Usul Percaya Perteguh Mandat Kepada Ketua Kerajaan




SAYA menyokong penuh kenyataan Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, bahawa mana-mana perubahan yang dilakukan mengikut Perlembagaan Negara dan undang-undang negara adalah perubahan yang ‘sah’ sekalipun ia dilakukan mengikut ‘tingkap’.

Advertisement

Perlembagaan Negara dan undang-undang negara mahupun negeri tidak menghalang perubahan kerajaan walaupun ia melibatkan perubahan keseluruhan kerajaan seperti yang bermula di Terengganu pada 1960 dan paling mutakhir berlaku di Perak pada 2009.

Malah, jika dilihat kepada pembentukan Kerajaan Pakatan Harapan (PH) di Perak, Sabah dan Kedah selepas berakhirnya PRU14 pun, ia boleh dikira sebagai penubuhan kerajaan yang dilakukan mengikut ‘tingkap’ kerana tiada pemenang muktamad di ketiga-tiga negeri ini.

(i) Di Sabah, kedudukannya adalah 29 kerusi WARISAN-PH dan 29 kerusi Barisan Nasional (BN) sehinggalah ADUN BN menyeberang.

(ii) Di Perak, kedudukannya adalah 29 kerusi PH, 26 kerusi Barisan Nasional dan 3 kerusi PAS sehinggalah ADUN BN menyeberang.

(iii) Di Kedah, kedudukannya adalah 18 kerusi PH, 15 kerusi PAS dan 3 kerusi BN sehinggalah ADUN BN menyeberang.

Di dalam ketiga-tiga keadaan ini, tidak kedengaran pun pihak-pihak yang sekarang lantang menyelar usaha untuk kononnya mewujudkan Kerajaan Pusat melalui pintu belakang ini bersuara mengecam amalan mewujudkan Kerajaan Negeri melalui pintu belakang.

Jika perubahan kerajaan yang melibatkan pertukaran ketua kerajaan sekalipun adalah dibenarkan oleh Perlembagaan Negara dan undang-undang negara maka apatah lagi perubahan kerajaan yang sama sekali tidak melibatkan pertukaran ketua kerajaan.

Apa yang paling penting adalah kuasa budi bicara Yang di-Pertuan Agong dalam melantik seorang Perdana Menteri di bawah perkara 40 (2) (a) Perlembagaan Negara yang wajib diakuri.

Selagi mana pada hemat Yang di-Pertuan Agong seorang Perdana Menteri mungkin masih mendapat kepercayaan majoriti Ahli Dewan Rakyat mengikut perkara 43 (2) (a) Perlembagaan Negara maka beliau akan kekal sebagai seorang Perdana Menteri.

Mengikut perkara 43 (5) Perlembagaan Negara, Perdana Menteri juga boleh menasihatkan Yang di-Pertuan Agong supaya membatalkan pelantikan mana-mana Menteri dan menggantikan mereka dengan Menteri-Menteri lain mengikut perkara 43 (2) (b).

Inilah yang mahu dilakukan oleh PAS dalam sidang Parlimen yang bermula pada 9 Mac nanti, iaitu mengemukakan “Usul Percaya Terhadap Perdana Menteri” bagi memastikan bahawa Perdana Menteri masih mendapat kepercayaan majoriti Ahli Dewan Rakyat.

Jangan sesekali dikatakan ini adalah perlakuan yang sia-sia, membazir masa atau tidak mengikut peraturan kerana ia amat penting bagi memastikan kestabilan negara dan selaras dengan Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat, khususnya perkara 18 (1).

Sekian.

“Islam Memimpin Perpaduan”

DATO’ DR MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus – HARAKAHDAILY 9/2/2020



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kakipalu.blogspot.com/2020/02/usul-percaya-perteguh-mandat-kepada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mat Hasan Umno Sokong Usul Percaya Pm Jika Beri Manfaat

Mat Hasan Umno Sokong Usul Percaya Pm Jika Beri Manfaat

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 223 hits
MALAYSIAKINI Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan menjelaskan partinya tidak akan teragak agak menyokong usul undi percaya terhadap kepimpinan Dr Mahathir Mohamad yang akan dibawakan PAS ke Dewan Rakyat bulan depan Jelasnya ini kerana PAS m...
Umno Mungkin Sokong Usul Undi Percaya Mahathir Kata Tok Mat

Umno Mungkin Sokong Usul Undi Percaya Mahathir Kata Tok Mat

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 259 hits
Umno tidak menolak kemungkinan menyokong usul undi percaya kepimpinan Dr Mahathir Mohamad yang akan dibawakan PAS ke Dewan Rakyat bulan depan sekiranya ia memberi manfaat kepada rakyat Bagaimanapun Timbalan Presidennya Mohamad Hasan berkata...
Usul Undi Percaya Pas Di Luar Tabie

Usul Undi Percaya Pas Di Luar Tabie

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 280 hits
Pas berpotensi mencatat sejarah sebagai parti yang mencadangkan usul songsang di Dewan Rakyat Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menyifatkan usul undi percaya ke atas perdana menteri Tun Mahathir yang akan dibentangkan Pas dalam sesi Dewan R...
Usul Percaya Pm Itu Tanda Pas Takut Dan Cemas Kata Penganalisis

Usul Percaya Pm Itu Tanda Pas Takut Dan Cemas Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 213 hits
Tulang Besi9 28 malam A AHasrat PAS untuk mengemukakan undi percaya terhadap Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad di parlimen adalah strategi parti itu yang berbentuk provokasi kata penganalisis politik Pensyarah Universiti Teknologi Malaysi...
Pas Sepatutnya Bawa Usul Undi Tak Percaya Namakan Hadi Awang Calon Perdana Menteri

Pas Sepatutnya Bawa Usul Undi Tak Percaya Namakan Hadi Awang Calon Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 420 hits
Sebagai pembangkang keputusan Pas untuk membawa usul percaya di Parlimen bagi menyokong kepimpinan Tun Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri adalah sesuatu yang aneh dan pelik Tidak pernah berlaku pembangkang menyokong Perdana Menteri me...
Anwar Dakwa Usul Undi Percaya Pas Mahu Pecah Belah Ph

Anwar Dakwa Usul Undi Percaya Pas Mahu Pecah Belah Ph

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 304 hits
February 11 2020 7 16 PMPresiden PKR Anwar Ibrahim KUALA LUMPUR Usul undi percaya PAS bagi menyokong kepimpinan Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri adalah usaha untuk memecah belahkan Pakatan Harapan kata Anwar Ibrahim Presiden PKR ...
Usul Undi Percaya Rosakkan Demokrasi Zaid

Usul Undi Percaya Rosakkan Demokrasi Zaid

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 162 hits
Undi Percaya yang akan diusul Pas pada sidang Dewan Rakyat sesi Mac akan datang bukan sahaja di luar tabie tetapi akan merosakkan demokrasi Pengerusi DAP Kelantan Zaid Ibrahim berkata demikian ketika mengulas kenyataan Setiausaha Agung PAS ...
Untuk Henti Politicking Yang Diperlu Peralihan Kuasa Bukannya Usul Undi Percaya 11 February 2020

Untuk Henti Politicking Yang Diperlu Peralihan Kuasa Bukannya Usul Undi Percaya 11 February 2020

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 300 hits
Walaupun belum membuat keputusan sama ada menyokong atau tidak Timbalan Presiden UMNO Mohamad Hassan berkata usul undi percaya kepada Perdana Menteri yang akan dibawa oleh Pas adalah perlu untuk Malaysia Ini kerana katanya terlalu banyak po...
Usul Percaya Vs Usul Tidak Percaya

Usul Percaya Vs Usul Tidak Percaya

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 212 hits
Izwan Abdul Halim Harakah Ada pihak yang keterlaluan menganggap PAS seperti buang tabiat kerana melakukan perkara tidak pernah dibuat orang namun realitinya Usul Percaya pernah dikemukakan ke Parlimen Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat Ustaz...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik

Pertiwi Trending Boikot Bangkit Usahawan Bumiputera Tv Pertiwi 23 04 2024