Ya Allah Sedihnya 9 Perkara Yang Ayah Tak Pernah Ceritakan Kepada Kita


Berikut adalah beberapa perkara yang tak pernah ayah beritahu kita, walaupun mereka dalam keadaan susah sekalipun.
1. AYAH TAK CUKUP DUIT
Setiap bulan, mereka akan memikirkan keperluan rumah, keperluan dapur, anak-anak, isteri, dan akhir sekali barulah keperluan mereka. Kita mungkin tak tahu, dalam poket ayah cuma ada RM10 sewaktu kita telefon minta wang semasa di universiti.
Bila awal bulan, memang seronok dapat gaji. Tapi bila ditolak-tolak kesemuanya, semua harapan untuk membeli apa saja kemahuan mereka terpaksa ditunda lagi. Hinggalah mereka melupakan terus hasrat tersebut sampai ke hari ini.
2. AYAH KECEWA BILA TAK DAPAT BELIKAN MAINAN YANG KITA MINTA
Ayah mahu gembirakan kita. Kalau boleh, satu kedai mainan mahu diberikan kepada kita. Tapi tentulah ada masanya dia perlu mendidik kita.
Ada masanya pula, kewangan tak mengizinkan. Ayah rasa bersalah sangat bila tak dapat bawa balik mainan yang diminta oleh kita adik-beradik. Kalau dapat duit lebih, benda itulah yang pertama sekali ayah nak beli. Bukan barang lain.
3. AYAH MAHU DEKAT DENGAN KITA
Ayah mungkin nampak kekok apabila berbual dengan kita. Tapi sebenarnya mereka mahu hadir dalam hati kita. Kalau boleh, mereka mahu menghentikan masa supaya mereka dapat sentiasa ada dengan anak-anak dan melihat semua seperti apa yang dilihat oleh mata ibu – langkah pertama kita, perkataan pertama kita, dan berkongsi detik gembira dengan kita.
4. AYAH DAH CUBA SEHABIS BAIK UNTUK KELUARGA
Kita mungkin tak perasan, ayah buat ‘overtime’ sebab mahu cukupkan belanja rumah atau beli barang yang kita asyik sebutkan. Walaupun mereka sibuk bekerja, percayalah dalam hati mereka kerja tersebut adalah diniatkan untuk mencukupkan keperluan keluarga, termasuklah kita.
Tapi sebagai manusia, ayah juga pernah tersalah langkah. Mungkin ia menyebabkan kita berdendam, terutamanya kalau ada janji mereka yang tidak ditepati. Entah kenapa, kita rasa ayah tak boleh buat silap. Sedangkan, mereka dah cuba sedaya-upaya, tapi segala ketentuan bukanlah di tangan mereka. Kalau kita sedih, apatah lagi mereka.
5. AYAH PENAT
Ayah penat. Kadang-kadang ayah sibuk ambil dan hantar anak ke sekolah sampai lupa makan tengahari. Ayah jamah saja apa yang sempat. Masalah ayah, kita tak jarang tanya. Sebab kalau tanya pun, mesti ayah kata tak ada. Lama-lama, kita pun lupa nak tanya lagi.
Bagaimana ayah dapat lakukan rutin ini setiap hari, itu rahsia dia. Dengan kudrat itulah ayah membesarkan kita hingga hari ini. Ya, hari ini. Walaupun kita dah kahwin dan berkeluarga, ayah masih tanya sama ada kita cukup makan pakai.

6. AYAH MAHU KITA JADI LEBIH BAIK BERBANDING DIRINYA
Bila dah dewasa dan bekerja, baru kita tahu tekanan itu datang dari mana. Tapi seingat kita, ayah selalu nampak tenang dan ayah tak pernah mengeluh. Ayah hebat.
Tapi, dia tak mahu kita jadi seperti mereka. Dia mahu kita jadi lebih baik berbanding dirinya.
7. AYAH MAHU KITA BOLEH HIDUP TANPANYA SUATU HARI NANTI
Apa yang ayah larang selama ini ada sebabnya yang tersendiri. Apa yang ayah suruh buat pun samalah juga. Pokok pangkalnya, dia mahu kita boleh berdikari. Mereka tahu kita perlu hidup tanpa mereka satu hari nanti.
Jadi, diharapkan ilmu dan didikan yang diberikan kepada kita dapat menjadikan kita berfikir. Mungkin kita tak faham pada waktu itu, tapi kita akan faham nanti. Apa yang kita nak kata, katalah. Ayah tak risau tanggapan kita walaupun ada masanya dia berkecil hati.
Sebenarnya, bukan dia tak peduli perasaan kita. Tapi ayah berpandangan jauh dan cuba menunaikan tanggungjawab mereka sebaik mungkin.
8. AYAH TAK MENYESAL KORBANKAN SEMUANYA UNTUK KITA
Apabila ayah semakin tua, ayah lega tengok anak-anak berjaya. Tapi sebenarnya, yang kurang menyerlah pun, ayah sayang juga. Tak ada lebih, tak ada kurang. Kita saja yang menuduh ayah yang bukan-bukan.
Apa pun, ayah tak jemu mendoakan kita setiap hari untuk menampung kekurangan mereka terhadap kita. Ayah tak pernah menyesal berkorban untuk kita walaupun ada masanya kita tidak menjadi seperti apa yang mereka harapkan.
Tiada kata yang dapat menerangkan bagaimana ayah menyayangi kita. Mereka tak pandai menyusun ayat, mereka tak pandai meyakinkan kita melalui kata-kata. Hanya Tuhan yang mampu menilai semua pengorbanan ayah terhadap kita.
ITULAH PENGORBANAN AYAH!

Kadang-kadang kita memang tak nampak semua perkara ini hinggalah kita dewasa.
Begitu banyak beban dan pengorbanan ayah tidak mungkin terucap dengan kata-kata kerana cintanya terhadap kita. Jadi, hargailah ayah kita walau apa pun sejarah kita dengan mereka. Ayah tidak pernah meminta masa yang lebih….tapi hanya sekelumit masa bersamanya dah cukup…
Jika Anda Sukakan Artikel ini, Sila Kongsikan untuk Manfaat bersama


The post Ya Allah, Sedihnya.. 9 perkara yang ayah tak pernah ceritakan kepada kita. appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/ya-allah-sedihnya-9-perkara-yang-ayah-tak-pernah-ceritakan-kepada-kita/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
2020 Sekali Lagi Mahathir Bikin Perkara Belum Pernah Terjadi New Normal Malaysia

2020 Sekali Lagi Mahathir Bikin Perkara Belum Pernah Terjadi New Normal Malaysia

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 340 hits
Kita disajikan dengan pelbagai isu new normal bermula tahun 2020 Dengan perantakan kerajaan PH yang mahukan anwar ibrahim menjadi PM tapi akhirnya meranapkan kerajaan PH yang hanya mampu memerintah selama 22 bulan New normal politik malaysi...
Stay Strong Ayah Get Well Soon I Love You Video Ucapan Anak Anak Buat Ashraf Muslim Sebak Sambut Ramadan Di Wad

Stay Strong Ayah Get Well Soon I Love You Video Ucapan Anak Anak Buat Ashraf Muslim Sebak Sambut Ramadan Di Wad

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 617 hits
Sebelum ini Ashraf Muslim ada berkongsi di media sosial tentang dirinya yang disahkan positif Covid 19 dan sehingga kini dia masih dirawat di Hospital Sungai Buloh Memandangkan pada hari Jumaat 24 April umat Islam di Malaysia mula berpuasa ...
Kasihnya Ayah Lelaki Ini Sanggup Jual Tudung Guna Motor Untuk Beli Pampers Susu Anak

Kasihnya Ayah Lelaki Ini Sanggup Jual Tudung Guna Motor Untuk Beli Pampers Susu Anak

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 502 hits
Kita rasa kita susah tapi sebenarnya ada orang lain yang lagi susah small Cover image via Penang Kini Facebook small Malaysia pada ketika ini sedang menjalani fasa ketiga tempoh Perintah Kawalan Pergerakan PKP Semalam Perdana Menteri Tan Sr...
Coco Pops Jar Sedap Rangup Untuk Anak Anak Layan Lepas Tarawih Mak Ayah Boleh Tumpang Sekali

Coco Pops Jar Sedap Rangup Untuk Anak Anak Layan Lepas Tarawih Mak Ayah Boleh Tumpang Sekali

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 722 hits
Percaya atau tidak walaupun baru sahaja berbuka puasa anak anak kecil kita sudah memasuki dapur semula selepas selesai bertarawih bersama keluarga Ada yang mengambil air tak kurang juga potongan kuih yang disediakan ibu Risau memikirkan ana...
Viral Video Ayah Usir Anak Yang Mudik Saat Corona Dibilangin Kok Ngenyel

Viral Video Ayah Usir Anak Yang Mudik Saat Corona Dibilangin Kok Ngenyel

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 226 hits
Beredar video yang memperlihatkan seorang bapak mengusir putranya lantaran nekat pulang kampung atau mudik di tengah pandemi virus corona Cuplikan berdurasi sekitar 30 detik itu tersebar luas di media sosial Seperti yang diunggah oleh akun ...
Sayu Ayah Naik Motor Jual Tudung Cari Duit Nak Belikan Susu Dan Lampin Anak

Sayu Ayah Naik Motor Jual Tudung Cari Duit Nak Belikan Susu Dan Lampin Anak

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 623 hits
Perlaksaan Perintah Kawalan Pergerakan yang akan memasuki fasa keempat sehingga 12 Mei depan adalah satu usaha negara membendung penularan wabak Covid 19 Walau hampir keseluruhan rakyat akur akan perintah tersebut namun tidak dapat dinafika...
Jangan Malu Beritahu Dia Anak Luah Rasa Menyesal Tak Mengaku Sayangkan Ayah

Jangan Malu Beritahu Dia Anak Luah Rasa Menyesal Tak Mengaku Sayangkan Ayah

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 426 hits
Jangan sampai terlambat Kalau betul sayangkan ibu ayah selalulah beritahu mereka Pastikan mereka tahu betapa kita sayangkan mereka Garang mereka bertempat setiap kali kita dirotan dulu tu semuanya untuk membentuk kita jadi manusia Seperti y...
Sayu Ayah Negatif Covid 19 2 Hari Tunggu Anak Tak Datang Jemput Akhirnya Meninggal Dunia

Sayu Ayah Negatif Covid 19 2 Hari Tunggu Anak Tak Datang Jemput Akhirnya Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 360 hits
Tanggungjawab menjaga ibu bapa terutamanya apabila mereka menjengah ke usia senja perlu digalas sebaiknya oleh anak anak Selagi hayat dikandung badan berbaktilah sebanyak yang mungkin sebelum terlambat Perkongsian oleh seorang jururawat Che...
Rajin Latihan Fisik Badan Azka Corbuzier Berubah Drastis Jadi Berotot Makin Mirip Sang Ayah

Rajin Latihan Fisik Badan Azka Corbuzier Berubah Drastis Jadi Berotot Makin Mirip Sang Ayah

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 658 hits
Kalina memperlihatkan perubahan yang dialami anak semata wayangnya selama ini Sekarang mirip Bruce Lee katanya
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara