Waktu Pantang Rehat Cukup Cukup Bukan Buat Kerja Rumah Keluar Berjalan Takut Bentan Jadinya


Dalam tempoh berpantang, ibu seharusnya mendapatkan rehat yang secukupnya. Tidak perlu berjalan-jalan atau buat kerja rumah yang berat. Tumpukan perhatian untuk pulihkan kesihatan badan seperti sedia kala. Jangan culas untuk berpantang secara berdisiplin.
Pewaris & Pengamal Perbidanan Melayu, Siti Aishah, berkongsi tentang kisah seorang ibu yang mengalami bentan kerana terlalu yakin untuk bergerak aktif selepas melahirkan bayinya. Akibatnya, dia didiagnos postpartum foot drop, yang menyebabkan dia tidak mampu bergerak.

Ikuti kisah ini sebagai pedoman bersama.
Kisah ibu muda bentan berjalan2 dalam hari.
Kak Ice tahu yang kesan berjalan2 banyak ni boleh buatkan seorang ibu boleh lumpuh. Tetapi tidak pernah berhadapan dengan pesakit bermasalah sebegini sehinggalah Kak Ice attend seorang ibu pada tahun lepas.
Artikel Lain: [Bila Nak Bersalin, Ibu Hanya Harap Anaknya Selamat ‘Keluar’. Yang Lain, Dia Tak Fikir!]

Kisahnya….
Dia seorang ibu muda. Baru lepas bersalin anak no 2. Bayi baru usia 6 bulan. Dia call kak ice pagi2 meraung2 cakap minta kak ice datang urutkan dia. Mula2 kak ice tak faham apa dia cakap. Sebab dia bercakap sambil menangis.
Kemudian dia pass fon pada suaminya. Suaminya beritahu kak ice yang isterinya dah 5 hari tak boleh berjalan. Dia rasa kebas dan kadang rasa menyucuk2 yang teruk pada bahagian kakinya sehingga dia perlu mengengsot sebelah kaki untuk berjalan. Doktor diagnose kes dia sebagai postpartum foot drop, kes yang jarang2 berlaku.
Kisahnya dia sihat2 sahaja selepas melahirkan anak. Terlalu sihat sehingga dia melakukan 1001 kerja rumah dengan sendiri. Katanya disebabkan ianya anak no 2 maka dia kata sudah “berpengalaman” dan kuat berpantang sendiri.
Lalu dia menjalani rutin hariannya sendiri. Sehinggalah dia mula memandu sendiri kereta manual untuk hantar anak sulong ke babysitter setiap hari. Kemudian dilajakkan ke pasar harian untuk beli lauk harian.

Masa anak dia masuk usia 2 bulan, dia sudah rasa ketidakselesaan pada tubuh badan. Selalu sakit pinggang. Kakinya sakit yang menyucuk2 dari pinggul sampai ke hujung kaki.
Bagi dia, dia rasa sihat. Tetapi dia lupa otot (muscle), joints (sendi) dan nerves (saraf) tubuh badan yang dia guna 9 bulan 10 hari untuk bawa anak, ditambah dengan 6 jam contraction sebenarnya sangat2 tenat selepas bersalin.
Kemudian dia tidak beri kerehatan sepenuhnya kepada tubuh badannya. Dikerah buat kerja rumah. Berjalan ke sana kemari. Sedangkan ahli sukan yang injured pun diberi kerehatan. Dia sudah seperti buruh kasar menguruskan keluarga.
Dan sudahnya, selepas 3 bulan bersalin, pergerakan semakin terbatas. Perlu dipapah. Bertongkat. Doktor kata kemungkinan berlaku kerana komplikasi ketika bersalin sedangkan dia kata dia bersalin paling mudah anak ke 2 ni berbanding anak pertama.
Artikel Lain: [“Tak Ambil Langsung Minyak kelapa Dara.” Ibu Ini Kongsi Tip Bersalin Tanpa Koyakan]
Dan akhirnya dia sendiri mengaku. Dia mencabar dirinya agar jadi kuat. Mencabar diri dia agar jangan jadi wanita lembik dan lemah. Kerana termakan kata2 di socmed bahawa wanita berpantang ni lembik dan lemah. Dan dia sendiri mengaku berbeza pengalaman berpantang elok2 masa anak pertama dengan berpantang ajet2 kuat masa anak ke 2.

Nasi sudah menjadi bubur. Kes Foot drop bukan mudah diperbetulkan dengan urutan dan fisioterapi. Makan masa. Ada yang mampu sihat kembali. Ada yang kekal jalan capik seumur hidup.
Even ada seorang pelanggan kak ice yang merupakan seorang fisioterapi di hospital kerajaan mengatakan banyak kes ibu2 mudah kena foot drop dan sciatica selepas bersalin beberapa tahun lepas ini. Puncanya doktor masih beragak2. Tak mampu nak teka dan cari. Sedangkan dia yang berhadapan dengan ibu2 ni pun tahu bahawa kesan tak berpantang, banyak bergerak dalam pantang menjadikan kes2 ini semakin tinggi selepas bersalin.

Wahai adik2.
Tubuh badan kita adalah syurga kita.
Kesihatan itu mahal tapi enak.
Jangan dicabar tubuh, kesihatan tergadai.
Sebab itulah di dalam pantang tak boleh jalan merata2.
Nak beri kerehatan pada tubuh.
Kerana proses bersalin itu sendiri sangat2 memenatkan.
Membawa anak kehulu hilir 10 bulan sangat memenatkan.
Tidak bolehkan diberi masa 44 hari untuk merawat dan berehat.
Untuk tubuh yang sudah digunakan?
Dan kisah pesakit Kak Ice itu, masih ada bersisa sakitnya. Tidak mampu pulih sepenuhnya. Atas dasar mahu buktikan “kuat”, kualiti bersama anak2 terpaksa dikorbankan apabila tidak mampu bersama anak2 beriadah bersama, berjalan gelak ketawa berlari2 di pantai atau di padang permaianan. Kerana ibu dah tempah sakit sebelum masa.
Kesian si anak.
The post Waktu Pantang Rehat Cukup-Cukup, Bukan Buat Kerja Rumah & Keluar Berjalan. Takut Bentan Jadinya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/waktu-pantang-rehat-cukup-cukup-bukan-buat-kerja-rumah-keluar-berjalan-takut-bentan-jadinya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pekerja Rentan Terpapar Corona Diimbau Tetap Kerja Di Rumah

Pekerja Rentan Terpapar Corona Diimbau Tetap Kerja Di Rumah

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 161 hits
Juru bicara pemerintah untuk penanganan Corona Covid 19 Achmad Yurianto mengimbau agar perusahaan tetap menerapkan kebijakan kerja dari rumah atau work from home
Mesti Buat Latihan Sensori Ini Jika Jarang Bawa Anak Keluar Rumah Baru Tak Terlambat

Mesti Buat Latihan Sensori Ini Jika Jarang Bawa Anak Keluar Rumah Baru Tak Terlambat

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 326 hits
Kerapkali kita dengar ada anak sensitif itu dan ini Tak nak pijak pasir lah tak nak pijak rumput lah bahkan ada yang tahap tak nak pijak karpet berbulu pun ada Semua ni gara gara kita banyak biarkan anak bermain secara indoor sahaja Jika da...
Tak Perlu Keluar Duit Banyak Kalau Nak Bercuti Kat Rumah Pun Boleh Kalau Kena Gaya

Tak Perlu Keluar Duit Banyak Kalau Nak Bercuti Kat Rumah Pun Boleh Kalau Kena Gaya

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 464 hits
Hujung minggu waktu yang ditunggu tunggu untuk habiskan masa bersama keluarga Setiap orang ada cara tersendiri untuk luangkan masa berkualiti bersama orang orang yang disayangi Ada yang pergi bercuti ada yang piknik di pantai dan sebagainya...
Baba At Least Angkatlah Call Kami Anak Resah Ayah Keluar Rumah Tak Pulang Pulang

Baba At Least Angkatlah Call Kami Anak Resah Ayah Keluar Rumah Tak Pulang Pulang

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 389 hits
Seorang anak mengharapkan ayahnya yang menghilang sejak awal tengah hari semalam untuk segera pulang ke pangkuan keluarga Menurut satu perkongsian daripada laman Twitter Elissa Natasya memberitahu bahawa ayahnya keluar dari rumah sejak teng...
Baru Kerja Seminggu Runner Ini Dah 3 Kali Diserang Haiwan Dikejar Angsa Sampai Belakang Rumah Kotak Barang Jadi Perisai

Baru Kerja Seminggu Runner Ini Dah 3 Kali Diserang Haiwan Dikejar Angsa Sampai Belakang Rumah Kotak Barang Jadi Perisai

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 339 hits
Baru kerja seminggu runner ini dah 3 kali diserang haiwan Dikejar angsa sampai belakang rumah kotak barang jadi perisai Video seorang runner dikejar seekor angsa menjadi tular MENJADI mangsa dikejar anjing barangkali antara dugaan seorang p...
Boleh Keluar Rumah Tapi Tak Payahlah Bawa Anak Virus Tak Nampak Bila Kena Jangan Menyesal

Boleh Keluar Rumah Tapi Tak Payahlah Bawa Anak Virus Tak Nampak Bila Kena Jangan Menyesal

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 330 hits
Walaupun kes COVID 19 semakin berkurangan kita bertanggungjawab untuk memastikan setiap saranan dari Kementerian Kesihatan Malaysia diikuti Bukan mudah untuk memerangi wabak hebat ini sepenuhnya jadi kita tidak boleh leka Dipetik dari laman...
Hanya Ingat Isteri Bayi Dalam Rumah Sempat Jerit Suruh Keluar Ikut Pintu Belakang

Hanya Ingat Isteri Bayi Dalam Rumah Sempat Jerit Suruh Keluar Ikut Pintu Belakang

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 347 hits
Bila nampak percikan api di motosikal yang diletakkan di garaj masa tu saya hanya teringat isteri dan anak sulung dalam rumah Terus saya menjerit suruh isteri dan anak keluar menyelamatkan diri melalui pintu belakang dengan cepat cerita Haf...
Fenomena Letak Pokok Hiasan Dalam Rumah Guna Pasu Reject Atau Plastik Je Dah Cukup

Fenomena Letak Pokok Hiasan Dalam Rumah Guna Pasu Reject Atau Plastik Je Dah Cukup

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 746 hits
Sejak Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat dikuat kuasa ada satu fenomena baharu yang mula mendapat perhatian ramai iaitu menghiasi dalaman rumah dengan tanaman pokok hiasan Selain jenis pokok perkara lain yang perlu diambil kira ialah pas...
Viral Janda Cantik Rela Nikahi Pria Buruk Rupa Setahun Kemudian Rumah Tangganya Berakhir Tragis

Viral Janda Cantik Rela Nikahi Pria Buruk Rupa Setahun Kemudian Rumah Tangganya Berakhir Tragis

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 1351 hits
Di dunia ini banyak sekali kisah cinta tak terduga terjadi dan selalu membuat kita keheranan Kali ini ada lagi sebuah kisah cinta yang tak kalah menarik untuk di ceritakan Seorang wanita yang memiliki paras cantik dan menawan mendadak jatuh...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


5 Simptom Gerd Paling Umum Yang Perlu Korang Ketahui

Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet