Nak Menyimpan Tak Perlu Tiru Gaya Orang Ikut Kemampuan Diri Tip Ibu Ni Jadi Inspirasi


Lain orang lain ragamnya. Ada yang suka menyimpan sebaik gaji diterima, ditolak siap-siap dalam jumlah yang banyak. Namun ada pula yang gemar menyimpan sedikit demi sedikit menggunakan duit pelbagai warna yang membuat hati lebih teruja untuk menyimpan. Semuanya mengikut selera masing-masing.
Biar apa pun cara dan gaya tetapkanlah pendirian, jangan menyimpan sekadar ikut-ikutan. Biar jadi sasaran yang paling membanggakan diri sendiri bila melihat hasilnya nanti. Idea dan tip mudah ibu ini, Nora Karim yang tekad menyimpan sejak awal tahun boleh kita jadikan inspirasi. Paling penting jangan ikut-ikut orang. Ikutlah kemampuan sendiri.

Baru lepas pecahkan tabung 2021 saya. Tabung simpanan bermula 1 Januari – 31 Disember 2021.
Alhamdulillah, dapatlah RM635 berbanding RM1005 sebelum ni. Adalah juga duit yang dapat diselamatkan sepanjang tahun ni. RM635 pun banyakkan. Siapa nak bagi hujung-hujung tahun ni. Ye dak?
Macam yang saya dah jangka, tahun ni tabung saya tak padat sangat, macam tahun-tahun lepas. Mungkin sebab kurang menggunakan tunai. Kebanyakan kedai sekarang ni lebih prefer kad debit atau e-dompet, berbanding tunai. Jadi memang kuranglah pakai tunai.
Memandangkan duit RM5 susah nak jumpa, jadi saya simpan juga duit RM10 dan RM20, jika not-not ini melebihi tiga keping di dalam dompet saya. Kenalah juga cari alternatifkan sebab transaksi tunai tu dah jarang sangat berlaku sepanjang tahun ni.

Eh, tapikan ada juga rakan-rakan yang dah cuba cara ni. Ada yang buat simpanan duit RM5 ni untuk beli aircond bilik anak, ada yang buat simpanan untuk bercuti dan macam-macam lagi. Bestkan?
Kalau beli aircond, pakai duit bank kita, mesti terasa sangat sebab sekali bayar pun dah RM1000 lebih. Tapi bila buat simpanan macam ni, kita ada masa nak rancang pembelian berdasarkan tarikh matang simpanan.
Makna kata selagi belum sampai tarikh matang, jangan beli dulu aircond tu. Belum sampai tarikh matang, jangan mengada nak pergi bercuti. Begitulah!
Seronok bila tengok orang lain pun berjaya buat macam kita. Rasa happy sangat. Nak-nak yang share pula dengan kita hasil kejayaan menyimpan tu. Memang berbunga-bunga rasa hati dapat bantu orang lain cari jalan menyimpan.

Ada orang cakap simpan RM5 buat apa? Lambatlah nak banyak. Awak simpanlah ikut kemampuan diri sendiri. Kalau mampu RM5, simpan RM5. Kalau mampu RM10, simpan RM10. Kalau mampu simpan RM50, simpan RM50. Di sini memang tiada paksaan langsung. Buatlah ikut kemampuan.
Kita ni nak buat apa pun, jangan tiru orang. Kalau tiru orang, sampai bila-bila pun kita tak dapat buat simpanan. Biar sikit, asalkan ada juga simpanan.
Pada yang ada azam tahun baru untuk buat simpanan macam ni, bolehlah cuba. Ramai juga rakan-rakan saya yang dah berjaya buat simpanan macam ni. Macam mana nak buat simpanan RM5 ni?

1️. Cari tabung yang tak boleh buka. Dekat kedai RM2 ada jual tabung ni. Daiso dan Mr DIY pun ada. Saya suka yang transparent, sebab lagi semangat bila nampak duit makin banyak.
2️. Tetapkan matlamat atau tarikh matang simpanan. Contoh dari 1 Januari hingga 31 Disember 2022.
3️. Simpan terus duit RM5 yang kita dapat dari mana-mana urusan jual beli. Asal ada je baki RM5 sekeping, terus asingkan dan masukkan dalam tabung.
4️. Kena kuat mental dan fizikal. Jangan sesekali buka tabung, sebelum sampai tarikh matang.
5️. Bila dah sampai tarikh matang, dah kira, dah masuk dalam bank, dah sedekah, dah beli apa yang perlu, mesti kita akan lebih bersemangat nak menyimpan lagi tahun depannya.
Good luck semua.
Moga berjaya buat simpanan RM5 untuk tahun 2022. Moh kita.
Menarik: Pandainya Dia Kena Agah Dengan Ibu, Senyuman Anak Kedua Siti Nurhaliza Buat Ramai Cair

Mesti korang teringat kartun-kartun zaman dahulu? Siapa yang selalu terpacak depan TV mesti tahu banyak kartun. Berapa banyak agaknya yang adik-adik BK kita ni tahu pasal kartun popular tahun 90-an dan awal 2000. Follow dan subscribe Youtube Channel @BintangKecilMy
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Nak Menyimpan Tak Perlu Tiru Gaya Orang, Ikut Kemampuan Diri, Tip Ibu Ni Jadi Inspirasi! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-menyimpan-tak-perlu-tiru-gaya-orang-ikut-kemampuan-diri-tip-ibu-ni-jadi-inspirasi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bulan Depan Gendong Baby A Syukur 8 Bulan Tanpa Komplikasi Auriel Hermansyah Teruja Nak Jadi Ibu

Bulan Depan Gendong Baby A Syukur 8 Bulan Tanpa Komplikasi Auriel Hermansyah Teruja Nak Jadi Ibu

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 268 hits
Diam tak diam usia kandungan bintang Indonesia yang juga anak kesayangan penyanyi Kris Dayanti Auriel Ermansyah kini hampir sembilan bulan Bakal melahirkan bayinya bulan depan Aurel mengakui dia bersyukur kerana menempuh lapan bulan kehamil...
Vide0 Ibu Bagi Green Light Kahwin Lagi Shuib Mula Kenal Seseorang Terfikir Siapa Nak Terima Duda Anak 4

Vide0 Ibu Bagi Green Light Kahwin Lagi Shuib Mula Kenal Seseorang Terfikir Siapa Nak Terima Duda Anak 4

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 241 hits
SELEPAS hampir lima bulan pemerg1an isteri tercinta iaitu Allahy4rham Siti Sarah Raisuddin pelawak dan ahli perniagaan Shuib Sepahtu mengakui ada mengenali wanita lain Shuib atau nama sebenarnya Shahmira Muhamad 38 bagaimanapun berkata hubu...
Anak Umur 3 Tahun Mula Tunjuk Perangai Negatif Tiru Sikap Buruk Ini Yang Ibu Ayah Wajib Lakukan Segera

Anak Umur 3 Tahun Mula Tunjuk Perangai Negatif Tiru Sikap Buruk Ini Yang Ibu Ayah Wajib Lakukan Segera

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 286 hits
Anak saya umur 4 tahun Memang mudah terpengaruh dengan sikap sepupunya Bagaimana cara untuk atasi sikap sikap negatif yang dia tiru daripada orang lain Saya pula tak suka ajar anak dengan cara menjerit dan memukul Pernah tak anda alami atau...
Wagyu Gaya Cef Nik Michael Imran Tip Penyediaan Stik

Wagyu Gaya Cef Nik Michael Imran Tip Penyediaan Stik

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 184 hits
diminati ramai kerana tekstur dagingnya yang empuk dengan lapisan lemak dan daging seakan akan batu marmar Bagi para peminat stik daging wagyu bukan sekadar potongan daging biasa ya Sebaliknya daging wagyu dilihat sebagai suatu yang jauh le...
Ibu Hamil Nak Tidur Dengan Lebih Lena Amalkan Pemakanan Ini

Ibu Hamil Nak Tidur Dengan Lebih Lena Amalkan Pemakanan Ini

papar berkaitan - pada 15/1/2022 - jumlah : 172 hits
Alamak dah pukul 2 pagi tapi mata masih lagi segar Susahnya bila tak boleh tidur Pada waktu ini kita mesti tertanya tanya apa sebenarnya yang membuatkan kita mempunyai masalah tidur malam Sebenarnya tidur mempunyai hubungan yang kompleks de...
Nak Nampak Tinggi Dalam Gambar Ikut Tips Ini Yang Dikongsi Iu

Nak Nampak Tinggi Dalam Gambar Ikut Tips Ini Yang Dikongsi Iu

papar berkaitan - pada 7/1/2022 - jumlah : 198 hits
Siapa kat sini yang kurang yakin dengan ketinggian mereka Kepada sesiapa di luar sana yang kurang yakin dengan ketinggian mereka yang sedikit rendah dan ingin kelihatan tinggi sedikit di dalam gambar penyanyi popular Korea Lee Ji eun atau l...
Baru Nak Dating Dgn Suami Sekali Bini Muda Ikut Sekali Bini Bagi Peluang Madu Ikut Sekali

Baru Nak Dating Dgn Suami Sekali Bini Muda Ikut Sekali Bini Bagi Peluang Madu Ikut Sekali

papar berkaitan - pada 2/1/2022 - jumlah : 234 hits
Bukan mudah untuk berkongsi kasih sayang lebih lebih lagi apabila dimadukan oleh suami Em0si dan perasaan perlu dikawal dengan sebaiknya supaya tldak timbul sebarang msalah antara isteri muda
Isu Kwsp Zahid Najib Nak Selamat Diri Daripada Penjara Kata Mp Bangi

Isu Kwsp Zahid Najib Nak Selamat Diri Daripada Penjara Kata Mp Bangi

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 177 hits
AGENDA DAILY Ahli Parlimen Bangi Ong Kian Ming berpendapat Datuk Seri Najib Razak dan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi memainkan isu KWSP dalam usaha menyelamatkan diri daripada hukuman penjara Ahli Parlimen Bangi Ong Kian Ming menyindir Presi...
Ismail Sabri Ingkar Ketetapan Mt Apakah Umno Masih Nak Diam Diri Lagi

Ismail Sabri Ingkar Ketetapan Mt Apakah Umno Masih Nak Diam Diri Lagi

papar berkaitan - pada 3/1/2022 - jumlah : 144 hits
Ketua Pemuda UMNO Dr Asyraf Wajdi Dusuki mendakwa tuntutan pengeluaran i Citra berjumlah RM10 ribu adalah garis panduan UMNO kepada Naib Presidennya Ismail Sabri Yaakob untuk menduduki kerusi Perdana Menteri Kata beliau perkara itu sudah te...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe