Wibawa Politik Ismail Sabri Kuyup Dek Banjir


 

Banjir yang melanda negara minggu lalu bukan sahaja mewariskan beribu tan sampah sarap yang mampu menularkan pelbagai penyakit malah ia boleh menjerumuskan negara ke dalam krisis politik yang melumpuhkan kepercayaan rakyat terhadap pemerintah.
Natijah awal musibah berkenaan ialah agak ramainya bilangan kematian yang berlaku meskipun ancaman banjir ini diramalkan mungkin berulang dan berlarutan sehingga Ahad depan.
Umum tahu bahawa kerajaan hari ini menghadapi masalah defisit kepercayaan yang agak membimbangkan berikutan perkembangan politik yang tidak stabil. Kerajaan sudah bertukar ganti tiga kali sejak PRU pada Mei 2018.

Dililit ancaman pandemik Covid-19 yang menjejaskan pertumbuhan ekonomi negara sejak dua tahun lalu, adalah jelas rakyat mendambakan sebuah kerajaan berwawasan, tangkas, dan jujur untuk memimpin Malaysia keluar dari kemelut ini.
Bagaimanapun pendekatan dan caragaya kerajaan menguruskan musibah banjir kali ini agak lesu meskipun banjir boleh dikatakan berlaku hampir saban musim tengkujuh.
Kerajaan mempunyai pelbagai agensi dibiayai wang rakyat untuk membuat culaan keadaan cuaca namun maklumat yang dikumpulkan tidak dimanfaatkan dengan bijak.
Yang dikesalkan, baru empat bulan berkhidmat, ramai ahli Kabinet sudah mula letih dan perlukan rehat dan mahu bercuti. Semua permohonan diluluskan oleh Perdana Menteri.
Perubahan cuaca tidak pernah cuti. Amaran cuaca buruk tahun ini telah dimaklumkan kepada semua peringkat jentera pentadbiran negara. Namun apabila hujan lebat bermula ada Menteri terus bercuti.
Mungkin mereka benar-benar lelah setelah berjuang berhabis-habisan kerana mahu menukar atau mempertahankan kerajaan ikut selera mereka sejak dua tahun lepas.
Apabila banjir berlaku kali ini pentadbiran kerajaan seolah-olah bungkam.
Sayugia diingat Mei lalu, ahli Majlis Tertinggi Umno, Razlan Rafii, menyenaraikan tujuh menteri yang tidak berfungsi. Enam daripada mereka mewakili Bersatu.
Salah seorang daripada mereka ialah Latiff Ahmad yang memegang portfolio Menteri Pembangunan Negara dan Luar Bandar yang dikatakan gagal menggalakkan rakyat luar bandar menjayakan kempen vaksinasi negara.
Kini beliau Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang turut bertanggungjawab ke atas Agensi Pengurusan Bencana Malaysia (NADMA).
Kali ini apabila Nadma dipertikaikan lembab menggerakkan usaha membantu rakyat terkesan banjir beliau dengan yakin mengatakan:
“Saya boleh letak jawatan. NADMA boleh dibubar. Tetapi apakah solusinya?”.
Beliau menegaskan jika NADMA hendak menguruskan bencana di semua peringkat ia memerlukan kos yang tinggi.
Rakyat tersinggung kerana Menteri berkenaan seolah-olah mengatakan jika NADMA membela nasib mereka daripada bencana banjir ia akan merugikan negara.
Tiada tindakan diambil oleh Perdana Menteri Ismail Sabri ke atas Menteri Tugas-tugas Khas di Jabatan Perdana Menteri itu.
Rakyat memerhati wibawa Ismail. Apakah beliau tidak ingat sentimen yang cuba dibawa oleh Razlan terhadap pemimpin-pemimpin Bersatu?
Razlan juga membariskan beberapa Menteri Bersatu yang tidak berfungsi – Zuraida Kamaruddin, Azmin Ali, Rina Harun, Hamzah Zainudin, dan Radzi Jidin.
Apakah kebarangkaliannya, Bersatu kini tidak akan mengambil kesempatan menuding jari betapa Menteri-menteri Umno termasuk Naib Presiden Ismail Sabri Yaakob juga seakan tidak berfungsi dalam isu mentadbir negara ketika banjir?
Tidak sampai sebulan lalu Ismail menganugerahkan ahli-ahli Kabinetnya pencapaian 90% daripada sasaran prestasi memimpin kementerian masing-masing.
Namun kini beliau terpaksa mengarahkan Menteri-menteri membatalkan cuti mereka walaupun beliau sendiri meluluskan cuti mereka.
Mengapakah Ismail kelihatan gugup menguruskan musibah banjir? Beliau bingkas menuding jari pada projek Lebuh Raya Lembah Kelang Timur (EKVE) sebagai salah satu punca banjir.
Beliau berkata, hasil pemantauan mendapati pembinaan lebuh raya itu menyebabkan longkang terkambus dan mengganggu sistem saliran air.
“Banjir ini bukan saja disebabkan oleh air hujan, tapi (tinjauan) di Taman Sri Nanding tadi (mendapati) kerana projek EKVE.
“Longkang tertutup dan sebagainya, menyebabkan banjir lebih cepat berlaku,” katanya pada sidang media selepas menghadiri program gotong-royong pembersihan kawasan terjejas banjir di Taman Sri Nanding dan Kampung Dusun Tua.
Hulu Langat antara kawasan terjejas teruk akibat banjir yang melanda negara, minggu lalu.
Sejak pelantikan beliau sebagai Perdana Menteri, Ismail cuba menonjolkan imej seorang pemimpin yang tenang dan berwawasan,
Namun dalam kes banjir kali ini, beliau nampak gopoh dan cuba membuat kesimpulan tanpa siasatan penuh dan terperinci.
Walhal beliau sendiri mengumumkan penubuhan pasukan petugas khas untuk mencari punca banjir besar berlaku dan mengkaji bagaimana menguruskan musibah jika berulang.
Apakah Ismail bimbang impian Keluarga Malaysianya akan hanyut bersama banjir yang melanda negara minggu lalu?
Bolehkah kegopohannya itu dibaca sebagai satu reaksi kepada kecaman beberapa pihak kononnya pentadbirannya lembab memberi bantuan pada mangsa banjir?
Berikutan itu, ADUN Hulu Kelang, Saari Sungib, mencadangkan supaya rakyat mengemukakan saman terhadap Ismail kerana kelewatan bantuan itu seolah mempunyai niat jahat.
Banyak iktibar yang wajib dipelajari oleh Naib Presiden Umno, Ismail Sabri Yaakob, yang diberi kepercayaan mengisi kerusi panas Perdana Menteri, daripada musibah banjir.
Meskipun beliau memulakan tugasnya dengan tenang, bersangka baik, berhati-hati seikhlas mungkin kira-kira tidak sampai empat bulan lalu, banjir nampaknya menuntut ketegasan dan keberanian luar biasa daripadanya.
Sayangnya rakyat tidak melihat Ismail dan Kabinetnya menyahut tuntutan itu. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/12/blog-post_94.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Umum Pelbagai Bantuan Tambahan Untuk Mangsa Banjir Ismail Sabri

Kerajaan Umum Pelbagai Bantuan Tambahan Untuk Mangsa Banjir Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 285 hits
Oleh Orang ramai membantu mangsa dalam kejadian banjir disekitar Taman Seri Muda Shah Alam hari ini GAMBAR Abd Razak Aid KERAJAAN mengumumkan beberapa lagi bantuan dan peruntukan tambahan bagi membantu mangsa mangsa banjir yang di beberapa ...
Berbanding Covid19 Dan Kemarahan Kepada Mahiaddin Banjir Buatkan Rakyat Lebih Marah Kepada Ismail Sabri

Berbanding Covid19 Dan Kemarahan Kepada Mahiaddin Banjir Buatkan Rakyat Lebih Marah Kepada Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 150 hits
Hanya melalui bencana banjir yang diturunkan Tuhan dengan paling teruk di Selangor segala kelemahan Perdana Menteri dan ketidakmampuannya mengurus kerajaan akhirnya terserlah dengan sendirinya Dengan banjir yang melanda itu Ismail Sabri Yaa...
Walau Rakyat Derita Akibat Banjir Ismail Sabri Lebih Suka Mereka Menambah Hutang Lagi

Walau Rakyat Derita Akibat Banjir Ismail Sabri Lebih Suka Mereka Menambah Hutang Lagi

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 266 hits
Walaupun beberapa pemimpin utama UMNO terutama Ahmad Zahid Hamidi Najib Razak dan Dr Asyraf Wajdi Dusuki sudah kerapkali mendesak kerajaan membenarkan pengeluaran i Citra berjumlah RM10 ribu daripada KWSP Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob...
Ismail Sabri Tidak Mampu Selamatkan Negara Ini Lemah Yang Amat

Ismail Sabri Tidak Mampu Selamatkan Negara Ini Lemah Yang Amat

papar berkaitan - pada 3/1/2022 - jumlah : 152 hits
Perdana Menteri telah pun menyampaikan ucapan tahun baru beliau Dan Yang Di Pertuan Agong pun sudah menyampaikan titah baginda Tetapi saya masih merasa pilu dan bimbang nasib negara tercinta ini Saya langsung tidak optimis tentang masa depa...
Zahid Sahkan Kebebalan Ismail Sabri Pasal Kwsp Akan Jatuhkan Umno

Zahid Sahkan Kebebalan Ismail Sabri Pasal Kwsp Akan Jatuhkan Umno

papar berkaitan - pada 2/1/2022 - jumlah : 213 hits
Adakah BERSATU mempunyai pengaruh yang amat kuat terhadap YAB Bera Dato Sri Ismail Sabri Yaakob sehingga beliau sanggup menghiraukan pandangan parti beliau sendiri dalam isu pengeluaran KWSP 10k
Ismail Sabri Dan Pemandu Kereta Yang Masuk Longkang

Ismail Sabri Dan Pemandu Kereta Yang Masuk Longkang

papar berkaitan - pada 31/12/2021 - jumlah : 144 hits
Ramai kini bertanya bolehkah urusan negara berjalan seperti biasa tanpa ada Perdana Menteri mengetuai kerajaan Apa sebenarnya keperluan Perdana Menteri kalau keberadaannya pun seperti tidak terasa apa apa Selain hanya Ismail Sabri Yaakob se...
Bn Amat Berpeluang Cerah Menang Pru15 Jika Ismail Sabri Dijadikan Poster Boy

Bn Amat Berpeluang Cerah Menang Pru15 Jika Ismail Sabri Dijadikan Poster Boy

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 171 hits
Sejak belum dilantik sebagai Perdana Menteri lagi saya sudah sering menulis dengan mengatakan Ismail Sabri Yaakob adalah pemimpin yang tidak cukup keupayaan serta kemampuan untuk menjadi ketua bagi menerajui negara ini Sebagai Perdana Mente...
Zahid Ajar Ismail Sabri Kabinet Cara Atasi Isu Rm10 000 I Citra Kwsp

Zahid Ajar Ismail Sabri Kabinet Cara Atasi Isu Rm10 000 I Citra Kwsp

papar berkaitan - pada 1/1/2022 - jumlah : 177 hits
AGENDA DAILY Bekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengajar Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bagaimana untuk menguruskan isu i Citra Kumpulan Simpanan Wang Pekerja Bekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Se...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wish List April 2024

Sentiasalah Mengharapkan Rahmat Redha Allah

Puding Kastad Mangga

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun