Wanita 30 An Lebih Sukar Hamil Berbanding 20 An 3 Rawatan Ini Boleh Bantu Kesuburan Suami Isteri


Merawat ketidaksuburan boleh jadi suatu perkara yang menyukarkan. Ia memerlukan pelbagai usaha, terutama jika anda berada dalam lingkungan 30-an, bermakna peluang anda untuk hamil adalah rendah berbanding wanita yang berusia awal 20-an.

Ini belum lagi termasuk risiko keguguran atau kecacatan kehamilan yang meningkat bagi wanita yang hamil pada lanjut usia. Malahan, lelaki juga berdepan dengan masalah yang sama. Bagaimanapun, terdapat rawatan untuk menangani masalah ketidaksuburan.
Apakah rawatan ketidaksuburan untuk wanita?
Rawatan ketidaksuburan bergantung kepada jenis masalah yang anda alami kini. Jika anda mengalami masalah ovulasi, pengambilan ubat adalah salah satu pilihan untuk anda. Terdapat ubat Clomiphene atau Metformin untuk membantu masalah ovari. Jika keadaan bertambah buruk, seperti sistem pembiakan atau reproduktif anda tidak berfungsi dengan betul, maka pembedahan mungkin diperlukan untuk memulihkannya semula.
Walau bagaimanapun, bukan semua punca ketidaksuburan perlu dipulihkan atau dikesan dahulu. Dengan punca yang tidak dapat dijelaskan, masa dan keadaan terkini anda mungkin dapat membantu dalam merawat masalah ini.
Apakah pula rawatan ketidaksuburan untuk lelaki?
Ketidaksuburan lelaki selalunya melibatkan sperma. Lazimnya, terdapat berjuta-juta sperma dalam setiap ejakulasi dan hanya satu yang akan disenyawakan. Walau bagaimanapun, jika anda mengalami ketidaksuburan, ini bermakna sperma anda tidak cukup baik. Terdapat kemungkinan anda mengalami sperma abnormal, bilangan sperma rendah atau mungkin tiada sperma dalam air mani anda. Dalam kes-kes seperti ini, sperma anda mungkin akan dikumpul dan dirawat bergantung kepada keadaan.
Rawatan lazim untuk ketidaksuburan
Dengan teknologi perubatan yang maju, berikut merupakan jenis rawatan baru yang bermanfaat untuk kedua-dua jantina – ART – Bantuan Teknologi Reproduktif.
Dengan ART, proses persenyawaan tidak berlaku seperti biasa semasa melakukan hubungan intim, sebaliknya ia berlaku dengan campur tangan saintifik. Terdapat beberapa jenis ART, seperti di bawah:
Rawatan pembenihan In vitro – IVF
Jika satu telur tidak cukup untuk sperma, maka dengan IVF, masalah ini hampir dapat diselesaikan. Telur diletakkan ke dalam uterus wanita, sekali gus meningkatkan peluang untuk persenyawaan. Kaedah ini boleh dilakukan di luar, iaitu di dalam makmal, dengan tiub tiruan. Sebaik sahaja telur telah disenyawakan, ia akan dimasukkan ke dalam uterus wanita. Kaedah ini boleh meningkatkan peluang untuk hamil lebih daripada seorang bayi memandangkan proses ini melibatkan lebih daripada satu telur.
Suntikan Sperma Intracytoplasmic – ICSI
Anda mungkin sudah boleh mengagak kaedah ini apabila melihat kepada namanya. Berbanding membiarkan sperma pergi ke telur secara semula jadi, rawatan ICSI adalah kaedah di mana sperma disuntik terus ke dalam telur di makmal. Telur yang disenyawakan kemudian ditempatkan semula ke dalam uterus wanita. Melalui kaedah ini, keupayaan untuk sperma menembusi telur tidak lagi perlu dibimbangkan, sebaliknya satu-satunya perkara yang tinggal adalah persenyawaan.
Permanian/ Penyuntikan mani
Permanian atau penyuntikan mani memerlukan kurang tindakan berbanding dengan kaedah yang lain, kerana ia hanya bermaksud suntikan sperma. Semasa tempoh ovulasi wanita, sperma akan disuntik ke dalam uterus. Beberapa ubat sering digunakan untuk meningkatkan jumlah sperma.
Ketidaksuburan boleh jadi amat memberi tekanan kepada si penghidapnya. Jadi, adalah lebih baik jika anda mempersiapkan diri untuk menghadapinya memandangkan kaedah-kaedah yang dinyatakan belum tentu memberikan hasil yang anda harapkan. Malahan, kosnya juga adalah tinggi. Oleh itu, rancanglah dengan pasangan anda dan doktor bagi melihat sejauh mana anda boleh berusaha untuk menanganinya.

Musim Ke-4, berkonsepkan Jurnal Kehamilan akan bermula Selasa ini, 12/3/19 bersama pengacara baru Fad Bocey & Sya. Saksikan episod pertama Rancang Kehamilan di Astro Prima & Prima HD pada pukul 12 tengah hari dan ulanganya 9 malam.
Sumber: Hello Doktor
The post Wanita 30-an Lebih Sukar Hamil Berbanding 20-an? 3 Rawatan Ini Boleh Bantu Kesuburan Suami Isteri appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/wanita-30-an-lebih-sukar-hamil-berbanding-20-an-3-rawatan-ini-boleh-bantu-kesuburan-suami-isteri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suami Doula Terbaik Temankan Isteri Masa Bersalin Dari Awal Hamil Dah Sama Sama Susah

Suami Doula Terbaik Temankan Isteri Masa Bersalin Dari Awal Hamil Dah Sama Sama Susah

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 374 hits
Doula atau suami Yang mana lebih baik Sebutlah apa pun tugas seorang Doula itu sebenarnya juga tugas seorang suami dan lebih lagi Berikut perkongsian dari suami yang juga suka menulis mengenai topik kekeluargaan hubungan suami isteri dan is...
Jangan Biarkan Orang Rumah Anda Mengandung Sendirian Suami Kena Buat Kerja Lebih Sikit Untuk Jaga Emosi Si Isteri

Jangan Biarkan Orang Rumah Anda Mengandung Sendirian Suami Kena Buat Kerja Lebih Sikit Untuk Jaga Emosi Si Isteri

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 399 hits
Wanita sekarang terlalu berdikari Ketika mengandung pun boleh buat macam macam perkara Ketika seorang isteri hamil anda hanya mampu melihat susah payahnya dia membawa kandungan Benar anda tidak mampu memindahkan kandungan itu kepada diri an...
Suami Penting Masa Bersalin Tengok Isteri Melahirkan Anak Dah Boleh Lembutkan Hati

Suami Penting Masa Bersalin Tengok Isteri Melahirkan Anak Dah Boleh Lembutkan Hati

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 474 hits
Perjuangan melahirkan anak bagi seorang wanita ibarat hidup dan mati Tak kira sama ada bersalin secara normal ataupun pembedahan Kedua dua sakit sama hanya cara saja yang berbeza Tiada apa yang diperlukan bagi wanita selain sokongan suami a...
Jarakkan Kehamilan Tak Bermaksud Tolak Rezeki Hamil Rapat Boleh Jadi Punca Isteri Meroyan Lepas Bersalin

Jarakkan Kehamilan Tak Bermaksud Tolak Rezeki Hamil Rapat Boleh Jadi Punca Isteri Meroyan Lepas Bersalin

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 398 hits
Menjarakkan kehamilan atau merancang keluarga memang tanggungjawab bersama Dalam teruja menambah ahli keluarga jangan abai kesihatan mental fizikal isteri Dr Pegawai Perubatan daripada Eva Emily Clinic Klinik Ibu dan asnak berkongsi pengala...
Suami Lebih Muda Jangan Risau Jodoh Tak Salah Alamat Pasangan Suami Isteri Dengan Jarak Umur Ini Didapati Lebih Bahagia

Suami Lebih Muda Jangan Risau Jodoh Tak Salah Alamat Pasangan Suami Isteri Dengan Jarak Umur Ini Didapati Lebih Bahagia

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 574 hits
P s gambar sekadar hiasan semata mataKajian baru baru ini mendapati perbezaan umur dalam perkahwinan memainkan peranan penting untuk menentukan kebahagiaan rumah tangga itu Anda percaya tak Pasti anda tertanya tanya kalau betul perbezaan um...
Lebih 70 Peratus Wanita Muda Malaysia Tolak Bakal Suami Jika Bergaji Bawah Rm5000 Sebulan

Lebih 70 Peratus Wanita Muda Malaysia Tolak Bakal Suami Jika Bergaji Bawah Rm5000 Sebulan

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 364 hits
Kebanyakan wanita Malaysia tidak mahu berkahwin dengan lelaki yang berpendapatan bawah RM5000 sebulan Kaji selidik ini dilakukan oleh Sweet Ring Memetik laporan China Press laman sesawang cari jodoh itu mengumpulkan maklumat daripada 500 re...
Sedih Bimbang Marah Sensitif Emosi Isteri Boleh Berubah Lepas Bersalin Perlu Sokongan Bantuan Suami

Sedih Bimbang Marah Sensitif Emosi Isteri Boleh Berubah Lepas Bersalin Perlu Sokongan Bantuan Suami

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 470 hits
Selepas bersalin emosi isteri boleh berubah selepas melalui pelbagai fasa kehamilan dan kelahiran Sokongan sifat memahami dan bantuan daripada suami amat diperlukan Selepas menempuhi proses kelahiran berjam jam lamanya melalui kesakitan unt...
Menurut Kajian Suami 10 Kali Ganda Lebih Bahagia Miliki Isteri Gemuk

Menurut Kajian Suami 10 Kali Ganda Lebih Bahagia Miliki Isteri Gemuk

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 655 hits
Sebenarnya dalam diam ramai isteri yang rendah diri kerana tubuh yang berisi atau gemuk Apatah lagi selepas bersalin bila bentuk badan berubah terus berbanding zaman gadis dulu Tidak sekadar hilang keyakinan diri ada juga yang stres dengan ...
Nekat Operasi Keperawanan Setelah Menikah Wanita Ini Menyesal Usai Kenal Sang Suami Lebih Dalam

Nekat Operasi Keperawanan Setelah Menikah Wanita Ini Menyesal Usai Kenal Sang Suami Lebih Dalam

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 274 hits
Pernah mendengar Hymenoplasty Itu adalah istilah untuk rekontruksi kembali selaput dara pada wanita agar dapat kembali perawan Swati Srivastava berbagi cerita dalam timesofindia indiatimes com tentang keputusannya melakukan operasi Hymenopl...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah