Vape Kerajaan Perlu Wujud Peraturan Jelas Abdullah Sani



Sikap berlenggah Kementerian Kesihatan (KKM) dalam proses regulasi (undang-undang) penggunaan dan penjualan rokok alternatif (Vape) dinegara ini dikritik seorang Ahli Parlimen kerajaan.
Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid (KEADILAN-Kapar) menegaskan tindakan penguatkuasa merampas cecair mengandungi nikotin membuatkan rakyat merasa keliru.
Menurut Abdullah Sani lagi, kerajaan hari ini sepatutnya melihat industri vape sebagai aktiviti yang boleh menjana pendapatan negara kerana usahawan Bumiputra tempatan sendiri menguasai pasaran Vape dunia.
“Malaysia telah dikenalpasti sebagai pengeksport kedua yang terbesar di dunia, kerajaan patut mengambil peluang yang mana industri vape ini boleh menyumbang ke hasil pendapatan negara di samping dapat mengukuhkan ekonomi rakyat Malaysia sendiri.
“Dianggarkan lebih kurang 5,000 usahawan bumiputera yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dan lebih kurang 50,000 peluang pekerjaan yang ditawarkan ini dapat berkembang setelah industri ini diregulasikan,”katanya ketika sidang media di lobi Parlimen.
Terdahulu, pemain industri Vape Malaysia dan komuniti pengguna rokok alternatif itu menggesa kerajaan mempercepat proses regulasi ( undang-undang) berkait penjualan cecair vape.
Menurut mereka, Vape telah terbukti berjaya mengurangkan jumlah perokok konvensional yang menyebabkan lebih mudarat kepada kesihatan pengguna kerana bebas 4000 bahan kimia dan sebatian tar yang terkandung dalam rokok bertembakau.
Tindakan kerajaan yang dilihat memberi layanan berat sebelah terhadap usahawan vape tempatan juga telah menyebabkan baru-baru ini negara kehilangan pemain terbesar dalam industri ini.
Syarikat terbesar pengeluar vape milik Bumiputra Ncig Malaysia Sdn Bhd yang beroperasi di Tampin memutuskan untuk berpindah operasi ke negara Indonesia yang telah meregulasi penjualan cecair vape.
Selain membuka peluang pekerjaan warga tempatan, Ncig turut menggunakan lebih 100,000 tan minyak sawit tempatan bagi penghasilan produknya.
Ketua Pegawai Eksekutifnya Shariffudin Bujang membuat kenyataan itu pada satu sidang media berkata, keputusan sukar itu menyebabkan ribuan pekerjanya hilang pekerjaan.
“Industri itu membuka peluang pekerjaan dengan kemunculan ramai usahawan bumiputera yang menceburkan diri dalam perniagaan.
“Pihak KKM sepatutnya mengambil tindakan memberikan penerangan secara terperinci mengenai undang-undang sedia ada yang diguna pakai oleh KKM kepada pemain industri supaya mereka dapat mematuhi sebarang garis panduan sekiranya ada yang (memerlukan) mereka untuk patuhi.
“Bila nak bentang? Kalau nak bentang jangan serbu dan rampas dulu. Jangan biarkan rakyat keliru, apa hala tuju kerajaan,” tambah beliau.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/25497

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Perlu Rangka Polisi Yang Jelas Terhadap Penggunaan Ketum

Kerajaan Perlu Rangka Polisi Yang Jelas Terhadap Penggunaan Ketum

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 288 hits
GEORGE TOWN 3 Nov Kerajaan perlu merangka satu polisi atau dasar yang jelas dan tegas terlebih dahulu sebelum membenarkan penggunaan ketum dalam kalangan masyarakat Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Mohd Azis Jamman berkata polisi atau da...
Keberadaan Jho Low Kerajaan Serah Kepada Pdrmsia

Keberadaan Jho Low Kerajaan Serah Kepada Pdrmsia

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 232 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Sidang Dun Selangor Kecoh Dituduh Kerajaan Flip Flop

Sidang Dun Selangor Kecoh Dituduh Kerajaan Flip Flop

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 163 hits
Sidang DUN Selangor kecoh pasal isu kerajaan flip flop SHAH ALAM Perbahasan Rang Undang Undang Enakmen Perbekalan 2020 persidangan Dewan Undangan Negeri Selangor pagi ini kecoh dengan isu kerajaan Pakatan Harapan flip flop Ketua pembangkang...
Sekadar Pengalaman Biasa Di Hospital Kerajaan

Sekadar Pengalaman Biasa Di Hospital Kerajaan

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 135 hits
Sampai di parking hospital jam 7 45 pagi Beratur tunggu shuttle van 15 minit Sampai hospital jam 8 15 Bagi kad temujanji jam 8 30 Masa temujanji atas kad jam 9
Berapa Orang Percaya Kerajaan Mahu Bawa Pulang Jho Low

Berapa Orang Percaya Kerajaan Mahu Bawa Pulang Jho Low

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 299 hits
oleh Ab Jalil Backer TS Muhyididn dikhabarkan mahu mencari Jho Low sehinga ke dalam lubang cacing Realitinya tidak perlu sampai ke tahap sampai lubang cacing Jho Low tu masih atas muka bumi Saya masih ragu ragu apakah PH benar benar mahu ta...
Kerajaan Terbit Bon Samurai Kedua

Kerajaan Terbit Bon Samurai Kedua

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 279 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan memberi jaminan terbitan bon Samurai kedua mengambil kira kos pembiayaan serta kadar tukaran mata wang asing bagi memastikan pinjaman adalah kompetitif dan tidak membebankan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ir Amiruddin...
Kerajaan Mesir Lulus Pameran Firaun Namun Perlu Bawa Ke Kabinet Kata Menteri

Kerajaan Mesir Lulus Pameran Firaun Namun Perlu Bawa Ke Kabinet Kata Menteri

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 238 hits
Kerajaan Mesir lulus pameran Firaun namun perlu bawa ke Kabinet kata menteri nbsp Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan
5454 Banjir Lumpur Penduduk Mahu Kerajaan Selangor Campur Tangan Berita Harian 03 11 2019

5454 Banjir Lumpur Penduduk Mahu Kerajaan Selangor Campur Tangan Berita Harian 03 11 2019

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 390 hits
HULU LANGAT Penduduk Jalan Felcra Sungai Semungkis yang terjejas teruk akibat banjir kilat pada 12 Oktober lalu meminta kerajaan negeri Selangor campur tangan menyelesaikan masalah itu Wakil penduduk Abu Samah Ibrahim berkata walaupun sudah...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional