Warkah Terbuka Untuk Menteri Agama Apa Yang Patut Dikenang Di Cordoba


Ke hadapan kekandaku Dr Mujahid Yusof Rawa, adinda di sini antara yang dicuit hati ketika membaca warkah penuh romantis kekanda kepada adinda Nurul Izzah dari bumi Cordoba. Warkah tersebut telah menarik sekelumit perhatian adinda untuk mencoretkan sebuah lagi warkah, tetapi ditujukan kepada kekanda menteri agama sendiri. Mohonlah dihayati seperca pintal minda adinda ini untuk sama-sama kita mengambil pengajaran.
Kekanda sebagai menteri agama apabila menjejak kaki ke bumi Andalusia, seharusnya yang dikenang bukanlah seorang janda rupawan sambil mengarang ayat-ayat puitis yang kemudian mendatangkan 1000 cerca kepada batang tubuh kekanda, lalu membuka pintu fitnah yang lain. Di bumi Cordoba itu, yang seharusnya bikin kekanda tidak tidur malam ialah mengenangkan betapa beratus tahun yang lalu, di bumi itulah pernah berdiri sebuah tamadun agung selama 800 tahun yang lalu di bumi sana. Seharusnya warkah sebagai menteri agama di bumi Cordoba kepada umat Islam di Malaysia, mengajak kami untuk mengulangi kegemilangan yang dilakukan oleh saudara seagama kami di bumi Cordoba.
Kekanda, di Cordoba, kita seharusnya mengenangkan keagungan tamadun Islam melahirkan ahli falsafah agung, ulama yang tak tertanding, saintis terbilang dan muslim sejati. Kenanglah nama Ibn Rusyd yang dikenali sebagai ahli falsafah paling agung yang pernah lahir dalam Tamadun Islam, sehinggakan buah fikirnya mencetuskan zaman rasionalisme di Eropah, membawa Eropah keluar dari zaman kegelapan yang melanda mereka sebaik sahaja runtuh dua jantung peradaban mereka iaitu Yunani dan Rom. Kenanglah perbahasan teragung antara Ibn Rusyd-Imam Ghazali-Ibn Sina dalam sejarah, atau bagaimana Averroes ialah nama kedua terbesar dalam dunia akademik Barat selepas Aristotle.
Atau mungkin kekanda harus mengarang buah pena mengenangkan kehebatan yang dimiliki oleh Perpustakaan Diraja Cordoba. Perpustakaan ini dibina oleh Khalifah Amir Abdul Rahman II pada zaman awal pemerintahannya ini dikatakan mempunyai kira-kira 400 – 600 ribu buah naskah buku di dalamnya dari segala bidang. Seorang rahib dari Jerman mengatakan bahawa Cordoba ketika itu ialah “mutiara dunia” yang bermaksud kerana ketika dia sampai ke sana, kota itu mempunyai 70 buah perpustakaan besar bersama 3000 buah masjid yang dibina di serata tempat. Dikatakan bahawa tiada mana-mana kota Kristian pada waktu itu mempunyai perpustakaan seagung umat Islam seperti mana di Cordoba, apatah lagi mahu dibandingkan dengan Darul Hikmah di Baghdad.
Atau kenanglah kewujudan Universiti Cordoba yang tidak pernah memberi diskriminasi kepada siapa penuntutnya, sehingga menarik perhatian seluruh Eropah. Hanya dua universiti di dunia ketika itu yang mampu menandingi kehebatan Cordoba iaitu Universiti Al-Azhar di Mesir dan Universiti Nizamiyah di Baghdad. Ketiga-tiga universiti agung ini ialah di bawah empayar umat Islam dan ia setaraf seperti Oxford, Havard dan juga Cambridge seperti hari ini.
Adalah sangat sayu melihatkan bagaimana kekanda tidak menggunakan kesempatan ini untuk memperkenalkan kami dengan para ulama yang tumbuh seperti cendawan selepas hujan, memberikan pencerahan laksana pelangi kepada umat Islam di Malaysia. Bidang-bidang seperti Fiqh, Tassawuf, Hadith semuanya dibincangkan dengan penuh ilmiah oleh para pewaris nabi ini. Malang sekali laungan nama al-Khusanni, Abu Ayman, Ibn Hazim, Isa ibn Dinar, Ibn Abd Badr tenggelam dalam warkah menteri agama untuk seorang janda rupawan.
Andalusia menyaksikan kebanyakan perkara pertama di dunia. Daripada orang pertama yang mencuba untuk terbang, atau kawah pertama di bulan yang dinamakan atas nama seorang sarjana daripadanya iaitu Ibn Firas, kepada jambatan pertama di dunia dan novel falsafah pertama di dunia yang dikarang oleh Ibn Tufail.
Lebih menyedihkan Eropah dan Barat lebih tahu untuk megenangkan keagungan Andalusia berbanding menteri agama sendiri. Tanyalah kepada Leornado Fibonacci of Pisa yang telah menulis buku Liber aba’ci yang menjadi asas kepada ahli matematik di Eropah atau pakar matematik terkenal dari Vienna iaityu George Purbach tidak akan mampu menempah nama dalam sejarah kalau tidak kerana belajar di Andalusia sendiri atau merujuk kepada karya-karya agung ahli matematik umat Islam seperti Ibn-Al-Zarqiyali.
Bidang perubatan meraih zaman kemuncaknya di Andalusia. Abu al-Qassim Khalaf bin Abbas Al-Zahrawi telah menghasilkan sebuah ensiklopedia perubatan yang lengkap yang dinamakan sebagai Kitab-Al-Tasrif manakala antara peraturan am paling awal, atau kod etika dan undang-undang awal telah dibincangkan oleh Ibn Rusyd (melalui kitabnya al-Kuliyyat fi Al-Tabib) dan Ibn Hazim dalam bidang perubatan. Etika yang dilihat pada doktor-doktor hari ini salah satu pencadangnya ialah Ibn Hazim mencadangkan agar seorang doktor mestilah berambut kemas, memotong kuku dengan pendek dan berpakaian bersih.
Para ilmuwan Islam di Sepanyol dicatatkan telah mencipta banyak alat astronomi terkenal dan antaranya ialah astrolab. Karya-karya karangan Abi Ma’syar dan Khuwarizm diterjemahkan ke dalam Bahasa Latin oleh sarjana Eropah seperti Aderald of Bath dan John Of Seville. Nama agung dalam bidang astronomi terlalu ramai. Misalnya, Janir Ibn Affah dikatakan telah berjaya membuat cerapan terhadap Planet Musytari dan Zuhal. Al-Zaqarli dicatatkan telah menciptakan alat-alat astronomi yang sangat tepat seperti jam air yang mampu menentukan waktu sepanjang hari dan meramalkan gerhana bulan. Bukunya yang bertajuk Book Of Table telah dipelajari di seluruh Eropah.
Tokoh agung dalam bidang sains kimia turut lahir di peradaban Islam di Andalusia. Siapa tidak kenal dengan nama Geber atau nama bahasa arabnya Jabir yang menemui asid sulfrik, asid nitric dan asid nitro muriatik. Abbas bin Firnas pula telah menemui cara menghasilkan kaca daripada Kristal, bahkan dicatatkan bahawa mampu menghasilkan guruh dan kilat rekaan di dalam makmalnya.
Kalau sempat kekanda menteri agama berada di Al-Hambra, hadaplah pandangan pada sebuah istana agung umat Islam yang dibina di Granada. Tataplah istana yang pernah menjadi perbualan dunia suatu masa dahulu. Seni binanya sunggguh indah memukau mata sesiapa yang menjejakkan kaki ke dalamnya dengan lebih 10,000 hiasan kaligrafi di pahat pada setiap inci istana Al-Hambra.
Al-Hambra juga terkenal dengan kewujudan taman-taman botani yang terdapat di dalam kompleks istana. Taman ini dikatakan mempunyai pelbagai spesies tumbuhan yang di bawa dari kawasan luar Granada. Tumbuhan di dalam taman ini dijadikan bahan kajian para ilmuwan Islam yang bertugas di istana. Taman Singa ialah taman botani yang sangat terkenal di dalamnya dan namanya diambil daripada rekaan air pancutan di bahagian tengah taman yang dihiasi dengan ukiran 12 singa.
Ketika runtuhnya penguasaan umat Islam di bumi Sepanyol, kita menyaksikan bagaimana Muhammad XII menangis persis anak kecil sebelum ditegur oleh ibunya janganlah kau menangis seperti wanita untuk sesuatu yang kau tidak mampu pertahankan seperti seorang lelaki dewasa. Tahukah kekanda menteri apakah yang menyebabkan seluruh keagungan ini diragut dari tangan umat Islam selepas 800 tahun mekar mewangi di bumi Sepanyol?
Antara faktornya betapa tegarnya umat Islam bekerjasama dengan para harbi demi kuasa. Gabenor Daerah Balansiah (Valencia), Abu Zaid ketika berdepan dengan rakyatnya yang memberontak, telah memalingkan wajahnya kepada Raja Kristian Choinawi untuk membantu menghapuskan pemberontakan tersebut. Akibatnya, Abu Zaid terpaksa memberikan beberapa kawasan kepada Choinawi dan membayar jizyah tahunan kepadanya. Atau kenanglah ketika Muhammad XII telah meminta bantuan kepada Ferdinand dan Isabella untuk mendapatkan semula haknya ke atas Granada dari pakciknya.
Ternyata, bantuan daripada dua pemerintah Kristian ini ada harganya. Muhammad XII bersetuju untuk menjadikan Granada sebagai kerajaan jajahan di bawah Ferdinand dan Isabella, raja dan permaisuri dari Castille dan Aragon, dan tidak mahu campur tangan dengan menghalang penaklukan Kristian ke atas Málaga. Kerjasama dengan para harbi tidak pernah memberi manfaat kepada umat Islam, lagi-lagi melawan saudara sendiri.
Tentunya ini tidak akan berlaku kalau umat Islam memilih untuk berpecah daripada bersatu. Pada zaman kejatuhan akibat perpecahan dan persengketaan sesama sendiri, umat Islam menyaksikan terdapat 20 puak yang memerintah Andalusia sesama mereka. Dari pemerhatian adinda, ternyata kekanda bersama umat Islam dalam kerajaan hari ini tidak pernah belajar dari kesilapan ini, lantas menyaksikan Malaysia Baru ini ialah pentas menghapuskan hak pribumi dan umat Islam. Perpecahan umat Melayu Islam di Malaysia kepada parti-parti politik telah membenarkan harbi mempermainkan kedudukan kita sebagai ruling class di Malaysia.
Tahukah kekanda bahawa sejarah di Corodba mengajar kita kalau kita terus mengulangi kesilapan nenek moyang kita, ternyata kita akan menerima nasib yang sama seperti mereka. Dalam 100 tahun sahaja selepas kejatuhan Islam di Andalusia, populasi muslim dari 500, 000 di sana menjadi kosong. Padahal di zaman kemuncaknya, kita menyaksikan lebih 5 juta nyawa orang Islam. Bumi Sepanyol seolah-olah tidak pernah menyaksikan kewujudan sebuah tamadun Islam di sana. Kata sejarawan, kalaulah Andalusia dan Baghdad tidak jatuh lebih awal, manusia mungkin sudah sampai ke bulan beratus tahun lebih awal…
Umat Kristian pernah menghantar perisik mereka ke Andalusia untuk memastikan sama ada kita mampu ditundukkan atau tidak pada ketika itu. Pada peristiwa pertama, mereka melihat seorang pemuda Islam yang menangis kerana tidak mampu memanah beberapa ekor burung dengan anak panahnya. Lantas mereka katakan bahawa umat ini masih belum mampu ditundukkan.
Pada peristiwa kedua, mereka melihat bagaimana si pemuda menangis, namun kali ini kerana kehilangan cinta wanita. Lantas kata si perisik Kristian, detik kejatuhan Islam sudah tiba. Hari ini di Cordoba, seperti mana pemuda Islam yang dijumpai oleh orang Kristian itu yang menangis kerana kehilangan buah hatinya, kekanda menteri agama mengenangkan seorang wanita bukan mahram dengan bercanda adinda kanda dalam sebuah warkah yang membuka pintu bagi 1000 fitnah di mata rakyat jelata.
Sangat sedih, warkah dari Cordoba, tetapi jika sejarah Cordoba tidak dikenang, ia akan jadi sejarah sekali lagi….

Buju Kurung Exclusive Untuk Wanita Berkerjaya

Terbongkar Cara Blogger Dapatkan Organic Traffic Unlimited.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2018/12/warkah-terbuka-untuk-menteri-agama-apa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Surat Terbuka Untuk Ayahanda Menteri Agama

Surat Terbuka Untuk Ayahanda Menteri Agama

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 262 hits
Oleh Warkah Terbuka Buat Ayahanda Menteri AgamaPertama sekali Anakanda doakan Ayahanda berada di bawah rahmat Allah di bumi Cordova Anakanda juga pernah ke sana dahulu Memang cantik tempatnya Ayahanda Tujuan Anakanda menulis warkah ini bert...
Menteri Agama Teringat Pesan Gus Dur Agama Harus Hadir Untuk Memanusiakan Manusia

Menteri Agama Teringat Pesan Gus Dur Agama Harus Hadir Untuk Memanusiakan Manusia

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 183 hits
Menteri Agama Lukman Hakim Saifuddin mengaku bersyukur bisa ikut memperingati wafat atau haul Presiden ke 4 RI Abdurrahman Wahid alias Gus Dur ke 9 di Ciganjur Jakarta Selatan Jumat malam Menurutnya banyak yang bisa diambil pelajaran dari G...
Ulasan Surat Terbuka Mufti Perlis Kepada Perdana Menteri

Ulasan Surat Terbuka Mufti Perlis Kepada Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 304 hits
BERITA MALAYSIAMufti Perlis tulis surat terbuka kepada PM Menteri PendidikanRaja Hisyam Raja Zaid Astro Awani Disember 22 2018 23 28 MYTDr Maza semakin lantang mengkritik selepas kes babitkan Muhammad Adib Mohd KassimKUALA LUMPUR Selepas me...
Kekanda Tidak Boleh Tidur Fikirkan Adinda Dr Mujahid Sampaikan Warkah Terbuka Buat Yb Nurul Izzah

Kekanda Tidak Boleh Tidur Fikirkan Adinda Dr Mujahid Sampaikan Warkah Terbuka Buat Yb Nurul Izzah

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 474 hits
Kekanda Tidak Boleh Tidur fikirkan Adinda Dr Mujahid Sampaikan Warkah Terbuka Buat YB Nurul Izzah Nurul Izzah sebelum ini mengumumkan perletakkan jawatannya sebagai Naib Presiden PKR serta Pengerusi PKR Pulau Pinang akibat kekecewaannya ter...
Kontroversi Agama Bukan Periuk Nasi Respon Menteri Tentang Isu Penceramah Didakwa Disekat Masuk Tv Dan Radio

Kontroversi Agama Bukan Periuk Nasi Respon Menteri Tentang Isu Penceramah Didakwa Disekat Masuk Tv Dan Radio

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 774 hits
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusuf berkata dalam menyampaikan ilmu tidak timbul isu mengganggu periuk nasi Katanya berhubung dakwaan beberapa penceramah bebas bahawa kerajaan cuba menutup periuk nasi mereka denga...
Izzah Warkah Dari Cordoba Tak Sesuai Merendah Rendah

Izzah Warkah Dari Cordoba Tak Sesuai Merendah Rendah

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 253 hits
MALAYSIAKINI Selepas empat hari Nurul Izzah Anwar akhirnya membuka mulut berhubung warkah dari Cordoba yang dikarang Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dr Mujahid Yusof kepadanya Menerusi ciapan di Twitter anggota parlimen Permatang Pauh it...
Azmin Ali Bakal Perdana Menteri Malaysia

Azmin Ali Bakal Perdana Menteri Malaysia

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 268 hits
Di sebalik satu demi satu Ahli Parlimen UMNO bertindak keluar parti di mana sehingga ini jumlahnya sudah mencecah 16 orang dalam waktu yang sama disahkan seramai 36 Ahli Parlimen BN juga telah menandatangani akujanji menyokong kepimpinan Tu...
Najib Terhibur Dengan Gelagat Menteri Ph

Najib Terhibur Dengan Gelagat Menteri Ph

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 212 hits
Terhibur Dia belajar dengan Maszlee ni Maszlee cuti ke Saya harap Khalid Samad boleh beri lebih banyak maklumat mengenai kenyataannya Sekurang kurangnya jelaskan macam Harapan Coin kita tahu kawan Khalid Samad yang buat projek itu ambil 30 ...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah