Wanita Ph Gesa Ketua Sprm Siasat Tingkah Laku Pegawai Samseng


Wanita Pakatan Harapan (PH) mengecam intimidasi yang didakwa dilakukan terhadap saksi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Siti Nurul Hidayah yang merupakan pembantu Anggota Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.

Dalam satu kenyataan bersama, ketiga-tiga pemimpin wanita itu - Rodziah Ismail (PKR), Chong Eng (DAP) dan Aiman Athirah Sabu (Amanah), menggesa ketua pesuruhjaya SPRM, Azam Baki melancarkan siasatan terhadap dakwaan salah laku dan 'penyeksaan' ke atas saksi dan suspek yang dibawa ke premis SPRM untuk disoal siasat.

“Kami menyatakan solidariti kami kepada saudari Nurul Hidayah dan rakan-rakannya serta semua yang menjadi mangsa penyeksaan, ancaman dan taktik menakut-nakutkan oleh SPRM dan meminta siasatan penuh terhadap insiden mengaibkan ini,” kata mereka.

Nurul Hidayah semalam mendakwa dilayan secara tidak adil ketika disoal siasat oleh pegawai SPRM sebanyak tiga kali sejak April.

Antara lain, berdasarkan laporan polisnya, Siti mendakwa pegawai SPRM merampas telefon bimbitnya, melemparkan telefon kepadanya, menggunakan kata-kata kesat terhadapnya, mengancam untuk menamparnya, menendang kerusi dan mematikan lampu semasa sesi soal jawab.

Sementara itu, ahli pemuda Bersatu Adam Mukhriz Mohd Muhayeddin turut mendakwa dia dan seorang lagi ahli parti disoal siasat secara berasingan selama beberapa jam oleh SPRM pagi semalam.

Kedua-dua mereka membuat dakwaan itu dalam sidang media di Putrajaya semalam, selepas bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dalam sidang media sebelum itu mendakwa Perikatan Nasional (PN) menggunakan agensi penguat kuasa seperti SPRM untuk menekan pembangkang.

Sehubungan itu, Wanita PH turut menggesa Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin campur tangan untuk menghentikan tindakan 'membuli' suspek ketika ditahan suruhanjaya itu.

“Tidak ada tempat untuk tingkah laku samseng dalam agensi kuat kuasa awam seperti SPRM dan perdana menteri mesti mengambil langkah untuk menghentikan budaya membuli dan mengganasi suspek dan saksi.

“Ingat, SPRM juga mempunyai sejarah hitam yang tersendiri dan tidak akan pernah dilupakan oleh semua,” kata mereka merujuk kes kematian saksi SPRM Teoh Beng Hock lebih sedekad lalu.

Wanita PH turut mengusulkan agar cadangan daripada Laporan Suruhanjaya Tun Dzaiddin untuk Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC), bahawa ruang siasatan harus dilengkapi pengawasan video.

“Segala wawancara dengan suspek dan saksi hanya boleh dilakukan dalam ruangan tersebut.

“Sekiranya amalan seperti itu diterapkan secara komprehensif oleh semua agensi penguatkuasa termasuk SPRM, mungkin kematian Teoh Beng Hock dan Ahmad Sarbani dalam premis SPRM dapat dielakkan,” kata mereka.

Semalam, Dr Mahathir mengancam akan mendedahkan semua salah laku yang dilakukan kerajaan sekiranya mereka tidak berhenti berbuat demikian.

Agensi pencegah rasuah itu sebelum ini menyatakan penahanan seorang ahli pemuda Bersatu sebelum ini “tiada kaitan dengan niat politik”, sebaliknya ia merupakan sebahagian daripada siasatan ke atas kehilangan wang dari rumah Syed Saddiq.

-- Malaysiakini


 Pembantu peribadi Syed Saddiq dakwa dipanggil babi oleh pegawai SPRM



Siti Nurul Hidayah tidak diugut, herdik - SPRM


  SPRM membuat laporan polis terhadap Siti Nurul Hidayah




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://lagiberita.blogspot.com/2020/06/wanita-ph-gesa-ketua-sprm-siasat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Gesa Sprm Dan Pdrm Siasat Lge

Pas Gesa Sprm Dan Pdrm Siasat Lge

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 322 hits
KUALA LUMPUR PAS menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan PDRM membuka kertas siasatan segera terhadap sebarang kemungkinan dakwaan salah guna kuasa mantan Menteri Kewangan Lim Guan Eng sepanjang tempoh sebagai Menteri Kewangan I...
Sprm Jangan Ulangi Pelanggaran Sop Soal Siasat Saksi Wanita Ph

Sprm Jangan Ulangi Pelanggaran Sop Soal Siasat Saksi Wanita Ph

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 306 hits
SPRM jangan ulangi pelanggaran SOP soal siasat saksi Wanita PHOleh June 06 2020Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia digesa agar menghentikan kaedah intimidasi dan penyiksaan semasa melakukan siasatan atau mengambil keterangan daripada sak...
Pkr Sabah Gesa Bekas Ketua Wanita Tinggalkan Parti Dengan Cara Terhormat

Pkr Sabah Gesa Bekas Ketua Wanita Tinggalkan Parti Dengan Cara Terhormat

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 461 hits
Bekas ketua wanita PKR Sabah Rahimah Majid KOTA KINABALU PKR Sabah hari ini memberi amaran kepada bekas ketua wanitanya Rahimah Majid yang membuat tuduhan tidak berasas terhadap presiden parti itu sehari selepas beliau mendakwa Anwar Ibrahi...
Bangkit Lagi Isu Bon Samurai Siasat Melalui Sprm Atau Rci

Bangkit Lagi Isu Bon Samurai Siasat Melalui Sprm Atau Rci

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 600 hits
Isu Bon Samurai Guan Eng bakal diheret ke Mahkamah Pelbagai pihak mendesak kerajaan menjalankan siasatan sama ada melalui SPRM ataupun satu RCI ditubuhkan bagi mencari jawapan mengapa bekas Menteri kewangan Lim Guan Eng membuat pinjaman Bon...
Saya Dipanggil Babi Bodoh Oleh Pegawai Sprm

Saya Dipanggil Babi Bodoh Oleh Pegawai Sprm

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 485 hits
Siti Nurul Hidayah mendakwa salah seorang pegawai SPRM hampir menamparnya dan seorang lagi menyepak kerusi yang didudukinya dengan kuat Tanpa mengira siapa kerajaan SPRM perlu sentiasa mengekalkan integriti mereka Tidak pasti benar atau tid...
Kasari Wanita Tindakan Sprm Menjijikkan

Kasari Wanita Tindakan Sprm Menjijikkan

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 328 hits
MALAYSIA DATELINE Ahli Parlimen Sepang Mohamed Hanipa Maidin menyifatkan dakwaan Pegawai Syed Saddiq Siti Nurul Hidayah sangat serius jika ia benar benar dilakukan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Malah katanya tindakan SPRM yang...
Hanya Makan Nasi Tanpa Lauk Antara Masalah Tingkah Laku Ketika Makan Yang Perlu Ibu Bapa Risau

Hanya Makan Nasi Tanpa Lauk Antara Masalah Tingkah Laku Ketika Makan Yang Perlu Ibu Bapa Risau

papar berkaitan - pada 31/5/2020 - jumlah : 699 hits
Sejak dalam rahim lagi kanak kanak telah mula belajar kemahiran makan dengan menghisap jari mereka sendiri Proses perkembangan ini terus berlaku sehingga mereka boleh menikmati makanan orang dewasa Sehingga kini dianggarkan kira kira 25 dar...
Pegawai Polis Berpangkat Asp Dan Sarjan Ditahan Sprm Terima Rasuah Rm10 000

Pegawai Polis Berpangkat Asp Dan Sarjan Ditahan Sprm Terima Rasuah Rm10 000

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 445 hits
Astro Awani Dua kakitangan PDRM ditahan SPRM kerana disyaki menerima wang rasuah RM10 000 KUALA LUMPUR Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Sarawak menahan dua kakitangan Polis Diraja Malaysia kerana disyaki meminta dan menerima wang rasu...
Jangan Hina Ketua Wanita Amanah

Jangan Hina Ketua Wanita Amanah

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 249 hits
Oleh AIMAN ATHIRAH AL JUNDI ULASAN Saya merujuk kepada status Facebook Dr Kamarul Zaman Yusoff pada 25 Mei 2020 yang menyiarkan tulisan beliau dengan tajuk KETUA WANITA AMANAH YANG HIPOKRIT Secara jelas tulisan tersebut ditujukan kepada say...
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan

Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family

Sudah Bersedia Terima Surat Bersatu Apapun Terjadi Tetap Sokong Kepimpinan Pm

Umno Pas Bersatu Amanah Mengail Dalam Kolam Yang Sama