Tun M Dah Hantar Notis Usul Tak Percaya Terhadap Pm


B Nantha Kumar
Diterbitkan Hari ini 1:55 pm

Bekas PM Tun Dr Mahatahir Mohamad telah menghantar notis usul kepada Speaker Dewan Rakyat mengenai undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin.

Menurut sumber yang boleh dipercayai kepada Malaysiakini, ini berbeza dengan kenyataan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang- undang) Eddin Syazlee Shith bahawa Dewan Rakyat setakat ini tidak menerima sebarang usul berkenaan.

"Surat kepada speaker telah dihantar tentang usul. Ini timbalan menteri bercakap dalam perkara yang dia tidak tahu.

"Dia komen perkara yang dalam ruang lingkup kuasa speaker. Sepatutnya speaker yang beri ulasan jika perkara menyentuh usul sebab suatu usul itu perlu diserahkan kepada speaker," kata sumber itu yang enggan namanya disiarkan.

Menurut peraturan mesyuarat Dewan Rakyat, anggota parlimen dibenarkan memfailkan notis usul dalam tempoh 14 hari sebelum sidang diadakan dan kemudian akan dimasukkan dalam aturan mesyuarat pada hari persidangan.

Jika tempoh masa 14 hari itu tidak dipenuhi, anggota parlimen masih boleh memfailkan usul tergempar dalam soal membabitkan kepentingan awam, sekurang-kurangnya 24 jam sebelum sidang.

Malaysiakini telah menghubungi sekretariat PH untuk mendapatkan ulasan.

Ketika diminta mengulas lanjut mengenai usul tersebut, sumber itu yang merupakan seorang pemimpin kanan dalam PH berkata adalah menjadi tanggungjawab Muhyiddin untuk membuktikan beliau mendapat majoriti mudah di parlimen.

Kerajaan PN boleh kecewakan usul pembangkang

Katanya, usul berkenaan dimasukkan di bawah aturan 26(1) dan dibaca bersekali dengan 27(3) Peraturan Mesyuarat.

"Sesuatu usul di bawah aturan 26(1) tidak boleh ditolak oleh speaker.

"Namun, pada hari tersebut jika kerajaan PN memasukkan usul dari pihak kerajaan maka peraturan mesyuarat menyebut bahawa usul kerajaan hendaklah didahulukan.

"Dalam kata lain kerajaan PN boleh "frustrate" usul pembangkang hanya dengan memasukkan urusan kerajaan. Usul pembangkang itu akan kekal dalam 'order paper' tapi tidak berpeluang untuk dibahas dan diundi," katanya lagi.

Sidang parlimen yang akan datang hanya akan diadakan sehari iaitu pada 18 Mei bagi membahaskan rang undang-undang kerajaan.

Bagaimanapun, pembangkang menggesa sidang itu diadakan selama dua minggu memandangkan perintah kawalan pergerakan (PKP) telah pun dilonggarkan.

Parlimen tempat uji sokongan terhadap Muhyiddin

Sambil mengakui PH mengambl maklum dan amat prihatin mengenai masalah dihadapi rakyat akibat Covid-19, sumber menegaskan usul terhadap Muhyiddin perlu dilakukan bagi membuktikan tahap sokongan terhadapnya.

"Ia adalah tentang keseimbangan antara legitimasi sebuah kerajaan dengan tanggungjawab bersama membantu rakyat dalam menghadapi krisis Covid-19.

"Penting untuk membuktikan Muhyiddin mendapat sokongan majoriti setelah pada Februari, Yang Dipertuan Agong (Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah ) melantik beliau sebagai perdana menteri yang pada kepercayaan baginda bahawa Muhyiddin mempunyai sokongan majoriti

"Parlimen adalah tempat untuk menguji sokongan itu. Ini soal legitimasi sesebuah kerajaan dan parlimen adalah saluran yang sah," katanya.

Sementara itu, PH juga telah menghantar cadangan nama ketua pembangkang kepada Yang Dipertua Mohamad Ariff Md Yusoff.

Bagaimanapun beliau tidak mendedahkan siapakah calon PH sebagai ketua pembangkang.

"Pembangkang juga akan bersedia mencadangkan nama pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) jika kerajaan masih memperuntukkannya kepada ahli parlimen pembangkang," jelasnya..

Selain itu, PH juga akan berbincang mengenai susunan tempat duduk parlimen, katanya lagi.

Sebelum ini dilaporkan bahawa tempat duduk anggota parlimen akan disusun semula untuk memastikan penjarakan sosial semasa dewan bersidang.

Timbalan Speaker Mohd RashidHasson dipetik sebagai berkata, pengerusi baru PAC akan dilantik bagi mengisi kekosongan ditinggalkan penyandangnya Dr Noraini Ahmad.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/05/ph-dah-hantar-notis-usul-tak-percaya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dr M Hantar Notis Usul Tak Percaya Terhadap Pm Dan Shafie Afdal Hantar Notis Percaya Terhadap Dr Mahathir

Dr M Hantar Notis Usul Tak Percaya Terhadap Pm Dan Shafie Afdal Hantar Notis Percaya Terhadap Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 364 hits
B Nantha Kumar Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad telah menghantar notis usul kepada Speaker Dewan Rakyat mengenai undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin Surat kepada speaker telah dihantar Usul berkenaan telah ...
Tun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin Yassin

Tun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin Yassin

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 361 hits
Tun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin YassinrePublish Berita Terkini MalaysiaTun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin Yassin Medium perkongsian sosial berbentuk media Arti...
Usul Undi Percaya Tun M Bercanggah Perlembagaan Zainul Rijal

Usul Undi Percaya Tun M Bercanggah Perlembagaan Zainul Rijal

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 345 hits
Persatuan Peguam Peguam Muslim membidas kenyataan Naib Pengerusi DAP Perak Dr Aziz Bari yang mempertikaikan keputusan Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Ariff Md Yusof menolak usul undi percaya terhadap Ahli Parlimen Langkawi Tun Dr Mahathir Moha...
Usul Undi Percaya Tun M Anwar Tak Tahu

Usul Undi Percaya Tun M Anwar Tak Tahu

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 269 hits
Kredit MSO Cadangan untuk dibawa usul undi percaya kepada Dr Mahathir di parlimen yang dibawa oleh ahli Parlimen Semporna Mohd Shafei Afdal saya kira ia tidak ada dalam pengetahuan ahli Parlimen Port Dickson Anwar Ibrahim Mungkin usul berke...
Usul Tun M Sebenarnya Untuk Uji Kekuatan Sokongan Terhadap Muhyiddin

Usul Tun M Sebenarnya Untuk Uji Kekuatan Sokongan Terhadap Muhyiddin

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 276 hits
Baik Tun Dr Mahathir Mohamad mahupun Tan Sri Muhyiddin Yassin perlu merendahkan diri masing masing bagi menangani segera kemelut dalaman Parti Pribumi Bersatu Malaysia yang dilihat semakin serius Percakaran antara pemimpin besar Bersatu mel...
Usul Tak Percaya Tun M Kepada Tsmy Boleh Hancurkan Malaysia

Usul Tak Percaya Tun M Kepada Tsmy Boleh Hancurkan Malaysia

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 610 hits
Beberapa hari lepas Speaker Dewan Rakyat menerima usul tidak percaya Tun M terhadap TSMY sebagai PM Usul ni nanti akan dibawa ke Dewan Rakyat untuk dibincang pada 18 Mei ini Admin merasakan tindakan usul tidak percaya ni tak kena pada masa ...
Usul Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin Cipta Sejarah Baharu

Usul Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin Cipta Sejarah Baharu

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 276 hits
Usul Tidak Percaya terhadap Muhyiddin cipta sejarah baharuOleh May 09 2020Usul undi tidak percaya ke atas Perdana Menteri Muhyiddin Yassin walaupun dijangka tidak akan dibahas dalam sidang sehari pada 18 Mei ini tetap mencipta satu sejarah ...
Usul Tidak Percaya Dr M Terhadap Pm Diterima Speaker Dewan Rakyat

Usul Tidak Percaya Dr M Terhadap Pm Diterima Speaker Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 355 hits
Putrajaya 8 Mei Usul Tun Dr Mahathir berkenaan Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak mempunyai keyakinan majoriti ahli ahli Dewan Rakyat diterima untuk dibawa ke Mesyuarat Dewan Rakyat Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof dalam satu...
Shafie Apdal Sahkan Surat Usul Percaya Ke Atas Tun M

Shafie Apdal Sahkan Surat Usul Percaya Ke Atas Tun M

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 588 hits
Ahli Parlimen Semporna Datuk Seri Mohd Shafie Apdal mengesahkan mengenai surat yang tular mengenai sokongan majoriti ahli Dewan Rakyat menyokong Tun Dr Mahathir Mohamad Bagaimanapun Ketua Menteri Sabah itu yang ditanya ketika sidang media s...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord

Nadia Rosli Hati Yang Tercemar Chord