Kerajaan Umum Pelbagai Bantuan Tambahan Untuk Mangsa Banjir Ismail Sabri


Oleh Mohd Ridzwan Md. Iman Orang ramai membantu mangsa dalam kejadian banjir disekitar Taman Seri Muda, Shah Alam, hari ini. GAMBAR: Abd Razak Aid KERAJAAN mengumumkan beberapa lagi bantuan dan peruntukan tambahan bagi membantu mangsa-mangsa banjir yang di beberapa kawasan yang terjejas teruk akibat bencana itu di seluruh negara.
Perdana Menteri, Datuk Ismail Sabri Yaakob berkata, beliau mempengerusikan satu Mesyuarat Khas Penyelarasan Bencana Negara hari ini susulan pengumuman peruntukan segera dan dana bantuan mangsa banjir semalam.
Beliau berkata, mesyuarat telah membuat keputusan supaya Majlis Keselamatan Negara (MKN) mengeluarkan pengarahan kepada semua pihak berhubung tindakan-tindakan yang perlu dilakukan dengan segera.
Katanya, Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) akan tetap menjadi sekretariat utama pengurusan bencana dan mengendalikan semua penyelarasan dan sekiranya sesuatu tindakan itu tidak dipatuhi maka MKN akan mengeluarkan arahan lanjut.
“Kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM100 juta untuk aktiviti pemulihan pasca banjir bagi membaik pulih rumah dan infrastruktur yang rosak,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Beliau berkata, Bantuan Wang Ihsan sebanyak RM1,000 diberikan kepada setiap ketua isi rumah yang terjejas akibat banjir sama ada yang berpindah ke Pusat Pemindahan Sementara (PPS) atau tidak.
“Untuk membantu usahawan pula, pembiayaan kewangan diberikan sehingga RM5,000 melalui Bank Simpanan Nasional (BSN).
“Pembiayaan ini adalah tanpa faedah/keuntungan dengan tempoh bayaran yang bermula hanya selepas 6 bulan perjanjian pembiayaan ditandatangani,” katanya.
Katanya, beberapa Syarikat Pelaburan Berkaitan Kerajaan (GLIC) dan Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) bersetuju menyumbang sebanyak RM50.8 juta bagi membantu usaha menangani bencana banjir dan usaha pemulihan pasca banjir.
“Ini adalah peningkatan lebih 100 peratus berbanding jumlah RM25 juta yang diumumkan semalam,” katanya.
GLIC dan GLC tersebut termasuk Petronas; Yayasan Petronas; Khazanah Nasional dan Yayasan Hasanah; Yayasan Sime Darby; CIMB; Celcom; Telekom Malaysia; Yayasan UEM; dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).
“Dengan geran kerajaan sebanyak RM25 juta, ini bermakna dana untuk usaha menangani impak banjir dan pemulihan pasca-banjir adalah RM75.8 juta,” tambahnya.
Sementara itu, katanya, kerajaan bersetuju untuk memberikan dua bulan pengecualian sewa kepada penyewa SME Bank’s Entrepreneur Premises Complex yang terjejas akibat banjir.
Beliau berkata, kerajaan melalui SME Bank juga akan memudah cara permohonan penstrukturan semula pinjaman yang terjejas akibat banjir.
Katanya, kerajaan turut memperuntukkan sebanyak RM30 juta untuk Pinjaman Pemulihan Banjir melalui TEKUN Nasional.
Koperasi yang terjejas juga akan dibantu melalui Bantuan Kecemasan Koperasi Suruhanjaya Koperasi Malaysia sehingga RM30,000, katanya.
Beliau berkata, msyuarat turut bersetuju isu banjir di Taman Seri Muda, Shah Alam perlu diselesaikan dengan kadar segera.
“Sehubungan itu, saya telah mengarahkan semua agensi mengatur kerja dengan lebih agresif untuk membantu mangsa banjir di sana.
“Sehingga petang ini sebanyak 41 bot, 16 lori juga aset-aset lain telah digerakkan ke Taman Seri Muda dengan kekuatan anggota pasukan penyelamat seramai 321 orang,” katanya.
Selain itu, katanya, beliau telah mengarahkan Kementerian Alam Sekitar dan Air (KASA) menerusi Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) untuk:
a) Menggerakkan segera 20 aset pam mudah alih ke kawasan yang terjejas, tambahan kepada 4 buah pam sedia ada.
Ia bertujuan untuk mengepam air dari kawasan yang mengalami banjir genang (yang biasa dikenali sebagai banjir termenung) ke sungai yang berhampiran.
Pam-pam tambahan yang diperoleh daripada pelbagai agensi termasuk yang dimiliki oleh JPS Selangor akan digunakan untuk mengalirkan air genang ke Sungai Kelang.
b) Bersetuju dengan cadangan supaya beberapa bahagian benteng sungai dipecahkan atau ditebuk buat sementara untuk mengalirkan air genang segera keluar ke sungai. Lokasi penebukan sedang dimuktamadkan.
Katanya, kerajaan juga mengalu-alukan sekiranya ada Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) mahu menghulurkan bantuan kepada mangsa banjir tetapi perlu merujuk kepada Pusat Pengurusan Bencana Daerah terlebih dahulu. – UtusanTV


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/kerajaan-umum-pelbagai-bantuan-tambahan_21.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Minta Kerajaan Persekutuan Beri Bantuan Segera Mangsa Banjir Anwar

Minta Kerajaan Persekutuan Beri Bantuan Segera Mangsa Banjir Anwar

papar berkaitan - pada 20/12/2021 - jumlah : 201 hits
Mangsa banjir di Selangor yang telah berada di pusat pemindahan banjir melebihi 24 jam masih tidak memperolehi peralatan tidur dan makanan yang sempurna perlu diberi tumpuan oleh Kerajaan Persekutuan Hal itu ditegaskan oleh Ketua Pembangkan...
Mangsa Banjir Dalam Kesusahan Kerajaan Harus Beri Rm10 Ribu Bantuan Kewangan

Mangsa Banjir Dalam Kesusahan Kerajaan Harus Beri Rm10 Ribu Bantuan Kewangan

papar berkaitan - pada 25/12/2021 - jumlah : 170 hits
Banjir luar jangka yang berlaku di beberapa kawasan di Selangor serta negeri negeri lain boleh dikata sudah surut sepenuhnya sekarang ini Hanya tinggal beberapa kawasan di Pahang yang masih belum surut tetapi di negeri tersebut banjir yang ...
Kerajaan Pahang Umum Bantuan Khas Rm500 Kepada Setiap Ketua Keluarga Terjejas Banjir

Kerajaan Pahang Umum Bantuan Khas Rm500 Kepada Setiap Ketua Keluarga Terjejas Banjir

papar berkaitan - pada 25/12/2021 - jumlah : 189 hits
KUANTAN Kerajaan Pahang mengumumkan Bantuan Khas Bencana Banjir sebanyak RM500 kepada setiap ketua keluarga yang terjejas dengan bencana banjir di negeri ini Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail dalam kenyataan hari ini berkata ban...
Cara Mohon Bantuan One Off Rm500 Untuk Mangsa Banjir Pahang Daripada Kerajaan Negeri

Cara Mohon Bantuan One Off Rm500 Untuk Mangsa Banjir Pahang Daripada Kerajaan Negeri

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 337 hits
Susulan keadaan yang telah berlaku baru baru ini Kerajaan Negeri Pahang tampil menghulurkan bantuan melalui Bantuan Khas Banjir secara one off sebanyak RM500 Bantuan ini merupakan wang bantuan ihsan kerajaan Negeri khusus kepada mangsa banj...
Pasukan Bieu Argile Turun Padang Hulurkan Bantuan Kepada Mangsa Banjir

Pasukan Bieu Argile Turun Padang Hulurkan Bantuan Kepada Mangsa Banjir

papar berkaitan - pada 25/12/2021 - jumlah : 244 hits
PASUKAN BIEU ARGILE TURUN PADANG HULURKAN BANTUAN KEPADA MANGSA BANJIR Assalammualaikum semua Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikulnya Hati Ruby sayu dan sedih melihat bencana banjir yang berlaku di Selangor Melaka Pahang Negeri...
Mangsa Banjir Selangor Mengadu Kerajaan Pusat Lembab

Mangsa Banjir Selangor Mengadu Kerajaan Pusat Lembab

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 201 hits
Tular di media sosial mangsa banjir di Hulu Langat Selangor mempersoalkan di manakah agensi Kerajaan Persekutuan ketika mereka ditenggelami banjir Klip video berdurasi 2 minit 46 saat berkenaan memaparkan seorang wanita yang menerangkan kep...
Adun Ph Lewat Bertindak Sabotaj Jahat Kerajaan Ismail Sabri

Adun Ph Lewat Bertindak Sabotaj Jahat Kerajaan Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 23/12/2021 - jumlah : 200 hits
Malaysiakini Kelewatan agensi kerajaan bertindak dalam menguruskan bencana banjir di Selangor adalah sabotaj jahat kerajaan pimpinan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob kata wakil rakyat Hulu Kelang Anggota Dewan Undangan Negeri Hulu Kelang...
Rakyat Sebar Bantuanbanjir Selepas Geram Kerajaan Lembap Bantu Mangsa Banjir

Rakyat Sebar Bantuanbanjir Selepas Geram Kerajaan Lembap Bantu Mangsa Banjir

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 188 hits
Oleh FAZLI RADZI December 24 2021Tidak hanya mengecam menteri dan kerajaan pimpinan Ismail Sabri yang lembap membantu mangsa banjir rakyat dalam masa sama sepakat menyebarkan pertolongan melalui tanda pagar BantuanBanjirTanda pagar BantuanB...
Hampir 5 000 Mangsa Banjir Dapat Bantuan Di Dun Sg Kandi

Hampir 5 000 Mangsa Banjir Dapat Bantuan Di Dun Sg Kandi

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 231 hits
Seramai hampir 5 000 mangsa banjir menerima pelbagai jenis sumbangan bantuan di Dewan Undangan Negeri Sungai Kandis ADUN Sungai Kandis Zawawi Mughni berkata sumbangan itu diberikan oleh pelbagai pihak antaranya pihak Menteri Besar Selangor ...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Boarding Pass Tak Mention Am Pm Pelajar Kolej Terlepas Flight Kerana Salah Waktu

Leadership Skills For Owners

Konsert Aku Muzik Kamu 2 0

Tomislav Steinbruckner Enggan Melatah

Kalendar 2025 Tarikh Cuti Umum Dan Cuti Sekolah

Rukun Wuduk Niat Doa Selepas Wuduk