangi bahawa Ismail Sabri, orang ketiga dalam tempoh empat tahun yang memegang rekod mempunyai tempoh paling singkat sebagai perdana menteri, adalah calon BN untuk jawatan tertinggi itu.

Dia menegaskan bahawa Zahid sendiri yang telah mengesahkan perkara itu.

Vigneswaran juga tidak kagum dengan calon perdana menteri Pakatan Harapan (PH) Anwar Ibrahim yang dibandingkan dengan Nelson Mandela, dengan alasan bahawa Mandela dipenjarakan kerana memerangi aparteid di Afrika Selatan, tetapi Anwar kerana melakukan jenayah

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin, yang peluangnya untuk memenangi kerusi Sungai Buloh telah cerah kerana calon PH yang tidak bersemangat, mengingatkan pengundinya bahawa “undi untuknya adalah undi untuknya” dan bukan untuk Zahid.

Cakap-cakap mengenai Zahid, yang didakwa pengkritik sebagai bimbang kerana terpaksa makan malam dengan bekas perdana menteri Najib Razak di penjara, memburu jawatan perdana menteri diperhebat di tengah dakwaan calon BN diminta menandatangani surat aku janji untuk menyokongnya dalam perkara tersebut.

Dikatakan sebagai perdana menteri, dia boleh mengetepikan sabitan berhubung kes rasuahnya.

Dokumen itu telah tersebar di media sosial tetapi Umno mengecamnya sebagai palsu.

Malah Ismail Sabri sendiri telah dipaksa untuk meyakinkan pengundi bahawa dia akan kembali sebagai perdana menteri, dan tidak ada perubahan dalam susunan berkenaan.

"Ini hanya (parti) pembangkang yang cuba mencipta persepsi walaupun saya sudah katakan bahawa majlis tertinggi dan perhimpunan agung yang membuat keputusan," katanya.
Ismail SabriMasalah Zahid pada PH

Sebaliknya, musuh PH menjaja dakwaan potensi pakatan antara Zahid dan Anwar, yang pada usia 75 tahun, mungkin dalam usaha terakhirnya untuk merealisasikan impian menjadi perdana menteri.

Pengerusi protem Gerakan Tanah Air (GTA) Dr Mahathir Mohamad adalah antara yang mencetuskan dakwaan itu, dengan mendakwa Anwar telah berjanji untuk membiarkan Zahid dan Najib bebas sebagai pertukaran untuk sokongan mereka menjadi perdana menteri.
Dr Mahathir MohamadSehubungan dengan itu, pencabar ketua pembangkang itu untuk kerusi Tambun, Ahmad Faizal Azumu, meminta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat sama ada perjanjian sedemikian wujud kerana ia adalah isu kepentingan negara dan menjejaskan keyakinan orang ramai terhadap sistem keadilan.

Sebelum ini, Presiden PAS Abdul Hadi Awang, yang merupakan sebahagian daripada gabungan Perikatan Nasional, turut membuat dakwaan yang sama mengenai pakatan Zahid-Anwar.

Dalam perkembangan berkaitan, calon BN yang dikatakan menyetujui aku janji telah menandatangani persetujuan untuk meneroka pakatan dengan parti lain selepas PRU.

Pada Ogos, Setiausaha Agung DAP Anthony Loke tidak menolak kemungkinan bekerjasama dengan Umno juga.

Spekulasi mengenai Anwar dan Zahid yang pernah bersekutu dalam Umno, bekerjasama bukanlah satu perkara baru.

Ini timbul sejak kebelakangan ini di tengah-tengah perebutan kuasa dan nombor di Dewan Rakyat berikutan kejatuhan kerajaan PH.

Ketika Anwar berada dalam Umno, gandingan itu diketahui rapat dan Zahid telah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang kini tidak berfungsi selepas Mahathir memecat Anwar sebagai orang nombor duanya pada 1998.

Ketika itu, Zahid adalah ketua Pemuda Umno dan penyokong tegar Anwar.

Anak perempuan Zahid , Nurulhidayah, teringat bagaimana bapanya dibuang dengan mata tertutup di tengah lebuh raya 10 hari selepas penahanannya.

Bagaimanapun, Anwar dan Zahid menafikan dakwaan terbaru Mahathir, dengan pemimpin PH itu mempersendakan ahli politik yang berusia 97 tahun itu akan ‘demam’ jika dia menjadi perdana menteri.

Sebaliknya, Zahid menyifatkan Mahathir sebagai "bapa lencongan" (pakar dalam mengalihkan isu).

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/11/zahid-beban-kepada-lawan-dan-kawan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahidi Lawan Zahida Angkara Zahid

Zahidi Lawan Zahida Angkara Zahid

papar berkaitan - pada 6/11/2022 - jumlah : 327 hits
Malaysiakini Penyandang kerusi parlimen Padang Besar yang juga ketua Umno bahagian di Perlis Zahidi Zainul Abidin bertanding sebagai calon bebas Zahidi dicabar empat calon lain termasuk Ketua Puteri Umno Zahida Zarik Khan Muhammad Saad Yahy...
Shamsul Lawan Zahid Jihad Demi Rakyat M Sia

Shamsul Lawan Zahid Jihad Demi Rakyat M Sia

papar berkaitan - pada 5/11/2022 - jumlah : 160 hits
malaysiakini comPresiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berhadapan pertandingan empat penjuru di kerusi parlimen Bagan Datoh pada Pilihan Raya Umum ke 15 19 Nov ini Bertanding buat kali ketujuh di Bagan Datoh Zahid yang mewakili BN ditentang calon...
Anwar Letak Shamsul Lawan Zahid Untuk Pastikan Calon Pkr Kalah

Anwar Letak Shamsul Lawan Zahid Untuk Pastikan Calon Pkr Kalah

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 159 hits
agendaily com09 11 2022Calon Perikatan Nasional Parlimen Larut Datuk Seri Hamzah Zainuddin bertemu penduduk ketika berkempen hari ini 9 November 2022 PKR dikatakan sengaja mahu calonnya kalah di Parlimen Bagan Datuk dengan meletakkan Shamsu...
Selepas Kj Kata Pak Syeikh Kawan Baik Zahid Anak Murid Tertekan

Selepas Kj Kata Pak Syeikh Kawan Baik Zahid Anak Murid Tertekan

papar berkaitan - pada 9/11/2022 - jumlah : 210 hits
agendaily com08 11 2022Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Datuk Seri Anwar Ibrahim Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi semakin tertekan susulan peningkatan sokongan termasuk daripada ahli UMNO sendiri kepada Perikatan Na...
All Lies Zahid Denies He Made Bn Candidates Sign Pledge

All Lies Zahid Denies He Made Bn Candidates Sign Pledge

papar berkaitan - pada 2/11/2022 - jumlah : 120 hits
Umno president Ahmad Zahid Hamidi has denied claims that BN candidates were being made to sign a pledge to give him the mandate to form the next cabinet if BN wins the 15th general election All lies Bernama quoted him replying briefly when ...
Pru15 Jangan Percaya Pakatan Sulit Anwar Zahid Hamidi Tidak Mungkin Berlaku

Pru15 Jangan Percaya Pakatan Sulit Anwar Zahid Hamidi Tidak Mungkin Berlaku

papar berkaitan - pada 2/11/2022 - jumlah : 316 hits
SHAHBUDIN HUSINKetika ini ramai yang berbicara bahkan seolah olah mula percaya bahawa wujud pakatan sulit antara Anwar Ibrahim dengan Ahmad Zahid Hamidi Yang membawa cerita berkata pakatan itu ialah untuk kelangsungan masa depan PH dan BN d...
Masa Kecederaan Zahid Terpaksa Tunduk Nama Besar Naik Semula

Masa Kecederaan Zahid Terpaksa Tunduk Nama Besar Naik Semula

papar berkaitan - pada 2/11/2022 - jumlah : 106 hits
agendaily com1 11 2022Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Bagi beberapa nama besar dalam UMNO yang dikatakan tidak disenaraikan sebagai calon Pilihan Raya Umum Ke 15 ianya belum berakhir selagi pengumuman rasmi belum dibuat yang dij...
Tenggara Kota Tinggi Umno Want Adham Halimah Spared From Zahid S Axe

Tenggara Kota Tinggi Umno Want Adham Halimah Spared From Zahid S Axe

papar berkaitan - pada 2/11/2022 - jumlah : 110 hits
Tenggara and Kota Tinggi Umno divisions have come out to demand that their respective MPs Dr Adham Baba and Halimah Mohamed Sadique be retained as BN candidates This was amid speculation that Adham and Halimah were among the incumbents that...
Terima Kasih Zahid Kerana Hancurkan Perpaduan Umno Pasir Salak

Terima Kasih Zahid Kerana Hancurkan Perpaduan Umno Pasir Salak

papar berkaitan - pada 2/11/2022 - jumlah : 261 hits
malaysiakini comDiterbitkan Nov 2 2022 9 33 AMPRU15 Beberapa ahli Umno bahagian Pasir Salak mengecam keputusan menggugurkan Tajuddin Abdul Rahman sebagai calon parlimen pada Pilihan Raya Umum Ke 15 seperti yang diumumkan malam tadi Mereka s...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024