Wagyu Gaya Cef Nik Michael Imran Tip Penyediaan Stik


Daging Wagyu diminati ramai kerana tekstur dagingnya yang empuk dengan lapisan lemak dan daging seakan-akan batu marmar. Bagi para peminat stik, daging wagyu bukan sekadar potongan daging biasa, ya. Sebaliknya, daging wagyu dilihat sebagai suatu yang jauh lebih berharga (dan enak) daripada intan pertama di mata mereka. Perbandingan ini bukanlah suatu hiperbola kerana gred daging Wagyu paling rendah pun masih boleh mencecah ratusan ringgit.
Rakyat Malaysia tidak memilih. Letaklah daging apa pun di depan mereka, baik daging tempatan, daging India ataupun daging Wagyu sekalipun, mereka akan tetap makannya. Janji sedap. Tapi, kalau begitu, takkanlah daging Wagyu menjadi dambaan ramai di seluruh dunia? Untuk lebih mengenali keunikan dan keistimewaan daging Wagyu, kita perlu kembali ke asas dahulu.
Apa itu Daging Wagyu? Daging berlemak yang mencair di mulut Dalam bahasa Jepun, ‘Wagyu’ ialah panggilan atau nama yang diberi kepada lembu tempatan yang diternak di Jepun. Berbanding lembu-lembu yang diternak khas untuk dagingnya di negara lain, lembu Wagyu mempunyi kuantiti lemak intraotot tertinggi. Maksudnya, tekstur daging Wagyu kurang liat dan berurat seperti daging-daging lain. Oleh sebab itu, ramai yang menjadi peminat daging Wagyu dek dagingnya yang mencair bak mentega di mulut selepas pertama kali menikmatinya! Jadi, memang tidak menghairankanlah bahawa daging Wagyu adalah salah satu daging termahal di pasaran. Kalau anda teringin nak merasai sendiri keenakan daging Wagyu, dapatkanlah bahagian mata rusuk.
Memilih potongan daging yang terbaik boleh menjadi suatu yang mencabar bagi pembeli kali pertama kerana terdapat pelbagai potongan dan gred daging berbeza untuk dipilih. Anda boleh mencari pelbagai panduan yang mengajar anda cara-cara untuk memilih potongan daging terbaik bersesuaian dengan bajet anda tetapi tiada yang semudah dan seringkas 3 tip Daging Wagyu Cef Nik, cef selebriti dan pengarah kulinari Butterkicap sendiri,
3 Tip Cef Nik Apabila Memasak Stik Chef Nik Michael penggemar sajian stik dan bagi beliau, penyediaan stik tidak sepatutnya merumitkan atau memeningkan. Menurut Cef Nik, terdapat tiga kriteria penting yang perlu dipenuhi dalam penyediaan stik:
a) kerak dipanggang yang rangup dan berwarna perang.,
b) pastikan daging berjus dan lembap. Daging dapat dimasak begini apabila bahagian dalam daging dipanaskan secara perlahan-lahan dengan kerap membalik-balikannya,
c) tahap masakan stik yang optimum ialah sederhana masak (atau semasak yang boleh, menurut citarasa anda).
Untuk menepati ketiga-tiga kriteria di atas, anda hanya perlu mengikuti tip-tip ini sahaja.
1.Pilih potongan daging yang bersesuaian
Kuiz kilat – Anda boleh bezakan antara potongan gred A5 dan F1? Tahukah anda, setiap potongan daging digred? Ya, bukan manusia saja kena duduki peperiksaan, lembu pun kena juga! Melainkan anda merancang untuk menjadi seorang cef, kebanyakan daripada kita takkan memahami sebab potongan ini digred dan kepentingannya. Kalau kita cuba juga untuk menghafal panduan pengredan daging ini sekalipun, kita hanya akan menjadi lebih keliru nanti. Jadi, kenapa nak susah-susah pening kepala? Beli sahaja potongan daging Wagyu terbaik pada harga yang cukup-cukup berbaloi dengan AAH Nippon.
Menurut Cef Nik, tiada satu potongan daging terbaik yang dicadangkan untuk semua tetapi jika anda ingin mendapatkan potongan daging pilihan profesional, anda disarankan untuk mendapatkan potongan daging gred A5. Tapi, ini cumalah satu cadangan sahaja. Jika anda sukakan potongan daging yang lain sekalipun, itu tidak akan menjadi suatu batasan atau penghalang anda daripada menikmati sekeping stik yang menyelerakan.
Garam = Kerangupan
Lazimnya, stik diperap dengan garam dan lada hitam yang banyak tetapi itu adalah suatu petua salah yang diikuti oleh kebanyakan cef profesional juga. Perisa lada hitam yang ‘kuat’ akan menghilangkan kemanisan daging Wagyu dan menyebabkan stik anda terasa pahit. Oleh itu, gunakan garam kasar berbanding garam halus. Garam halus melarut dengan cepat dan tidak dapat menyerap air yang terkandung dalam daging. Di samping itu, jangan lupa untuk menyimpan daging yang disapu dengan garam di dalam peti sejuk sekurangnya selama satu jam. Ingat, jangan tutup bekas berisi daging itu.
2. Ketahui Citarasa Anda
Yang mana satu anda suka?
(kiri ke kanan): Cukup masak, sederhana masak, sederhana, sederhana mentah Stik boleh dimasak menurut empat tahap masakan iaitu cukup masak, sederhana masak, sederhana dan sederhana mentah. Secara idealnya, tekstur terbaik untuk menikmati sepinggan stik adalah apabila ia dimasak sederhana mentah. Walau bagaimana pun, tidak ramai yang suka stik mereka masih berdarah dan mentah. Jadi, ikuti panduan di bawah untuk memasak stik mengikut citarasa anda.
a. Sederhana mentah: Dimasak hingga 55 Celsius
b. Sederhana: Dimasak hingga 60 Celsius
c. Sederhana masak: Dimasak hingga 65 Celsius
d. Cukup masak: Dimasak sehingga 70 Celsius
Sedapnya, Padprik Wagyu! Siapa yang tak pernah memesan sajian daging padprik di kedai-kedai tomyam kegemaran mereka? Padprik ialah sejenis masakan Thailah yang cukup popular dalam kalangan rakayat Malaysia. Rasanya yang masam, manis dan pedas menaikkan selera sesiapa sahaja. Nikmati keenakan daging Wagyu dengan resipi daging padprik istimewa Cef Nik ini!
Bahan-Bahan:
1 sudu besar minyak biji anggur 200g stik Wagyu, disapu garam dan disimpan dalam peti sejuk 2 sudu besar bawang putih cincang 1 sudu besar halia diparut 3 sudu besar cili giling1 batang serai, dititik2 helai daun limau purut2 batang cili padi, dibelah tengah 2 sudu besar pes tom yam200ml air2 sudu besar sos cili 1 sudu besar sos tiram 2 sudu besar gula Melaka2 sudu teh sos ikanGaram secukup rasa1 batang lobak merah, hiris memanjang 2 batang kacang panjang, hiris memanjang1/4 kobis bunga, dipotong menjadi kuntuman kecil1/2 batang jagung manis Jepun, dikupas1/2 biji bawang kuning, dihiris Memasak Padprik Wagyu Cara-cara:
Letakkan kuali atas api besar Panaskan kuali dan tuang sedikit minyak.Masukkan stik ke dalam kuali. Balik-balikkan stik setiap 20-30 saat. Selepas itu, angkat stik selepas permukaan stik bertukar perang keemasan. Kemudian, angkat stik daripada kuali dan rehatkan di atas rak wayar.Kemudian, kecilkan api dan di dalam kuali yang sama, masukkan halia yang diparut dan bawang putih cincang. Tumis hingga perang keemasan, kira-kira 1 minit.Sekarang, masukkan cili kisar atau cili boh dan biar cili masak hingga minyak pecah, kira-kira 2 minit.Seterusnya, masukkan serai, daun limau purut dan cili padi. Kacau selama 1-2 minit. Kemudian, masukkan pes tomyam dan biar mereneh selama 1 minit.Tuang 100ml air ke dalam kuali. Anda mungkin perlu menambah sedikit air lagi apabila kuah memekat. Masukkan sos cili, sos tiram dan sos ikan Thai.Kemudian, masukkan gula melaka. Kacau hingga gula melarut. Tambah garam secukup rasa.Tunggu hingga kuah mendidih dan masukkan potongan kacang panjang, lobak merah dan kubis bunga. Kacau hingga sebati selama 1 minit hingga sayuran menjadi agak empuk.Seterusnya, masukkan hirisan jagung kecil dan bawang merah. Kacau hingga sebati dan padamkan api.Sebelum menghidang, keluarkan batang serai dan daun limau purut daripada kuah padprik.Hiris stik yang dibiarkan berehat.Akhir sekali, tuang sos di atas pinggan dasar dalam atau mangkuk dan letakkan hirisan daging stik yang dipotong di atas. AAH Nippon: Pembekal Wagyu Halal Yang Dipercayai Di Malaysia, mencari sumber daging Wagyu yang halal dan berkualiti adalah sangat sukar kerana kebanyakan pasar raya mendapatkan stok daging Wagyu mereka dari ladang-ladang di Jepun. Namun, itu tidak menjadi suatu masalah lagi.
AAH Nippon ialah perintis dan pengedar daging Wagyu Jepun yang terbesar di Malaysia. Bermatlamat untuk mendidik, menimbulkan kesedaran dan menjadikan daging Wagyu lebih murah, AAH Nippon menyediakan kelas-kelas dan webinar untuk disertai oleh orang ramai serta belajar dengan lebih lanjut lagi tentang penternakan lembu Wagyu disamping pengadaptasian prosedur penyembelihan Halal yang digunakan dalam proses pengeluarannya.
Anda Sukakan Daging Wagyu seperti Cef Nik? Memasak sekeping daging memang mudah tetapi dengan teknik yang betul, sekeping daging tersebut boleh menjadi suatu jamuan mewah di rumah yang setaraf hidangan stik bernilai ratusan ringgit di hotel-hotel mewah. Jadikan panduan memasak stik Cef Nik sebagai pegangan anda apabila memasak stik.
Jika anda peminat daging Wagyu seperti Cef Nik, tunjukkan ilmu stik yang anda baru pelajari ini kepada keluarga di rumah sempena bulan #LuvWagyuMonth dan berpeluang untuk memenangi baucar tunai menarik ataupun bekalan daging Wagyu berkualiti daripada AAH Nippon. Untuk maklumat lanjut, klik di sini!
The post Wagyu Gaya Cef Nik Michael Imran: Tip Penyediaan Stik appeared first on Butterkicap.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.butterkicap.com/kitchen-lab/recipes/wagyu-gaya-cef-nik-michael-imran-tip-penyediaan-stik

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tip Penyediaan Salad Cef Selebriti Nik Michael Imran

Tip Penyediaan Salad Cef Selebriti Nik Michael Imran

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 117 hits
Tip penyediaan salad khas Cef Nik untuk pedoman semua ada di sini Salad ialah perkara pertama yang anda timbul di kotak fikiran anda apabila terdengar perkataan diet dan kesihatan diikuti oleh bayangan dedaun hijau yang layu lembik dan tida...
Luv Ing Wagyu Chef Nik S Way Tips Tricks Hacks

Luv Ing Wagyu Chef Nik S Way Tips Tricks Hacks

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 194 hits
is known for its tender juicy texture and beautiful marbling of fat and meat Steak connoisseurs look at it as a piece of art that should be prepared only with the best ingredients No wonder even the lowest grade of Wagyu beef can cost hundr...
Nak Menyimpan Tak Perlu Tiru Gaya Orang Ikut Kemampuan Diri Tip Ibu Ni Jadi Inspirasi

Nak Menyimpan Tak Perlu Tiru Gaya Orang Ikut Kemampuan Diri Tip Ibu Ni Jadi Inspirasi

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 109 hits
Lain orang lain ragamnya Ada yang suka menyimpan sebaik gaji diterima ditolak siap siap dalam jumlah yang banyak Namun ada pula yang gemar menyimpan sedikit demi sedikit menggunakan duit pelbagai warna yang membuat hati lebih teruja untuk m...
Michael Bay Gareth Evans Patrick Hughes Bergandingan Untuk Hasil Remake The Raid

Michael Bay Gareth Evans Patrick Hughes Bergandingan Untuk Hasil Remake The Raid

papar berkaitan - pada 12/1/2022 - jumlah : 155 hits
Trio pengarah aksi berprofil tinggi akan berkerjasama untuk menghasilkan semula The Raid untuk Netflix Pengarah The Hitman s Bodyguard Patrick Hughes yang turut menerajui sekuelnya dan The Expendables 3 akan mengarahkan filem remake itu man...
Remake The Raid Bakal Ke Netflix Michael Bay Dan Gareth Evans Bergabung

Remake The Raid Bakal Ke Netflix Michael Bay Dan Gareth Evans Bergabung

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 266 hits
Remake kepada filem aksi Indonesia The Raid kini akan ditayangkan di Netflix Filem ini yang bakal diarahkan oleh Patrick Hughes turut melibatkan pengarah asalnya Gareth Evans yang akan bertindak sebagai penerbit Malah pengarah filem aksi Mi...
Michael Bay Membuat Semula Filem Aksi Ini

Michael Bay Membuat Semula Filem Aksi Ini

papar berkaitan - pada 16/1/2022 - jumlah : 169 hits
Buat yang dah lama mengikuti penulisan abam pasti mengetahui bahawa abam amat meminati filem aksi dari Indonesia ini iaitu The Raid Redemption dan The Raid 2 Berandal Keduanya adalah filem yang dijadikan sebagai penanda aras untuk setiap fi...
Mn Adalah Tanda Kesyukuran Kepada Allah Nik Abduh

Mn Adalah Tanda Kesyukuran Kepada Allah Nik Abduh

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 125 hits
MN adalah tanda kesyukuran kepada Allah Nik Abduh PAS menegaskan bahawa rundingan kerusi bagi mengelak pertembungan tiga penjuru antara Umno dan Perikatan Nasional pada pilihan raya umum ke 15 perlu dilaksanakan Anggota Jawatankuasa PAS Pus...
Bukan Ahli Pas Saja Perlu Tahu Sebab Khairuddin Digugur Kata Nik Abduh

Bukan Ahli Pas Saja Perlu Tahu Sebab Khairuddin Digugur Kata Nik Abduh

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 182 hits
FAZLI RADZIAhli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat Nik Mohamad Abduh Nik Aziz pagi ini tampil bersuara mengenai sahabat rapatnya Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali yang digugurkan sebagai ahli jawatankuasa parti Ahli Parlimen Bachok berkenaan m...
Nik Aziz Dan Hadi Pernah Perang Dingin Kerana Kerajaan Perpaduan Kata Tantawi

Nik Aziz Dan Hadi Pernah Perang Dingin Kerana Kerajaan Perpaduan Kata Tantawi

papar berkaitan - pada 16/1/2022 - jumlah : 196 hits
MALAYSIA DATELINEBuat pertama kalinya secara rasmi seorang pemimpin kanan Pas mengesahkan bekas Mursyidul Am Pas Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menentang kerajaan perpaduan yang dicadangkan oleh Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Aw...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wish List April 2024

Sentiasalah Mengharapkan Rahmat Redha Allah

Puding Kastad Mangga

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun