Ustazah Menghembuskan Nafas Terakhirnya Sejurus Selepas Lahirkan Bayi Lelaki




KG.KEBAKAT,TUMPAT – “Teringat lebih daripada teringat, dua tiga hari tidak mahu makan dan minum susu. Dia berlari ke dapur mencari ibunya lepas itu menangis kerana tidak jumpa.”


Demikian ujar seorang jurutera kilang di Alor Gajah, Melaka, Mohd. Hasbullah Mohamed Yasin, 32, menceritakan keadaan anak perempuan sulungnya, Nurul Huwaina Arissa berusia setahun empat bulan selepas kehilangan ibu 10 hari lalu.



Lebih menyedihkan, wanita itu, Nurul Shuhadat Mohd. Daud, 32, seorang ustazah dari Sekolah Kebangsaan Pengkalan Balak, Melaka menin ggal dunia semasa melahirkan anak keduanya, Muhammad Hayyan di Hospital Besar Melaka.

Bayi lelaki tersebut selamat dilahirkan secara normal dengan berat 3.17 kilogram pada pukul 12.21 tengah malam pada 22 Disember lalu.



Mohd. Hasbullah berkata, selepas kejadian tersebut, anaknya, Nurul Huwaina Arissa begitu merindui arwah isterinya yang mesra dengan panggilan ‘mama’.

“Nurul Huwaina memang rapat dengan ibunya. Setiap malam dia akan tidur berpelukan dengan arwah isteri. Dia masih kurang mengerti bahawa ibunya sudah pergi buat selama-lamanya. Dua ke tiga hari selepas ibunya meni nggal dia tidak lalu makan dan minum susu.

“Dia berlari ke dapur mencari ibunya, melihat ke kerusi yang selalu ibunya duduk tetapi tidak berjumpa. Selepas itu dia akan menangis kerana tidak jumpa. Malah, apabila terjaga pada tengah malam dia akan memanggil mamanya,” katanya ketika ditemui di Kampung Kebakat di sini semalam.

Menceritakan semula detik tersebut, Mohd. Hasbullah berkata, keadaan isterinya stabil selepas melahirkan zuriat mereka dan arwah beriya-iya mahu memberikan nama kepada bayi lelaki itu.

“Saya sempat azan dan iqamat di telinga anak kedua kami sebelum doktor mengarahkan saya keluar untuk prosedur seterusnya. Kira-kira pukul 2 pagi, pihak hospital memaklumkan keadaannya stabil dan perlukan rehat.

“Kira-kira pukul 3 dia koma dan terus tidak sedarkan diri sebelum men inggal dunia. Doktor memberitahu punca kejadian berpunca daripada darah beku menyerang paru-parunya,” ujarnya tenang.

Jenazah isterinya dibawa pulang ke kampung halaman dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Tok Selehor, Kok Pasir di sini.

Katanya, dia kini bercadang untuk mencari kerja di Kelantan selepas ini bagi memastikan kedua-dua anaknya mendapat perhatian dan kasih sayang secukupnya semasa membesar.

Mohd. Hasbullah kini menggalas tanggungjawab untuk membesarkan kedua-dua anaknya.

“Isteri ini jodoh yang baik dengan saya, dia amat mengambil berat tentang saya. Sifat penyayangnya itu terhadap keluarga ini akan sentiasa dirindui. Dia pergi dalam keadaan mengejut namun saya tetap reda.

“Ini dugaan ketiga buat keluarga saya, pada Mac tahun lalu bapa saya, Mohamed Yasin Mohamed meninggal dunia diikuti kakak sulung, Norhayati pada Ogos lalu meni nggal akibat dem am den ggi berdarah di Hospital Selayang,” katanya.

Sementara itu, Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad berkata, kem atian Nurul Shuhadat itu kerana melahirkan anak tergolong dalam golo­ngan syahid kecil.

Beliau berkata, mati syahid ini menurut Islam terbahagi kepada dua iaitu syahid besar dan syahid kecil manakala kaum wanita yang menin ggal dunia kerana mel ahirkan anak termasuk dalam kalangan para syuhada.

“Bukan sahaja wanita men inggal dunia semasa melahirkan, malah m ati lemas, kem alangan, m ati dalam keba karan juga dianggap sebagai syahid kecil.

“Cumanya jenaz ah mereka yang syahid kecil ini perlu diuruskan se­perti biasa berbeza dengan golongan yang gugur di medan pera ng ketika berjuang membela Islam (syahid besar),” katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Sumber artikel : menujukebenaran© copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Sumber Ustazah menghembuskan nafas terakhirnya sejurus selepas lahirkan bayi lelaki
Buju Kurung Exclusive Untuk Wanita Berkerjaya

Terbongkar Cara Blogger Dapatkan Organic Traffic Unlimited.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://encikpenyu.blogspot.com/2019/01/ustazah-menghembuskan-nafas-terakhirnya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doktor Pesan Periksa Dulu Bawah Lidah Bayi Selepas Lahir Tongue Tie Boleh Ganggu Penyusuan Pertuturan

Doktor Pesan Periksa Dulu Bawah Lidah Bayi Selepas Lahir Tongue Tie Boleh Ganggu Penyusuan Pertuturan

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 706 hits
Ada sebabnya doktor berpesan untuk periksa bawah lidah bayi selepas dilahirkan Ia adalah untuk memastikan bayi tidak mengalami tongue tie Ramai menyangka bayi tidak mahu menyusu atau susu tiada tapi tanpa sedar tongue tie adalah puncanya Dr...
Ajaib Bayi Masih Hidup Selepas Terperangkap Lebih 30 Jam Dalam Runtuhan Suhu 17c

Ajaib Bayi Masih Hidup Selepas Terperangkap Lebih 30 Jam Dalam Runtuhan Suhu 17c

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 313 hits
Ajaib Bayi masih hidup selepas terperangkap lebih 30 jam dalam runtuhan suhu 17C fotoAP SEORANG bayi lelaki berusia 11 bulan yang diselamatkan dari runtuhan blok apartmen di bandar Magnitogorsk Rusia berada dalam keadaan sedar tetapi sangat...
Tengok Anak Menitis Air Mata Isteri Pergi Mengejut Selepas Beberapa Jam Lahirkan Anak Kedua

Tengok Anak Menitis Air Mata Isteri Pergi Mengejut Selepas Beberapa Jam Lahirkan Anak Kedua

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 417 hits
Teringat lebih daripada teringat dua tiga hari tidak mahu makan dan minum susu Dia berlari ke dapur mencari ibunya lepas itu menangis kerana tidak jumpa Demikian ujar seorang jurutera kilang di Alor Gajah Melaka Mohd Hasbullah Mohamed Yasin...
Guna Produk Kosmetik Berbahaya Dijual Secara Online Ibu Lahirkan Bayi Cacat Telinga

Guna Produk Kosmetik Berbahaya Dijual Secara Online Ibu Lahirkan Bayi Cacat Telinga

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 371 hits
Guna produk kosmetik berbahaya dijual secara online ibu lahirkan bayi cacat telingaSesetengah wanita sememangnya obses dengan kecantikan Lambakan produk tempatan mahupun luar negara yang diiklankan menjadi tarikan kepada mereka untuk mendap...
Aksi Bayi Kembar Ini Tidak Sedar Sudah Di Lahirkan Lihat Reaksi Comel Mereka

Aksi Bayi Kembar Ini Tidak Sedar Sudah Di Lahirkan Lihat Reaksi Comel Mereka

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 301 hits
Bayi Kembar Ini Tidak Sedar Sudah Di Lahirkan Lihat Reaksi Comel Mereka BAYI KEMBAR TIDAK SEDAR DILAHIRKAN Agaknya macam ini agaknya kita bila berada dalam perut ibu Subhanallah tersenyum sendiri bila tengok video ini Boleh menitis air mata...
Bayi Selalu Diurut Antibodinya Kuat Dan Proses Penghadaman Baik Bagus Juga Untuk Kuatkan Otot

Bayi Selalu Diurut Antibodinya Kuat Dan Proses Penghadaman Baik Bagus Juga Untuk Kuatkan Otot

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 256 hits
Buat pengetahuan ibu berurut bukan untuk golongan dewasa sahaja Bayi juga perlu diurut tapi ada caranya Mengurut bayi dengan lembut akan membuatkannya berasa lebih tenang Jika diikutkan mengurut bayi bukanlah sesuatu yang pelik kerana telah...
Elakkan 6 Nama Bayi Yang Popular Sama Seperti Nama Nama Anak Jin

Elakkan 6 Nama Bayi Yang Popular Sama Seperti Nama Nama Anak Jin

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 338 hits
6 Nama Bayi Popular Yang Perlu Dielakkan Ini Pesanan Ustaz Sharhan Shafie Kepada Ibu Dan Bakal IbuTentu kita pernah mendengar ungkapan Apa Ada Pada Nama Namun telah terbukti bahawa nama amatlah penting dalam memain peranan terhadap diri ses...
Pasangan Pelajar Kubur Bayi Hidup Hidup Kepergok Warga Saat Bermaksud Memindahkan Makam Sang Bayi

Pasangan Pelajar Kubur Bayi Hidup Hidup Kepergok Warga Saat Bermaksud Memindahkan Makam Sang Bayi

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 214 hits
Dua pelajar SMK di Sidoarjo mengubur hidup hidup bayi hasil hubungan terlarang mereka Dua pelajar SMK ini mengubur bayi tak berdosa itu di tempat pemakaman umum Dusun Wagir Desa Kwangsan Kecamatan Sedati Sidoarjo Dua pelajar SMK yang mengub...
Bayi Maut Dianiaya Lelaki Sakit Mental

Bayi Maut Dianiaya Lelaki Sakit Mental

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 358 hits
Bayi maut dianiaya lelaki sakit mentalSeorang pemuda yang dipercayai menghidap penyakit mental didakwa menganiaya seorang bayi perempuan berusia dua tahun sehingga mati Dalam kejadian yang berlaku pada Selasa Pasar Rebo Jakarta Timur mangsa...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music