Vaksin Semburan Hidung Sasar Tutup Pintu Masuk Virus Covid 19


Ilustrasi vaksin COVID-19 yang diberikan melalui hidung. [ANTARA/Shutterstock] Bertujuan Tutup Pintu Masuk Virus, WHO Sebut Vaksin Spray Hidung Covid-19 Kini Sedang Diuji PARIS: Salah satu cara untuk memberikan immuniti kekebalan Covid-19 adalah melalui terus ke hidung - anggota badan yang dikatakan berkemungkinan besar selalu memberi jangkitan yang membawa kepada penularan coronavirus untuk menular antara sesama manusia - adakah akhirnya semburan melalui hidung akan menamatkan jangkitan?

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengatakan bahawa ujian klinikal sedang dijalankan untuk menilai 8 vaksin melalui semburan hidung yang mensasarkan Covid-19.


Usaha paling maju sejauh ini oleh Universiti Xiamen China, Universiti Hong Kong dan Beijing Wantai Biologic Pharmacy telah menyelesaikan percubaan fasa-2.


"Apabila virus menjangkiti seseorang, ia biasanya masuk melalui hidung," kata penyelidik Nathalie Mielcarek yang bekerja dengan Institut Lille Pasteur untuk mengembangkan vaksin semburan hidung terhadap batuk rejan.

"Ideanya adalah untuk 'menutup pintu'."

Sebuah artikel yang diterbitkan dalam Scientific American pada bulan Mac mendesak untuk mengembangkan vaksin semburan hidung kerana mereka mempunyai kesan langsung pada virus pada lendir orang yang dijangkiti.

Di sana mereka memicu penghasilan antibodi yang dikenal sebagai imunoglobulin A, yang dapat menyekat jangkitan.

"Tindak balas yang luar biasa ini, yang disebut sterilisasi imuniti, mengurangi kemungkinan orang menularkan virus," kata artikel itu.

Vaksin yang ada pada masa ini menawarkan perlindungan yang kuat terhadap bentuk Covid-19 yang teruk tetapi kurang dipercayai untuk mencegah penyebaran virus.


Merangsang kekebalan secara langsung di hidung "menurunkan risiko menjangkiti orang lain", kata Mielcarek.

"Dari situ anda mempunyai lebih sedikit virus yang menjangkiti paru-paru dan lebih sedikit lagi kes yang teruk kerana viral load lebih rendah," tambahnya.

Sebuah artikel yang diterbitkan pada bulan Mac oleh Gavi the Vaccine Alliance menyatakan kelebihan lain, termasuk hakikat bahawa semburan spray ini tidak memerlukan penyejukan di dalam peti sejuk dan untuk menggunakannya tidak memerlukan nasihat oleh profesional kesihatan.

"Orang akan dapat menguruskannya sendiri di rumah," kata artikel itu, sambil menambah, "ramai akan cenderung memilih kaedah ubatan ini dan menjadi lebih popular buat berjuta-juta orang yang tidak menyukai jarum".

Dan dalam kajian oleh Pakar Perancis pada tikus makmal yang dikaji minggu lalu, 100% subjek yang diberi vaksin dengan semburan ini selamat dari jangkitan Covid-19 sementara semua tikus yang tidak divaksinasi mati.


"Haiwan yang diberi vaksin ... menunjukkan tahap virus yang rendah sehingga mereka tidak menular lagi - itulah salah satu kelebihan semburan hidung," kata Philippe Mauguin, Ketua Pegawai Eksekutif institusi Perancis yang berharap dapat mematikan vaksin itu kepada AFP.

Isabelle Dimier-Poisson yang mengetuai penyelidikan mempunyai harapan yang tinggi.


"Ini memungkinkan kita untuk hidup kembali keadaan seperti sebelum pandemik Covid-19 terjadi, tanpa jarak sosial, dan tanpa topeng pelitup muka," katanya.

Langgan buletin kami dan dapatkan maklumat baru

SOURCE: FMT

Kongsikan artikel ini: ***Jangan lupa like dan follow facebook kami di Kickbola Network dan langgan saluran Telegram BeritaUp2Date untuk kemas kini berita terkini.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/09/vaksin-semburan-hidung-sasar-tutup.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4 Lagi Kes Covid 19 Dikesan Di Pintu Masuk Langkawi

4 Lagi Kes Covid 19 Dikesan Di Pintu Masuk Langkawi

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 175 hits
4 lagi kes Covid 19 dikesan di pintu masuk Langkawi Empat pelancong dikesan positif Covid 19 ketika disaring di pintu masuk udara dan laut ke Langkawi gelembung pelancongan domestik pertama negara yang dibuka kepada pengunjung semalam Ketua...
Tiada Lagi Kuarantin Ketika Masuk Sarawak Buat Individu Lengkap Vaksin

Tiada Lagi Kuarantin Ketika Masuk Sarawak Buat Individu Lengkap Vaksin

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 259 hits
MALAYSIA NOW Kanak kanak dan remaja di bawah 18 tahun ditemani ibu bapa mereka yang lengkap vaksinasi turut dikecualikan daripada kuarantin Bermula 16 September individu yang telah menerima vaksin lengkap hanya perlu memohon melalui aplikas...
Ums Mula Vaksinasi Remaja Dengan Vaksin Covid 19

Ums Mula Vaksinasi Remaja Dengan Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 253 hits
Taufiq menemani Noraini semasa lawatan ke UMS PPV UMS sambut baik saranan Ketua Menteri sasar 3 000 penerima vaksin remaja 12 17 tahun pada hari pertama KOTA KINABALU Universiti Malaysia Sabah menyambut baik terhadap pengumuman Ketua Menter...
Vaksin Covid 19 Kenapa Masih Ada Yang Menentang Skopmg

Vaksin Covid 19 Kenapa Masih Ada Yang Menentang Skopmg

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 172 hits
Ini pandangan saudara ygmana akaun FB kena jail dan akaun YouTube kena remove kerana melawan diskriminasi vaksin BILA YB YB PEMBANGKANG NAK BUKA MATA JUJURnya Saya dah JELAK dengar ayat Dato Seri Anwar Ibrahim sebut MERANGKUL KEKUATAN Apa k...
Lelaki Maut Akibat Covid 19 Belum Dapat Imuniti Penuh Vaksin

Lelaki Maut Akibat Covid 19 Belum Dapat Imuniti Penuh Vaksin

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 305 hits
Gambar Hiasan KOTA KINABALU Lelaki dari Pulau Mantanani Kota Belud yang dilapor meninggal dunia akibat jangkitan Covid 19 kelmarin dipercayai belum mendapat imuniti penuh walaupun sudah menerima vaksin Dr Rose Nani Mudin Lelaki berumur 56 t...
Suntikan Vaksin Tambahan Covid 19 Mungkin Perlu Diambil Setiap Tahun

Suntikan Vaksin Tambahan Covid 19 Mungkin Perlu Diambil Setiap Tahun

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 144 hits
Seorang pelajar menerima dos pertama vaksin COVID 19 pada 3 Jun 2021 SINGAPURA Dalam usaha Singapura bergerak ke fasa endemik suntikan vaksin tambahan COVID 19 setiap tahun adalah antara langkah yang mungkin diambil pemerintah Demikian menu...
Ketua Anti Vaksin Israel Mati Akibat Covid 19

Ketua Anti Vaksin Israel Mati Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 211 hits
Ketua Anti Vaksin Israel Mati Akibat COVID 19 Seorang ketua aktivis anti vaksin terkemuka di Israel Hai Shaulian meninggal dunia pada hari Isnin 13 September setelah dia dimasukkan ke hospital akibat jangkitan wabak COVID 19 Menurut laman J...
Cek Fakta Vaksin Nusantara Disebut Ampuh Bagi Semua Jenis Virus Corona Cek Faktanya

Cek Fakta Vaksin Nusantara Disebut Ampuh Bagi Semua Jenis Virus Corona Cek Faktanya

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 136 hits
Vaksin Nusantara diklaim 100 persen ampuh hancurkan semua jenis virus Covid 19 adalah keliru Faktanya BPOM belum memberikan izin uji klinis tahap 3 vaksin Nusantara
57 Persen Pelajar Di Banten Telah Disuntik Vaksin Covid 19

57 Persen Pelajar Di Banten Telah Disuntik Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 196 hits
Kepala Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Provinsi Banten Tabrani mengatakan 57 persen pelajar berusia 12 hingga 17 tahun di Banten telah disuntik vaksin Tabrani mengatakan Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Banten menargetkan sampai akhir bulan ...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024