Wajarkah Kerajaan Pintu Belakang



ADA yang bertanya saya, adakah wajar ditubuhkan ‘kerajaan pintu belakang’? Sebelum menjawab persoalan itu, perlu dijelaskan dahulu, apa yang dimaksudkan dengan ‘kerajaan pintu belakang’.
Istilah ‘kerajaan pintu belakang’ digunakan bagi menggambarkan penubuhan kerajaan bukan melalui cara biasa.
Kebiasaannya kerajaan ditubuhkan oleh gabungan parti yang memenangi pilihan raya. Pemimpin utama akan dinamakan sebagai Perdana Menteri, dan parti-parti yang menang akan menghantar pemimpin mereka untuk memegang jawatan dalam kabinet. Ini cara biasa berlaku selepas pilihan raya umum. Perdana Menteri dan kabinet memegang jawatan sehingga Parlimen dibubarkan bagi membolehkan pilihan raya umum berikutnya. Hal ini disebut dalam Perkara 43(2) Perlembagaan Persekutuan.
Dalam tempoh itu, boleh berlaku pertukaran Perdana Menteri melalui peletakan jawatan secara sukarela bila-bila masa sahaja. Bila berlaku kekosongan, proses pelantikan Perdana Menteri akan berlaku serupa seperti selepas pilihan raya umum iaitu Yang di-Pertuan Agong hendaklah melantik seorang ahli Dewan Rakyat yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat sebagai Perdana Menteri.
Dalam tempoh itu juga boleh berlaku perubahan atau rombakan anggota kabinet tanpa melibatkan perubahan Perdana Menteri. Proses begini pernah berlaku dan ia tidak bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.
Bahkan Perlembagaan juga membenarkan pertukaran Perdana Menteri atau perubahan kerajaan akibat kehilangan sokongan majoriti. Kaedahnya disebut dalam Perkara 43(4) Perlembagaan. Walau pun perubahan kerajaan begini belum pernah berlaku di peringkat Persekutuan, ia pernah terjadi di negeri-negeri Terengganu, Kelantan dan Perak.
Selama ia tidak bercanggah dengan Perlembagaan, ia dianggap sah dan berkuatkuasa.
Bila bercakap tentang istilah ‘kerajaan pintu belakang’ ia sebenarnya digunakan bagi menggambarkan elemen negatif dalam penubuhan kerajaan itu. Bila anda menjadi tetamu, anda masuk pintu hadapan. Kalau anda masuk pintu belakang, maka ada sesuatu yang tidak kena!
Jadi, apa masalahnya dengan ‘kerajaan pintu belakang’ kalau penubuhan kerajaan itu tidak bercanggah dengan Perlembagaan?
Pertamanya, ia mungkin bermasalah dari sudut moral politik khususnya jika dikaitkan dengan mandat rakyat. Rakyat memberikan mandat kepada gabungan kerajaan melalui undi sewaktu pilihan raya umum. Perubahan tampuk pemerintahan akan diterima sebagai wajar jika ada bukti jelas bahawa rakyat telah berubah fikiran dan menerima baik perubahan itu.
Keduanya, ia pasti bermasalah jika perubahan tampuk kerajaan mempunyai elemen rasuah. Dalam situasi perubahan gabungan politik, atau kes lompat parti yang mengakibatkan perubahan kerajaan, jika ia berlaku kerana rasuah, maka ia tidak wajar disokong. Rasuah boleh berlaku sama ada dalam bentuk wang sogokan, janji jawatan, janji untuk membebaskan dari tuduhan mahkamah, atau seumpamanya. Kadangkala ia boleh juga berlaku melalui ugutan dan paksaan.
Oleh itu, perubahan tampuk kerajaan melalui perubahan gabungan parti, atau perubahan sokongan parti, tidak semesti perlu dipandang negatif. Jika ia selari dengan perubahan sokongan rakyat, dan dijamin tidak ada unsur rasuah dan ugutan maka ia adalah sebahagian dari proses demokrasi yang sah.
Oleh itu, istilah ‘kerajaan pintu belakang’ perlu dikhususkan kepada penubuhan kerajaan melalui perubahan sokongan politik yang mengenepikan mandat rakyat dan ditubuhkan atas dasar rasuah demi kepentingan orang-orang politik. Atas istilah yang khusus itu, kita wajar menolak ‘kerajaan pintu belakang’.
MUHAMMAD FATHI YUSOF
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/02/05/wajarkah-kerajaan-pintu-belakang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Pintu Belakang Pakatan Nasional Bakal Cetus Dominasi Islam Guan Eng

Kerajaan Pintu Belakang Pakatan Nasional Bakal Cetus Dominasi Islam Guan Eng

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 300 hits
KUALA LUMPUR Pembentukan Pakatan Nasional bagi membenarkan Pas dan Barisan Nasional mengambil alih Pakatan Harapan dan Kerajaan Malaysia menerusi pintu belakang adalah bahaya kepada rakyat Malaysia Ini kerana pakatan itu akan didominasi ole...
Kerajaan Pintu Belakang Heret Tun M Mungkir Janji

Kerajaan Pintu Belakang Heret Tun M Mungkir Janji

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 228 hits
Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Karim tampil membidas pihak yang cuba mengekalkan Dr Mahathir terus jadi perdana menteri dengan memungkiri janji Dalam satu kenyataan Hassan Karim berkata walaupun rancangan menghalang Presiden Parti Keadil...
Tubuh Kerajaan Pintu Belakang Rosakkan Negara Dr Jeniri

Tubuh Kerajaan Pintu Belakang Rosakkan Negara Dr Jeniri

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 294 hits
Sebarang usaha untuk menubuhkan kerajaan menerusi pintu belakang adalah mengkhianati rakyat tegas seorang penganalisis politik Prof Madya Dr Jeniri Amir berkata pada bila bila masa sekali pun usaha menjalinkan kerjasama antara parti pembang...
Benarkah Zahid Diberi Hingga 7 February Untuk Undi Percaya Pada Mahathir Dan Pembentukan Kerajaan Pintu Belakang

Benarkah Zahid Diberi Hingga 7 February Untuk Undi Percaya Pada Mahathir Dan Pembentukan Kerajaan Pintu Belakang

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 297 hits
Selain usul undi percaya kepada Tun Mahathir Mohamad bagi tujuan mengekalkannya sebagai Perdana Menteri sehingga habis penggal isu lain yang turut menjadi bualan hangat ketika ini ialah pembentukan kerajaan baru yang menggabungkan Bersatu P...
Sudah Tidak Sabarkah Kerajaan Pintu Belakang

Sudah Tidak Sabarkah Kerajaan Pintu Belakang

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 234 hits
IBRAHIM MAT ISAMereka sudah tidak sabar menunggu penyatuan Melayu dan penubuhan kerajaan pintu belakang Segalanya sudah dirancang peringkat demi peringkat Pakatan Harapan akan menganga Anwar akan diketepikan dan kes kes jenayah rasuah pemim...
Kerajaan Pintu Belakang Pribumi Muafakat Nasional

Kerajaan Pintu Belakang Pribumi Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 199 hits
Satu dua hari ini kecoh tentang cerita kerajaan pintu belakang diantara Parti Pribumi Bersatu Malaysia dan Muafakat Nasional Yang sebenarnya rundingan ini memang sedang berjalan tetapi rundingan ini adalah diantara berberapa pemimpin Umno d...
Pas Tak Main Pintu Belakang

Pas Tak Main Pintu Belakang

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 217 hits
PAS hanya bersetuju sekiranya Tun Dr Mahathir Mohamad memegang terus jawatan Perdana Menteri sehingga habis penggal iaitu hingga ke PRU15 PAS tidak berhasrat menjadi kerajaan pusat melalui pintu belakang Isu ini bersabit cerita yang Anwar I...
Pintu Belakang Atau Berperlembagaan

Pintu Belakang Atau Berperlembagaan

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 290 hits
Oleh AB JALIL BACKER PEMBENTUKAN kerajaan pintu belakang merupakan polemik yang sudah berlarutan selama hampir dua tahun Boleh dikatakan ia hampir sama usia dengan kerajaan pimpinan Pakatan Harapan Istilah kerajaan pintu belakang sebenar ad...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live