Hanya Makan Nasi Tanpa Lauk Antara Masalah Tingkah Laku Ketika Makan Yang Perlu Ibu Bapa Risau


Sejak dalam rahim lagi kanak-kanak telah mula belajar kemahiran makan dengan menghisap jari mereka sendiri. Proses perkembangan ini terus berlaku sehingga mereka boleh menikmati makanan orang dewasa.
Sehingga kini, dianggarkan kira-kira 25% dari kanak-kanak normal menghadapi masalah kemahiran makan (Chatoor, I, 2009). Selain itu, dianggarkan juga 80% dari kanak-kanak berkecelaruan perkembangan menghadapi masalah ini (Chatoor, I, 2009).
Masalah Makan
Kemahiran makan yang bermasalah selalunya dikaitkan dengan masalah komponen perkembangan yang lain seperti masalah motor halus, masalah tingkah laku serta masalah emosi.
Sebahagian dari gejala yang menunjukkan masalah makan di kalangan kanak-kanak adalah;
-Tercekik,
-Pemilihan makanan yang cerewet
-Muntah
-Kegagalan menaikkan berat badan.
-Enggan makan sama sekali.
Keengganan kanak-kanak ini makan dapat dilihat dari pelbagai jenis makanan termasuklah;
-Enggan makan makanan lecek seperti bubur
-Enggan makanan lembut seperti kuih talam/puri
-Enggan makan makanan yang keras seperti biskut
Selain dari enggan makan makanan tertentu, ada juga yang hanya memilih jenis/keadaan makanan yang tertentu seperti;
-Hanya makan makanan berkuah.
-Hanya memilih makanan berasa manis
-Hanya makan nasi tanpa apa-apa lauk pauk.
Walaupun mereka berhadapan dengan semua masalah di atas, kanak-kanak tidak pandai menyatakan apa yang mereka mahu dan apa yang mereka tidak mahu/ tidak lalu makan sepertimana orang dewasa yang lain.
Kecelaruan Tingkahlaku Ketika Makan (Behavioral Feeding Problems)
Behavioral Feeding Problems adalah temasuk semua tingkah laku bermasalah yang berlaku semasa waktu makan. Kanak-kanak ini biasanya menunjukkan gejala berikut;
-Enggan duduk di meja makan/tempat makan
-Enggan menyuap sendiri walaupun dia mampu untuk melakukannya.
-Membaling makanan ketika masa makan
-Merampas makanan dari orang lain
-Sengaja menangis, menjerit atau muntah untuk mengelak dari kena makan.
Dan lain-lain
Kecelaruan Deria Pemakanan (Sensory Feeding Problems)
Kanak-kanak yang menghadapi sensory feeding problems ini biasanya tidak selesa dan mudah terganggu dengan makanan/minuman melalui;
-Rupa makanan yang dihidang
-Rasa
-Bau
-Tekstur
Manakala, masalah yang biasanya dihadapi oleh sebahagian besar dari mereka ditunjukkan sebagai, sukar menerima makanan yang mempunyai tekstur berbeza. Contohnya,
-Mereka menghadapi masalah untuk meninggalkan makanan dalam bentuk cecair (susu) atau puri. Terdapat kanak-kanak berusia lima tahun minum dua botol susu sebelum pergi ke sekolah, enggan bersama dengan kelas semasa makan dan apabila pulang, terus mendapatkan dua botol susu.
-Mereka enggan sama sekali mencuba makanan yang lebih pejal.
-Kebanyakan masa, apabila mereka dipaksa makan juga, mereka akan muntah atau gag secara tidak sengaja
Kecelaruan Pemakanan yang Lain
Selain dari kecelaruan pemakanan berasaskan tingkahlaku dan deria, kelewatan perkembangan dan masalah perubatan juga boleh menyebabkan masalah kemahiran pemakanan. Walaupun gejala yang dipamerkan hampir sama, untuk menangani dengan baik, seorang Terapi Pertuturan-Bahasa perlu mengenalpasti punca dan asas sesuatu masalah itu.
Kanak-kanak Berisiko Tinggi Untuk Behavior Feeding Problem
Kanak-kanak yang mempunyai risiko yang tinggi menghadapi masalah kecelaruan kelakuan pemakanan termasuklah;
-Kanak-kanak Autisma
-Kanak-kanak yang mengalami kelewatan perkembangan
-kanak-kanak yang kurang sokongan / tiada model pemakanan yang baik
-Lain-lain lagi
Pengendalian Kanak-kanak Behavior Feeding Problem
*Strategi yang dinyatakan di sini boleh berbeza sedikit untuk disesuaikan dengan keperluan individu. Tidak semua strategi di sini sesuai untuk semua kanak-kanak bermasalah kelakuan pemakanan.
Ibu bapa merupakan model yang terbaik untuk mempamerkan sikap pemakanan yang baik.
Semasa waktu makan, adalah baik semua anggota keluarga duduk bersama di meja makan. Tiada siapa dibenarkan untuk makan di depan televisyen. Apabila ibubapa menggariskan satu peraturan yang sama untuk semua ahli keluarga, kanak-kanak bermasalah pemakanan ini berpeluang untuk memerhatikan dan seterusnya memahami serta mengikuti peraturan tersebut.
Pecahkan objektif kepada langkah-langkah yang mudah dicapai
Kanak-kanak dapat menunjukkan prestasi yang lebih baik apabila matlamatnya mudah dicapai. Perhalusi langkah yang besar dan pecahkan objektif yang besar menjadi lebih kecil agar mudah dicapai oleh si kecil.
Berikan penghargaan kepada setiap langkah yang dicapai
Apabila kanak-kanak berjaya mencapai setiap satu langkah kecil, berikan pujian dan penghargaan. Berikan penghargaan berupa objek yang beliau sukai dan hargai, ini akan merangsang kanak-kanak agar kerap mengulangi langkah tersebut. Setiap kali kanak-kanak berjaya mencapai satu langkah seterusnya, ibubapa/penjaga mestilah memberikan pujian.
Sebahagian kanak-kanak memerlukan ulangan untuk setiap langkah kecil ini semasa waktu makan. Kerapkali mereka perlu mengulang berhari-hari atau berminggu-minggu sebelum mereka dapat menyempurnakan langkah kecil tersebut dengan baik. Oleh itu, ibabapa perlulah memberikan mereka masa dan tidak jemu membantu mereka melalui fasa ini.
Mulakan dari sifar
Teknik ini sesuai diaplikasikan ke atas kanak-kanak pra-sekolah dan yang lebih besar. Kanak-kanak akan memulakan setiap harinya tanpa objek/ aktiviti yang digemari. Kanak-kanak perlu menyempurnakan langkah kecil tersebut dahulu sebelum dia mendapat objek/aktiviti kegemarannya.
Contohnya, kanak-kanak boleh menonton satu rancangan televisyen sekiranya beliau berjaya memakan separuh roti planta semasa sarapan.
Kanak-kanak yang mudah mengamuk dan sukar bertoleransi
Terdapat kanak-kanak yang sukar bertoleransi dengan langkah sangat kecil yang hendak dicapai atau perubahan paling minima yang telah dirancang. Ada ketikanya keadaan menjadi lebih teruk apabila objektif itu telah meningkatkan kekerapan dan keterukan tingkah laku yang tidak diingini. Terdapat sebahagian kecil dari mereka boleh bekerjasama pada peringkat awal tetapi kemudiannya mundur ke belakang atau kemudiannya enggan maju ke hadapan (static).
Pelan pemakanan untuk kanak-kanak yang mudah mengamuk dan sukar bertoleransi mestilah dirancang dengan teliti dan perlu dipantau agar kanak-kanak serta keluarganya berada dalam keadaan yang selamat. Semua kes seperti ini perlu mendapat perhatian dan panduan dari ahli profesional pelbagai disiplin (interdisciplinary team).
Memilih Teknik Yang Sesuai
Ibubapa mestilah berjumpa dan berbincang dengan ahli professional terlibat untuk menentukan teknik manakah yang sesuai dengan masalah anak mereka. Kanak-kanak bermasalah pemakanan ini seperti ini mestilah dinilai oleh Terapis Pertuturan-Bahasa yang pakar dalam pemakanan kanak-kanak atau ahli interdisciplinary feeding team.
Kebiasaannya Interdisciplinary feeding teamterdiri daripada;
-Terapis Pertuturan-Bahasa
-Pegawai Dietetik
-Terapis Cara Kerja,
-Pegawai Psikologis
-Pakar Kanak-kanak.
Kesimpulan
Sebarang permasalahan berkaitan dengan pemakanan perlulah dibincang dengan ahli professional yang terlibat sejak awal lagi agar masalah ini tidak berlarutan. Gejala masalah pemakanan yang berpanjangan boleh menyebabkan masalah kesihatan yang lain terutama apabila usia semakin bertambah.
Rujukan
Chatoor, I. (2009) Diagnosis and Treatment of Feeding Disorders in Infants, Toddlers and Young Children. Washington DC
Behavioral and Sensory Feeding Problems http://nutrition.cedwvu.org/feeding-and-swallowing-clinic/behavioral-and-sensory-feeding-problems.php
Morris, S.E. & Klein, M.D (2000) Pre-Feeding Skills 2nd Edition. United States of America
Sumber: Portal KKM
The post Hanya Makan Nasi Tanpa Lauk Antara Masalah Tingkah Laku Ketika Makan Yang Perlu Ibu Bapa Risau appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/masalah-tingkah-laku-ketika-makan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Zulin Aziz Nafi Hanya Makan Kurma Ketika Berbuka

Hiburan Zulin Aziz Nafi Hanya Makan Kurma Ketika Berbuka

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 500 hits
Kecoh di media sosial baru baru ini apabila penampilan terbaru Zulin Aziz dilihat berbeza dengan bentuk fizikalnya sebelum ini Bentuk badannya yang dilihat semakin susut dan langsing membuka mata pelbagai pihak khususnya warganet yang seaka...
11 Perkara Hanya Ibu Ada Anak Kembar Sahaja Merasainya No 6 Antara Paling Sukar

11 Perkara Hanya Ibu Ada Anak Kembar Sahaja Merasainya No 6 Antara Paling Sukar

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 441 hits
Sekiranya anda sedang hamil anak kembar ini adalah sesuatu yang menarik untuk dibaca Membesarkan amanah zuriat pastinya bukanlah tugas yang mudah Namun sekiranya ia memperoleh kerjasama yang baik antara ibu dan ayah pastinya dapat dilalui d...
Paprik Ayam Simple Makan Dengan Nasi Panas Panas Tak Perlu Lauk Lain Dah

Paprik Ayam Simple Makan Dengan Nasi Panas Panas Tak Perlu Lauk Lain Dah

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 570 hits
Masak paprik memang sangat depan Tak kiralah menggunakan ayam daging ataupun makanan laut Kuahnya yang pekat dan dicampur dengan pelbagai sayur membangkitkan lagi selera makan Kalau nak cuba resipi masak paprik yang mudah boleh cuba resipi ...
Doktor Saran Ibu Bapa Atur Jadual Tidur Anak Kurang 30 Minit Boleh Beri Kesan Besar

Doktor Saran Ibu Bapa Atur Jadual Tidur Anak Kurang 30 Minit Boleh Beri Kesan Besar

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 444 hits
Menurut portal MyHealth bayi akan lebih tidur pada waktu siang dan malam hari dia hanya akan terjaga apabila tiba waktu makan Bayi yang baru lahir tidak dapat membezakan siang atau malam dan boleh tidur dalam purata 16 jam sehari 2 hingga 4...
Bil Anggaran Antara Punca Caj Air Tinggi Ketika Perintah Kawalan

Bil Anggaran Antara Punca Caj Air Tinggi Ketika Perintah Kawalan

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 333 hits
SHAH ALAM 20 MEI Bil air tinggi ketika pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan boleh berpunca daripada pelbagai faktor iaitu pelanggan menerima bil anggaran berlaku kebocoran atau penggunaan air lebih tinggi ketika tempoh tersebut kata ketu...
Semua Taska Dibenarkan Beroperasi Serta Merta Tiada Isu Ibu Bapa Yang Tak Boleh Bekerja Kerana Perlu Menjaga Anak

Semua Taska Dibenarkan Beroperasi Serta Merta Tiada Isu Ibu Bapa Yang Tak Boleh Bekerja Kerana Perlu Menjaga Anak

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 381 hits
Taman asuhan kanak kanak yang sebelum ini ditutup ekoran wabak Covid 19 akhirnya dibenarkan untuk beroperasi semula berkuatkuasa serta merta Kerajaan membenarkan semua 7 000 taman asuhan kanak kanak berdaftar di seluruh negara beroperasi se...
Hanya Berfungsi Ketika Ada Matahari

Hanya Berfungsi Ketika Ada Matahari

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 318 hits
Di halaman masjid Agung Surakarta di hadapan pejabat takmir Masjid ada tugu setinggi kurang lebih satu meter Di bahagian atasnya terdapat sebuah benda yang terlindung kotak kaca Benda di dalam kotak kaca tersebut berupa cekungan setengah li...
Anak Sempat Heret Ibu Keluar Gagal Selamat Bapa Kerana Api Marak

Anak Sempat Heret Ibu Keluar Gagal Selamat Bapa Kerana Api Marak

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 303 hits
KUANTAN 21 Mei Isteri kepada warga emas yang maut terperangkap di bilik air dalam kebakaran sebuah rumah banglo di Kampung Selamat malam tadi sempat diselamatkan anak lelakinya yang mengheret wanita itu keluar daripada bilik tidur Anak mang...
Nasi Ala Kak Wook Kuah Pekat Ayam Goreng Panas Makan Sepinggan Tak Cukup

Nasi Ala Kak Wook Kuah Pekat Ayam Goreng Panas Makan Sepinggan Tak Cukup

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 300 hits
Nasi Ala Kak Wook Antara menu yang menjadi kegemaran ramai kerana kombinasi kuah karinya ayam goreng cincang sambal belacan dan ulam timun Makan pula dengan nasi panas panas memang boleh bertambah Menu yang asalnya dari negeri Kelantan ini ...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Video 2 Helikopter Bertembung Ketika Raptai Di Pangkalan Tldm Lumut

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas

Lirik Lagu Kembali Pulang Feby Putri Ft Suara Kayu

Filem Memoir Seorang Guru