Wujud Ke Sikap Seperti Ini Dalam Kalangan Ibu Bapa Boleh Check Senarai Ini


Tiada manusia yang sempurna, bukan? Tetapi adakalanya tanpa disedari sesetengah sikap toksik ibu bapa boleh memberikan kesan kepada anak. Jom semak 7 sikap yang harus anda singkirkan!
Wujud ke sikap seperti itu dalam kalangan ibu bapa? Secara jujurnya, sikap itu wujud. Cuma anda sebagai ibu bapa mungkin tidak menganggap apa yang anda lakukan itu sesuatu yang mungkin menyebabkan wujudnya persekitaran negatif.

Tidak mengapa. Berikut  disenaraikan 7 sikap untuk anda semak. Jika ada, haaa…cepat-cepatlah berubah, okay?

Bersaing menjadi ibu bapa terbaik
Sebagai ibu bapa sepatutnya anda berganding bahu dengan pasangan untuk menjadi yang terbaik. Sebaliknya, wujud sesetengah pasangan yang berkelakukan seperti ia adalah 1 persaingan.
Tetapi tahukah anda, persaingan seperti itu adalah tidak sihat? Kerana keluarga yang kuat adalah apabila wujud kerjasama sebagai 1 pasukan.
Cuba membuktikan anda adalah yang terbaik berbanding pasangan merupakan 1 sikap yang tidak baik dan contoh negatif kepada anak-anak.
Berbeza gaya keibubapaan
kesan kepada anak
Ibu bapa yang mempunyai gaya keibubapaan yang berbeza antara satu sama lain memberikan kesan kepada anak tanpa anda sedari.
Mungkin pasangan anda cenderung menjadi ibu bapa yang bersikap tegas, manakala anda pula menjadi ibu bapa dengan sikap yang terlalu tenang – tujuan anda adalah untuk memberikan keseimbangan dalam gaya keibubapaan, tetapi adakah ia bagus?
Sebenarnya TIDAK. Memilih untuk mewujudkan peranan “ibu/bapa yang baik dan ibu/bapa yang garang” boleh menyebabkan anak-anak untuk memanipulasikan keadaan. Ia sudah tentu tidak bagus kepada persekitaran anak-anak.
Jika anda dan pasangan tidak bersetuju dalam hal melibatkan disiplin, berbincanglah. Dapatkan kata putus tentang cara untuk mengaplikasikan peraturan dalam rumah yang boleh diterima anda berdua.
Terlalu mengkritik
Mengkritik adalah 1 cara untuk menjadikan diri lebih baik dan membuatkan kita belajar untuk menjadi lebih baik.
Tetapi mengkritik anak secara keterlaluan adalah 1 sikap toksik ibu bapa yang harus disingkirkan. Ia adalah antara kesalahan yang sering dilakukan ibu bapa.
Kononnya bagi mengelakkan anak-anak daripada melakukan kesilapan. Namun, sikap seperti ini pada hakikatnya membuatkan wujud rasa tidak puas hati dalam diri anak, sekali gus mengakibatkan mereka menjadi pendendam.
Halang anak luahkan emosi
Sebagai ibu bapa, anda pasti mahukan anak-anak untuk bersikap terbuka – meluahkan apa yang mereka rasai. Tetapi apabila mereka mahu berkongsi dengan anda tentang apa yang mereka lalui atau rasai, anda memperkecilkan mereka.
Sudah tentu lama-kelamaan, sikap toksik anda itu membuatkan anak-anak tidak lagi mahu berkongsi apa-apa dengan anda. Bukankah itu 1 kerugian buat anda?
Membuatkan anak takut
Anak yang dibesarkan dalam keluarga penuh kasih sayang, diberikan sokongan dan hubungan sosial yang seimbang cenderung membesar menjadi individu dewasa yang bahagia.
Namun, anak yang dibesarkan dalam persekitaran “rasa takut kepada ibu bapa” boleh memberikan impak negatif kepada tumbesaran mereka.
Walaupun disiplin itu penting, namun ia tidak bermakna perlu membuatkan anak-anak berasa takut semata-mata untuk mewujudkan rasa hormat kepada anda sebagai ibu bapanya.
Berpakat dengan anak
Anda pernah berpakat dengan anak untuk merahsiakan sesuatu perkara daripada pasangan anda? Hmmm…rasanya macam tidak pernah? Ye ke?
“Mama nak beli baju ni, awak jangan bagitau Papa, okay?” Haaa…pernah gunakan dialog seperti itu kepada anak?
Anda mungkin berasakan ia bukan 1 masalah. Walau bagaimanapun, ia sebenarnya antara sikap toksik ibu bapa yang sangat perlu dielakkan. Ini kerana tabiat seperti itu seolah-oleh mengajar anak untuk menipu.
Tidak bersetuju secara terbuka
Berselisih faham atau bertengkar secara terbuka di hadapan anak-anak bukanlah 1 contoh yang baik. Ia secara tidak langsung cenderung menimbulkan rasa tidak hormat anak kepada ibu bapa.
Sekiranya wujud situasi anda tidak bersetuju dengan pasangan anda, lakukan perbincangan dengan cara yang berhemah. Bukan dengan meninggikan suara atau menjerit. Jadilah contoh terbaik untuk anak-anak.
Apa yang dikongsikan di atas adalah antara sikap toksik ibu bapa yang kerap kali dilakukan tanpa anda sedari. Sebaiknya, berbincanglah dengan pasangan untuk mengurangkan atau menyingkirkan segala sikap yang negatif tersebut.
Jika tidak mampu, anda dan pasangan mungkin memerlukan bantuan pakar. Jangan malu untuk mendapatkan bantuan, kerana ini adalah demi kesejahteraan keluarga. Anak-anak hanya mahukan ibu ayah yang gembira, bukan sempurna. Kerana keluarga yang sempurna itu tidak wujud.
Sumber: Hello Doktor

 
The post Wujud Ke Sikap Seperti Ini Dalam Kalangan Ibu Bapa? Boleh Check Senarai Ini appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/wujud-ke-sikap-seperti-ini-dalam-kalangan-ibu-bapa-boleh-check-senarai-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Pecahkan Patung Teletubbies Ibu Bapa Terpaksa Bayar Rm30 000 Video

Anak Pecahkan Patung Teletubbies Ibu Bapa Terpaksa Bayar Rm30 000 Video

papar berkaitan - pada 25/5/2022 - jumlah : 185 hits
Patung Teletubbies kuning ini telah pun berada di kedudukannya sejak November tahun lalu dan tidak menghalang laluan pelanggan St Headline HONG KONG Ibu bapa seorang kanak kanak di Hong Kong terpaksa membayar ganti rugi berjumlah 30 000 yua...
Selalu Dengar Cerita Je First Time Tengok Ayah Jun Somin Kongsi Foto Ibu Bapa

Selalu Dengar Cerita Je First Time Tengok Ayah Jun Somin Kongsi Foto Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 139 hits
Sibuk dengan rakaman Running Man dan penggambaran drama Cleaning Up Jun So min nampaknya sempat meluangkan masa bersama keluarganya ARTIKEL BERKAITAN Terbaru pelakon wanita itu telah memuat naik beberapa foto ketika dia meluangkan masa bers...
Persatuan Bas Sekolah Jamin Tambang Tak Beban Ibu Bapa

Persatuan Bas Sekolah Jamin Tambang Tak Beban Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 30/5/2022 - jumlah : 101 hits
Persekutuan Persatuan persatuan Bas Sekolah Malaysia berkata peningkatan tambang tidak sama kerana nilainya berpandukan kawasan dan status masyarakat setempat KUALA LUMPUR Persatuan bas sekolah memberi jaminan tidak akan membebankan ibu bap...
Golongan Ibu Bapa B40 Rayu Kerajaan Beri Subsidi Tambang Bas Sekolah Untuk Ringankan Beban

Golongan Ibu Bapa B40 Rayu Kerajaan Beri Subsidi Tambang Bas Sekolah Untuk Ringankan Beban

papar berkaitan - pada 30/5/2022 - jumlah : 332 hits
The ReporterFoto hiasan sahajaGolongan ibu bapa B40 merayu pihak kerajaan memberi subsidi tambang bas sekolah bagi meringankan beban perbelanjaan mereka susulan persatuan bas sekolah mahu menaikan tambang antara RM15 hingga RM25 sebulan bag...
Hiburan Kalau Sakit Ambil Je Jangan Judge Ibu Bersalin Ambil Epidural Tak Semua Boleh Tahan Contraction

Hiburan Kalau Sakit Ambil Je Jangan Judge Ibu Bersalin Ambil Epidural Tak Semua Boleh Tahan Contraction

papar berkaitan - pada 23/5/2022 - jumlah : 121 hits
Setiap wanita yang berumah tangga pastinya mempunyai impian untuk merasai pengalaman hamil dan melahirkan zuriat mereka sendiri bersama yang dicintai Namun begitu kerap kali kita dihidangkan dengan cerita mengenai ibu ibu hamil yang didakwa...
Selain Demam Ini Kesan Sampingan Selepas Vaksin Anak Setiap Ibu Bapa Perlu Tahu

Selain Demam Ini Kesan Sampingan Selepas Vaksin Anak Setiap Ibu Bapa Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 25/5/2022 - jumlah : 142 hits
Ada kalanya kesan selepas vaksin itu tidak terjadi sejurus sahaja suntikan diberikan Ia mungkin akan muncul selepas beberapa jam atau hari juga dianggap sebagai tanda vaksin berfungsi dengan baik Jadi selepas vaksin apa perlu buat jika si k...
Ibu Beri Sokongan Jessi Dedah Sebab Tak Boleh Bercinta Dengan Lee Sangyeob

Ibu Beri Sokongan Jessi Dedah Sebab Tak Boleh Bercinta Dengan Lee Sangyeob

papar berkaitan - pada 6/6/2022 - jumlah : 147 hits
Dalam satu misi para ahli perlu menghubungi rakan terdekat untuk meminta mereka meneka peribahasa yang diterangkan Selepas Jo Se ho dan kekasih Oh Na ra Jessi memilih untuk menguji ibunya ARTIKEL BERKAITAN Semasa sedang meneka ibu Jessi den...
Hiburan Sembuh Sendiri Ramai Claim Jual Ubat Rawat Hfmd Dr Izzar Pesan Ibu Bapa Jangan Mudah Tertipu

Hiburan Sembuh Sendiri Ramai Claim Jual Ubat Rawat Hfmd Dr Izzar Pesan Ibu Bapa Jangan Mudah Tertipu

papar berkaitan - pada 27/5/2022 - jumlah : 116 hits
Penularan virus penyakit tangan kaki dan mulut dalam kalangan kanak kanak sememangnya agak membimbangkan pada ketika ini Berikutan itu ada juga yang mengambil kesempatan atas kebimbangan orang ramai apabila wujud penjualan ubat ubatan yang ...
Lawan Rasuah Dengan Tunjuk Teladan Baik Kata Kumpulan Ibu Bapa

Lawan Rasuah Dengan Tunjuk Teladan Baik Kata Kumpulan Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 8/6/2022 - jumlah : 125 hits
freemalaysiatoday com June 8 2022 11 35 AMSetiausaha Agung Parti Bangsa Malaysia Nor Hizwan Ahmad sebelum ini mencadangkan supaya kursus integriti dan anti rasuah diperkenalkan di peringkat sekolah rendah PETALING JAYA Dua kumpulan ibu bapa...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


From Christopher Wray

Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000