Usul Percaya Zahid Hamidi Membawa Maksud Muhyiddin Sudah Boleh Diganti




 
Ucapan perbahasan Belanjawan 2021 di Parlimen oleh Ahli Parlimen Bagan Datuk, Zahid Hamidi yang turut menyentuh tentang perlunya PN sendiri membawa usul percaya terhadap Perdana Menteri bagi mengelakkan kedudukan Muhyiddin Yassin terus dipertikaikan, jika diperhalusi adalah ibarat hentakan ke kepala terhadap jawatan Perdana Menteri itu sendiri.
Ini kerana usul percaya adalah sama maksudnya dengan usul undi tak percaya jika sokongan yang diperolehi kurang daripada 112 iaitu bermakna Perdana Menteri telah tidak mendapat kepercayaan atau sokongan daripada Ahli-Ahli Parlimen.
Apabila gagal mendapat kepercayaan majoriti bermakna Muhyiddin harus meletakkan jawatannya.
Menurut Zahid Hamidi yang merupakan Presiden UMNO, sama ada terdapat usul percaya atau sebaliknya, ia hendaklah diuji di dewan yang mulia ini.
“Jika ia tidak dapat dilakukan kerana kekangan peraturan mesyuarat, sesuatu mesti dipersesuaikan dengan urusan kerajaan perlu diutamakan.
“Biarlah kerajaan yang menjadikannya sebagai urusan kerajaan diutamakan menjadi usul undi percaya dibawa ke dewan yang mulia ini,” katanya.


Gesaan Zahid Hamidi itu mendapat sokongan sebilangan Ahli Parlimen blok kerajaan dan juga pembangkang yang merasakan ia memang sesuatu yang wajar dilakukan.
Dalam hal ini, sementara sama ada PN punya keberanian atau tidak menyahut gesaan Zahid Hamidi itu, persoalan yang lebih penting ialah ia juga menunjukkan ketidakyakinan BN terhadap keabsahan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri.
Sesungguhnya, selagi keabsahan itu tidak dirungkai, selagi itulah kedudukan Muhyiddin jadi tidak menentu dan dipertikaikan di setiap sudut.
Dalam kehidupan, soal keabsahan adalah sesuatu yang amat penting, bahkan dalam nikah kahwin atau halalnya makan minum sekali pun, ia tidak pernah dikompromi dan perkara paling utama.
Maka, sudah tentu dalam soal jawatan Perdana Menteri, keabsahan itu jauh lebih penting lagi untuk ditentukan kesahihannya.
Dengan kedudukan sebagai Perdana Menteri, selagi keabsahan itu tidak dirungkai, ia turut meletakkan Muhyiddin sebagai seorang Perdana Menteri yang lemah dan sentiasa dipertikai.
Apatah lagi, sebagaimana yang ditunjukkan oleh Muhyiddin sendiri, beliau sentiasa cuba lari-lari daripada berdepan sebarang bentuk pengundian berkenaan kedudukannya di Parlimen.
Soalnya, sampai bila beliau mahu melarikan diri daripada berdepan realiti?
Walaupun gesaan Zahid Hamidi berkenaan usul percaya adalah sesuatu yang wajar dan relevan demi menzahirkan kepimpinan negara yang boleh diterima majoriti serta mengelakkan pertikaian yang berterusan, tapi belum tentu ia diterima dengan baik oleh PN, lebih-lebih lagi oleh Muhyiddin sendiri.
Maksudnya, jika gesaan Zahid Hamidi ini tidak dipedulikan oleh PN, kita akan terus mempunyai Perdana Menteri yang lemah, diragui dan tidak membawa kestabilan kepada negara sepanjang masa.
Apakah kita sanggup melihat negara ini tidak stabil, tiada ketentuan dan berkecamuk sepanjang masa?
Untuk itu, kalau gesaan Zahid Hamidi terus tidak dipedulikan oleh PN sebagai kerajaan, Ahli-Ahli Parlimen BN sebagai blok terbesar dalam kerajaan seharusnya terus berusaha mencari jalan bagi melahirkan seorang pemimpin yang benar-benar stabil yang dapat memimpin negara ini dengan lebih baik lagi.
Yang pasti, gesaan Zahid Hamidi berkaitan usul percaya ini adalah isyarat Perdana Menteri yang lemah dan terus dipertikaikan tidak diperlukan lagi untuk terus memimpin negara ini.
Ia sudah wajib diganti dan tempoh lapan bulan tanpa kestabilan adalah pembaziran masa yang sia-sia yang hanya menambah azab serta derita rakyat menanggungnya.
Jika bukan bermaksud perlunya diganti, untuk apa Zahid Hamidi menyarankan usul undi percaya, sedangkan risiko Muhyiddin tidak mendapat kepercayaan adalah juga tinggi?
Fahamkah Muhyiddin maksud sebenar Zahid Hamidi dan BN di sebalik gesaannya ini?


 (Shahbudindotcom 20/11/2020






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/11/usul-percaya-zahid-hamidi-membawa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Gesa Kerajaan Sendiri Quot Bawa Usul Quot Undi Percaya Terhadap Pm Muhyiddin Ke Parlimen

Zahid Gesa Kerajaan Sendiri Quot Bawa Usul Quot Undi Percaya Terhadap Pm Muhyiddin Ke Parlimen

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 252 hits
nbsp KUALA LUMPUR UMNO yang mempunyai bilangan wakil rakyat terbanyak di blok pemerintah menggesa kerajaan sendiri membawa usul undi percaya terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin Presidennya Zahid Hamidi berkata soal sokongan maj
Zahid Hamidi Mahu Usul Undi Percaya Dibentang

Zahid Hamidi Mahu Usul Undi Percaya Dibentang

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 208 hits
Umno yang mempunyai bilangan wakil rakyat terbanyak di blok pemerintah menggesa kerajaan sendiri membawa usul undi percaya terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin Presidennya Ahmad Zahid Hamidi berkata soal sokongan majoriti kepada pentad...
Kembalikan Segera Mandat Rakyat Undi Percaya Boleh Dilakukan Zahid

Kembalikan Segera Mandat Rakyat Undi Percaya Boleh Dilakukan Zahid

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 263 hits
DEWAN Rakyat merupakan merupakan pentas terbaik untuk menstabilkan situasi politik dalam negara Ahli Parlimen Bagan Datuk Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata sama ada terdapat usul undi percaya atau sebaliknya ia perlu diuji di Dewan R...
Pembangkang Pun Ada Hak Untuk Kemuka Usul Undi Tidak Percaya

Pembangkang Pun Ada Hak Untuk Kemuka Usul Undi Tidak Percaya

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 182 hits
Ahli Parlimen Subang Wong Chen berpandangan speaker Dewan Rakyat Datuk Azhar Azizan Harun memberi tafsiran yang salah terhadap isu usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Beliau berkata setiap ahli parlimen...
Muhyiddin Rejected Proposal To Give Zahid The Post Of Dpm Says Annuar Musa

Muhyiddin Rejected Proposal To Give Zahid The Post Of Dpm Says Annuar Musa

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 298 hits
PETALING JAYA Tan Sri Muhyiddin Yassin rejected the proposal that Umno president Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi be given the deputy premier post says Tan Sri Annuar Musa The former Umno secretary general said that the Prime Minister had made...
Cucu Ular Muka Tak Boleh Percaya Tmj Komen Gambar Saddiq Najib

Cucu Ular Muka Tak Boleh Percaya Tmj Komen Gambar Saddiq Najib

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 560 hits
1 Dato Sri Najib Razak menaikmuat foto lawatan Bekas Menteri Belia dan Sukan Yb Syed Saddiq Syed Abdul Rahman di kediamannya Foto berkenaan dinaikmuat dalam laman Instagram miliknya 2 Ramai netizen memuji cara Najib melayan tetamu walaupun ...
Muhyiddin Tidak Boleh Bubar Parlimen Jika Kalah Bajet 2021

Muhyiddin Tidak Boleh Bubar Parlimen Jika Kalah Bajet 2021

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 235 hits
Semakin hampir tarikh pengundian Belanjawan 2021 pada 25 November ini suhu politik Malaysia semakin hangat berikutan ketidakpastian kemampuan Kerajaan Perikatan Nasional meluluskan belanjawan itu di Dewan Rakyat Spekulasi kegagalan pentadbi...
Surat Cinta Ku Li Ajak Mp Sokong Undi Tak Percaya Ke Atas Muhyiddin

Surat Cinta Ku Li Ajak Mp Sokong Undi Tak Percaya Ke Atas Muhyiddin

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 294 hits
Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mendedahkan semua ahli parlimen telah diberikan surat cinta daripada Tengku Razaleigh Hamzah yang mengajak mereka supaya menyokong isu undi tidak percaya kepada Perdana Menteri Muhyiddin Yass...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday