Usul Tun M Sebenarnya Untuk Uji Kekuatan Sokongan Terhadap Muhyiddin


Baik Tun Dr Mahathir Mohamad, mahupun Tan Sri Muhyiddin Yassin perlu merendahkan diri masing-masing bagi menangani segera kemelut dalaman Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) yang dilihat semakin serius.

‘Percakaran’ antara pemimpin besar Bersatu melalui media tidak boleh menyelesaikan masalah, kecuali dengan duduk semeja.

Keadaan lebih meruncing apabila Dr Mahathir yang menang tanpa bertanding sebagai Pengerusi Bersatu dalam pemilihan parti itu bertindak mengusulkan undi tidak percaya kepada Presidennya sendiri.



Penganalisis sosiopolitik dari Universiti Malaya (UM) Prof Madya Dr Awang Azman Awang Pawi berkata, senario ini telah menjadikan kemelut dalaman parti bertukar kepada isu negara memandangkan Muhyiddin adalah Perdana Menteri dalam kerajaan perikatan bersama-sama dengan Ahli-Ahli Parlimen yang menyokong beliau.

“Perlu dilihat bahawa usul ini tidak dibawa oleh Parti Keadilan Rakyat, Parti Amanah Negara tetapi oleh Pengerusi Bersatu. Ini menunjukan krisis dalaman dalam Bersatu begitu kuat sekali. `

“Yang ‘bergaduh’ sekarang ini merupakan dua tokoh dalam negara yang dihormati, oleh itu ia tidak boleh dipandang enteng.





“Apabila sesama sendiri membongkarkan kelemahan masing-masing secara terbuka melalui media, sama ada Dr Mahathir dan Muhyiddin tidak mendapat apa-apa faedah pun kecuali memalukan parti.

“Situasi sekarang hanya menonjolkan kelemahan ketara kepimpinan dalam Bersatu, seolah-olah kepimpinan tidak tahu peraturan parti, perlembagaan parti dan struktur parti sendiri. Apa yang berlaku ini sudah macam cerita kartun.

“Rakyat yang mengikuti perkembangan ini melihat sendiri bagaimana kepimpinan Bersatu menonjolkan sifat ketamakan dan persaingan sesama sendiri, sudah tentu menjatuhkan reputasi parti ini kerana rakyat melihat kepimpinan parti ini sekadar alat tunggangan politik.



“Oleh itu, tiada jalan lain kecuali kedua-dua pemimpin elit ini merendahkan diri masing-masing dan selesaikan semuanya,” katanya kepada MalaysiaGazette.

Mengulas lanjut mengenai tindakan Dr Mahathir mengusulkan undi tidak percaya kepada Muhyiddin, Awang Azman berkata, usul itu tidak boleh dilihat kepada satu aspek sahaja.

Katanya, sebagai ‘orang lama’ yang begitu arif dalam ‘permainan’ politik, tindakan Dr Mahathir ini sebenarnya untuk melihat sejauh mana kukuhnya sokongan Ahli-Ahli Parlimen kepada Muhyiddin dan peluang beliau untuk menerajui kerajaan semula.



Ini kerana, kedudukan Muhyiddin dalam kerajaan perikatan bersama Ahli-Ahli Parlimen adalah sangat rapuh kerana ia bukan dibentuk melalui perjanjian seperti Barisan Nasional mahupun Pakatan Harapan.

“Inilah permainan politik tahap tertinggi untuk melihat kekuatan Muhyiddin sahaja,” ujarnya.

Bagaimanapun, Awang Azman berpendapat, untuk Dr Mahathir kembali berkuasa selepas dua kali dilantik sebagai Perdana Menteri tidak mudah berdasarkan respons semasa rakyat.

Sikap, tindak-tanduk dan pendirian Dr Mahathir yang cepat berubah selepas Pilihan Raya Umum ke-14 lalu membolehkan rakyat menilai sendiri kepimpinan beliau.

“Beliau bukan sahaja tidak menunaikan janji untuk menyerahkan kuasa kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, Dr Mahathir juga tidak menunaikan janji-janji manifesto menyebabkan rakyat sukar untuk menerima beliau.

“Untuk kali ketiga menerimanya, rakyat akan tertanya-tanya “Boleh percaya lagi ke”. Rakyat tidak mahu tertipu lagi seperti mana yang berlaku pada Anwar,” katanya. – MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/05/usul-tun-m-sebenarnya-untuk-uji.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin Yassin

Tun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin Yassin

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 361 hits
Tun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin YassinrePublish Berita Terkini MalaysiaTun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin Yassin Medium perkongsian sosial berbentuk media Arti...
Usul Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin Cipta Sejarah Baharu

Usul Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin Cipta Sejarah Baharu

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 276 hits
Usul Tidak Percaya terhadap Muhyiddin cipta sejarah baharuOleh May 09 2020Usul undi tidak percaya ke atas Perdana Menteri Muhyiddin Yassin walaupun dijangka tidak akan dibahas dalam sidang sehari pada 18 Mei ini tetap mencipta satu sejarah ...
Selepas Lebih 30 Lantikan Glc Takkan Muhyiddin Masih Takut Lagi Dengan Usul Tun M

Selepas Lebih 30 Lantikan Glc Takkan Muhyiddin Masih Takut Lagi Dengan Usul Tun M

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 267 hits
Meneliti kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Takiyuddin Hassan berhubung sidang Parlimen pada 18 Mei nanti ternampak semacam kerajaan enggan memberi ruang kepada pembentangan usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Muhyidd...
Usul Dr M Terhadap Muhyiddin Mungkin Tidak Akan Dibahas

Usul Dr M Terhadap Muhyiddin Mungkin Tidak Akan Dibahas

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 290 hits
Usul undi tidak percaya yang dikemukakan Dr Mahathir Mohamad terhadap Muhyiddin Yassin apabila Dewan Rakyat bersidang 18 Mei ini mungkin tidak akan dibahas berdasarkan peraturan dan konvensyen Parlimen Antara usul dan 222 ahli Parlimen terd...
Tun M Dah Hantar Notis Usul Tak Percaya Terhadap Pm

Tun M Dah Hantar Notis Usul Tak Percaya Terhadap Pm

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 296 hits
Diterbitkan Hari ini 1 55 pmBekas PM Tun Dr Mahatahir Mohamad telah menghantar notis usul kepada Speaker Dewan Rakyat mengenai undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin Menurut sumber yang boleh dipercayai kepada Malaysia...
Speaker Tolak Permohonan Usul Percaya Shafie Apdal Terhadap Dr M

Speaker Tolak Permohonan Usul Percaya Shafie Apdal Terhadap Dr M

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 371 hits
Speaker Dewan Rakyat Mohamad Ariff Md Yusof menolak permohonan yang dikatakan daripada Ketua Menteri Sabah Shafie Apdal memohon izin membawa usul dan mengemukakan resolusi terhadap bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad Surat yang dikata...
Dr M Hantar Notis Usul Tak Percaya Terhadap Pm Dan Shafie Afdal Hantar Notis Percaya Terhadap Dr Mahathir

Dr M Hantar Notis Usul Tak Percaya Terhadap Pm Dan Shafie Afdal Hantar Notis Percaya Terhadap Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 364 hits
B Nantha Kumar Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad telah menghantar notis usul kepada Speaker Dewan Rakyat mengenai undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin Surat kepada speaker telah dihantar Usul berkenaan telah ...
Speaker Terima Usul Tak Percaya Dr M Ke Atas Muhyiddin

Speaker Terima Usul Tak Percaya Dr M Ke Atas Muhyiddin

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 218 hits
Speaker Dewan Rakyat Mohamad Ariff Mohd Yusof hari ini menerima usul Anggota Parlimen Langkawi Dr Mahathir Mohamad untuk mengemukakan undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin Mohamad Ariff telah membalas notis yang dihan...
Usul Tidak Percaya Dr M Terhadap Pm Diterima Speaker Dewan Rakyat

Usul Tidak Percaya Dr M Terhadap Pm Diterima Speaker Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 355 hits
Putrajaya 8 Mei Usul Tun Dr Mahathir berkenaan Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak mempunyai keyakinan majoriti ahli ahli Dewan Rakyat diterima untuk dibawa ke Mesyuarat Dewan Rakyat Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof dalam satu...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing