Yang Keluar Dari Mulut Ibu Itu Doa Sebutlah Yang Baik Baik Jangan Ringan Maki Anak


Sepanjang proses membesar, sudah tentu anak-anak banyak ragamnya. Ada masa mereka akan buat perangai yang menyebabkan ibu ayah rasa marah. Permainan emosi begini bukan sahaja mempengaruhi tumbesaran mereka, tetapi ia mengganggu perhubungan antara parents dan anak-anak. Walaupun begitu, usahlah dibentak atau dimarahi, apatah lagi dengan perkataan-perkataan yang tidak elok didengar.
Tidak dinafikan, antara perkara lain yang membuatkan kita stres adalah hubungan dingin dengan pasangan. Mungkin mereka ada buat perkara-perkara yang kita kurang gemar. Sudah dinasihatkan tetapi tiada perubahan. Kalau banyak kali ditegur, nanti boleh buat bergaduh pula.

Untuk melembutkan hati anak atau pasangan tidak mudah. Kita harus konsisten mendoakan yang terbaik buat mereka. Berikut adalah perkongsian dari Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood tentang amalan yang dapat membantu melembutkan hati anak-anak atau insan yang disayangi.

TIP LEMBUTKAN HATI INSAN YANG DISAYANGI
#Mulakan dengan membawa Surah Fatihah sebanyak 3 kali.
#Kemudian lengkapkan dengan Ayat Kursi sebanyak 3 kali.
#Sempurnakannya dengan menyebut selawat Nabi sebanyak 3 kali.
#Usah dilupakan dengan tambahan Surah Taha ayat 1-5 dan baca surah ini sebanyak 3 kali.
#Akhir sekali sudahkannya dengan Surah Al Fath ayat 1-5 yang dibaca sebanyak 3 kali.
#Kemudian hembuskan tiga kali di atas kepala dan ubun-ubun. In shaa Allah dengan izin Allah, mujarab lembutkan hati anak-anak dan pasangan kita. Juga ibubapa kita.
Artikel Menarik: [Doa Ringkas, Diamalkan Setiap Kali Basuh Beras. Rezeki Tak Putus Untuk Keluarga]
UNTUK BAHAGIA, HARUS BAHAGIAKAN ORANG LAIN
Bila hati anak dan pasangan lembut, barulah hidup makin terasa bahagianya. Untuk kita merasa Bahagia, kitalah yang terlebih dahulu harus membahagiakan orang lain.
Sesuatu yang diberi dan tidak akan berkurang adalah KEBAHAGIAAN. Bahagiakanlah orang lain lalu engkau akan bahagia. Ada seorang sahabat yang datang menemui Nabi صلي الله عليه وسلم:
Dia mengeluhkan akan kerasnya hatinya, dia tidak merasakan kebahagiaan.
Maka jawab Nabi SAW,
“Jika engkau ingin hatimu menjadi lembut, bahagia, tenang, maka berilah makanan kepada fakir miskin dan usapkan tanganmu di kepala anak yatim.”
Orang yang paling bahagia adalah Rasulullah صلي الله عليه وسلم apabila seluruh waktunya dalam rangka untuk umatnya.

Rasulullah صلي الله عليه وسلم telah menjelaskan dalam satu hadith:
“Amal yang paling dicintai Allah SWT iaitu rasa senang yang engkau masukkan ke dalam hati seorang muslim, atau engkau hilangkan rasa laparnya, atau engkau lunaskan hutang-hutangnya, atau engkau hilangkan kesulitannya.
Sungguh, aku menemani saudaraku untuk memenuhi keperluannya lebih aku sukai daripada i’tikaf di Masjid Nabawi selama sebulan.” [HR. at-Thabrani]

Maka lembutkanlah hati orang-orang yang kita sayang dan bahagiakanlah mereka yang berada di sekitar kita agar kita lebih merasakan kebahagian. Jom azam untuk sama sama perbaiki akhlak dengan mencontohi akhlak Baginda Nabi SAW.
Untuk anak-anak, cubalah kaedah ini untuk membentuk keperibadian yang baik dalam diri mereka. Senjata paling berkuasa adalah doa ibu terhadap anak-anak:
1) Sentiasa keluar perkataan positif dan elak perkataan negatif
Perlu ingat andai perkataan negatif yang ibu ayah label pada anak-anak kerana perasaan marah yang membara di atas kesilapan mereka, bimbang perkataan negatif itu jadi mustajab. Macam mana? Tolonglah elakkan demi kebaikan anak.
Artikel Menarik: [Anak Pencinta Bunga & Tanaman, Biar Minat Anak Bercambah. Galak & Sokonglah!]
Sebaiknya ibu ayah amalkan perkataan yang baik-baik walaupun dalam keadaan nak marah seperti anak bertuah, anak baik, anak mama sayang, anak abah sayang, anak syurga. Insya-Allah jika kata-kata ini sentiasa keluar dari mulut ibu ayah ia seolah-olah satu doa yang baik untuk kesejahteraan anak itu.
2) Tegur anak dengan penuh hikmah dan kasih sayang
Anak-anak ujian dari Allah untuk melihat sejauh mana kesabaran ibu ayah dalam mendidik amanah yang diberikan-Nya. Kena ingat nak marah sekalipun, tegurlah dengan berhemah.

Percayalah setiap kesabaran Allah gantikan dengan ganjaran yang lebih baik buat ibu ayah. Sentiasa positifkan jiwa dan minda.
3) Amalkan sebut nama Allah dan Rasulullah S.A.W
Contoh anak ibu sayang Allah tak, anak ibu sayang Rasulullah S.A.W tak. Kalau sayang Allah dan nabi jangan tinggal solat. Jangan lawan cakap mak ayah sebab semua nak masuk syurga dan nak dapat syafaat Rasullullah S.A.W.
Artikel Menarik: [Mungkin Kita Rasa Kecewa Tak Ada Masa Dengan Anak, Tapi Sempat Tak Kita Peluk Dia 3 Saat?]
Jika anak dah terbiasa, secara automatik anak faham dan apa yang dia kena lakukan mestilah yang baik-baik dan perlu dengar cakap orang tua. Ulang dan ulang, lama-kelamaan akan meresap masuk dalam jiwa anak.
4) Banyak berdoa supaya anak sentiasa lembut hati
Nak lembutkan hati anak, ibu ayah kena sentiasa berdoa tanpa putus asa. Doa adalah senjata utama untuk semua dan jika diamalkan selalu keberkatan itu akan diperoleh.

Percayalah ibu bapa yang sayangkan anak jika terus mengamalkan 4 tip ini, anda akan lihat hasilnya. Paling penting ibu bapa kena sentiasa muhasabah diri dan memperbaiki kelemahan masing-masing.
Salah satu cara lain untuk kita luangkan masa sebagai satu keluarga, boleh klik SINI
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
 
 
The post Yang Keluar Dari Mulut Ibu Itu Doa, Sebutlah Yang Baik-Baik. Jangan ‘Ringan’ Maki Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/yang-keluar-dari-mulut-ibu-itu-doa-sebutlah-yang-baik-baik-jangan-ringan-maki-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Impikan Anak Cerdik Baik Akhlaknya Selitkan Doa Ini Setiap Kali Lepas Solat

Impikan Anak Cerdik Baik Akhlaknya Selitkan Doa Ini Setiap Kali Lepas Solat

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 390 hits
Ramai ibu bapa mengimpikan untuk mendapat anak yang soleh dan solehah Anak yang cerdik lembut hati dan mendengar kata ibu bapanya Kebanyakan ibu bapa sentiasa mahu memberikan didikan dan ajaran yang terbaik untuk anak mereka Bagi yang berag...
Anak Akan Mengarah Ibu Kalau Nampak Ayahnya Suka Mengarah Nak Anak Baik Kita Kena Jadi Baik

Anak Akan Mengarah Ibu Kalau Nampak Ayahnya Suka Mengarah Nak Anak Baik Kita Kena Jadi Baik

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 236 hits
Hancurnya hati bila anak tunjuk kelakuan tak baik dan biadap Mungkin ibu ayah sendiri tanpa sedar membiarkan anak terdedah kepada punca puncanya Menggunakan perkataan kasar dan negatif berkelakuan ganas tidak hormat peraturan tidak menghorm...
Ibu Menyusu Berjaga Malam Sakit Belakang Itu Cinta Tanpa Syarat Untuk Anak

Ibu Menyusu Berjaga Malam Sakit Belakang Itu Cinta Tanpa Syarat Untuk Anak

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 220 hits
Penyusuan susu ibu adalah makanan TERBAIK untuk bayi kita dan ramai ibu telah mengetahuinya Ia adalah fitrah seorang ibu buat anaknya Namun belum tentu ia boleh berlangsung baik sekiranya tiada atau kurang ilmu Walaupun orang kata penyusuan...
Kalau Anak Sedang Tantrum Ibu Ayah Jangan Tantrum Juga Cara Ini Kurang Tepat

Kalau Anak Sedang Tantrum Ibu Ayah Jangan Tantrum Juga Cara Ini Kurang Tepat

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 263 hits
Bila cikgu tanya soalan dan cikgu bagitahu jawapan anak saya salah anak saya tak dapat terima dan mengamuk marah Dia tak boleh terima dia salah Jika cikgu puji jawapan kawan kawan lain betul dan jawapan dia sahaja yang salah dia akan marah ...
Nampak Anak Buat Tak Baik Pada Ibu Suami Tegurlah Biar Anak Beradab

Nampak Anak Buat Tak Baik Pada Ibu Suami Tegurlah Biar Anak Beradab

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 364 hits
Mendidik anak bukan hanya isteri bahkan suami iaitu ayah berperanan lebih besar untuk menegur anak Ibu mungkin sudah terbiasa memarahi anak namun ayah yang jarang jarang marah anak punya kesan yang lebih besar pada anak Menurut yang sering ...
Kalau Kita Nak Anak Membesar Jadi Baik Tunjukkan Bagaimana Ibu Ayahlah Sebenarnya Contoh Terbaik

Kalau Kita Nak Anak Membesar Jadi Baik Tunjukkan Bagaimana Ibu Ayahlah Sebenarnya Contoh Terbaik

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 210 hits
Ketika membesarkan anak anak didiklah mengikut perkembangan mereka Beri perhatian kepada emosi serta tingkah laku mereka Untuk memastikan anak membesar dalam persekitaran yang positif elakkan terlalu menekan mereka untuk melakukan sesuatu y...
Ibu Ayam Jaga 3 Ekor Anak Kucing Yang Kematian Ibunya

Ibu Ayam Jaga 3 Ekor Anak Kucing Yang Kematian Ibunya

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 258 hits
The ReporterIni adalah saat yang menggembirakan bagi seorang petani ini apabila dia mendapati seekor ayam betina yang diternaknya telah menggambil beberapa ekor anak kucing dan dilindungi di bawah badannya Goran A Surchi sebelum itu tercari...
Warganet Dah Mula Kritik Pu Abu Lepas Dah Berpisah Dengan Dua Bekas Isteri Pu Abu Akhirnya Buka Mulut Tentang Isu Itu

Warganet Dah Mula Kritik Pu Abu Lepas Dah Berpisah Dengan Dua Bekas Isteri Pu Abu Akhirnya Buka Mulut Tentang Isu Itu

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 320 hits
Terdahulu ada sahaja cerita yang dikaitkan dengan PU Abu dan juga isterinya Kali ini PU Abu yang merupakan pendakwah bebas telah menjawab kenyataan yang menyatakan dirinya suka mempermainkan hati wanita
Umno Ingatkan Pas Kalau Dah Tak Suka Cakap Elok Elok Jangan Ikut Sedap Mulut Jer

Umno Ingatkan Pas Kalau Dah Tak Suka Cakap Elok Elok Jangan Ikut Sedap Mulut Jer

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 176 hits
April 3 2021 Pas boleh menyatakan pendirian mereka dengan cara lebih berhemah sekiranya tidak mahu lagi bersama UMNO Pengarah Pilihan Raya UMNO Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman berkata cara itu lebih baik berbanding mengeluarkan kenyataan k...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11